» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » تشریح عملکرد فولاد مبارکه در سال ۹۳
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

تشریح عملکرد فولاد مبارکه در سال ۹۳

اسفند 28, 1393 0019

دکتر سبحاني مديرعامل فولادمبارکه در گردهمايي ارايه عملکرد شرکت فولادمبارکه در سال 93 در جمع معاونين، مديران و کارکنان شرکت ضمن گراميداشت ايام دهه فاطميه و شهادت بزرگ بانوي اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در واپسين روزها و ساعات سال 93 فرصتي بدست آمده است تا بار ديگر از زحمات همه عزيزان در قسمت ‌هاي مختلف قدرداني نمايم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فولاد مبارکه وي با بيان  اينکه طي يک گزارش نيم ساعتي نمي توان تمامي افتخار آفريني‌هاي کارکنان را گزارش داد افزود: در سال 93 براي اولين بار در تمام قسمتها به رکوردهاي جديدي دست يافتيم در گندله سازي که از نگراني‌هاي شرکت بود با توليد 7ميليون و 255 هزارتن 101 درصد برنامه محقق گرديد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد رقم خورد. در احياء مستقيم فولادمبارکه و سبا با توليد 7 ميليون و 395 هزار تن،99 در صدبرنامه محقق گرديده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 در صد رشد را بدست آورديم. در ريخته گري فولادمبارکه و سبا با توليد 6ميليون و255 هزار تن ، 103 درصد برنامه و رشد 3 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق گرديد. در خطوط نورد سرد با توليد يک ميليون و 433 هزارتن و تحقق 97 درصد برنامه ، رشد 7 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل راتجربه کرديم.
در واحد گالوانيزه نيز به توليد 209 هزارتن و تحقق 120  درصد برنامه رسيديم. همچنين در بخش توليد محصولات ويژه با توليد يک ميليون و 625 هزارتن،  148 درصد برنامه و 42 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شديم که جاي تقدير و تشکر دارد چرا که تبديل ورق‌هاي تجاري به ورق‌هاي ويژه که در صنايع خاص از جمله خودروسازي به مصرف مي رسد کار بسيار بزرگ و ارزشمندي است بعلاوه در بخش حمل محصولات نيز 2 درصد از برنامه سالانه جلوتر رفته ايم و در بخش توليد در فولاد هرمزگان با يک ميليون و 175 هزارتن ده درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال را مشاهده مي کنيم نکته حائز اهميت در اين رابطه اين است که در سال 93 در زمينه منابع، و انرژي و آب با چالش ها و کمبودها و محدوديت‌هاي جدي روبرو بوده‌ايم  که الحمدالله تمهيدات لازم و همکاري  تمامي کارکنان باعث شد تا علي رغم همه اين مشکلات به اين رکوردهاي افتخار آميز برسيم.
دکتر سبحاني از حفظ سهم 50 درصدي فولادمبارکه اصفهان در توليد فولاد خام کشور بعنوان يکي ديگر از افتخارات کسب شده در سال 93 ياد و ابراز اميدواري کرد در سال94 نيز با ارتقاء بهره وري و به بار نشستن برنامه‌هاي توسعه همچنان بتوانيم اين سهم را حفظ کنيم.
مديرعامل فولادمبارکه در ادامه اين گزارش به رکوردهايي که در نواحي مختلف فولادمبارکه و ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا بدست آمده اشاره کرد و افزود:  تداوم و ارتقاء رکوردها مي تواند در افزايش بهره‌وري مؤثر واقع شود.
وي با تأکيد بر اين نکته که در شاخصهاي کيفي محصول در سال 93 نيز به توفيقات قابل ملاحظه‌اي دست يافتيم اظهار کرد: در فولادسازي و ريخته گري مداوم که شاخص آن توليد تختال بدون عيب بوده است، برنامه سالانه  89درصد بوده که به بيش از 90درصد و در نوردگرم که شاخص توليد آن توليد محصولات مطابق با سفارش بوده 96.78 درصد برنامه محقق گرديد.در نورد سرد که شاخص شرکت توليد ورقهاي گالوانيزه و قلع اندود مطابق با سفارش بوده 97.71 درصد برنامه حاصل شده است در فولادسازي و نورد پيوسته سبا نيز که شاخص ، توليد کلاف و شيت مطابق با سفارش بوده 95.64 درصد برنامه عملياتي شده است که در همه اين بخش ها نسبت به برنامه سالانه با رشدخوبي مواجه شده‌ايم.
