خانواده

از وادار کردن کودکان به غذا خوردن خودداری کنید

به گزارشسایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایمنا، فاطمه کارگر، کارشناس پرستاری در مورد نقش والدین و مربیان کودکان را در حمایت از برنامه‌هاي کاهش وزن و یا جلوگیري از افزایش وزن کودکان چاق مهم دانست و افزود: با توجه به عوارض نامطلوب ناشی از اضافه وزن و چاقی پرداختن به روش‌های اساسی براي کنترل و پیشگیري از اضافه وزن و چاقی کوکان بسیار ضروری است.
وی به راه‌هاي کنترل و پیشگیري از اضافه وزن و چاقی در کودکان ۲ تا ۵ سال پرداخت و بیان داشت: براي اصلاح عادات و رفتارهاي غذایی مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی در نظر گرفته شود. همچنین مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب مانند: میوه، نان و پنیر و … و نیز صرف غذا به همراه خانواده ضروری است.
خودداري از مجبور کردن کودك به خوردن و آشامیدن، خودداري از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشاي تلویزیون، خودداري از وادار کردن کودك به اتمام غذا، ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودك، محدود کردن مصرف غذاهاي پرچرب با کالري بالا و شیرین، محدود کردن مصرف غذاهاي چرب، سرخ شده و تنقلات پرکالري و پرچرب مانند سیب زمینی سرخ شده، چیپس، پفک، شکلات، کیک‌هاي خامه‌ای و شکلاتی، بستنی و …، نوشیدن آب یا دوغ کم‌نمک و یا آبمیوه طبیعی و بدون قند به جاي نوشابه، مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب براي کودکان بزرگتر از دو سال و نیز محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز از جمله توصیه‌هایی است که این کارشناس پرستاری با برشمردن آن ها افزود: مصرف میوه یا آب‌میوه تازه و طبیعی به جاي آب‌میوه آماده و شربت، استفاده کافی روزانه از سبزي‌هاي تازه یا پخته و میوه تازه در برنامه غذایی کودك، مصرف غذاهاي فیبردار مانند نان سبوس‌دار ( نان سنگک )، بیسکوئیت سبوس‌دار، خشکبار و میوه‌هاي خشک، میوه‌ها و سبزي‌هاي خام مثل هویج، کاهو، کرفس، گل‌کلم، مصرف آجیل و مغزها به جاي تنقلات بی‌ارزش مثل پفک ، چیپس، محدود کردن غذا خوردن در خارج از منزل و اصلاح عادات غذایی والدین حائز اهمیت است.
فاطمه کارگر با اشاره به فعالیت بدنی که بوسیله عضلات اسکلتی ایجاد می‌شود و نیاز به مصرف انرژي دارد؛ ادامه داد: ورزش نوعی فعالیت بدنی است که سازماندهی شده است و با هدف دسترسی به تناسب بدنی به صورت منظم و مکررانجام می‌شود و تناسب بدنی نیزمجموعه‌اي از خصوصیات است که قابلیت و توانایی انجام فعالیت‌هاي بدنی لازم و مورد نیاز روزانه را با قدرت، هوشیاري، نشاط و شادابی بدون مواجهه با خستگی بی‌مورد، به فرد می‌بخشد.
وی افزایش فعالیت بدنی روزانه کودك و همراهی والدین با آنها و نیز انجام فعالیت بدنی روزانه مثل پیاده‌روي، دوچرخه‌سواري، به مدت ۳۰ دقیقه را لازم دانست و تاکید کرد: تشویق کودك به استفاده از پله به جاي آسانسور و تشویق او به انجام ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواري، دویدن و شنا و استفاده از مشارکت کودك در انجام کارهاي روزمره منزل مانند نظافت خانه و نیز تشویق کودك به بازي با سایر کودکان و محدود کردن سرگرمی‌هاي غیرفعال مانند تماشاي تلویزیون یا بازي‌هاي کامپیوتري به کمتر از ۲ ساعت در روز فراموش نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا