» اخبار ایران و جهان » کتاب فروشی های اصفهان جای خود را به پیتزا فروشی دادند
اخبار ایران و جهان

کتاب فروشی های اصفهان جای خود را به پیتزا فروشی دادند

شهریور 12, 1394 0012

استاندار اصفهان گفت: تعداد کتابفروشی‌های اصفهان به یک دوم تقلیل یافته و نصف تعداد پیتزا فروشی‌های شهر است که این امر نیاز به موشکافی دقیق دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول زرگرپور شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان اظهار داشت: در طول تاریخ بشر همه‌ چیز زنگار فراموشی گرفته است اما کتاب تنها حافظ اطلاعات تاریخ قلمداد می‌شود که نسل به نسل جوامع مختلف از این میراث ارزشمند مکتوب بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: کتاب کانون تبادل اندیشه‌ها و فضای دیدار با متفکران اندیشمندان بشری است و آنگاه اندیشه‌های جاودان قابلیت انتشار می‌یابند که در قاب کتاب به نگارش درآمده باشد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: وقتی قرآن کریم را بالاترین معجزه رسول گرامی اسلام (ص) و نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) را برادر قرآن می دانیم باید گفت که کتاب، عالی‌ترین و شایسته‌ترین هدیه‌ الهی به انسان است تا در پرتو کلمات نورانی آن راه هدایت را کشف و به سرمنزل مقصود رهنمون شود.

مردم ایران زمین همزاد و همراه دیرینه و همیشگی کتاب

وی در بخش دیگری از سخنان خود مردم ایران زمین را همزاد و همراه دیرینه و همیشگی کتاب توصیف کرد و بیان داشت: کتاب مظهر دانایی، آگاهی و سفیر خوشبختی و نیک مرامی است و فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین کهن مقتضی چنین مشی و مرامی است.

زرگرپور ادامه داد: خویشاوندی اهل معنا با کتاب ناگسستنی است و کمتر کسی است که این سرمایه فکری، معنوی و محصول فرهنگی را در نگاه و برنامه زندگی خویش قدر نشناسد.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی استان هستیم، بیان داشت: یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان اصفهان در حالی بهار خود را جشن می‌گیرد که همواره این دیار به دوستدار کتاب مشهور بوده است و منزلت آن نزد اصفهانی‌ها بسیار مبرهن است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اگر اصفهان را یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخ کتاب و کتابت بدانیم سخن گزافی نگفته ایم، گفت: اگر شکوه و فرهنگ تمدن ایران اسلامی را در آیینه‌ اصفهان نبینیم، داد انصاف نداده ایم.

وی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی تنها یک نمایشگاه نیست بلکه همایش بزرگ فرهیختگان، فرزانگان، خادمان و دوستداران کتاب است و جشن شکوهمندی که می‌توان در پرتو آن چشم‌انداز و افق روشنای فردای اصفهان را در حوزه کتاب به تماشا نشست.

تلاش برای حضور مداوم در فستیوال‌ها و جشنواره‌های کتاب ملی و بین‌المللی

زرگرپور اظهار داشت: بر این اساس برنامه‌ریزی برای تدوین جشن‌های کتاب‌ها در فصول مختلف، نکوداشت اهل‌قلم و خادمین کتاب، حمایت و رونق بخشی به فعالیت‌های بخش کتاب و کتاب‌خوانی، هدف‌گذاری برای تحقق نهضت کتاب‌خوانی و تلاش برای حضور مداوم در فستیوال‌ها و جشنواره‌های کتاب ملی و بین‌المللی می‌تواند از نتایج این اتفاق مبارک باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم دست اندرکاران برپایی نمایشگاه بزرگ اصفهان به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون گذشته منویات رهبری در حوزه کتاب را برآورده ساخته و پیشقراول فرهنگ آشتی با کتاب قرار گیرند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: بی تردید تغییر سبک زندگی و راه یافتن به بهشت سعادتمندی و رستگاری مرهون فرهنگ‌سازی عالمانه و حرکت در مسیر اندیشه‌های نورانی و احکام الهی است که می‌توان جلوه آن را در کتاب به تماشا نشست.

تغییر زمان و مکان نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان در سال های آینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو نکته مکان و زمان در ارتباط با برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان گفت: همیشه این موضوع مطرح بوده است که شاید محل برگزاری این نمایشگاه محل مناسبی برای این رویداد فرهنگی نباشد و زمان برگزاری نیز با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مناسب نیست.

زرگرپور اضافه کرد: در جلسه‌ای که با حضور شهردار اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم تصمیمات جدیدتری برای سال‌های آینده اتخاذ شد تا زمان و مکان نمایشگاه متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌فروشی‌های استان اصفهان در طول چندسال گذشته به یک دوم کاهش پیداکرده است، تصریح کرد:  تعداد کتاب‌فروشی‌های اصفهان تقریبا نصف تعداد پیتزافروشی‌های استان است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: این مسئله نیاز به تحلیل و بررسی دقیق دارد که چرا در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرا اسلامی، به عنوان شهری که فرهنگ شیعه در آن شکل گرفته است و  شهری که دین، تدین، دانش و علم جایگاه ویژه ای دارد، تعداد کتاب‌فروشی‌ها به نصف کاهش پیدا کرده است.

http://media.mehrnews.com/d/2014/11/25/3/723334.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×