» عمومی » مذهبی و حماسی » صحن حضرت زهرا (س) در نجف بزرگترین سرای زیارتی جهان اسلام
مذهبی و حماسی

صحن حضرت زهرا (س) در نجف بزرگترین سرای زیارتی جهان اسلام

دی 8, 1393 0010

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف داشته است گفت: امام خمینی (ره) در زمان دفاع مقدس فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» و رزمندگان اسلام را تشویق کردند تا علیه رژیم بعثی بجنگند و راه کربلا را باز کنند.

شاکری تصریح کرد: از این جمله امام خمینی(ره) پیداست که ایشان آینده نگری داشتند و به نظر می‌رسد راهپیمایی اربعین و هلال مقاومتی که بین کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان شکل گرفته همان مسیری است که حضرت امام ترسیم کرده بودند و به فضل خداوند راهپیمایی هایی اربیعن، آزادی قدس را در پی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در این سفر به همراه چمران و اساتید دانشگاه امیرکبیر بازدیدی از صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف اشرف داشتیم و در جریان امور قرار گرفتیم. در ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال حاضر گروه قابل توجهی از عاشقان اهل بیت به صورت تخصصی بازسازی عتبات را در شهرهای کربلا، کاظمین، نجف، سامرا و برخی دیگر از نقاط عراق به عهده گرفته اند و کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این مکان‌های مقدس مورد توجه مردم ایران قرار دارد و هزینه بازسازی آنها کاملا از وجوه و نذورات مردمی و از طرق مختلف یعنی به صورت نقدی، واریز پول به حساب بانکی و روش‌های جدیدی مانند استفاده از اپراتور همراه اول تأمین می‌شود.

صحن حضرت زهرا (س) با بیش از 200 هزار متر مربع زیربنا، بزرگترین سرای زیارتی جهان اسلام

وی ادامه داد: یکی از کارهای بزرگی که ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام می‌دهد ساخت بزرگترین مجموعه صحن و سرای زیارتی در جهان اسلام است به گونه‌ای که حتی توسعه مسجدالحرام نیز از نظر سطوح زیربنایی به اندازه آن نیست؛ این کار بزرگ و ارزشمند احداث صحن حضرت زهرا (س) است که بیش از 200 هزار متر مربع زیربنا دارد و در یک ساختمان 4 طبقه درکنار مرقد شریف حضرت علی (ع) در حال ساخت است.

شاکری تصریح کرد: در حال حاضر اسکلت و سقف‌های این صحن احداث شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 94 آماده بهره برداری شود. نکته جالب این است که این ساختمان از کنار محل زیارت امام سجاد آغاز و تا جوار گنبد و بارگاه امیرالمومنین ادامه می‌یابد.

وی افزود: این مسیر، همان مسیری بوده است که حضرت سجاد (ع) برای زیارت جد خود در زمانی که مرقد حضرت علی مخفی بوده عبور می کردند. بعد از بررسی های تاریخی، طراحان ایرانی این صحن را به صورت متقارن و به گونه ای طراحی کردند که محور قدمگاه حضرت سجاد و گنبد و بارگاه امام علی (ع) در یک راستا قرار گیرند.

به گفته شاکری، بعد از اتمام ساخت این صحن، ورودی اصلی حرم حضرت علی (ع) و ورودی شهر نجف برای زیارت از این مسیر خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که برای نخستین بار است که در عتبات شیعه صحنی به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری می‌شود این در حالی است که می‌دانیم هیچ صحنی به ویژه درعتبات خارج از ایران هم به نام ایشان نیست.

وی با اشاره به اینکه آیت الله سیستانی نیز این نام را تأیید کرده و رهبر معظم انقلاب هم از این نامگذاری بسیار استقبال کرده‌اند، گفت: صحن این دو بزرگوارهمچون در کنار هم بودن زمان حیاتشان در جوار یکدیگر قرار گرفته بنابراین می توان گفت این اقدام یک انتخاب بسیار خوب و ارزشمند بوده است.

شاکری در ادامه اظهارات خود گفت: ستاد بازسازی عتبات حدود 150 اقدام تعریف شده در عتبات عالیات عراق دارد که ساخت صحن حضرت زهرا (س) از بزرگترین اقدامات آنهاست و همه نیروهای متخصص، مدیران و کارگران آن ایرانی هستند و یک فعالیت بسیار گسترده در حال انجام است.

اسکان روزانه 30 هزار نفر در صحن حضرت زهرا در ایام اربعین امسال

وی تصریح کرد: صحن در حال ساخت حضرت زهرا (س) در ایام اربعین امسال محل اسکان هزاران زائر حضرت علی بود و کمک بسیار بزرگی در امر ساماندهی زائران حسینی محسوب می‌شد چراکه روزانه حدود 30 هزار نفر را غذا و اسکان می‌دادند و شب‌ها حداقل بیش از 20 هزار نفر در ساختمان‌ها و محوطه صحن اسکان داده شدند بنابراین شاید بتوان گفت اگر فعالیت این ستاد در نجف نبود بخش قابل توجهی از زائران حضرت علی در مشقت و سختی قرار می‌گرفتند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران یادآورد شد: دست اندرکاران این پروژه در ایام منتهی به اربعین کار و فعالیت در صحن را کاهش داده بودند تا بتوانند به زائران کمک کنند و می‌توان گفت با اقدامات خود به نوعی جای سازمان حج و زیارت را گرفته بودند.

شاکری خاطرنشان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات چند مجتمع اقامی نیز در نجف و کربلا ساخته‌اند که یکی ازآنها مجتمع اقامتی حضرت زهرا واقع در کربلاست و از سال 91 به بهره برداری رسیده است و بسیاری از هم وطنان در ایام منتهی به اربعین در آن اسکان داده شدند.

احداث مجتمع اقامتی سیدالشهدا به وسعت 21 هزار متر مربع/ اقدام برای احداث صحن حضرت زینب با 160 هزار متر مربع وسعت در کربلای معلی

وی افزود: پروژه اقامتی، رفاهی و درمانی دیگری نیز به نام سید الشهدا در حال ساخت است که حدود 21 هزار متر مربع محوطه دارد و 14 هزار متر مربع زیر بنا دارد. علاوه براین صحن جدیدی به نام حضرت زینب در کربلای معلی با 160 هزار متر مربع وسعت با هدف گسترش فضای زیارتی حرم امام حسین در دست اقدام است. علاوه بر این موارد کارهای مختلف خدماتی، تعمیراتی، ساخت سرویس های بهداشتی، ارائه خدمات آتش نشانی، کفشداری و غیره از سوی ستاد بازسازی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر به سابقه تاریخی ساخت عتبات ائمه اطهار در عراق مراجعه کنیم می بینیم همه آنها توسط ایرانیان و حکومت ایرانی ساخته شده است و جای جای این بقعه ها و عتبات بزرگ نام ایران و شیعیان ایرانی در آن ذکر شده است اگرچه در زمان صدام ملعون تلاش های بسیاری شد تا این آثار را از بین ببرند ولی این اقدامات آنقدر وسیع بوده که امکان محو آنها وجود نداشت.

وی در پایان گفت: امیدوراریم با آزادسازی بقعه های متبرکه در سوریه و به فضل خدا با آزادسازی قبور بقیع بتونیم بازسازی قبور بقیع و سوریه را به عهده بگیریم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×