» مطالب ویژه » مقاله:تحلیلی بر بیانیه لوزان و مذاکرات هسته ای /عباس ابوطالبی
مطالب ویژه - مقاله

مقاله:تحلیلی بر بیانیه لوزان و مذاکرات هسته ای /عباس ابوطالبی

فروردین 16, 1394 0010

هفته ای که گذشت در حالی که ایرانی ها به دید و بازدیدهای نوروز و مسافرت هایشان می پرداختند،هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در کنار دریاچه لوزان سوئیس در حال مذاکره بودند ملت ما شاهد یک مذاکره طولانی بین ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه 5+1متشکل از چین،روسیه،فرانسه،آمریکا،انگلیس و آلمان بود که این مذاکرات به تفاهمی مشترک ختم شد.

رسانه های غربی از این مذاکرات به عنوان ماراتن یاد کردند. دراین دور از مذاکرات شاهد یک بازی چند جانبه در عرصه مذاکرات سیاسی، رسانه ای، تغییر تاکتیکی ادبیات اعلامی بودیم، بصورتی که برخی تهدید به ترک مذاکرات کردند ولی تیم مذاکره کننده ایرانی تا آخر با جدیدیت بر دیپلماسی مذاکراتی تاکید ورزید.

ولی سوال اینجاست که این بیانیه و تفاهم مشترک بین ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 چه تاثیری بر جامعه ایران داردکه برای پاسخ به این سوال باید بگویم از نکات مثبت این بیانیه این است که غربی ها و آمریکایی ها بهد از سال ها فهمیدند که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته ای نیست و همه تلاش های تبلیغاتی در این زمینه بی نتیجه و غیر قابل قبول بوده است و باعث شد چهره ای صلح طلب و تعامل طلب از ایران نزد بازیگران جهانی تثبیت گرددو نتیجه دیگر این مذاکرات خروج کامل ایران از انزوا و بالا رفتن سطح روابط ایران با جهان پیشرفته است.و ایران در مصاف سیاسی موفق به اثبات توانمندی خود شد.

یکی دیگر از امتیازات قابل توجه در بیانیه لوزان این بود که قدرت های جهانی موافقت کردند قطعنامه ای جدید را در شورای امنیت سازمان ملل صادر کنند که در آن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود.برداشته شدن تحریم ها از سوی سازمان ملل،وزارت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا از دیگر امتیازاتی است که در این بیانیه نصیب ایران شده است که وزیر امور خارجه کشورمان معتقد است که این تحریم ها یکسره و به طور کامل برداشته می شود از دیگر نتایج این مذاکرات پذیرفته شدن ورود جمهوری اسلامی ایران به باشگاه هسته ای و در آینده رسیدن به توسعه نیروگاههای جدید تولید برق هسته ای است که غربی ها این حق و حقوق ملت ایران را به رسمیت شناختند.

از دیگر ثمرات این مذاکرات این بود که ایران به عنوانیک قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای شناخته شد،تاثیرگذاری ایران در دنیا و منطقه تثبیت گردید و به دنبال این تفاهم کشورمان ثبات بیشتری بر منطقه از جهات مختلف خواهد داشت. به گفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،بیانیه لوزان اقتصاد ایران را رونق می بخشد.و به طور کلی این بیانیه«لوزان» در اصل منجر به یک پلی برای مذاکرات تا 30 جولای شده است.
عباس ابوطالبی کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

http://afghanistan.shafaqna.com/media/k2/items/cache/af2286e2fcaadd126f6ee9593d7e932e_M.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×