» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » وزیر صنعت،معدن و تجارت: فولاد مبارکه اصفهان صنعت سبز کشور است
فولاد مبارکه

وزیر صنعت،معدن و تجارت: فولاد مبارکه اصفهان صنعت سبز کشور است

خرداد 16, 1394 0010

اولين اجلاس معدن و صنايع معدني با موضوع «سرمايه گذاري» و با حضور مهندس نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، دکترکرباسيان معاون وزير و رييس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن وصنايع معدني ايران، معاونين وزراي اقتصاد و راه، دکتر سبحاني مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان و 118 نفر از 40 شرکت خارجي و حدود يک هزار نفر از 230 شرکت داخلي در محل برگزاري همايشهاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه به نقل از خبرنگار فولاد در مراسم افتتاحيه نمايشگاه اين اجلاس، نعمتزاده که به همراه جمعي از ميهمانان خارجي و داخلي از غرفه فولاد مبارکه بازديد مينمود از فولاد مبارکه بعنوان صنعت سبز کشور ياد کرد و گفت: اين شرکت در کنار توسعه خطوط توليد خود به مباحث زيست محيطي و مسئوليتهاي اجتماعي توجه ويژه اي دارد که قابل تقدير است.

ايشان طي سخناني در مراسم افتتاحيه اين اجلاس نيز گفت : کشور ما از ذخاير معدني بسياري برخوردار است و اگرچه که فعاليتهاي خوبي در گذشته براي اکتشاف مواد معدني کشور صورت گرفته است، اما به هيچ عنوان اين اقدامات براي دست يابي به اهداف و آرمانهاي صنعت فولاد کشور کافي نيست. هنوز مجموع فعاليتهاي اکتشافي و بهره برداري از معادن کشور از 7 درصد کل مسافت سرزمين ما کمتر است اگرچه که کل مسافت کشور ما داراي معادن نيست ولي قطعاً اين ميزان هم نمي تواند براي رشد و توسعه کافي باشد.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد : مطالعات جديد و تکميل طرحهاي جديد در دستور کار قرار گرفته است ولي اين راضي کننده نيست به همين دليل با آزادسازي 80 درصد از پهنه هاي سرزمين کشور که پيش ازاين بصورت بلوکه و غيرقابل اکتشاف و بهره برداري بودند، از فعالان و سرمايه گذاران بخش خصوصي دعوت بعمل آوردهايم و فعاليتهاي جديدي را آغاز نموده ايم در کنار اين اقدامات از سازمان ايميدرو درخواست کرديم مسئوليت اکتشاف در پهنه اي بالغ بر حدود 200هزار کيلومتر مربع را برعهده گيرد.

نعمت زاده با بيان اينکه تاکنون 40 ميليارد تن ذخاير معادن فعال شناسايي شده است اظهار داشت: با تکميل طرحها و برنامه هاي مذکور يک افزايش 50 درصدي در اين زمينه را شاهد خواهيم بود البته اين در صورتي محقق ميگردد که اکتشافات حتماً انجام شود.

وي افزود: علي رغم رکود نسبي در فعاليتها و قيمت مواد معدني، در بخش صنعت در سال 93 شاهد رشد 10 درصدي ارزش افزوده بوديم.

وزير صنعت معدن و تجارت شرايط رکود حاکم بر بازار فعلي را بهترين زمان براي سرمايه گذاري خواند و تصريح کرد: تجربه نشان داده است در فعاليتهاي عمده مانند معدن و صنايع معدني و همچنين صنايع نفت وپتروشيمي بهترين زمان براي سرمايه گذاري، همين الان است تا وقتي که به توليد مي رسيم تقريباً اوج قيمت حاصل شود و بازگشت سرمايه و محصول مناسبي را شاهد باشيم.امسال پيش بيني مي کنيم 450ميليون تن مواد معدني استخراج کنيم که البته باز هم نسبت به کشورهاي توسعه يافته عقب تر هستيم ولي به هرحال از رشد خوبي برخوردار خواهيم شد. از اين ميان حداقل استخراج 65 ميليون تن سنگ آهن، حدود 200ميليون تن سنگ آهک، 50ميليون تن سنگ مس و 20 ميليون تن انواع سنگ ساختماني خواهد بود.

وي از برنامه توليد 18 ميليون تن فولاد خام ، 70 ميليون تن سيمان، 410 ميليون تن کاشي و سراميک و 1.3ميليون تن شيشه جام و فلوت در سال جاري خبر داد و افزود : در توليد فولاد خام اکنون رتبه چهاردهم دنيا را به خود اختصاص داده ايم و در کاشي و سراميک رتبه چهارم را داريم .

ايشان در راستاي تقويت هر چه بيشتر بخش معدن چهار اولويت تکميل اکتشافات ، سرمايه گذاري در معادن بزرگ سنگ آهن، سنگ مس،سرب و روي و همچنين توليد و تأمين ماشين آلات معدني و توجه به بازارهاي بيروني را از اهم اولويتهاي در نظرگرفته شده براي توسعه معدن و ايجاد ارزش افزوده بيشتر دراين زمينه برشمرد و گفت چنانچه بخش خصوصي وارد فعاليت شناسايي معدن و موفق به اکتشاف شود قطعاً معدن و بهره برداري از آن بنام آن سرمايه گذار ثبت خواهد شد.

