» اخبار ایران و جهان » تکذیب مذاکره با عربستان و نامه به امیرکویت/۹۲درصد بودجه۹۴ محقق شد
اخبار ایران و جهان

تکذیب مذاکره با عربستان و نامه به امیرکویت/۹۲درصد بودجه۹۴ محقق شد

فروردین 17, 1395 007

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ مذاکره رسمی میان ایران و عربستان صورت نگرفته است، ادعای برخی رسانه های عربی مبنی بر ارسال نامه‌ای محرمانه از سوی رئیس جمهور ایران به پادشاه کویت را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در اولین نشست خبری خود در سال جدید گزارش اقدامات اقتصادی دولت جهت رشد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را ارائه کرد و گفت: در سال گذشته عمدتا برنامه های ما معطوف به اجرای بودجه بود. از بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی ابلاغ شده، عملکرد ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بود که نشان دهنده ۹۲ درصد تحقق بودجه است.

وی توضیح داد: تملک دارایی های سرمایه ای دولت در سال گذشته ۳۶هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان بود که ۲۷ هزار و ۷۶۶ میلیارد از محل منابع عمومی و ۹هزار و ۴۵ میلیارد تومان از محل مجوزهای آبهای مرزی و آبرسانی روستایی و تسطیح اراضی کشاورزی استانهای مرزی و آبرسانی به ۹۶ شهر و ۳۷۰۰ روستا انجام شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه افزایش نرخ مشارکت در سال ۹۴ افزایش یافته است، گفت: نرخ مشارکت نیروی کار از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ درصد در سال ۹۴ افزایش یافت.

وضعیت اشتغال در کشور

وی توضیح داد: این افزایش یک واحد درصد نرخ مشارکت اقتصادی، باعث شد جمعیت فعال کشور از حدود ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار نفر به ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر افزایش یابد، یعنی ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار کشور شدند که از این رقم ۶۶۷ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: از این ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید که وارد بازار کار شدند ، ۶۶۷ هزار نفر مشغول کار شدند اما ۲۱۴ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند بنابراین این رقم به جمیعت بیکار کشور اضافه شد.

نوبخت با بیان اینکه دو میلیون و ۵۱۴ هزار نفر جمعیت بیکار در کشور وجود داشت، گفت: با ورود این ۲۱۴ هزار نفر، جمعیت بیکار کشور از دو میلیون و ۵۱۴ هزار نفر به دو میلیون و ۷۲۹ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این جمعیت شاغل ما که ۶۶۷ هزار نفر شاغل شدند، ۱۴۹ هزار نفرشان در بخش کشاورزی مشغول شدند و ۵۶۲ هزار نفر در بخش خدمات و بخش صنعت ۴۴ هزار نفر رشد منفی اشتغال داشت، بنابراین در مجموع با توجه به شرایطی که در سال ۱۳۹۴ داشتیم با وجود کاهش شدید قیمت نفت این عملکرد حدود ۹۲ درصدی بودجه تحقق پیدا کرد.

پیش بینی رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصدی در سال ۹۵

وی افزود: با اتکاء به فرصت های جدیدی که در سال ۹۵ با موفقیت تیم مذاکره کننده در مذاکرات بین المللی، برجام و رفع تحریم ها صورت گرفت، این فرصت برای کشور پیش آمد که بتواند در جهت افزایش رشد اقتصادی اقدام کند، لذا پیش‌بینی ما در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصد است. جامعه جهانی نیز همین حدود رشد اقتصادی را برای ایران پیش بینی کرده اند.

سخنگوی دولت گفت: از فرصتی که بعد از رفع تحریم ها ایجاد شد، به دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی هستیم. با اتکاء به دانش بنیانی این تولید داخلی و آماده کردن محصولات تولیدی ما برای صادرات به دنبال این رشد هستیم.

نوبخت با اشاره به اینکه از این جهت ناگزیریم روی فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و راکد متمرکز شویم، اظهار داشت: از حدود ۳۶ هزار واحد تولیدی که در شهرهای صنعتی و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شد که ۶۷ هزار میلیارد تومان برای آنها سرمایه صرف شد، هم اکنون حدود ۷ هزار واحد راکد است که این تعداد می تواند چیزی در حدود ۱۳۲ هزار نفر را مشغول به کار کند؛ ضمن اینکه افزایش تولید آن نیز می تواند باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی شود.