 ايشان ادامه داد: در مصارف  اصلي فولادمبارکه مانند گاز، برق  و نسوز درسال93 تقريبا طبق برنامه و بعضاً بهتر از آن عمل کرديم تا جائيکه مصرف ويژه انرژي براي توليد يک تن تختال در سال 93 بر حسب گيگا ژول برتن به 23.4 رسيده است.
بهرام سبحاني در همين رابطه به فعاليتهاي خوبي که در فولاد مبارکه در سنوات اخير بويژه سال 93 به منظور کاهش هرچه بيشتر مصرف آن صورت گرفت اشاره کرد و گفت:در سال 93 مصرف آب به کمترين حد خود نسبت به سنوات گذشته رسيد.
 ايشان خاطر نشان کرد در سال 93 پروژه‌هاي زيادي در بخش توسعه ها افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت که از جمله آنها مي توان به راه اندازي و بهره برداري از مگامدول B احياء مستقيم شهيد خرازي،  راه اندازي و بهره برداري از پروژه توليد فولاد‌هاي کيفيRH-TOP)) راه اندازي و بهره‌برداري از پروژه هاي توسعه انرژي و سيالات ناحيه سبا از قبيل درياچه مصنوعي تصفيه خانه پساب صنعتي و انساني، تصفيه خانه آب صنعتي و آشاميدني و توسعه شبکه برق آن اشاره کرد در همين رابطه راه اندازي و بهره برداري از جرثقيل 110 تن زير سقف فولادسازي،راه اندازي و بهره برداري ازLF6 ، اتمام عمليات اجرايي بهينه سازي کوره هاي 2و7 فولادسازي و احياء مستقيم،احداث کاميون ريز واحد انباشت و برداشت سبا،  تعويض سيستم کنترل و ابزار دقيق کوره‌هاي 1و2 نورد گرم با رويکرد بومي سازي و راه اندازي خطوط  اصلاح ورق شماره 3و4 ناحيه نورد سرد از ديگر طرحهاي توسعه بوده است که در سال 93 به بهره برداري رسيد علاوه براينکه براي سال 94 نيز اجراي طرح هاي زيادي را در دستور کار داريم.
دکتر سبحاني در بخش ديگري از سخنان خود به ارائه آمار مربوط به در صد رضايت کارکنان از کيفيت زندگي کاري(QWL) پرداخت و گفت: بنابر نظر سنجي‌هايي که کارکنان در آن مشارکت داشته اند بحمدالله رضايت از کيفيت زندگي کاري از روند خيلي خوبي برخوردار بوده است و در سال 93 به حدود 70 درصد رسيده است.
مديرعامل فولادمبارکه ضمن ابراز خرسندي از عملکرد کارکنان و مديريت هاي مربوطه در بخش ايمني تصريح کرد:به لطف خداوند، سال93 از اين نظر سال خوبي براي فولادمبارکه بود چرا که نسبت به سنوات قبل ضريب تکرار و شدت حوادث به کمترين حد خود يعني دوازده هزارم رسيده است که بايد تاکيد کنيم که بازهم بايد نسبت به کاهش اين ميزان همت گماريم چرا که حتي يک حادثه در سال هم زياد است که اميدوارم همه اين موارد به صفر برسد.
وي در ادامه اين گزارش اذعان داشت: شرکت فولادمبارکه در تنها جايي که نسبت به رقباي خارجي خود  خارج از نُرم استاندارد  است و فاصله نسبتاً زيادي دارد،ميزان نفر ساعت بر تن توليد است . به گونه‌اي که طبق آمارهاي موجود در سال 85  بکار گيري نيروي انساني 6.5 نفر ساعت برتن توليد بوده است که در سال 93 به 5.5 نفر ساعت به ازاي  نفر تن توليد رسيده ايم اين در حاليست که ساير رقباي ما در دنيا به عدد2.3درصد رسيده‌اند که اين نشان مي دهد که ما  با توجه به ميزان توليد خود بيش از2 برابر رقباي خود نيروي انساني به کارگرفته‌ايم. از آنجايي که مديريت شرکت براي نزديک شدن به نُرم استاندارد برنامه اخراج يا بازخريد کردن نيروهاي کاري خود را در دستور کار ندارد ، بايد با افزايش توليد اين خطا را اصلاح کنيم و اين شکاف را پوشش دهيم که اميدواريم با راه اندازي ماشين ريخته گري شماره 5 و افزايش ظرفيتي که در فولادسازي و ريخته گري مداوم اتفاق مي‌افتد ما به 7.2 ميليون تن برسيم و از جهت بهره‌وري نيروي کارهم خود را ارتقاء دهيم.
