» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » بومی سازی سیستم اتوماسیون دستگاه جوش خط گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه اصفهان
فولاد مبارکه

بومی سازی سیستم اتوماسیون دستگاه جوش خط گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه اصفهان

اسفند 10, 1394 009

با انجام موفقيت آميز بومي سازي سيستم جديد اتوماسيون دستگاه جوش خط گالوانيزه و نصب، راه اندازي و بهره برداري از اين سيستم جديد ، علاوه بر به حداقل رساندن توقفات تجهيز و خط توليد، امکان آرشيو کليه فالتها و آلارم ها، ساده سازي شبکه کنترلي ، تهيه راحت قطعات يدکي ، بررسي کيفيت جوش هاي انجام شده در طول شيفت هاي قبل و رفع عيب سريع تجهيز ميسر شد.

عليرضا وکيلي مدير محصولات پوشش دار با اعلام اين خبر افزود: دستگاه جوش گالوانيزه يکي از تجهيزات اصلي و مهم خط توليد گالوانيزه بوده و بدليل نياز به دقت و سرعت عمل بالاي اين تجهيز در زمان جوش دادن ورق، از سيستم اتوماسيون پيچيده اي بهره مي برد، ضمن اينکه از سروو موتور نيز براي انجام حرکت هاي طولي و عرضي در اين دستگاه استفاده شده است.

داود ابوطالبي کارشناس برق و اتوماسيون و ابزار دقيق خط گالوانيزه ورنگي نيز در اين خصوص گفت : سيستم اتوماسيون دستگاه جوش خط گالوانيزه از PLC هاي B&R و S5 تشکيل شده که در اين تقسيم بندي کنترل حرکت هايي که نياز به دقت وسرعت عمل بالا مي باشد بر عهده PLC B&R و کنترل ديگر قسمت هاي دستگاه جوش بر عهده PLC S5 بوده ضمن اينکه نرم افزار سيستم مانيتورينگ اين تجهيز از نوع Sitectبوده و اين نرم افزار از طريق کارت مخصوص، با PLC B&Rو از طريق شبکه پروفي باس (Profibus) لينک شده است، همچنين سنسورهاي اندازه گيري حرکتهاي اين دستگاه از طريق کارت هاي واسط به PLC هاي فوق لينگ مي باشد. ضمن اينکه در اين دستگاه محرک کليه حرکت هاي آن از قبيل CENTERING DEVICES ، CARRIAGE &TABLES MOVMENT توسط سروو درايو انجام گرديده که اين سروو درايوها از طريق شبکه پروفي باس (Profibus) و توسط PLC B&R کنترل مي شوند.

ايشان در ادامه يادآور شد: در دستگاه جوش گالوانيزه بدليل مشکلاتي همچون تکراري بودن توقفات ، مشکل بودن رفع اشکالات در PLC ، خارج از رده توليد قرار گرفتن قطعات مربوط به سروو درايو ها و سروو موتور ها ، کارت هاي شبکه و کامپيوتر صنعتي ، طولاني شدن زمان رفع عيب دستگاه جوش به دليل عدم اطلاع از محتواي PLC B&R و عدم امکان مانيتور کردن سيگنال هاي آن، عدم نمايش فالت هاي سروو درايو در HMI و نيز روي سروو و همچنين خراب شدن مکرر سرووها بدليل مستهلک شدن قطعات الکترونيکي داخلي، زمان بر بودن تعويض سروو درايو ها و توقفات مکرر وطولاني در خط توليد گالوانيزه و کاهش تناژ محصول توليدي و در نتيجه حجم زياد محصول درجه دو و قراضه و همچنين کاهش شديد کيفيت محصول عزم کارکنان اين واحد را برآن داشت تا با اجراي اين پروژه در جهت رفع مشکلات ياد شده اقدام نمايند.

کارشناس برق و اتوماسيون و ابزار دقيق خط گالوانيزه ورنگي افزود: بدين منظور با بررسي مشکلات و تحليل توقفات، تصميم به بومي سازي و يکسان سازي سيستم اتوماسيون فعلي به PLC S7 وتغيير نرم افزار HMI به WINCC و نيز تغيير سروو درايو و سروو موتورهاي نصب شده به نوع موجود در بازار (SEIMENS)گرديد.

وي افزود: به دليل اهميت اين تجهيز در فرآيند توليد گالوانيزه و انحصاري بودن آن، احتمال از کار افتادگي تجهيز بدليل تعويض سيستم اتوماسيون و عدم حمايت شرکت سازنده از اين تغيير، ريسک بالايي براي شرکت داشت، ولي با همت کارکنان و حمايت مديريت ناحيه اين مهم صورت پذيرفت.

وي در ادامه با اشاره به فعاليت صورت گرفته در خصوص اين پروژه گفت: در اين راستا ابتدا کليه پارامترها و سکوئنس هاي کاري دستگاه جوش بررسي و تحليل و بر اساس آنها در سيستم اتوماسيون جديد برنامه نويسي گرديد . با توجه به تعداد زياد پارامترها و سکوئنس ها و فانکشن هاي کنترلي متعدد و پيچيده در عملکرد ماشين جوش برنامه نويسي و تست اتوماسيون جديد بيش از يکسال و به ميزان بيش از 3000 نفر ساعت کار کارشناسي بطول انجاميد.

ايشان در پايان از حمايت هاي مديريت ناحيه نورد سرد و پوشش دار و رييس واحد گالوانيزه و رنگي وتلاش پرسنل تعميرات و توليد واحد گالوانيزه و رنگي و همکاري واحد هاي دفتر فني توليد و تعميرات، خريد قطعات يدکي، خدمات تخصصي ناحيه نورد سرد ، شرکت مهندسي نو انديش اسپادانا و ساير همکاران که در تحقق اين مهم ايفاي نقش نمودند ، تشکر و قدرداني نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×