وی فعال کردن واحدهای تولیدی را از اقدامات اولویت‌دار دولت در سال ۱۳۹۵نام برد و گفت: این اقدام شامل واحدهایی می شود که برای آنها سرمایه گذاری صورت گرفته است. این واحدها هم اکنون آماده اند و دولت می تواند با تامین منابع لازم برای سرمایه در گردش آنها بلافاصله آنها را فعال کند. از این جهت در روزهای گذشته و با تاکیدی که مقام معظم رهبری در روز نخست سال جاری برای فعال کردن این واحدها و نوعی اقدام و عمل برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشتند، ما اقدامات خود را حتی از روزهای تعطیل شروع کرده ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به اولویت دادن برنامه های اقتصادی به بخش مسکن گفت: با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، تحریک تقاضا با اولویت دادن جهت اسکان زوج های جوان، نوسازی بافتهای فرسوده، عمران حاشیه شهرها را خواهیم داشت. سال ۹۵ سال برخورداری از فرصتهایی است که در ۳ سال گذشته دولت و سایر قوا برای آن تلاش کرده اند.

وی با اعلام آمادگی دولت در واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی گفت: اولویت ما این است که طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند به خصوص در مناطق محروم فعال شوند.

نوبخت در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص مثبت شدن تراز تجاری ایران و برنامه های دولت برای حفظ این روند اظهار داشت: در سال گذشته تراز تجاری کالاهای ما حدود یک میلیارد دلار مثبت بود و ۴۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم و حدود ۴۱.۵ میلیارد دلار هم واردات. این واقعا یک موفقیت با وجود تمام مشکلات بود.

وی افزود: امسال برای حفظ این موفقیت باید تلاش کنیم و اگر ناگزیریم برخی از کالاهای واسطه ای را برای تولید داشته باشیم، به همان میزان و بیشتر به صادرات توجه کنیم. ان‌شاءالله برای سال جاری هم می توانیم این تراز مثبت را حفظ کنیم.

۶ میلیون تن ذخیره گندم داریم

سخنگوی دولت در خصوص میزان و قیمت خریداری گندم از کشاورزان در سال جاری تصریح کرد: برای سال ۱۳۹۵ پیش بینی می‌کنیم ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود. یک هزار و ۳۴۰ تومان قیمت گندم خواهد بود که یک هزار و ۲۷۰ تومان قیمتی است که از کشاورزان می خریم و ۷۰ تومان هزینه های جانبی است. به همین جهت ۱۳ هزار و ۴۲۰ تومان در جلسه گذشته دولت برای آن بودجه‌بندی شد.

نوبخت با بیان اینکه با این اقدام پیش بینی می شود نیاز واردات به گندم به صفر برسد و یا به حداقل برسد، اذعان کرد: هم اکنون ما بیش از ۶ میلیون تن گندم را به عنوان یک کالای استراتژیک ذخیره کرده ایم.

واردات کالاهای لوکس آزاد بود/ تعرفه ها را افزایش دادیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزاد کردن واردات کالاهای لوکس با اقتصاد مقاومتی منافات ندارد، گفت: کالاهای گروه‌بندی‌شده هیچ‌کدام ممنوع‌الواردات نبود و از طریق عدم ثبت سفارش اجازه واردات نمی دادیم. اتفاقا در این مصوبه برای اینکه بتوانیم در این بخش فعال شویم، تعرفه ها را برای این کالاها افزایش داده ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینقدر این تعرفه ها افزایش پیدا خواهد کرد که چیزی که قبلا هم آزاد بود، عملا نتواند وارد کشور شود و این اقدام دقیقا در راستای محدود کردن واردات این کالاها صورت می گیرد.

میانجی گری ایران در بحران آذربایجان-ارمنستان

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در رامسر شائبه حمایت یک‌طرفه ایران از درگیری های آذربایجان و ارمنستان را پیش نخواهد آورد؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بین دو همسایه مخاصمه ای که آغاز شد، خاتمه یابد، از هر دو طرف دعوت به خویشتنداری و مذاکره کرد. وزیر دفاع ایران با همتایان خود در این راستا رایزنی کرد تا ما جلوی هرگونه آتش افروزی در منطقه را بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه منطقه به حد کافی در آتش و خون است، اضافه کرد: امروز روزهای سختی است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور امن باید کمک کند و این امنیت را گسترش بدهد و به همین جهت در این مورد هم ما به عنوان یک کشور سوم در جهت نزدیک کردن هر دو کشور با یکدیگر اقدام خواهیم کرد.

توضیحات سخنگو در مورد لغو سفر روحانی به وین

سخنگوی دولت درباره لغو سفر رئیس جمهور به اتریش گفت: عده ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند. مثلا درباره باز بودن سوئیفت بانک مرکزی همه چیز را نشان داد ولی باز هم عده ای نوشتند نه، سوئیفت باز بود ولی فعالیتها زیاد نبود.

