» اخبار ایران و جهان » ملتی که الگویش کربلاست سرخم نمی‌کند/سرداران دیپلماسی درحال جهادند
اخبار ایران و جهان

ملتی که الگویش کربلاست سرخم نمی‌کند/سرداران دیپلماسی درحال جهادند

اسفند 18, 1393 0015

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کربلا الگوی ما در دفاع مقدس بوده است، تاکید کرد: ملتی که الگویش حضرت امام حسین (ع) و تاریخ عاشورا و کربلاست، هرگز در برابر زورگویان سر خم نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید با تاکید بر اینکه کربلا الگوی بزرگ انقلاب اسلامی در دفاع مقدس بوده است، گفت: حادثه عاشورا امروز و فردا نیز الگوی ما خواهد بود و ملتی که الگویش حضرت امام حسین(ع) و تاریخ عاشورا و کربلاست، هرگز در برابر زورگویان سر خم نمی‌کند و تسلیم نمی‌شود، بلکه مقاومت می‌کند و خداوند نیز این ملت را پیروز خواهد کرد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ایران قصد تجاوز به هیچ سرزمینی ندارد، گفت: در عین حال مردم کشور ما از عزت و خاک خود با تمام وجود دفاع خواهند کرد.

رئیس‌جمهور گفت: ما مظلومانه و اخلاقی می‌جنگیم، رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس، مظهر اخلاق اسلامی، انسانی در عمل و میدان جنگ بودند.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با ایثار به پیروزی رسید، تاکید کرد: ایثار یعنی اولویت قرار دادن و ترجیح دادن منافع و مصالح ملی و ارزش‌ها و آرمان‌ها بر منافع شخصی، جناحی و گروهی.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کربلا الگوی بزرگی برای ما در زندگی، انقلاب، دفاع مقدس، امروز و فردا است، اظهار کرد: ملتی که الگوی آن حسین بن علی (ع)، تاریخ عاشوراست، هرگز در برابر دشمن خم نمی‌شود، مقاومت می‌کند و خداوند آن را پیروز خواهد گرداند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایمان، هجرت و جهاد را در جبهه‌های جنگ و دفاع مقدس می‌دیدیم، گفت: مظلومیت ما و حق بودن ما در دفاع مقدس باعث شد تا همه ملت به میدان آمدند. در دفاع مقدس نمی‌پرسیدیم که تو در کدام جناح هستی، راستی یا چپی، مسلمانی یا مسیحی هستی، شیعه‌ای و یا سنی هستی، بلکه همه آمده بودند تا از وطن خود دفاع کنند.

وی افزود: ما در زندگی سیاسی باید آن چیزی که مربوط به ملت و کشور است را جدا کنیم، مانند سخنان رهبر معظم انقلاب که روز گذشته در خصوص بحث محیط زیست فرمودند.

رئیس‌جمهور محیط زیست را یکی از مصادیق «معروف» دانست و تاکید کرد: باید محیط زیست را سالم نگه داریم و اگر ماشین‌‌مان آلودگی ایجاد می‌کند، بدانیم این دود منکر است و اگر آن را اصلاح کردیم، بدانیم معروف است.

روحانی ادامه داد: ما امروز امر به معروف و نهی از منکر را در دو تا سه حکم اسلامی قلمداد می‌کنیم، بلکه هر کار خوب و پسندیده‌ای، معروف و هر کار زشت و ناپسندی منکر است. آن کسی که نظافت خیابان را رعایت نمی‌کند، منکر انجام داده است.

وی با بیان اینکه باید منکر و معروف را به معنای وسیع کلمه در نظر بگیریم، تصریح کرد: باید بدانیم این مفهوم درواقع تمام کارهایی است که به نفع جامعه و تمام کارهای ناپسندی است که می‌تواند به ضرر جامعه باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: محیط زیست این جناح و آن جناح ندارد و ریزگرد نمی‌پرسد که شما برای جناح چپ هستی یا جناح راست و آلودگی هوا نیز کاری به مسائل جناحی ندارد.

