» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » درآمد ۱۵ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴
فولاد مبارکه - مطالب ویژه

درآمد ۱۵ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴

اسفند 18, 1401 1029

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه دیگر دغدغه دستیابی به ظرفیت تولید 25 میلیون تن را ندارد بلکه این شرکت با تغییر نگاه و جهش در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه دیگر دغدغه دستیابی به ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن را ندارد بلکه این شرکت با تغییر نگاه و جهش در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت، باید از طریق اختصاص سهم بیشتر تولید به محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر و همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید حاصل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، محمدیاسر طیب‌نیا در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» بیان کرد: بشر از ابتدای خلقت، آرزوهای دور و درازی نظیر پرواز در آسمان‌ها، سرعت و درمان بیماری را داشته که با دستیابی به فناوری ساخت هواپیما، قطار، اتومبیل، تولید دارو و… توانسته است این آرزوها را محقق کند. در این مسیر دانشمندان بسیار زیادی تلاش کرده‌اند تا به علم و اکسیری دست یابند که از طریق آن بتوانند انواع فلزات کم‌بها را به طلای با ارزش تبدیل کنند. امروز شاهد این هستیم که بشر در بسیاری از این عرصه‌ها از جمله صنعت فولاد به اکسیر مورد نظر دست ‌یافته و به ‌جایی رسیده است که سنگ‌آهن را طی فرایندهایی به انواع و اقسام فلزات ارزشمند تبدیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به تولید انواع محصولات فولادی جدید از جمله ورق‌های زنگ‌نزن در این مجموعه عظیم صنعتی که در ادامه چرخه تولید به بسیاری از محصولات مورد استفاده در صنایع پزشکی، ساختمانی، لوازم‌خانگی و… تبدیل می‌شوند، به ‌عنوان مصداق بارز این موفقیت اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد این محصولات که در بازار چندین برابر ورق‌های معمولی ارزش ‌دارند، طی همان فرایند کیمیاگری با ارزش‌تر شده‌اند. امروز نوآوری، همان علم کیمیا و اکسیر است که چند هزار برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. مسیری که کیمیاگری طی می‌کند، همان نوآوری است؛ مسیری که بسیاری از انسان‌ها، بقای عمر خود را در جریان پیشرفت‌های علم پزشکی و تجهیزات مورد نیاز مدیون آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به انگیزه‌ها و تاریخچه تاسیس فولاد مبارکه، عنوان کرد: امروز فولاد مبارکه در ۳۰ ‌سالگی دوم خود تصمیم گرفته است در قالب تغییری اساسی، نگاهی نوآورانه به مقوله توسعه داشته باشد. فولاد مبارکه در ۳۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته است؛ در دوران ساخت، دغدغه شرکت احداث، بهره‌برداری و پس ‌از آن دستیابی به ظرفیت اسمی و اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای بود؛ امروز در حالی هدف تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه پشت سر گذاشته‌ شده است که بیش از ۹۰ درصد اقلام و تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز بومی‌سازی شده است و به‌ نوعی در این حوزه به نوآوری و فناوری دست ‌یافته‌ایم. حال این سوال مطرح است که آیا بدون بهره‌گیری از طرح‌های فناورانه و نوآورانه، این میزان دستاورد، تضمین‌کننده تعالی و تداوم پیشرانی شرکت و ضامن حضور قدرتمند فولاد مبارکه در بازارهای جهانی خواهد بود یا خیر.

