» عمومی » فرهنگی ادبی » درگذشت بنیانگذار کتابداری نوین/حضور در نمایشگاههای وین و استانبول
فرهنگی ادبی

درگذشت بنیانگذار کتابداری نوین/حضور در نمایشگاههای وین و استانبول

آبان 21, 1394 0010

درگذشت بنیان گذار کتابداری نوین ایران و حضور یافتن ایران در نمایشگاه های کتاب وین و استانبول از جمله اخبار مهم کتاب در این هفته بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را با خبر درگذشت بنیان گذار کتابداری نوین ایران آغاز می کنیم. امین عارف نیا مدیرکل روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگویی که روز شنبه 16 آبان با خبرنگار مهر داشت، خبر درگذشت پوری سلطانی پیشکسوت کتابداری نوین ایران و عضو هیات علمی این سازمان را تایید کرد.

به این ترتیب اهالی کتاب و کتابخوانی این هفته را با اندوه ناشی از فقدان این چهره پیشکسوت در این زمینه آغاز کردند.

پوری سلطانی از پیشکسوتان و چهره های مطرح عرصه علم کتابداری در ایران بود و از او به عنوان بنیان گذار کتابداری نوین ایران یاد می شود.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین

خبر دیگر درباره حضور ایران در نمایشگاه های کتاب خارجی است. اواسط این هفته بود که عنوان شد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پانزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین شرکت می‌کند.

پانزدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب وین از ۱۲ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ برابر با پنجشنبه ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه سال جاری در فضایی به مساحت هشت هزار و هشتصد متر مربع برگزار می شود. جمهوری اسلامی ایران نیز امسال برای سومین بار در این نمایشگاه شرکت می کند.

این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد صنعت کتاب و ادبیات در اتریش محسوب می شود که مجری آن بخش خصوصی است و در قالب شش بخش به عرضه تازه ترین کتاب های منتشر شده در زمینه آثار داستانی، کتاب های آشپزی، کتاب های غیر داستانی، ادبیات کودکان و نوجوانان و سفرنامه ها می پردازد.

نمایشگاه بین المللی کتاب وین به مثابه جشنواره ای است که ۳۰۰ برنامه در آن گنجانده شده و سالانه بیش از ۴۰هزارنفر از آن بازدید می کنند.

افتتاح نمایشگاه استانبول با حضور ایران

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول هم روز شنبه این هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های کتاب استانبول افتتاح شد. این نمایشگاه با شعار ( Hayata Gülümseyerek Bakmak) به معنی «با لبخند به زندگی نگاه کن» آغاز شده و تا  تا تاریخ ۲۴ آبان ماه  ادامه خواهد داشت و در آن ۷۵۰ ناشر داخلی و خارجی  به عرضه جدیدترین آثار خود خواهند پرداخت.

ناشرانی از هند، بوسنی و نیز نمایندگانی از نمایشگاه كتاب فرانكفورت، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، كمپانی ناشران شانگهای چین، وزارت  فرهنگ رومانی، انجمن چاپخانههای كره جنوبی، مركز گوافیك سئول كره جنوبی، كتابخانه ملی قطر در این غرفه حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران نیز که امسال با هدف معرفی مولوی پژوهان ایرانی در این نمایشگاه حضور دارد، امروز در نشستی به معرفی و بررسی برگردان منظوم متون ادبی كلاسیك چون غزلیات مولانا، بوستان سعدی، منظومه لیلی و مجنون نظامی با حضور پروفسور ناجی عبدالرحمان توقما (استاد بازنشسته دانشگاه استانبول و استاد مدعو دانشگاه بوقازایچی) دكتر توفیق سبحانی و علی اوجبی خواهد پرداخت.

