» عمومی » علمی آموزشی » ساخت نانوذرات پلیمری برای دارورسانی بهتر به بیماران سرطانی
علمی آموزشی

ساخت نانوذرات پلیمری برای دارورسانی بهتر به بیماران سرطانی

آبان 26, 1394 1012

محققان ایرانی موفق شدند در جهت درمان سرطان و دارو رسانی هدفمند، نانوذراتی با پوشش پلیمری بسازند.

سپیده خوئی، محقق طرح «سنتز نانوذرات اکسید آهن با پوشش پلیمرPLAG حامل داروی ۵_فلوئورویوراسیل جهت تشخیص و درمان سرطان کولون » در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سرطان دومین عامل مهم مرگ و میر در کشورهای صنعتی است.

وی اظهار داشت: رایج ترین روش های درمان سرطان، جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است.

خوئی با اشاره به درمان سرطان با شیمی درمانی افزود: متاسفانه داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی نمی توانند بین تومور و بافت های سالم تمایز قائل شوند که در نتیجه بافت های آسیب می بینند.

وی با بیان اینکه در این طرح  نانو ذرات مغناطیسی با پوشش پلیمری حامل داروی ضدسرطان  ۵_فلوئورویوراسیل جهت تشخیص و درمان سرطان و دارو رسانی هدفمند به کار گرفته شده است، اظهار داشت: در این طرح موفق به ساخت نانوذراتی با پوشش پلیمری شدیم که زیست سازگار و فاقد سمیت سلولی بوده و مانع توزیع دارو در بافت های سالم بیمار می شود.

به گفته وی این نانوذرات قابلیت ردیابی در بدن را دارد و به صورت هدفمند تحت میدان مغناطیسی بدن بیمار قرار می گیرد.

خوئی عنوان کرد: این نانوذرات به واسطه هسته سوپرپارامغناطیس در میدان مغناطیسی خارجی به دام می افتد که از این خاصیت می توان برای هدفمند کردن آنها به سمت سلول های سرطانی بهره برد.

به گفته وی، نانوذرات حامل دارو می توانند در درمان سرطان به همراه پرتودرمانی و هایپرترمیا مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کولورکتال ۵_فلورویوراسیل ،مهم ترین داروی شیمیایی برای درمان سرطان است، تاکید داشت: این دارو به طور گسترده ای همراه با پرتو درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به مشکلات شیمی درمانی ادامه داد: نرسیدن دارو به محل تومور، کمبود غلظت دارو به طور موضعی، عدم کنترل رهایش دارو در موضع تومور از محدودیت های شیمی درمانی به شمار می روند که برای هدفمند کردن دارو در شیمی درمانی از نانوذرات مغناطیسی با پوشش پلیمری استفاده کردیم.

وی افزود: این نانوذرات پس از تزریق به بدن بیمار، تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی خارجی، در موضع خاصی از بدن که مطلوب است جمع می شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/07/22/4/1771980.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×