» عمومی » مذهبی و حماسی » برهنه شدن در جلسات عزاداری هیچ وجه شرعی، دینی و مذهبی ندارد
مذهبی و حماسی

برهنه شدن در جلسات عزاداری هیچ وجه شرعی، دینی و مذهبی ندارد

آبان 3, 1394 0012

کارشناسان مذهبی در برنامه رصد رادیو گفت‌و‌گو تأکید کردند: برهنه شدن و سینه زدن در جلسات عزاداری امام حسین(ع) هیچ وجه شرعی، دینی و مذهبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رصد» با موضوع «آسیب شناسی فرهنگ عزاداری» با حضور حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بروجردی، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر و حجت الاسلام و المسلمین کیانی از پژوهشگران حوزه دین از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بروجردی با اشاره به جایگاه عزاداری در مکتب اسلام و تشیع اظهار کرد: در مکتب تشیع و اسلام عزاداری دارای جایگاه بالایی است و از دیگر سو باید از آسیبهایی که ممکن است از روی ندانم کاری به این حوزه وارد شود، جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به صحبتهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد عزاداری و سبک  های آن افزود : موقعی که انقلاب اسلامی پیروز شد عده ای آمدند و گفتند که ما بیاییم فقط مسائل انقلاب خود را بگوییم و دیگر انچنان به موضوع روضه و عاشورا نپردازیم ولی امام خمینی(ره) به جد در برابر این تفکر ایستادند و گفتند کسانی که اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند قیام کربلا و پیام امام حسین (ع) را درک نکرده اند و انقلاب اسلامی برگرفته از قیام امام حسین (ع) است.

این پژوهشگر حوزه دین با تاکید بر اینکه با آسیب شناسی فرهنگ عزاداری نمی خواهیم از اهمیت عزاداری ها بکاهیم گفت: به طور کلی هر چیزی که می خواهد پیشرفت کند نیاز به آسیب شناسی دارد و در واقع با آسیب شناسی عزاداری ها تلاش بر این است که جلوی برخی از انحرافات گرفته شود.

بروجردی در بخشی از سخنان خود به موضع وحدت بین شیعه وسنی اشاره وخاطرنشان کرد :‌ متاسفانه برخی اوقات در بعضی از مراسم عزاداری و یا برخی از کلیپ ها پخش شده از این گونه مراسم، مطالبی را می شنویم که اهانت به اهل سنت است و این مسائل باعث می‌شود که آثار منفی برخلاف هدف ما که ایجاد وحدت در بین مسلمانان  است درجهان اسلام  بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی می بینیم برخی روی این موضوع اصرار دارند به فعالیت های برخی از شبکه های تلویزیونی در این راستا اشاره و تاکید کرد:‌برخی از شبکه های ماهواره ای به نام اسلام از کشورهای انگلیس و حاشیه خلیج فارس پخش می‌شوند و متاسفانه در این شبکه ها سخنانی گفته می‌شود که باعث ایجاد اختلاف بین مسلمان می‌شود.

این کارشناس مذهبی با  تاکید بر اینکه باید یک عالم دینی در راس هیأت ها باشد و گرنه ممکن است در آن هیأت ها انحرافاتی ایجاد شود، در ادامه سخنان خود به موضوع مداحی ها اشاره کرد وگفت:‌برخی به بهانه اینکه ما می خواهیم جوانان را جذب کنیم در مداحی به سبک هایی روی می آورند که پسندیده نیست حال این سوال مطرح است که این جذب به چه قیمتی است به قیمت منحرف کردن عزاداری امام حسین (ع)!؟ این موضوع دارای اشکال است.

وی همچنین به موضوع غلو در مداحی ها نیز اشاره کرد و افزود: خود اهل بیت(ع) نیز با کسانی که غلو می کردند به شدت برخورد می کردند و غلوهایی که در برخی از  مداحی ها صورت می گیرد یک انحراف بزرگ است.

بروجردی با بیان اینکه ما مخالف نوآوری در عزاداری ها نیستیم ولی عزاداری ها باید همراه با منطق باشد، تصریح کرد: در هر جا عزاداری ها متناسب با عرف و سنت  آن منطقه انجام می شود، ولی موضوعی که بر آن تاکید داریم جلوگیری از انحرافات در این عرصه است. انحرافاتی که دلیل عقلی، عرفی و مذهبی ندارد.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر،  با بیان اینکه یکی از بزرگترین شعائر اسلام، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) است، اظهار کرد :  تنها ملاک ما در این مراسم شریعت مقدس اسلام و دین الهی است و هیچ چیز دیگری نمی تواند ملاک ارزش و سنجش باشد.

این پژوهشگر عرصه ی دین با تاکید بر اینکه علماء مطرح کردن مباحثی را که باعث اختلاف بین مسلمانان می‌شود را حرام اعلام کرده اند و این یک اصل قطعی است، خاطر نشان کرد: هر حرکتی که مخالف وحدت اسلام باشد نه تنها کمکی به گسترش شیوه و منش اهل بیت (ع) نمی کند بلکه به نوعی خانمان سوز است.

موسوی فر با اشاره به اینکه برخی از مردم در نقاط مختلف متناسب با عرف و سنت خود عزاداری می‌کنند، ادامه داد:  مردم باید با حضور در مجالس عزاداری و مساجد محل اقامت خود، این گونه مراسم را گرم کنند چرا که مسجد سنگر است و نهضت امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد.

در ادامه این برنامه که به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی با موضوع آسیب شناسی  فرهنگ عزاداری از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود حجت الاسلام و المسلمین کیانی در مورد بحث برهنگی در عزاداری ها گفت: رهبری چندین بار تاکنون در ارتباط با این موضوع صحبت کردند و حجت در این زمینه برای ما شفاف است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در برخورد با این قضیه پیش قدم بوده اند، تاکید کرد : ایشان در دیدار با مداحان تاکید کردند که در جلسات عزادراری کاری انجام نشود که خدای نکرده تلقی وهن جلسات به وجود بیاید که از جمله این اقدامات برهنگی در هنگام عزاداری هااست. ، جلسات باید سنگین و در شان اباعبدالله حسین (ع) باشند.

کیانی با بیان اینکه برهنگی در جلسات  عزاداری امام حسین (ع) هیچ وجه شرعی، دینی و مذهبی ندارد گفت: شیعه یعنی پیروی از اهل بیت (ع) و شیعه اهل بیت امورات و مسائل را منطقی قبول می‌کند ولی عاشقانه و با احساس عمل می‌کند.

این پژوهشگر حوزه دین، با اشاره به برخی از انحرافات و انجام کارهای افراطی در برخی از عزاداری ها تصریح کرد:‌ وقتی به این انحرافات اعتراض می کنیم  برخی  از این افراد میگویند کار عشق است وبه عقل کاری ندارد این در حالی است که واقعه عاشورا عاقلانه ترین واقعه جهان هستی است.

وی با بیان اینکه استقلال منطقی در دفاع از برهنگی در مراسم عزاداری ها وجود ندارد، ادامه داد:  ما باید سعی کنیم که عزاداری و سوگواری ها برای امام حسین (ع) را در یک فضای سنتی و قدیمی حفظ کنیم همانطور که این فضا از قبل وجود داشته و به ما منتقل شده است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/25/3/1882629.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×