دکتر سبحاني در ادامه مباحث مربوط به سفارشهاي خريد مواد اوليه مورد نياز فولادمبارکه در سال 93 پرداخت و گفت:73 درصد خريد مواد اوليه از بخش داخلي و 27 درصد آن خريد خارج بوده است. همچنين 87 درصد خريد مواد مصرفي از محل داخل و 13 درصد آن خريد خارجي بوده که همه اينها نويد بخش شرايط خوبي است و مي طلبد که با تشويق توليد کنندگان داخلي،شرايط را به لحاظ کمي و کيفي بهبود بخشيم اما با همه اقداماتي که در جهت بومي سازي انجام داده‌ايم در بخش خريد قطعات يدکي خيلي جاي کار داريم چرا که 58 درصد قطعات مورد نياز از محل داخلي و 42 درصد از طريق خريدهاي خارجي تأمين شده است که در اين زمينه هم بايد صنعتگران داخل را به هر شکل ممکن توانمند کنيم تا وابستگي در اين زمينه نيز کاهش يابد همچنين قراردادهاي خريد که بسته شده 99 درصد آن داخلي و يک درصد خارجي بوده که در وضعيت خوبي به سر مي بريم.
 ايشان در ادامه اين گزارش به عملکرد حوزه فروش فولادمبارکه در سال93 اشاره کرد و گفت:سال گذشته براي سال 93 دستيابي به رکورد 1.5 ميليون تن صادرات محصولات شرکت را هدف گذاري نموديم که بعضاً به اين جمع بندي رسيده بودند که دستيابي به اين ميزان صادرات غيرممکن است مضاف بر اينکه با توجه به اتفاقاتي که در شش ماهه دوم سال 93 در دنيا افتاد و قيمت هاي جهاني به دليل کاهش قيمت انرژي و سنگ آهن به شدت کاهش يافت ، رقابت را براي ما فوق العاده سخت‌تر کرد ولي بحمدالله با همت همه مجموعه‌هاي ذيربط به رقم بسيار خوبي در حوزه فروش و حوزه صادرات دست يابيم و با صادرات يک ميليون و 480هزار تن محصولات  خود شرکت را در شرايط خوبي مطلوبي نگه داريم. نکته حائز اهميت در اين خصوص اين است که اگر ما اين هدف گذاري را ترسيم ننموده بوديم و اگر اين ميزان محصول را صادر نکرده بوديم آن وقت در شرکت شرايط متفاوتي شاهد بوديم. همچنين در بخش فروش داخلي هم 2 درصد از برنامه پيش بيني شده هم فراتر رفته‌ايم و در مجموع در بخش فروش داخلي و صادرات 101 درصد برنامه محقق گرديد که اين عملکرد موفقيت آميز بوده است در عين حال همچنان که به لحاظ تناژي در اين بخش موفق بوده ايم،علي رغم سقوط قيمت‌ها در زمينه ريالي هم 9 درصد از برنامه پيش‌بيني شده جلوتر هستيم و در بخش صادرات هم به منظور رقابتي کردن قيمت‌هاي خود با ساير رقباي خارجي باز هم از شرايط خوبي برخورداربوده ايم به گونه‌اي که از سال 91 به 92 شيب صعودي صادرات را با صادرکردن 570 هزارتن به بيش از يک ميليون تن آغاز کرديم تا اينکه در سال 93 به رقم يک ميليون و 480 هزار تن دست يابيم اين در حاليست که با تمامي مشکلات موجود 50 درصد از اين ميزان صادرات به کشورهاي اروپايي که خودشان قطب توليد فولادهاي کيفي هستند و مابقي به کشورهاي خاورميانه و خاور دور صادر شده است اين امر نشان دهنده اين مطلب است که محصولات فولادمبارکه به لحاظ کيفي در دنيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.
دکتر سبحاني در خصوص عملکرد موفقيت آميز بخش اقتصادي و مالي فولادمبارکه در سال93 تصريح کرد: با عملکرد خوب کارکنان شرکت، فولاد مبارکه تعديل مثبت داشت و  پوشش سود آوري شرکت EPS)) با آخرين پيش‌بيني به  508 ريال رسيد . همچنين اجرا و ثبت افزايش سرمايه شرکت به ميزان 39 درصد، از 36 هزار ميليارد ريال به 50 هزار ميليارد ريال؛ پرداخت يک هزار ميليارد تومان به سهامداران حقيقي و حقوقي؛ تأمين مالي 4 هزار ميليارد توماني از طريق سيستم بانکي کشور؛ سرمايه گذاري جديد در 3 شرکت ورق و خودرو چهارمحال و بختياري؛ فولاد سفيد دشت؛ شرکت الکترود گرافيتي اردکان و گالوانيزه کاشان؛  کسب سود بيش از 400 ميليارد تومان از طريق سرمايه گذاري و وصول درآمدهاي ارزي و ريالي با استفاده از ابزارهاي مالي بدون ريسک، حاصل شده است.
