» عمومی » علمی آموزشی » عوامل تشدید کننده­‌ پدیده­‌ گرد و غبار مشخص شد
علمی آموزشی

عوامل تشدید کننده­‌ پدیده­‌ گرد و غبار مشخص شد

تیر 29, 1394 0011

محققان دانشگاه صنعتی شریف، کشورهای همسایه‌­ غربی ایران تا شمال آفریقا و «هورالعظیم» را عوامل تشدید کننده پدیده گردوغبار در تهران و اهواز اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی چند سال اخیر، هجوم ریزگردها  به مناطقی از کشور شدت یافته است و محققین دانشگاهی از مدت‌ها پیش بر روی این موضوعات مطالعاتی انجام می دادند. در این راستا طرحهای پژوهشی مختلفی مانند طرح کلان ملی توسط شورای علوم، تحقیقات و فناوری تحت عنوان طرح کلان ملی مطالعه، ارزیابی و مدیریت ریزگرد­ها تصویب شده ولی با این وجود بستر و بودجه لازم جهت انجام این تحقیقات تامین نشده است.

دکتر محمد ارحامی، مدیر گروه محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف درباره آنچه عملا در حوزه پژوهش اتفاق افتاد، گفت: تا کنون پروپوزال های متعددی از سوی دانشگاه شریف به ارگان‌های مرتبط با ریزگردها ارائه شده که متأسفانه بودجه هیچ یک از این طرحها تأیید شده است.

وی همچنین از عدم تخصیص بودجه‌های مصوب برای مطالعه ریز‌گردها انتقاد کرد و افزود: عدم اهتمام مسئولین و اختصاص نیافتن اعتبارات لازم باعث شده تا به حال پیشرفت قابل ملاحظه­‌ای از این طرح ها که برای حل ریشه ای معضل ریزگردها تعریف شده بود به دست نیاید.

مطالعات شریفی‌ها درباره ریزگردها

ارحامی در مورد یکی از مهمترین مطالعات انجام شده در خصوص ریزگردها گفت: چند سال قبل تحقیقاتی در مورد شناخت کانون­های خارجی ریزگردهای تهران شد و بعد از آن نتایج بدست آمده برای ۵ شهر دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت که اهواز نیز جز شهرهای هدف بوده است.

وی ادامه داد: مدلسازی الگوهای گرد و غبار، شیوه اجرایی این طرح بود که در این مطالعه الگوهای آلودگی گسترده چند سال پیش مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مشخص شد که کدام مناطق در خارج از ایران کانون اصلی ایجاد غبار در شهر­های داخل کشور هستند.

به گفته وی، در بررسی مناطقی که احتمال می­ رفت در ایجاد گرد و غبار نقش داشته باشند کشورهای همسایه‌­ غربی ایران تا شمال آفریقا دسته بندی شدند و مشخص شد که بیشترین تأثیر پذیری گرد و غبار تهران در دوره های مورد مطالعه از کشور عراق و به طور دقیق نواحی بین دجله و فرات است.

ارحامی اظهار داشت: علاوه بر بین النهرین به نظر می ­رسد نقش سایر مناطق نیز در تشدید طوفانهای گردوغبارشهرهای جنوبی مانند اهواز قابل توجه است و یکی از مناطقی که احتمال می­ رود نقش پر رنگی را در این موضوع ایفا کند «هورالعظیم» است. ویژگی مشترک این دو ناحیه کم شدن سطح آب آنها طی سال­های گذشته و به تبع آن افزایش مناطق خشک در اطرف آنهاست که عامل تشدید کننده­‌ پدیده­‌ گرد و غبار به شمار می­ روند.

پژوهش، کلید حل ریشه‌ای مشکلات

استادیار دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف عدم توجه به توانمندی­های مراکز پژوهشی دانشگاه­ها در زمینه‌­ مطالعات و اجرای طرح­ها در حوزه‌­های مختلف و به کارنگرفتن نتیجه‌­ تحقیقات و پژوهش­ها در حل ریشه­‌ای مسائل را علت پیشرفت ضعیف در حل و فصل مسائل کلان کشور دانست و گفت: عملکرد ضعیف در ساماندهی طرح­ها و پروژه­‌های مطالعه ریزگردها و تحقق اهداف آنها موجب شده تا بدون ریشه­ یابی و نگاه جامع بر مشکلات با اقدامات کوتاه مدت و جزیره­‌ای نهاد­ها، مسائل به طور کامل حل و فصل نشوند و ادامه‌­ی این روند به بحران­های جدی بیانجامد.

ارحامی عوامل مهمی که در عدم به ثمر نشستن مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه ریزگردها نقش دارند را نبود یک متولی مشخص باتوجه به درگیر بودن ارگان­های مختلف در موضوع ریزگردها و جای خالی مدیریت کلان، جهت راهبری نهادها و مشخص کردن وظیفه‌­ هر نهاد دانست.

وی اظهار داشت: بر این اساس تحقیقات دانشگاهی کاربردی نمی شوند و نقش سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان به سبب تولید گرد و غبار از کانون­هایی در خارج از کشور، می توانند مسئولان روابط خارجی پر رنگ و تأثیرگذار در اجرایی این طرح های پژوهشی باشند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/3/1625263.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×