» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » مقاله: اقتصاد مقاومتی و چالش های آن درمقوله هنر / علیرضا اسلامی فر
شهرستان مبارکه - علمی آموزشی - مطالب ویژه

مقاله: اقتصاد مقاومتی و چالش های آن درمقوله هنر / علیرضا اسلامی فر

بهمن 30, 1393 0012

پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه – سی ام بهمن ماه ۱۳۹۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید. هدف اصلی این سیاست ها و اصل اقتصاد مقاومتی دستیابی به الگویی بومی و برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی است که تلاش های دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی را ناکام خواهد گذاشت و نسخه ای شفا بخش از اقتصاد اسلامی را به عینیت می رساند.
با ابلاغ این سیاست ها و دقت در بندهای این سیاست های ابلاغی در می یابیم که مقام معظم رهبری در ۱۹ بند به صراحت به مقوله فرهنگ و هنر اشاره نموده اند و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است که در این زمینه می‌توان به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و برون‌گرا باشد، توجه کرد.
همه ما نیک میدانیم که امروززه با ورود ابزار های نوین فرهنگی و هنری نظیر بازی های رایانه ای الگوها و سبک زندگی مردم به کلی تغییر پییدا نموده و به سمت و سوی ماشینی شدن در حرکت است. و این نشانگر خوبی بر اهمیت تولید محتوا در حیطه هنر می باشد. ولی متاسفانه هنوز معایب فراوانی در مسیر اهداف اقتصاد مقاومتی در حیطه فرهنگ و هنر وجود دارد که می توان مختصرا آن را بررسی نمود.
مالکیت در آثار هنری در جامعه امروزی ما مساله ای حل نشده است و عدم وجود شناسنامه و یا عدم اجرای قانون حق نشر یا همان کپی رایت در آثار فرهنگی و هنری بزرگترین مانع در اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی می باشد.
برای اصلاح زیر ساختهای اجرایی اقتصاد مقاومتی ابتدا می بایست مناطق شناسایی شده و به تعبیری آمایش سرزمینی را اجرا نماییم تا با توانمندیهای هر نقطه از کشور آشنا شویم و اقدام به آموزش صحیح و اصولی نیروی انسانی آن نسبت به پیشرفت علمی روز نماییم. سپس با تاسیس شرکت های دانش بنیان در زمینه فرهنگ و هنر اقدام به جذب سرمایه گذار نماییم. زمانی که سرمایه گذار و نیروی انسانی ماهر تربیت شده در کنار هم قرار گیرند مسلما کار با کیفییت تولید خواهد شد و اینجاست که به حضور بازاریابان خبره بین المللی نیاز می شود.
از دیگر راهکار ها برای آثار فرهنگی و هنری و محتواهای آن اقدام برای ثبت و حق مالکیت محصول است. امروزه محصولات ما از سینمایی و تئاتر تا صنایع دستی و… هیچ امنیتی از دست سودجوییان ندارند. در اینجا لازم است مسئولین امر نسبتن به شناسنامه دار کردن محصولات هنری و اجرای قانون خحق نشر به اجرایی صحیح اصول اقتصاد مقاومتی کمک نمایند.
در پایان لازم است همگان به این نکته توجه نمایند که یکسال از دستور صریح رهبری مبنی بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می گذرد ولی متاسفانه هنوز در خم اول مانده اییم و تنها به ببرگزاری چندین همایش و جشنواره و میتینگ اکتفا نمودیم غافل از اینکه دستور ررهبری کار اجرایی و مطالعاتی وسیع و گسترده بود نه برگزاری همایش ها.
امید است مسئولین در فرصت های پیش رو سریعا اقدام به اجرایی کردن این سیاست ها در زمینه فرهنگ و هنر بنمایند.

علیرضا اسلامی فر (مدیرکانون بسیج هنرمندان شهرستان مبارکه)

ee

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×