وی تصریح کرد: فراموش نکنید که شأن ملت ایران بنا بر هر دلیلی و همچنین امنیتی که برای مسئولین ما وجود دارد، مسئله کوچکی نیست. ما به هیچ وجه تایید نمی کنیم که رئیس جمهور کشورمان به جایی برود که خاطرات تلخی از این نوع عدم استقبال شایسته از یک عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران را که در گذشته به‌خاطر دارید، رعایت نشود. شأن ملت ایران و رئیس جمهور نماد جمهوریت نظام است. همه باید بدانید که خیر در این بوده، البته گسترش مناسبات با اتریش و کشورهای دیگر در دستور کار دولت قرار دارد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اینکه گره خوردن تحریم های هسته ای با موشکی باعث شده برخی تحریم ها لغو نشود، صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: در راستای حذف تحریم ها، حسب آنچه در برجام وجود داشت، تا الان پیش رفته ایم؛ اما در مورد تحریم های غیر هسته ای در مجموعه برجام توافق خاصی نداشتیم. آنچه مربوط به برجام بود در حال انجام است و امیدواریم انشاالله همه دستاوردهایی که از برجام داریم آنقدر مشخص باشد که آن را مشاهده کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص وعده های داده شده برای بهبود معیشت مردم خاطرنشان کرد: ابتدا تامین درآمد برای بخشی که فاقد درآمد هستند، مهم است. بنابراین هرگونه تلاش در سالجاری برای افزایش اشتغال خواهد بود که قطعاً اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این صورت امکان خرید و امرار معاش برای گروهی فراهم خواهد شد. آنهایی هم که در سیستم های غیر دولتی شاغل هستند، با رونق اقتصادی قطعا معیشت آنها نیز بهتر خواهد شد. سیاست های کاهش نرخ تورم ما نیز همچنان در حال ادامه یافتن است.

نوبخت درباره اعزام متقاضیان به حج در سالجاری گفت: پیگیری ها مرتب در حال صورت گرفتن است و تاکنون یک اقدام مسئولانه ای از سوی سعودی ها صورت نگرفته است. برای ما هم انجام فریضه حج بسیار مهم است و هم رعایت شان زائران ما؛ تا اطمینان حاصل نکنیم که زائران ما بی حرمت نمی شوند و زیر دست و پا له نمی شوند، آمادگی این را نداریم که به هر قیمتی این سفر انجام شود. تلاش می کنیم به نحو شایسته ای این سفر انجام بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دولت درباره اینکه برخی برجام ۲ و ۳ را موضوعی برای حمله به دولت قرار داده اند، چیست؟ اذعان داشت: این توافق بین المللی فیمابین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی است؛ در مجموع تمام فرایند قانونی آن در ایران طی شد و ابتدا با تائید مشروط و سپس تائید مقام معظم رهبری شکل گرفت.

وی با بیان اینکه طبیعی است که مقام معظم رهبری همواره تذکراتی را به همه مسئولین بدهند، گفت: اینکه عده ای همواره از فرصتی استفاده بکنند و از مطالب مقام معظم رهبری گزینشی مطلبی را دریافت کرده و بلافاصله آن را وسیله ای برای تخریب دولت یا تحقیر یک کار بزرگ ملی که با همکاری همه فراهم شد بپردازند، اقدامی است که متاسفانه رایج است.

نوبخت افزود: ما همواره از فرمایشات مقام معظم رهبری قدردانیم. کمااینکه بار دیگر ضرورت کمک به دولت را به همه کسانی که در آن جلسه حضور داشتند و چه کسانی که بیانات ایشان را استماع کردند، یادآور شدند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت درباره نماینده رد شده اصفهان خاطرنشان کرد: در این خصوص وزارت کشور نظر حقوقی خود را که متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان است را بیان کرده است.

نوبخت افزود: وزارت کشور معتقد است اگر قرار است نسبت به کاندیدایی که شورای نگهبان با رد صلاحیتش انتخابات اصفهان را به میان دوره ای موکول کرده اند، باید در مرحله رسیدگی اعتبارنامه آن نماینده مورد توجه قرار بگیرد. فرایند انتخابات بعد از اینکه شورای نگهبان صحت انتخابات را تائید می کند، نهایتاً در مجلس اعتبار نامه نمایندگان تائید خواهد شد. نظر وزارت کشور بیان شد و امیدواریم حقی از کسی ضایع نشود.