چاره‌ای جز استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید نداریم

طیب‌نیا با تاکید بر لزوم و اهمیت استفاده از فناوری و نوآوری‌های جدید در تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور، مطرح کرد: ظرفیت امروز تولید فولاد حدود ۴۵ میلیون تن است که متاسفانه با بهره‌گیری از ۶۵ درصد این میزان ظرفیت، ۳۰ میلیون تن تولید می‌کنیم و رتبه نهم دنیا را در اختیار داریم؛ این در حالی است که متوسط بهره‌برداری از ظرفیت فولاد در دنیا، ۷۵ درصد است. علاوه‌براین، مجوز ایجاد ظرفیتی بالغ ‌بر ۱۰۵ میلیون تن دیگر نیز در کشور صادر شده است. از طرفی در حوزه صادرات نیز مشاهده می‌کنیم که با حضور همسایگان در بازارهای صادراتی ایران، رقابت شدیدتر از قبل شده است. از سویی دیگر، ذخایر سنگ‌آهن غنی و با خلوص بالا، با سرعت زیاد در حال اتمام است و همین میزان ذخایر شناسایی ‌شده نیز برای ظرفیت‌های پیش‌بینی ‌شده به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در همین راستا ادامه داد: در بسیاری از مواقع منابع سنگ‌آهن کم‌عیار برای تولید فولاد وجود دارد اما دانش فرآوری آن‌ها را در اختیار نداریم. از طرفی دیگر، بسیاری از مزیت‌هایی را که پیش ‌از این داشتیم، دیگر در اختیار نداریم؛ به‌عنوان‌مثال، گاز یکی از مزیت‌های ایجاد صنعت فولاد در کشور بوده است که متاسفانه در شرایط فعلی در این حوزه و سایر منابع به‌ شدت با محدودیت تامین گاز مواجهیم. علاوه‌براین، بسیاری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز با ظرفیت‌های پیش‌بینی ‌شده و حتی ظرفیت‌های فعلی به ‌هیچ ‌عنوان هم‌خوانی ندارد. در حوزه انتظارات منابع انسانی نیز تغییراتی ایجاد شده است. همچنین انقلاب صنعتی، هوش مصنوعی، افزایش بهره‌وری و الزامات محیط‌زیستی، همگی از مواردی هستند که کارخانه‌های فولادسازی را مجبور می‌کنند از فناوری و نوآوری‌های جدید در این حوزه بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نگاه و رویکرد در فولاد مبارکه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: اگر در ۳۰ سال اول، کمیت تولید را مدنظر داشتیم، امروز باید با تغییر نگاه و رویکردها، ارتقای کیفیت را جایگزین کمیت کنیم. فولاد مبارکه امروز دیگر دغدغه دستیابی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن را ندارد. فولاد مبارکه با تغییر نگاه و حرکت در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت از طریق تولید محصولات فولادی باارزش افزوده بالاتر و همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید باید حاصل شود.

تغییر نگاه مدیریت فولاد مبارکه در راستای دانش‌بنیان شدن

طیب‌نیا تصریح کرد: امروز برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است. اگر می‌خواهیم پیشران و موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشیم، باید در حوزه نوآوری و دانش‌بنیان هم پیشران باشیم. فولاد مبارکه به‌ عنوان یک شرکت پیشرو، باید به یک شرکت دانشی تبدیل شود. بدون شک دستیابی به چنین هدفی امکان‌پذیر است؛ روزی که تولید ورق زنگ‌نزن را در فولاد مبارکه مطرح کردیم، سازندگان خطوط فولاد مبارکه بر این باور بودند که این امر با چنین ساختاری امکان‌پذیر نیست. با این حال مشاهده کردیم که با همت همکاران و اجرای طرح‌های نوآورانه، تولید این نوع ورق خاص در فولاد مبارکه میسر شد و این یعنی رسیدن به همان هدف دانش‌بنیان شدن که مدنظر شرکت است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ضمن مقایسه دستاوردهای کشورهای توسعه‌یافته و در حال ‌توسعه، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های فولادسازی کشور ما در نوع تجهیز، تفاوت چندانی با کارخانه‌های خارجی ندارند اما سوال اینجاست که چرا فولادسازان خارجی عملکرد بهتری دارند؟ در جواب این سوال باید گفت تفاوت عمده در تجهیزات نیست بلکه در نیروی انسانی است که با این تجهیزات کار می‌کند. تفاوت، در دانشی است که در آن مجموعه‌ها وجود دارد. تفاوت ما با این مجموعه‌ها در واحدهای تحقیق و توسعه‌ای است که آن‌ها در اختیار دارند و پژوهش انجام می‌دهند. تفاوت ما با آن‌ها در نگاه مدیریتی است. واقعیت امر این است که ما یاد گرفته‌ایم نسبت به واردات تجهیزات و استفاده از آن‌ها اقدام کنیم؛ درحالی‌که باید نگاه‌ها را تغییر دهیم و به سمت نوآوری‌ها حرکت کنیم. باید شرکت‌هایی را رصد کنیم که ارزش اصلی آن‌ها دیگر در نوع تجهیزات نیست بلکه در دانش نیروی انسانی آن‌ها بوده که در حال خلق ثروت است؛ نیروی انسانی‌ که با اتکا به این دانش برای شرکت سودآوری می‌کند. شرکت‌هایی که اگر دانش و نیروی انسانی با دانش آن‌ها را از مجموعه جدا کنیم، حدود ۸۰ درصد ثروت خود را از دست خواهند داد.

