» عمومی » علمی آموزشی » کشف ۷۸ گونه جدید حشره توسط محققان ایرانی
علمی آموزشی

کشف ۷۸ گونه جدید حشره توسط محققان ایرانی

دی 17, 1394 30123

پژوهشگر دانشگاه تبریز موفق به کشف ۷۸ گونه جدید حشره از خانواده حشره های دوبال شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه کازرانی  پژوهشگر دانشگاه تبریز گفت: در این مطالعه در مجموع ۱۱۰ گونه متعلق به ۲۴ جنس و ۸ زیرخانواده، از خانواده Dolichopodidae جمع آوری و شناسایی شدند که در بین آنها ۴۸ گونه برای ایران و ۳۰ گونه برای دنیا جدید است.

وی افزود: اهمیت این حشرات به عنوان دشمنان طبیعی و عوامل کنترل بیولژیک آفات به خصوص در جنگل ها برعلیه حشرات چوبخوار بوده و شناسایی آنها می تواند به کاربردی کردن این عوامل بالقوه کمک شایانی كند.

این پژوهشگر با بیان اینکه جنگل های شمال ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر و همچنین جنگل‌های ارسباران واقع در شمال غربی کشور، به علت برخورداری از وضعیت اقلیمی خاص و گونه های نادر گیاهی و جانوری از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند، تصریح کرد: حفاظت از جنگل ها امر بسیار مهمی است، که باید به آن توجه بیشتری کرد، با بررسی فون گیاهان و جانوران در این اکوسیستم ها می توان گام های موثری برای حفظ و حمایت از این جنگل ها برداشت.

کازرانی گفت: در این راستا مگس های Dolichopodidae می توانند، نقش موثر و به سزایی به عنوان عامل کنترل بیولژیک آفات در جنگل ها ایفا كنند.

وی تاکید کرد: از این تحقیق تاکنون تعداد ۴ مقاله در مجلات JCR و ۶ مقاله در مجلات آی اس آی معتبر به چاپ رسیده است.

این پژوهش در قالب رساله دکترا و با راهنمایی صمد خاقانی نیا دانشیار گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه تبریز و مشاوره علی اصغر طالبی کهدویی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و مارک پالت از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بلژیک به سرانجام رسیده است.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/05/4/1960661.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×