» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » معاون رئيس جمهور در مبارکه: برای حفظ بناهای تاریخی، باید آنها مرمت و به جاذبه گردشگری تبدیل شود
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

معاون رئيس جمهور در مبارکه: برای حفظ بناهای تاریخی، باید آنها مرمت و به جاذبه گردشگری تبدیل شود

مهر 11, 1394 1010

برای حفظ بناهای تاریخی، باید آنها مرمت و به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری شمس ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری امروز در بازدید از روند مرمت ارگ تاریخی نهچیر مبارکه گفت: بناهای تاریخی ثبت ملی ،قابلیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای تبدیل به مراکز تفریحی وفرهنگی همچنین اشتغالزایی دارند.
سلطانی فر افزود: به علت محدود بودن منابع ، رویکرد سازمان مرمت و بهره برداری بخشی از این اماکن به مانند سایر کشور های دارای تمدن های قدیمی ، با استفاده از منابع بخش خصوصی ، دستگاه های اجرایی و شهرداری هاست.
وی گفت: به همین منظورشهرداری مبارکه تملک نهچیر که یکی از بزرگترین ارگ های کشور است را تقبل کرده است و به زودی به عنوان یک مرکز اقامتی پذیرایی به بهره برداری می رسد.
شهرداری مبارکه پارسال به عنوان مالک این بنا،مرمت آن را با اعتبار 10میلیارد ریال آغاز کرده و امسال نیز 15 میلیارد ریال برای مرمت این بنا تخصیص داده است.
قلعه نهچیر مبارکه سال 1376 به شماره 18195 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
مساحت این قلعه 16هزار متر مربع و یکی از بزرگترین بناهای خشتی کشور است.
قدمت این بنا مربوط به اواخر دوره صفویه برمی گردد و بخش هایی از آن اوایل دوره قاجار و قسمتی هم دوره پهلوی به آن اضافه شده است.
این قلعه شامل هشت مجموعه حیاط و خانه بوده و کاربرد مسکونی داشته و شامل دالانهای تو در تو، برج های کبوتر و نگهبانی ، هشتی ، اصطبل و بادگیرهاست .

img_3748

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×