روحانی با بیان اینکه ما یکسری مسائل در کشور داریم که ملی محسوب می‌شوند، گفت: مذاکرات ما در برابر قدرت‌های جهان یک افتخار ملی است. سرداران رشید شما دیروز در میدان جنگ در برابر دشمن ایستادند و از کشور دفاع کردند و امروز سرداران دیپلماسی شما در میدان مذاکره از منافع کشور دفاع می‌کنند. این هم جهاد است.

وی ادامه داد: جهاد تنها با شمشیر نیست، بلکه با زبان هم است. جهاد دنیای وسیعی دارد و با قلم هم می‌توان جهاد کرد. اگر کسی برای نان حلال هم کار انجام دهد، درواقع جهاد کرده است.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه آنجایی که می‌بینیم بحث، بحث ملی، استقلال، کشور، ارزش‌ها و آرمان‌های ماست، دیگر مباحث جناحی نباید ورود پیدا کند، تاکید کرد: البته در زمان انتخابات بحث‌های جناحی عیبی ندارد. آن زمان باید دعوای جناحی کنیم و به عنوان مثال ما بگوییم آقای «الف» بهتر است و شما بگویید آقای «ب» بهتر است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در دفاع مقدس همه ملت آمد به خاطر اینکه از کشور و استقلال آن دفاع کند، تصریح کرد: امام (ره)، رهبر و فرمانده‌ای بود که مردم از دل به آن ایمان داشتند.

روحانی ادامه داد: امروز هم مردم دارای رهبری هستند مجتهد، فقید، شخصیت امتحان پس داده در انقلاب دفاع مقدس و شخصی که جزو اولین افرادی محسوب می‌شد که لباس بر تن کرد و به جبهه رفت.

رئیس‌جمهور گفت: در آن زمان رهبر انقلاب، رئیس کمیسیون دفاع بودند و ما هم عضو کمیسیون بودیم. اما ایشان در زمان جنگ بیشتر در جبهه‌ها حضور داشتند و کمتر به مجلس می‌آمدند.

وی تاکید کرد: رهبری آن هم رهبری صالح به عنوان بهترین مشوق برای نسل ما و برای حضور مردم در دفاع مقدس محسوب می‌شدند.

روحانی با بیان اینکه امروز دولت وظیفه می‌داند نام شهیدان را زنده نگاه دارد، خاطر نشان کرد: این وظیفه دولت از آنجا برمی‌آید که شهیدان هر چه داشتند، تقدیم راه حق و خدا کردند. خداوند خلوتگاهی دارد که در آن خلوتگاه تنها انبیاء، اولیاء و شهیدان حضور دارند و آن کسی که شهید می‌شود، به هستی عالم وصل خواهد شد و دیگر نمی‌میرد و همیشه زنده خواهد ماند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ شهادت و ایثار را زنده نگاه داریم، تاکید کرد: اگر دیپلمات‌های ما در مذاکرات در برابر قدرت‌ها ایستادند، به اتکای ملت بزرگ، شهیدان و خانواده شهداست.

وی خانواده شهدا را برکت ملت ایران و کشور دانست و گفت: ما هر کاری برای خانواده‌های شهدا انجام بدهیم، هیچ کاری نکرده‌ایم، چرا که هیچ بشری قادر نیست اجر خانواده شهید را بدهد. دولت هم هر کاری بتواند در این زمینه انجام دهد، دریغ نخواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم به خدمت به خانواده شهدا افتخار می‌کند، تاکید کرد: خاک پاک شهیدان، تربت متبرک برای همه ماست و ما شک نداریم آنها شاهد و «عند ربهم یرزقون» هستند.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: آنجا که استقلال، عزت، مقاومت و کار خیر است، شهیدان هم به آن شهادت می‌دهند.

1601961

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×