برگزاری نشست خبری همایش کتاب و نشر

نشست خبری نخستین همایش ملی کتاب و نشر هم این هفته و روز سه‌شنبه ۱۹ آبان ماه برگزار شد و داریوش مطلبی دبیر علمی این همایش در نشست مذکور، به کاهش شمارگان کتاب در همه جای دنیا اشاره و بیان کرد: تعداد عناوین کتابی که در ایران منتشر می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد، بالاست اما شمارگان کتابها بسیار پایین است، البته در همه جای دنیا تیراژ کتاب کاهش پیدا کرده و یکی از مهمترین علت های این مسئله بحث محیط های جدید خواندن و همچنین اطلاعاتی است که به صورت ساندویچی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.

وضعیت خوب کتابخوانی در کشور از دید مدیرعامل خانه کتاب

مجید غلامی جلیسه در گفتگویی که این هفته با مهر داشت، وضعیت کتاب و کتابخوانی را در کشور خوب ارزیابی کرد. دبیر هفته کتاب در این گفتگو با بیان اینکه تیراژ کتاب در ایران مشابه کشورهایی مانند روسیه و لبنان است، ارزیابی خود از وضعیت کتاب و کتابخوانی را صریح و شفاف اعلام کرد؛ «وضعیت ما خوب است».

مشروح گفتگوی مذکور در زیرسرویس کتاب حوزه فرهنگ خبرگزاری مهر قابل مشاهده و مطالعه است.

حمایت وزارت صنعت از تغییر تعرفه کاغذ به نفع تولید داخلی

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت هم سه شنبه این هفته درباره موضع این وزارتخانه در خصوص افزایش تعرفه کاغذ، گفت: ما هر کاری که برای حمایت از تولید داخلی کاغذ لازم باشد، انجام می‌دهیم.

مجتبی خسروتاج درباره آخرین بررسی‌ها در خصوص پیشنهاد یکی از تولیدکنندگان کاغذ برای افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد، گفت: روال اصلاح هر نوع تعرفه به این ترتیب است که از آذرماه هر سال تا بهمن ماه کمیسیون ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تشکیل می‌شود و چنانچه دستگاهی اعم از بخش واردات، تولید یا مصرف، پیشنهادی برای اصلاح تعرفه، چه افزایش چه کاهش آن، داشته باشد، آن را بررسی می‌کند.

خبرگزاری مهر پیش از این گفتگو، نظرات موافقان و مخالفان این پیشنهاد را منعکس کرده بود. موافقان معتقدند که افزایش تعرفه واردات کاغذ حداقل کاری است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این ماده  اصلی صنعت چاپ و نشر باید انجام دهد. در مقابل، مخالفان هم افزایش این تعرفه را موجب افزایش قیمت محصولات فرهنگی به ویژه کتاب و مطبوعات و در نتیجه رکود بیشتر در این حوزه می‌دانند.

استقبال ناشران از انعقاد تفاهمنامه بین معاونت فرهنگی ارشاد و پست

روز یکشنبه این هفته 17 آبان، مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استقبال ناشران از انعقاد تفاهمنامه میان این معاونت و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

نیکنام حسین پور و گفت: از ابتدای مرداد ماه تا به امروز تعداد ۴۸ هزار ۷۷۳ مرسوله پستی از سوی ناشران به دفاتر پست در سراسر کشور تحویل شده است. دستورالعمل ۴۰ درصدی تخفیف شرکت پست جمهوری اسلامی به ناشران و کتابفروشان از ابتدای مرداد ماه سال جاری وارد فاز اجرا شد و درآمد شرکت پست از اجرای این طرح در طول این مدت بیش از یک میلیارد و پانصد هزار ریال بوده است.

دعوت مسجدجامعی از مردم برای رفتن به کتابفروشی‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پیشین این شورا، این هفته با انتشار فراخوانی از اهالی فرهنگ و هنر و مردم خواست امروز پنج‌شنبه ۲۸ آبان که آخرین روز هفته کتاب است، به کتابفروشی‌ها بروند و کتاب بخرند.

مسجدجامعی در فراخوان خود آورده است: متاسفانه ما با پدیده تعطیلی کتابفروشی ها رو به رو هستیم. اگر کتابفروشی ها کم رونق شود همه زیان می بینیم. کل کشور زیان می بیند. آینده ما در گرو رونق امروز کتابفروشی هاست.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/28/3/1886133.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×