» اخبار ایران و جهان » نگاهی به انفجارهای انتحاری در عربستان/شناسایی عامل انتحاری مدینه
اخبار ایران و جهان

نگاهی به انفجارهای انتحاری در عربستان/شناسایی عامل انتحاری مدینه

تیر 15, 1395 0013

ظرف ۲۴ ساعت گذشته چندین انفجار انتحاری بخش های مختلفی از عربستان از مسجد شیعیان در قطیف تا مسجدالنبی در مدینه و همچنین جده را هدف قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه انفجار انتحاری شامگاه دوشنبه در عربستان به وقوع پیوست که یک انفجار انتحاری در نزدیکی یک مقر امنیتی در حرم نبوی شریف در مدینه منوره و دو انفجار دیگر در نزدیکی یک مسجد در منطقه شیعه نشین قطیف در شرق این کشور روی داد.

در همین راستا یک انفجار انتحاری دوشنبه شب در نزدیکی یک مقر امنیتی در حرم نبوی شریف به وقوع پیوست که طی آن تروریستی انتحاری خود را در میان ماموران امنیتی سعودی منفجر کرد.

منابع سعودی عامل این انفجار انتحاری را «عبدالهادی عمر العتیبی» ۱۸ ساله اعلام کردند که به گفته عربستان در فهرست تروریست های تحت پیگرد قرار داشته است.

سعودی ها گفته اند این تروریست انتحاری پس از آنکه موفق به وارد شدن به داخل مسجد نبوی شریف نشد خود را در ورودی شرقی این مسجد منفجر کرد.

سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به هنگام نماز مغرب به فردی که در حال حرکت به مسجد نبوی شریف بود مظنون شدند که در این هنگام وی کمربند انفجاری خود را منفجر نمود.

در پی این حمله انتحاری ۴ نیروی امنیتی و دو نفر از زائران حرم نبوی شریف به همراه فرد انتحاری کشته شدند. وزارت کشور عربستان در عین حال اعلام کرد که در این حمله انتحاری ۴ مامور امنیتی دیگر هم زخمی شده اند.

همزمان با این حمله انتحاری یک تروریست انتحاری دیگر خود را در مقابل مسجد العمران در مرکز منطقه القطیف واقع در شرق عربستان منفجر کرد. بنا بر اعلام منابع سعودی و طبق اطلاعات اولیه در این حمله انتحاری آسیبی به نمازگزاران نرسیده و تنها خساراتی به بیرون مسجد و شماری از خودروها وارد شده است.

در همین حال وزارت کشور عربستان از کشف سه جسد متلاشی شده و انجام تحقیقات در این خصوص خبر داد. گفتنی است شهر قطیف از شهرهایی است که مورد سرکوب نیروهای امنیتی عربستان سعودی قرار داشته است.

انفجارهای انتحاری در مدینه منوره و منطقه شیعه نشین قطیف با محکومیت حزب الله لبنان مواجه گردید. حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای انفجارهای انتحاری در مدینه منوره و منطقه شیعه نشین القطیف در شرق عربستان را محکوم کرد.

حزب الله طی بیانیه ای اعلام کرد این انفجارها که در ایام مقدس و روزهای آخر ماه مبارک رمضان مقدس ترین مکان ها در حرمین شریفین را هدف قرار داد دلیل دیگری بر تعدی تروریست ها به تمام مقدسات مسلمانان و نشانگر عدم توجه آنها به امت اسلام و دین مبین است.

حزب الله در بیانیه خود تصریح کرد که گسترش جنایت های تکفیری باید موجب شود تا کشورها، دولت ها و سازمان های بین المللی و منطقه ای به فکر تجدیدنظر جامع در قبال موضع گیری نسبت به تروریسم و تسلیح و حمایت مالی، سیاسی و رسانه ای از آن باشند و با سرپوش گذاشتن بر جنایت های تروریسم برای آن توجیه نتراشند بویژه اینکه برخی طرف های حامی و تاییدکننده تروریسم امروز به نوبه خود به قربانیان آن تبدیل شده اند.

سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نیز انفجارهای انتحاری شامگاه دوشنبه در نزدیکی حرم نبوی شریف در مدینه منوره و همچنین یک مسجد در منطقه القطیف در شرق عربستان را محکوم کردند.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه این انفجارها نشان دهنده عدم تعلق تروریسم به دین یا کشوری خاص است بر موضع ثابت اتحادیه عرب در محکومیت تمام اشکال تروریسم تاکید کرد.

کشورهای مختلف از جمله مصر، اردن، امارات، بحرین، ترکیه و همچنین مفتی مصر به حملات تروریستی روز دوشنبه در عربستان واکنش نشان داده و این اقدامات را محکوم کردند.

در همین راستا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز حملات تروریستی در عربستان سعودی را محکوم نمود.

وزارت خارجه کشورمان نیز انفجارهای انتحاری شامگاه دوشنبه در مناطق مختلف عربستان از جمله در نزدیکی مسجدالنبی را محکوم کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم انفجارهای انتحاری شامگاه دوشنبه در مناطق مختلف عربستان از جمله عملیات تروریستی در نزدیکی مسجدالنبی و نیز منطقه قطیف را  محکوم کرد.

وی ضمن ابراز همدری با خانواده های قربانیان این حوادث افزود: همانگونه که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام گردیده است تروریسم در هر شکل آن و در هر نقطه از جهان به شدت محکوم است و باید با جدیت تمام توسط تمامی کشورها با منابع، علل و عوامل آن برخورد قاطع به عمل آید.

انفجارهای انتحاری در مدینه منوره و منطقه قطیف اندکی پس از آن رخ داد که یک عامل انتحاری پیش از عملی کردن حمله خود، در مقابل ساختمان کنسولگری آمریکا در جده متوقف شده و خود را منفجر کرد.

بر این اساس یک فرد انتحاری پس از آنکه از سوی نیروهای امنیتی متوقف گردید، اقدام به منفجر کردن بمب همراه خود نمود. برخی منابع در توییتر اعلام کردند عامل انتحاری در حالی که تلاش می کرده خود را به ساختمان کنسولگری برساند هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

این انفجار در بامداد روز چهارم جولای رخ داد که طی آن مراکز دیپلماتیک مربوط به آمریکا، جشن استقلال ایالات متحده را برگزار می کنند. در این حمله انتحاری دو تن از نیروهای امنیتی عربستان زخمی شدند و عامل انتحاری کشته شد.

با این حال، تردیدی نیست که در این موج تروریسمی که به راه افتاده و اکنون گریبان ریاض را در درون مرزهایش گرفته است، هیچ کشوری بیش از عربستان سعودی مسئولیت ندارد و هیچ پدیده‌ای بیش از ایدئولوژی تکفیری سهیم نیست.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×