» عمومی » مذهبی و حماسی » متاسفانه شاکله هیئت ها احساسی است نه منطقی
مذهبی و حماسی

متاسفانه شاکله هیئت ها احساسی است نه منطقی

آبان 5, 1394 009

یک پژوهشگر دینی بیان داشت: متاسفانه شاکله هیئتهای ما که مردمی هم است، دارای قاعده احساسی است و از منطق دور شده یعنی منبرها و اشعار مداحی های ما ضعیف شده است و این باب خوبی را برای دشمن بازکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه آفاق با موضوع آسیب شناسی فرهنگ عاشورایی و با حضور دکتر سرو قامت استاد دانشگاه، بهرامیان پژوهشگر و حجت الاسلام والمسلمین کیانی کارشناس و پژوهشگر دینی روانه آنتن شد.

دکتر سرو قامت گفت: همیشه این خطر برای حوادث بزرگ وجود دارد که شناختی که بعد از آن حادثه در بین نسل های بعدی به وجود می آید، دقیقا آن چیزی نباشد که آن حادثه بوده است و استنباط مردم در اثر گذشت زمان چیزی غیر از آن باشد که اتفاق افتاده باشد.

وی به روایات و احادیث اشاره کرد و افزود: ائمه ما نسبت به این بحث حساسیت نشان دادند یعنی اگر روایتی از پیامبر نقل شده است و حتی یک حرف از روایت دچار تغییر می شد، حضرت تذکر می دادند که در سخن رسول ما این حرف نبوده است. اینها به این دلیل بود که همه سخنی که به مردم می رسد از همان سرچشمه اصلی باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت حفظ اصالت و حقیقت رویدادها و احادیث و روایات، بیان داشت: در آثارمان تاکید شده است که از خودتان چیزی به این مباحث اضافه یا کم نکنید. باید ببینیم چه آسیب هایی سر راه این نهضت به وجود می آید و همه تلاش کنیم اولاً نگذاریم این اتفاق بیافتد و ثانیا اگر آسیبی رخ داد، به خوبی دفاع کنیم و آن آسیب را کنار بزنیم.

بهرامیان با اشاره به واقعه کربلا گفت: این واقعه روایتی تاریخی دارد که از نظر صحت و سقم بررسی شده است و قابل مطالعه نیز است. در کنار این روایت صحیح تاریخی، روایت دیگری نیز به وجود آمده است و حتی جزوی از فرهنگ کربلا شده است و آن روایت های مردمی از کربلا است، یعنی اتفاق هایی که در تاریخ رخ نداده است ولی برداشت هایی توسط دیگران صورت گرفته است. بر اساس همین روایت های مردمی از کربلا هنرهایی هم پدید آمده است مانند هنر تعزیه و اشعار و مراثی که وجود دارد.

این پژوهشگر با اشاره به کتاب روضه الشهدا ملا حسین کاشفی اظهار داشت: در این کتاب و کتاب هایی از این دست واقعه کربلا به صورت غیر تاریخی آمده است و حتی یک قدری ماورایی است در حالی که تصویر اصلی کربلا نیازی به اینها نداشته است زیرا تصویر اصلی به اندازه کافی کامل است.

بهرامیان در خصوص تحریفات کربلا بیان داشت: متاسفانه در سال های اخیر واقعه کربلا با داستان هایی ممزوج شده است که نباید وجود داشته باشد و مسئولیت ما در این زمینه سنگین است زیرا هیچ کس اجازه ندارد درباره کربلا مواردی اضافه کنند که از نظر شرعی مسئولیت آور است.

این پژوهشگر با بیان اینکه ائمه ما بسیار نسبت به تعابیر حساسیت داشتند، ادامه داد: حضرت صادق (ع) علاوه بر مقابله با بنی عباس، در جبهه دیگری که می خواستند با ملاک قرار دادن ایشان فرهنگ بی دینی را ترویج دهند، مبارزه می کردند. ایشان با کسانی تقابل داشتند که می گفتند امام صادق خدا است که از حب امام نبود.

وی به ابن تمییه به عنوان منشا تروریست های امروزی اشاره کرد و عنوان داشت: ایشان قیام سیدالشهدا را زیر سوال برده است. این فرد در قرن هفتم می گوید، چه اشکال داشت که یزید خلیفه می ماند و اصلا برای چه حسین خون خودش را ریخت. این فرد می گوید، منکر قیام حسین بالاتر از منکر یزید بود!

وی افزود: یکی از شخصیت های آن زمان عبدالله بن عمر است که آدم خنثی بود و می گویند آدم زاهدی هم بوده است. بعد از واقعه کربلا یک فرد عراقی آمد و از او سوال کرد اگر فردی پشه ای را بکشد و خون آن روی دستش بماند، نجس است یا خیر. عبدالله گفت معلوم است تو اهل عراقی، زیرا نوه پیغمبر را به راحتی سر بریدند و حالا تو به راحتی درباره پشه صحبت می کنی؟

حجت الاسلام والمسلمین کیانی با بیان اینکه جلسه امام حسین یک ویژگی و امتیاز است گفت: هیچ فرقه و دینی این امتیاز را ندارد تا جایی که یکی از بزرگان مسیحیت گفته بود اگر ما شخصیتی مانند حسین بن علی می داشتیم، قطعا می توانستیم پیشرفت های چشمگیری را در جهان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در دنیای معاصر نهضت عاشورا باید خیلی فعال تر و بهتر از شرایط موجود کار کند.

کارشناس و پژوهشگر دینی با اشاره به انحرافات اظهار داشت: متاسفانه در غائله عاشورا و کربلا دو نکته وجود دارد. یکی بحث استدلال و منطق و دیگری بحث احساس است که متاسفانه بحث احساس آن خیلی بیشتر از منطق است. نهضت کربلا همانطور که قاعده احساسی دارد، یک قاعده کاملا منطقی است زیر اباعبدالله بر یک منطقی شهید شدند و امروز ما برای ایشان عزاداری می کنیم.

وی به هیئت ها اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه شاکله هیئت های ما که مردمی هم است، دارای قاعده احساسی است و از منطق دور شده است، یعنی منبرها و اشعار مداحی های ما ضعیف شده است و این باب خوبی را برای دشمن باز کرده است که هر چه می خواهد بگوید.

حجت الاسلام والمسلمین کیانی با بیان اینکه هیئت از سه محور، متولی هیئت، منبری و مداح تشکیل شده است، عنوان کرد: اولین نکته در عاشورا معرفت است یعنی باید نسبت به امام حسین شناخت پیدا کنیم. من که هیئتی هستم چندتا کتاب درباره فلسفه قیام امام حسین خوانده ام و چند شبهه را می توانم جواب دهم.

وی افزود: امروز فقط درباره حضرت زهرا بیش از صد شبهه داریم و قطعا برای بقیه معصومین نیز بیشتر خواهد بود. چون احساسی هم برخورد می کنند، به راحتی قبول می کنند. در حالی که اگر مردم این آگاهی را داشته باشند قطعا جلوی این آسیب ها گرفته می شود.

یادآور می شویم؛ برنامه”آفاق” هر شب از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/23/3/1880062.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×