وی در خصوص موضع کشور درباره اتهام پولشویی به رئیس جمهور سابق ایران در خارج از کشور، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران موضعی ندارد. ممکن است در یک خبرگزاری اتهامی به شخصی وارد شود. اینکه این مسئله چقدر جدی است و جمهوری اسلامی ایران یک موضع رسمی در این باره داشته باشد، ضروری نیست. خود این خبر کم ارزش‌تر از این است که جمهوری اسلامی ایران به اتهام زده شده در یک نشریه خارجی پاسخ دهد.

تکذیب مذاکره با عربستان و ارسال نامه به کویت

نوبخت در ادامه درباره وساطت عمان بین ایران و عربستان و مذاکرات رسمی گفت: خیر، ما هیچ مذاکرات رسمی نداریم. اما اینکه برخی از کشورها تلاش می کنند اقدامی صورت دهند، وجود دارد. مواضع ما خیلی روشن است و خواهان درگیری با هیچ کشوری نیستیم. اگر هر کشوری در چارچوب عرف بین الملل اقدام کند چه دلیلی دارد که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه خود روابط خود را تیره کند.

سخنگوی دولت افزود: این اقدامات را عربستان شروع کرد و باید خود را اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه های عربی ادعای ارسال نامه ای محرمانه از سوی رئیس جمهور ایران به پادشاه کویت را مطرح کرده اند، اذعان کرد: خیر.

نوبخت در خصوص اظهارات اوباما درباره عدم اجازه ورود ایران به بازارهای مالی آمریکا بیان کرد: توافقات در چارچوب برجام است و یک کارگروه ویژه ای وجود دارد که مرتب آن را رصد می کند. ما از حقوق قانونی خود در این معاهده استفاده می کنیم و اگر این بخشی که بیان شد با برجام مخالفت داشته باشد، قطعا موضع جمهوری اسلامی ایران صریح و شفاف اعمال خواهدشد.

محدودیتی برای سرمایه گذاری آمریکائی ها در داخل نداریم

سخنگوی دولت ادامه داد: اولویت های ما عمدتاً کشورهای همسایه و اروپایی است. مقام معظم رهبری پیشاپیش درباره توسعه مناسبات با آمریکا تذکراتی را فرمودند؛ البته اینکه ما بتوانیم از سرمایه گذاری آمریکائی ها هم در داخل استفاده کنیم، محدودیتی نداریم. فعلا اولویت ما این نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای پیشبردن برنامه های پسابرجام نیاز به آرامش دارد و فضای کنونی به سمت ایجاد فضایی دیگر است و موضع دولت در این خصوص چیست؟ گفت: ایجاد آرامش در جامعه از اهداف دولت و قطعاً در این سال هم ادامه پیدا خواهد کرد تا بتوانیم بیش از پیش نسبت به تحقق اهدافی که مطرح شد، اقدام کنیم.

نوبخت گفت: عده ای با ایجاد تنش می خواهند این آرامش را برهم بزنند اما ما وقت این کار را نداریم و به جای پرداختن به اختلافات، به خدمت مردم ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه ای برای اصلاح قانون انتخابات دارد یا خیر؟ افزود: وزارت کشور در این ارتباط اقداماتی را انجام می دهد. البته هم اکنون لایحه ای در دستور کار نیست اما در حال انجام است تا از بسترهای قانونی که موجب ایجاد مشکلات در فرایند انتخابات شود، رفع نقص کنیم.

وی در خصوص پاسخ به انتقادات صدا و سیما به برجام گفت: تیم اطلاع رسانی دولت مرتباً تشکیل جلسه می دهد و این موارد را رصد می کند. ما به زیرکی و درایت ملت ایران امیدواریم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که گفته می شود دولت یازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، تنخواه دریافتی از بانک مرکزی در سال ۹۴ را که ۶ هزار میلیارد تومان بوده را تسویه نکرده است، علت این مسئله چیست؟ بیان کرد: کاملاً معمول است و ما یک فرصت زمانی برای تعبیه توافقاتمان داریم و قطعاً تنخواه بانک مرکزی از درآمدهایی که مربوط به سال ۹۴ است را صفر خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می گویند دولت روحانی یک دوره ای خواهد بود، نظر شما چیست؟ اظهارداشت: آرزو بر برخی منتقدان جوان عیب نیست. انتخابات مجلس در خاطرتان هست که چه حرفهایی زده شد و با لبخند، سکوت و سلام باید رد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر شرایط پرداخت کارتهای اعتباری افزود: برای تقویت قدرت خرید قرار است به یک شکل کامل تری اجرا شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/03/4/1892606.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×