» اخبار ایران و جهان » مسکن با شیب ملایم ۷.۷ درصد گران شد/رشد ۱۱.۲ درصدی اجاره‌بها
اخبار ایران و جهان

مسکن با شیب ملایم ۷.۷ درصد گران شد/رشد ۱۱.۲ درصدی اجاره‌بها

دی 6, 1395 008

بانک مرکزی از افزایش قیمت ۷.۷ درصدی مسکن در آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته خبر داد و اعلام کرد:‌ خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی پایتخت در مقایسه با آذر پارسال ۵.۹ درصد کاهش یافت.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمار بانک مرکزی برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.5 و 7.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر 95 به 11.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.1 و 5.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذرماه امسال حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52.5 درصدی بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق محتلف شهر تهران در مدت یاد شده حاکی از آن است که از بین مناطق 22 گانه، منطقه 5 با سهم 16.7 درصدی از کل معاملات بیشتری قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم 10.5 و 10.1 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع 73.6 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر به ترتیب فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 15، 7، 1 و 3 بوده و 12 منطقه باقیمانده 26.4 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در آذر امسال بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معاملاه شده معادل 100.1 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 22.1 میلیون ریال به منطقه 17 تعلق داشته است.

رشد 11.2 درصدی اجاره‌بها

بر اساس آمار بانک مرکزی طی آذرماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل منطقه شهری نسبت به آذر پارسال به ترتیب 11.2 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

ماهیت قراردادهای اجاره مسکن غالبا یکساله تنظیم می‌شود و اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (بر اساس سال پایه 90) معادل 28.4 درصد است.

بانک مرکزی درپایان گزارش خود تاکید کرده است؛ در مجموع با رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم طی 9 ماه منتهی به آذرماه سال جاری و گشایش‌های مالی اخیر نظام بانکی در این بخش (به ویژه تک رقمی شده نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن) شرایط مناسبی جهت خانه‌دار شدن زوجین جوان و خانه اولی‌ها در شرایط کنونی فراهم شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×