» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » حسین پیراکه: بالغ بر 90درصد حافظان قرآن کریم مبارکه بانوان هستند
شهرستان مبارکه

حسین پیراکه: بالغ بر 90درصد حافظان قرآن کریم مبارکه بانوان هستند

تیر 12, 1395 1022

حسین پیراکه گفت: میزان علاقمندی خواهران نسبت به مباحث قرآنی بسیار بالاست و این امر نشات گرفته از روحیات، احساسات و عواطف آنها نسبت به مباحث دینی و قرآن است.

وی افزود: ایجاد انگیزه و علاقه در بین برادران و جذب آنها به مباحث قرآنی در شهرستان نیاز به کار کارشناسی دارد.

پیراکه گفت: بالغ بر یک هزار نفر حافظ قرآن از یک جزء تا حافظ کل در شهرستان مبارکه وجود دارد که بیش از 70 نفر حافظ کل قرآن هستند.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه گفت: سال 94 در اولین مرحله 25 نفر از حافظان کل قرآن شهرستان مبارکه مورد تقدیر شهرداری و شورای شهر مبارکه قرار گرفتند.

وی افزود: در مراحل بعدی هم قصد داریم به مناسبت های مختلف از سایر حافظان کل قرآن کریم در شهرستان مبارکه تجلیل کنیم.

پیراکه گفت: حافظان قرآن از لحاظ اخلاق و رفتار در زندگی فردی و اجتماعی ، بسیار پسندیده هستند و انسان در برخورد با آنها احساس مباهات و افتخار می کند.

 وی افزود: تعدادی از حافظان قرآن این کلاس، امروز به مدرسین شهرستانی و استانی تبدیل شده اند و افتخاری برای شهرستان شده اند.

 استاد دانشگاه مبارکه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه با حمایت  از برگزاری دوره های قرآنی  و ارائه مرکزی جهت برگزاری کلاس ها در سالهای گذشته بصورت مستقیم و غیر مستقیم کمک های زیادی را برای تدوام این کلاس داشته اند.

وی گفت: کلاس قرآن روزهای پنجشنبه از ساعت 16 تا 22 به دو صورت برگزار می شود، در قسمت اول تدریس، حفظ و مباحث قرائت و در قسمت دوم تحویل کار حفظ انجام می شود.

پیراکه گفت: کلاس تفسیر هم روزهای شنبه در سالن اجتماعات شهرداری تشکیل می شود. و سوره هایی همچون: محمد(ص) ، حجرات ، واقعه ، یس ، صآفّات و..تفسیر گشته اند و اینک به تفسیر سوره مبارکه حجّ با نگاهی عمیق و سرفصلهایی راهبردی و چند بعدی اسلام شناسی  برای اولین بار در کشور و برای حجّاج بیت الله الحرام از زمان حجّ تا حجّ بعدی و با توجه به طرح یکساله آن ، هم اینک در شهرداری مبارکه برپا بوده و شرکت کنندگان بصورت تخصصی و عمومی از آن بهره می برند. همچنین کلاسهای مترجمی زبان قرآن برای عموم علاقمندان  را هر روز قبل از افطار ماه مبارک رمضان و پس از جزء خوانی در مسجد جامع مبارکه و کلاس آموزش معارف قرآن را در روزهای دوشنبه برای کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای غدیر شهرداری مبارکه برگزار نموده است.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه گفت: کلاس قرآن را به صورت متمرکز از سال 77 شروع کردیم و قبل از آن هم در مسجد جامع برگزار می کردیم.

وی افزود: از زمان شورای شهر اول فضایی برای برگزاری فعالیت های تخصصی و حفظ قرآن در اختیار ما قرار گرفت.

پیراکه با بیان اینکه از سال 77 برگزاری دوره حفظ قرآن را شروع کردیم و با حمایت های شهردار مبارکه حق الحفظی در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: این حق الحفظ بعنوان حق ایاب و ذهاب از هزار تومان شروع شد و کم کم تا 2 هزار تومان، 5 هزار تومان ادامه پیدا کرد و به 30 هزار تومان و 40 هزار تومان و امروز هم با مصوبه شورای محترم شهر مبارکه در دوره چهارم به 100 هزار تومان رسید ، و کار همچنان ادامه پیدا کرده است.

وی گفت: این کلاس به چراغ روشن و نوید بخشی در شهرستان تبدیل  شده و حتی افرادی مشتاقانه از خارج از شهرستان و شهرستانهای اطراف از جمله لنجان، شهرضا و اصفهان هم در این کلاس شرکت می کنند.

استاد گروه الهیات و معارف دانشگاه مبارکه گفت: حکمت و فلسفه وضع قابل تاملی در مورد حفظ قرآن کریم وجود دارد و در اسلام تاکید زیادی در زمینه قرائت همراه با تدبر شده است .

وی افزود: از سال 77 بعد از اینکه به پایگاه مورد نظر از نظر حفظ دست پیدا کردیم ، در کنار آن کار تفسیر را با استفاده از تفسیر المیزان، نمونه، البرهان ، نورالثقلین ، آلاء الرحمن ، إرشاد الأذهان و … را هم انجام دادیم.

پیراکه گفت: ایجاد فرهنگسرای قرآنی از سال گذشته در قالب پیشنهادی به شهرداری ارائه و تصویب شد.

