» عمومی » مذهبی و حماسی » برگزاری جشنواره فیلم کوتاه محمد(ص) پیامبرصلح/ جایزه ۲۰ هزار دلاری
مذهبی و حماسی

برگزاری جشنواره فیلم کوتاه محمد(ص) پیامبرصلح/ جایزه ۲۰ هزار دلاری

بهمن 28, 1393 009

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه محمد(ص) و جزئیات این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «اولین جشنواره ملی شکوه شکیبایی و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه با موضوع محمد(ص) پیامبر صلح» صبح امروز سه شنبه ۲۸ بهمن در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.

حشمتی در ابتدای این نشست گفت: بهترین شیوه ای که می تواند با توطئه دشمنان در توهین به پیامبر رحمت(ص) مقابله کند توجه به ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) است. که برای این منظور بنا گذاشتیم جشنواره محمد رسول الله(ص) را در قالب فیلم کوتاه ۱۱۴ ثانیه ای برگزار کنیم.

وی افزود: بسیاری از مسلمانان جهان به پیامبر گرامی اسلام(ص) علاقمند هستند. تولید فیلم در زمینه شناخت و زندگی ایشان هم بخشی از شخصیت این بزرگوار و ابعاد شخصیتی ایشان را نمایان می سازد. امیدواریم این جشنواره بین المللی که با اجازه صاحبان اثر در شبکه های مجازی و صدا و سیما به نمایش گذاشته خواهد شد خلأ این نوع فیلمها را جبران کند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: فراخوان این جشنواره به ۷ زبان ترجمه شده است و جوایزی به این شرح برای آثار برتر پیش بینی کرده ایم؛ جایزه فیلم اول ۲۰ هزار دلار و جایزه فیلم دوم ۱۰ هزار دلار و جایزه فیلم سوم ۵ هزار دلار است. از همه هنرمندان تقاضا می کنیم برای احترام به ساحت مقدس پیامبر اکر(ص) به فراخوان ما جواب مثبت بدهند. مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین سال آینده در نظر گرفته شده است. تیزر و تبلیغات این جشنواره را تا پایان اسفند آماده می کنیم و بعد هیئت داوران آثار برگزیده را انتخاب می کنند و در خردادماه هدایای نفرات برتر اهداء خواهد شد. جادارد که این جشنواره و شخصیت پیامبر اکرم(ص) هر سال با شکوه تر بیان و برگزار شود.

مهدی حقیقی هم در این نشست گفت: سایتی را از هفته آینده پیش بینی کرده ایم که فیلمهای کوتاه ارسال شده در آن قرار خواهد گرفت. فیلم ها تا پایان فروردین ۹۴ مهلت ارسال دارند و امیدواریم بتوانیم به نام عزیزی که برای ایشان جشنواره گذاشته ایم در حد شأن پیامبر رحمت و صلح این جشنواره را برگزار کنیم. این فیلمها پس از اینکه در مسابقه گذاشته می شوند تازه کار ما شروع می شود و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و رسانه ملی و موبایل ها امکان پخش آنها را فراهم می کنیم. این سیاست معاونت قرآن و عترت در تولید فیلمهای سینمایی قرآن و عترتی امیدواریم بتواند ما را در شناخت هرچه بهتر پیامبر اکرم و ساخن فیلمها و کلیپ ها  و هر آنچه که سبب می شود به موضوع قرآن و عترت کمک کند بیانجامد.

حشمتی در ادامه از برگزاری جشنواره ملی شکوه شکیبایی صحبت کرد و گفت: این جشنواره را درمورد شخصیت حضرت زینب(س) که در ۴ و ۵ اسفند به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) است در اداره کل وزارت ارشاد استان زنجان  برگزار می کنیم. فراخوان این جشنواره اعلام شده است و در سال اول که امسال است به شعر و دل نوشته و مقاله و داستان اختصاص یافته است. برخی از ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) در قالب شعر و دل نوشته و مقاله و داستان را اداره کل وزارت ارشاد زنجان برپا می کند. صبر حضرت زینب(س) بسیار مورد تأکید قرآن است و مصداقی بهتر برای صبر به جزحضرت زینب(س) در قرآن نمی توان پیدا کرد. ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار مغفول مانده است. امیدواریم با این جشنواره بتوانیم با همت رسانه ها و صدا و سیما از برای قدم مبارکی که با کمک آقای مقدم مدیرکل وزارت ارشاد استان زنجان برداشته ایم هر چه بیشتر با ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) آشنا شویم و ثواب این برنامه را به شهدا و تمام کسانی که ما را در این کار یاری داده اند تقدیم می کنیم.

ناصر مقدم، مدیر کل ارشاد استان زنجان نیز در این نشست گفت: همان طوری که جناب آقای حشمتی گفتند در مورد ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) قدمهای کمتری در کشور برداشته شده است. اولین جشنواره درباره شخصیت ایشان را با عنوان شکوه شکیبایی در چهار مقوله شعر، داستان، دل نوشته و مقاله برگزار می کنیم. با اینکه زمان مهلت ارسال مقالات به این جشنواره کم بود و همین دوروز قبل آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره بود اما حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ اثر به دبیرخانه ما رسیده است. ۱۸۳ شعر، ۶۳ مقاله، ۴۵ مورد شعر ترکی، و ۳۲ مورد هم داستان به دبیرخانه ما ارسال شده است. امیدواریم هرسال این جشنواره با شکوه تر برگزار شود. در روز اول برگزاری این جشنواره مشاعره جمعی با اجرای دکتر اسماعیل آذر داریم و در روز دوم که شب میلاد حضرت زینب(س) است، جشن ولادت حضرت زینب(س) را در زینبیه برگزار می کنیم. زینبیه محلی است که هرسال در محرم همه تکیه ها و هیات های زنجان در آنجا جمع می شوند.

حشمتی در ادامه گفت: ما حدود ۱۰۰ پروژه در دست اجرا داریم که منتظر وصول بودجه های آنها توسط شورای توسعه فرهنگی قرآن هستیم. همچنین همایش بین المللی قرآن و امام خمینی(ره) را داریم که به سه زبان در سایت جوانان درج شده است. از شیفتگان امام خمینی(ره) تقاضا کردیم ابعاد قرآنی امام را برجسته کنند. آثار قرآنی مربوط به حضرت امام خمینی(ره) در ۵ جلد جمع آوری شده است. جاداشت در این مورد یک همایش بین المللی برگزار شود که در ۷و ۸ خردادماه سال آینده همزمان با ایام رحلت حضرت امام (ره) این همایش در تهران و قم برگزار خواهد شد. در ۱۰ اسفند یک همایش مقدماتی داریم که در بین حوزه های علمیه مطرح می شود. مراجع تقلید هم در آن سخنرانی می کنند. از همه طلاب دعوت می کنیم که آثار خود را درباره قرآن و امام خمینی(ره) به دبیرخانه ما ارسال کنند. در این همایش کلیپ هایی از سخنرانی های امام(ره) و مصاحبه هایی با شاگردان ایشان پخش خواهد شد. این همایش کاری مشترک با بسیاری از دستگاه ها و نهادهای کشور است از جمله حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: کار چهارم ما که کاری بسیار پر اهمیت است و برای آن رونمایی گذاشته ایم. رونمایی از یک نشریه ای است در فضای مجازی برای اینکه ما در فضای چاپی، کتاب و نشریه زیاد داریم اما در فضای مجازی خلأ اینگونه آثار احساس می شد. این نشریه را در فضای مجازی به عنوان گلستان قرآن داریم. کار شماره یک آن انجام شده است و هم اکنون نشریه در سایت ما است.

736349

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×