نعمت زاده خاطر نشان کرد: ما بايد در زمينه دانش فني معدن و صنايع معدني نيز بتوانيم به صدور دانش فني برسيم همانگونه که در خصوص تکنولوژي آهن اسفنجي به اين خودباوري رسيده ايم. نبايد فراموش کنيم که مرزهاي ما مرزهاي جهاني است .کشوري که فقط به مرزهاي داخلي توجه کند قطعاً در کوتاه مدت محکوم به شکست است و نمي تواند رشد اقتصادي بالايي را به همراه داشته باشد.

وي با بيان اينکه هم اکنون فرصتهاي سرمايه گذاري خوبي در مرزهاي آبي کشور فراهم گرديده است اظهار داشت : دربوشهر ، چابهار ، جاسک اقدامات خوبي در حال طراحي و انجام است.

ايشان با اشاره به ضرورت حمايت مالي از فعاليتهاي معدني اذعان داشت: خوشبختانه صندوق توسعه ملي فعال شده است اما در بخش معدن کمتر شاهد فعاليت بخش خصوصي بوده ايم که اين هم در اولويت است که بتوانيم براي توسعه معادن از منابع ارزي و قدري هم ريالي استفاده کنيم و از منابع داخلي به سمت صندوق توسعه ملي روي آوريم، ضمن اينکه اميدواريم باگشايشي که انشاء اله در فضاي بين المللي بوجود خواهد آمد با استفاده از سرمايه گذاري هاي خارجي در اين راه گامهاي مؤثري برداريم.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مقررات مربوط به معادن گفت: جهت تسهيل امور و دادن اختيارات به بخش خصوصي و سرمايه گذاران اين عرصه و همچنين کاهش بورکراسي و حمايتهاي مالي اقداماتي صورت گرفته است چنانچه به دولت و مجلس پيشنهاد داده ايم. همانگونه که بخش کشاورزي و صادرات ما در اين زمينه از معافيت مالياتي بر در آمد برخوردار است درصورت تصويب، طي لايحه اي اصلاحي بخش معدن هم از پرداخت ماليات بر درآمد معاف گردد تا زمينه لازم براي توسعه هرچه بيشتر معادن فراهم آيد.

وي تصريح کرد: معدن يکي از بخشهاي مورد حمايت مقام معظم رهبري، مجلس و دولت است و ماهم بعنوان خدمتگذار برخود لازم مي دانيم هرکاري که به رشد کمي و کيفي در اين زمينه منجر مي شود انجام دهيم.

وزير صنعت معدن و تجارت در خاتمه سخنان خود تصريح کرد: همه اين اقدامات و برنامه ها ميسر نمي گردد، مگر در زماني که همه فعالان، انديشمندان، سرمايه گذاران، شرکتهاي مهندسي و پيمانکاري آستين همت بالا بزنند و وارد گود شوند. به خاطر داشته باشيم اشتغال 130هزار نفر در بخش معدن رقم قابل قبولي نيست با استفاده از ظرفيتهاي موجود در بخش معدن هم مي توانيم ارزش افزوده هم فرصتهاي شغلي به مراتب بالاتري براي اين مرز و بوم بوجود آوريم و زنجيره صنعت را تکميل کنيم.

اجلاس معدن و صنايع معدني ايران به اهداف تعيين شده دست يافت

معاون توانمند سازي و برنامه ريزي ايميدرو در مراسم اختتاميه اجلاس معدن و صنايع معدني ايران از دستيابي اين سازمان به اهداف تعيين شده اين همايش خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، امير خرمي شاد در پايان نخستين اجلاس معدن و صنايع معدني ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: ايميدرو با برگزاري اين همايش، 2 هدف شامل آشنايي سرمايه گذاران خارجي با جذابيت هاي سرمايه گذاري در بخش معدن و صنايع معدني و نيز آشنا شدن شرکت هاي معدني و صنايع معدني داخلي با شرکت هاي خارجي را دنبال کرد که خوشبختانه به اين اهداف دست يافت.

معاون توانمند سازي و برنامه ريزي ايميدرو با بيان اينکه در سال 94 جهش اساسي در بخش معدن و صنايع معدني رخ خواهد داد گفت: در سال جاري، ايميدرو به بخش خصوصي نگاه ويژه اي خواهد داشت و حمايت هاي بيشتري ارائه خواهد شد.

وي ادامه داد: در سال 93، بيش از 1630ميليارد تومان در پروژه هاي ايميدرو هزينه شده که 1050 ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي تامين شده است.

به گفته خرمي شاد، اجلاس معدن و صنايع معدني در سال هاي بعد با شکوه تر برگزار مي شود.

f1

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×