» عمومی » علمی آموزشی » هیدروژلی با طعم سم مار و انعقاد خون در چند ثانیه
علمی آموزشی

هیدروژلی با طعم سم مار و انعقاد خون در چند ثانیه

آبان 5, 1394 0023

محققان امریکایی با استفاده از سم مار موفق به ساخت هیدروژلی شده اند که می تواند خونریزی های شدید را از طریق انعقاد خون و ظرف چند ثانیه متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سالانه انسان های بسیاری به دلیل خونریزی های غیر قابل کنترلی که در اثر حوادثی مانند تصادفات یا جراحی ها و  … بروز می کند، جان خود را از دست می دهند. این موضوع در حالی است که بسیاری از داروهای انعقاد خون قادر به تاثیرگذاری و همینطور کنترل خونریزی نیستند.

در سال های اخیر، محققان به ساخت داروهای متفاوت و متنوعی دست پیدا کرده اند که می تواند باعث انعقاد خون شود اما خواسته آنها را در این رابطه محقق نکرده است. اکنون محققان با استفاده از سم مار موفق به ساخت هیدروژلی شده اند که خونریزی را از طریق انعقاد خون و تنها ظرف چند ثانیه متوقف می کند.

Jeffrey Hartgerink استاد شیمی دانشگاه رایس و سرپرست این پروژه می گوید: « بسیار جالب توجه است، سم ماری که می تواند جان انسان ها را بگیرد برعکس عمل کرده و این بار باعث حیات بخشی دوباره به انسان ها شود.»

محققان دانشگاه رایس موفق به ساخت هیدروژلی از نانوالیاف با استفاده از  batroxobin شدند که می تواند چنین قابلیتی داشته باشد. batroxobin سمی است که در دو گونه مارهای افعی افریقا و امریکا یافت می شود. خاصیت  انعقاد خون batroxobin در سال ۱۹۳۶ کشف شده بود و از آن پس نیز دانشمندان با استفاده از سم موجود در مارها به جلوگیری از تشدید خونریزی در عمل های شدید می پرداختند.

اکنون محققان به قابلیت جدیدی از این سم دست پیدا کرده اند. baxtrobin که در این هیدروژل مورد استفاده قرار گرفته بود، از سم طبیعی و بزاق دهان مار نبوده بلکه محققان این ماده را با استفاده از یک باکتری به دست آورده و برای افزایش تاثیرگذاری آن و همینطور حذف مواد خطرناک در سم، آن را تصفیه و فرآوری کرده بودند.

در نهایت، محققان به ماده ای دست پیدا کردند که با انعقاد خون به جلوگیری از خونریزی در چند ثانیه می پردازد. این ماده را می توان درون سرنگ قرار داده و به محل خونریزی تزریق کرد تا نانوفیبرهای درون ژل روی محل زخم قرار گرفته و در کمتر از ۶ ثانیه خونریزی قطع شود. محققان محصول نهایی این فرآیند را SB۵۰ نامگذاری کرده اند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/27/3/1885282.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×