» اخبار ایران و جهان » ژاپن از چین به عنوان منشاء «نگرانی عمیق» یاد کرد
اخبار ایران و جهان

ژاپن از چین به عنوان منشاء «نگرانی عمیق» یاد کرد

مرداد 12, 1395 008

توکیو در سند دفاع سالانه خود از نقش چین در دریای چین جنوبی، عدم تبعیت پکن از رای لاهه و توانایی استفاده از موشک های ضد کشتی، به عنوان اصلی ترین دغدغه های نظامی ژاپن یاد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ژاپن امروز سه شنبه در پیش نویسی که از برنامه دفاع ملی سالانه خود ارائه داد، از رفتار چین در قبال دیگر کشورها به عنوان دغدغه ای بزرگ برای دولت توکیو یاد کرد.

پیش نویس سند دفاعی ژاپن در شرایطی ارائه می شود که آسیا – پاسیفک همچنان در شوک حاصل از ارائه رای دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) در عدم به رسمیت شناختن حق تاریخی پکن برای مالکیت دریای چین جنوبی به سر می برد.

ژاپن در این سند که به تایید «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور رسیده است مدعی می شود که رفتار چین درعدم تبعیت از قوانین بین المللی، نتایج ناخواسته ای را به بار خواهد آورد.

از جمله اتهاماتی که در این سند به پکن نسبت داده می شود می توان به پیگیری مطالبات یک جانبه آن هم بدون تلاش برای انجام هر گونه مصالحه اشاره کرد.

چین بر سر مالکیت بخش بزرگی از دریای چین جنوبی به مساحت ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع با کشورهای کوچک برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام اختلاف نظر دارد.

در این میان، ژاپن اگرچه سهمی در بهره برداری مستقیم از آبراه مورد نظر ندارد، از این بیمناک است که مبادا قدرت یابی هر چه بیشتر پکن در سطح منطقه به منافع اقتصادی توکیو آسیب برساند.

از سوی دیگر، ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان اخیرا به دنبال آن بوده است که با تغییر قانون اساسی به نفع حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی – اقدامی که از پایان جنگ جهانی دوم قدغن بوده است – در همگامی با آمریکا نقش بیشتری را در عرصه بین الملل ایفا کند.

در همین راستا، ژاپن بی آنکه چین را مستقیما به چالش بکشد، از راه تامین تجهیزات و ارائه آموزش نظامی به کشورهای طرف مناقشه پکن نظیر ویتنام و فیلیپین، مسیر خود را برای نفوذ به داخل دریای چین جنوبی هموار می کند.

ژاپن که دومین ناوگان دریایی آسیا را در اختیار دارد، در سند دفاعی ۴۸۴ صفحه ای خود در خصوص توانایی روز افزون چین برای ایجاد تهدید آن هم با توسل به موشک های ضد کشتی خود، هشدار داده است.

در این سند، فصلی ۵۰ صفحه ای به شرح اتحاد رو به گسترش ژاپن با آمریکا اختصاص داده شده است که با توجه به تصمیم توکیو برای فاصله گرفتن از منشور صلح و آزادی عمل دادن به نیروهای دفاع ملی برای حضور در عملیات های فرا سرزمینی، مسئله مهمی تلقی می شود.

http://media.mehrnews.com/d/2016/07/13/4/2139324.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×