وی گفت: فرهنگسرای بزرگ قرآن و عترت برای شهرستان با همکاری دانشگاه آزاد و استفاده از مجموعه دانشگاهی دهنو و یا استقرار در یکی از ساختمانهای متعلق به شهرداری بطور موقت و تا زمان ساخته شدن تالار بزرگ شهر که فرهنگسرای مذکور  در بخشی از آن بطور دائم مستقر خواهد شد ، نوید خوبی را برای جامعه قرآنی شهر و شهرستان می دهد و امیدواریم که تا پایان کار این دوره شورای اسلای شهر به سرانجام و نتیجه برسد و شاهد حرکتی دینی و فعّال  و پویا در اقشار مختلف جامعه باشیم.

پیراکه گفت: فرهنگسرای قرآنی یک دانشگاه قرآنی و متعلق به همه مردم و آحاد جامعه است و امیدواریم شهرداران و شوراهای اسلامی ما را یاری کنند تا دانشگاه و فرهنگسرای قرآنی در شهرستان تشکیل شود .

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه گفت: داشتن زندگی بر اساس قرآن و به سبک زندگی اسلامی اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که این حرکت رو به رشدی که در شهرستان مبارکه شروع شده ادامه پیدا کند و به کار ماندگاری تبدیل شود.

وی گفت: از همه مسؤولان شهرستان انتظار داریم با همراهی، همفکری و همکاری در  زمینه شکل گیری برنامه ای منسجم در شهرستان ما را یاری دهند.

پیراکه گفت: این اراده  اگر در شهرداران و شوراهای اسلامی شهرستان شکل بگیرد خیلی از مسائل و مشکلات را برطرف خواهد کرد.

وی افزود: بیشتر مردم از شوراهای اسلامی شهرها انتظار دارند که در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود ، به برنامه های قرآنی توجه داشته باشند و در کمیسیونهای مربوطه ضمن تحلیل کافی ، تحولی اساسی را برای پیاده کردن اساس فرهنگ متعالی قرآن و عترت (ع) ، ایجاد کرده و به باروری و بهره وری این فکر منسجم هم از جهت مادی و هم از نظر معنوی کمک و مساعدت نمایند.

پیراکه با بیان اینکه مسؤولان شهر هم باید شهر را به عنوان خانه ای بزرگ در نظر بگیرند و قرآن را در دامان مردم بگذارند، تصریح کرد: امام جمعه مبارکه از زمان ورود به این شهر با وجود دغدغه ها و مشغله های فراوان ، شورای فعالیت های راهبردی قرآن کریم را راه اندازی کردند و فعالان قرآنی را دور خود جمع کردند.

وی گفت: از همه مردم مؤمن و متدیّن شهرمبارکه دعوت می کنم با برگزاری و إحیا و زنده کردن جلسات قرآنی در خانواده ها و فامیل خود ، نهاد خانواده را از هرگونه آسیب و خطری مصون نمایند.

استاد دانشگاه های مبارکه گفت: سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری مدّ ظله العالی بارها در مورد آن تذکر داده اند بوجود نخواهد آمد مگر با داشتن خوراک  عظیم علمی فرهنگی برگرفته از  قرآن و تبیین آیات قرآن و رجوع به سیره گفتار و کردار اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام..

وی با بیان اینکه اسلام تنها دین نجات بخش در آسمان و زمین است، گفت: خداوند قرآن را وسیله ای برای پند و موعظه گرفتن انسانها قرار داده است و پیامبر(ص) و ائمه(ع) دعوت و سفارش های زیادی به تأمل و تدبّر در قرآن کرده اند.

پیراکه گفت: خداوند متعال در قرآن، این امانت بزرگ الهی مسیر هدایت بشر را  تا روز قیامت مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه نجات انسانها در پاکی و صداقت است و این قرآن کتاب پاکی وصداقت است، اظهار کرد: امروز تنها مکتب نجات بخش در روی زمین اسلام و قرآن و مذهب شیعه است که همان اسلام ناب محمدی (ص) است.

پیراکه افزود: نجات انسان در گرو تأمّل ، تعمّق و عمل به قرآن است و اگربخواهیم دنیا و آخرتمان را آباد کنیم بدون قرآن امکان پذیر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه گفت: شهرستان مبارکه با داشتن مردمی مؤمن و متدیّن، فهیم و ولایی ، پیران و جوانان عاشق امر دین داشته و با وجود همه نیازها و امکاناتش، شور و شعف و عشق به کنکاش و تحقیق در دین و کشف مسائل دینی دارد .

وی افزود: برای اینکه قرآن جنبه عمومیّت پیدا کند باید آن را از دانشگاهها و مدارس و آموزش و پرورش به بطن جامعه وارد کنیم.

پیراکه گفت: با برگزاری جلسات ساده و نشست های قرآنی در خانواده ها ، با عنوان صله رحم قرآنی می توانیم قرآن را در جامعه و خانواده ها وارد کنیم. کما اینکه این سنّت حسنه از دیر باز در بعضی از خانواده های شهر وجود داشته و دارد.

وی گفت: برگزاری جلسات قرآنی خانه های ما را نورانی و منور می کند و از خطر نفوذ و تهاجم فرهنگی بیگانگان جلوگیری می کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×