وي با اشاره به هزینه­های فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: بنابرآمار موجود حدود 50 درصد هزینه­های فولاد مبارکه مربوط به مواد اولیه از جمله سنگ آهن وحمل آن، گندله و تختال خریداری شده ، قراضه و چدن، فروآلیاژها و سایر مواد اولیه است و مابقی این هزینه­ها مربوط به هزینه­های عمومی و اداری، پیمانهای عملیاتی، تعمیرات، انرژی و سیالات ، نیروی انسانی و تجهیزات مصرفی است که اگر بتوانیم بر بهره­وری نیروی انسانی و بهره­وری مواد و تجهیزات  تمرکز بیشتری داشته باشیم حاشیه سود عملیاتی شرکت به میزان قابل توجهی افزایش می­یابد به نحوی که اگر تنها 10 درصد در هزینه­های مواد اولیه صرفه­جویی کنیم حدود 5 درصد قیمت تمام شده کل کارخانه پایین می­آید.
ارایه گزارش حوزه ارتباطات و مسئولیتهای اجتماعی در سال 93 بخش بعدی سخنان دکتر سبحانی بود که ایشان در این باره گفت: کارهای بسیار بزرگی در این حوزه انجام شده است که از آن جمله می­توان به : انجام 85 مورد مساعدت­های مختلف با هزینه 107 میلیارد ریال، دریافت مجوز تکمیل ورزشگاه نقش جهان و شروع به کار مشارکت­های در تکمیل مصلی اصفهان، راه­اندازی رادیو فولاد به منظور ارتباط مستقيم و بدون واسطه دوسویه کارکنان و مدیریت، انتشار ماهنامه شرکت به زبان انگلیسی که اخبار شرکت را در اقصي نقاط مختلف دنيا اطلاع رساني مي‌کند، انعکاس 4 هزار خبر در رسانه­ها و بیش از 900 دقیقه برنامه در رسانه ملی، حضور در 24 نمایشگاه داخلی و بین­المللی اشاره کرد.
بهرام سبحانی با تبیین نقشه استراتژیک شرکت فولاد مبارکه در افق سال­های 96-94 افزود: اولین رسالت فولاد مبارکه همانند سایر شرکت­ها و بنگاه‌هاي اقتصادی دنیا «افزایش سودآوری و رشد پایدار» است بخش‌های خصوصی و دولتی با سرمایه­گذاری در بنگاه­های اقتصادی تلاش می­کنند تا به افزایش سودآوری و رشد پایدار برسند به همین منظور ما نیز برای دست­یابی به این مهم بايد با ایجاد و افزایش ارزش افزوده ، افزایش کمي و  کیفی محصولات ، افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­ها شرايطي فراهم کنيم تا بیش از پیش موفق باشیم.
وي سال 94 را سال پرکار و پرتلاشی برای فولاد مبارکه معرفی کرد و از کارکنان خواست تا با لحاظ کردن موارد مطرح شده به اهداف ترسیم مورد نظر در این سال همت گمارند.
مدیر عامل فولاد مبارکه به افتخاراتی که فولاد مبارکه در سال 93 کسب نمود اشاره کرد و گفت: در این سال فولاد مبارکه به موفقیت­های چشمگیری دست یافت که از آن جمله می­توان به : کسب عنوان سازمان سرآمد کشور، کسب تندیس زرین تعالی سازمانی با بالاترین امتیاز، کسب عنوان برترین شرکت دانشی کشور و راهیابی به جایزه مدیریت (MAKE) آسیا، کسب عنوان برتر بهره­وری درگروه صنایع معدنی ایمیدرو، کسب تندیس سیمین چهار ستاره تعالی آموزش برای اولین بار در ایران ، کسب عنوان سازمان برگزیده کشور در تحقیق و توسعه و فناوری برای اولین بار، کسب تندیس نقره­ای حمایت از حقوق مصرف­کنندگان برای اولین بار و کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی در رتبه­بندی 100 شرکت برتر ایرانی اشاره کرد.
دکتر بهرام سبحاني با بیان اینکه با کسب این افتخارات جوایز متعددی به فولاد مبارکه تعلق گرفت تصریح کرد : روزی که تندیس جایزه جهانی MAKE را دریافت نمودم در حضور مسئولین و نمایندگان سازمان­های برتر کشور با افتخار اعلام نمودم که جایزه بگیران اصلی فولاد مبارکه کارکنان فولاد مبارکه هستند که راه افتخارآفريني را برگزيده‌اند و با افتخار هم ادامه خواهند داد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×