نوآوری را فقط در حوزه محصول نبینیم

وی یادآور شد: ما امروز به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه به مقوله نوآوری هستیم. نگاه تحولی در تغییر افراد، تغییر مدیران و حتی تغییر ساختار نیست بلکه نگاه تحولی باید در تغییر نگاه ایجاد شود. به‌ عنوان ‌مثال، مقوله خصوصی‌سازی در کشور ما به‌ عنوان یک الزام، مطرح و در بسیاری از شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه نیز اجرا شده است اما سوال این است که آیا این دستورالعمل به ‌درستی اجرا شده است؟ باید آگاه باشیم که اگر در مقوله نوآوری نیز به همین صورت اقدام کنیم، به ‌طور قطع هیچ اقدام و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. ما در کنار نگاه تحولی و ورود به مقوله نوآوری باید تحول در نگاه هم داشته باشیم و اگر می‌خواهیم به اکسیر کیمیاگری دست پیدا کنیم، باید نگاه جامع به نوآوری داشته باشیم که در این حوزه چهار اتفاق رخ دهد. نخست اینکه نوآوری را فقط در نوآوری محصول نبینیم؛ نوآوری باید در کسب‌وکارها، زنجیره تامین، خرید، فروش بالادست و پایین‌دست و در نهایت در مدیریت و حکمرانی سازمان نیز ایجاد شود. دوم اینکه اگر روزی در دفاتر خود می‌نشستیم تا اساتید، دانشجویان و نخبگان به سراغ ما بیایند و مشکلات ما را حل کنند، امروز باید با تغییر نگاه، صاحبان صنایع به سراغ نخبگان و صاحبان دانش بروند و در مراکز علمی و تحقیقاتی حاضر شوند؛ این یعنی همان تغییر نگاه.

طیب‌نیا در همین راستا ادامه داد: سوم اینکه اگر روزی شرکت‌های توانمند را به ‌لحاظ تجهیزاتی و مالی برای بومی‌سازی تجهیزات و اجرای پروژه‌های خود انتخاب می‌کردیم که البته با کمک آن‌ها به ۹۰ درصد خودکفایی هم رسیده‌ایم، از این ‌پس باید نگاه خود را تغییر دهیم و به سراغ شرکت‌هایی برویم که از مراکز علمی و تحقیقاتی، کارکنان و کارشناسان دانش‌بنیان بهره‌مند هستند. چهارم اینکه اگر تا امروز در مسیر بومی‌سازی و ساخت داخل به دنبال مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات و به دنبال تولید محصولاتی بودیم که پیش از ما در کشورهای توسعه‌یافته به تولید آن دست‌ یافته بودند، امروز مقوله نوآوری ایجاب می‌کند در پی تولید محصولاتی باشیم که هیچ کشوری تاکنون به دانش و توانایی تولید آن دست نیافته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شرکت فولادی کشور به دنبال آن است که خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان بیش ‌از پیش وصل کند تا آن اتفاق بزرگ را با دانش‌بنیان شدن رقم بزند. امیدواریم به یاری تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که دغدغه تعالی کشور را دارند، اصفهان به قطب نوآوری منطقه تبدیل شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×