» اخبار ایران و جهان » مدیریت غلط زاینده رود را خشکاند
اخبار ایران و جهان

مدیریت غلط زاینده رود را خشکاند

آبان 1, 1395 0011

اصفهان- عضو هیئت مدیره شرکت مهندسین مشاور زایندآب گفت: مدیریت غلط باعث خشک شدن زاینده رود شده است و کم شدن میزان بارندگی‌ها عامل این خشکسالی نیست.

 

 لطف الله ضیایی ظهر شنبه در نشست کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون وضعیت کنونی حوضه آبریز زاینده رود اظهار داشت: میزان بارش‌ها در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ تنها هفت درصد نسبت به میانگین بارش ها کاهش داشت و این مثال کوچک به تنهایی اثبات می کند که آنچه امروز در زاینده رود اتفاق می‌افتد بیشتر ناشی از مدیریت ناصحیح است.

وی افزود : حوضه آبریز زاینده رود در کمربند خشک کشور قرار گرفته و بر اساس  شاخص‌های جهانی و میزان منابع آب تجدید پذیر و میزان برداشت ها می‌توان گفت این حوضه در یک بحران دائمی قرار داشته و دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت مهندسین مشاور زایندآب با بیان اینکه نگرش خرد ومدیریت استانی حوضه آبریز زاینده رود باعث خشکی این رودخانه و به تبع آن باتلاق گاوخونی شده است، ادامه داد: پیامدهای خشکی زاینده رود فرا استانی است زیرا تالاب گاوخونی در طول سالیان متمادی محل انباشت فلزات سنگین حمل شده توسط جریان آب بوده  و در صورتی که  این زیستگاه تبدیل به یک کانون ریزگرد شود استان‌هایی که تا شعاع هزار کیلومتری آن قرار دارند در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

وی استفاده بیش از حد  از آب زاینده رود در بالادست و برداشت‌های بیش از حد صنایع  اقدامی غیر قانونی بوده و آن را عملی غیر شرعی نیزدانست و تاکید کرد:  مطابق با قوانین شرعی استفتاء شده از مقام معظم رهبری و موازین قانونی استفاده بدون اجازه از آب تخصیص یافته به حق آب داران شرق اصفهان حرام است.

قائم مقام خانه کشاورز ایران نیز در این نشست گفت: کارگروه  ملی نجات زاینده رود  در صورت تشکیل بدون حمایت مردم موفق نخواهد بود و به همین خاطر لازم است تا با افزایش آگاهی ها و جایگزینی روشها، برنامه‌ها وآمارهای علمی به  جای آمارهای زبانی که با واقعیت تفاوت فاحش دارند نسبت به جلب مشارکت مردم اقدام کرد.

عنایت الله بیابانی هم افزایی و تعامل را لازمه پیشبرد و عملیاتی شدن طرح ایجاد کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب دانست و ادامه داد: حیات زاینده رود بستگی به همکاری همه جانبه مردم، دولت و بخش خصوصی دارد.

وی با اشاره به اینکه این پنجمین بار است که در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان حضور پیدا می کند، گفت: ای کاش سال ها پیش چنین کمیسیونی تشکیل و با این شدت و با این نقشه راه منسجم پیگیر حل مشکلات کشاورزان و برطرف کردن معضلات حوضه ی آب ریز زاینده رود می‌شد.

قائم مقام خانه کشاورز ایران تاکید کرد: اگر امروز خانه کشاورز ایران به اندازه یک وزارتخانه فعالیت می کند به واسطه پشتوانه مردمی است و بر این اساس می توان گفت حل مساله زاینده رود نیز نیاز به یک پشتوانه مردمی کامل و هماهنگی همه عناصر موثر دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×