» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » پاسخ دفتر نماينده مردم شريف شهرستان مباركه در مجلس شوراي اسلامي به جوسازي هاي زيست محيطي اخير
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

پاسخ دفتر نماينده مردم شريف شهرستان مباركه در مجلس شوراي اسلامي به جوسازي هاي زيست محيطي اخير

مهر 18, 1393 008

در پي پخش گزارشي از بخش خبري ۲۰:۳۰ دوشنبه ۱۷/۶/۹۳ شاهد هجمه گسترده رسانه اي محيط زيست و شركت فولاد مباركه بوديم كه لازم است براي تنوير افكار عمومي نكاتي را به آگاهي مردم شريف و صبور شهرستان مباركه ، استان و كشور برسانيم .
اولاً در نامه ۲۹ نماينده گرامي مجلس نهم به رئيس مجلس ، صرفاً رسيدگي به وضعيت آلودگي هاي زيست محيطي شهرستان مباركه مورد تأكيد قرار گرفته است . پس از آن نيز كارگروهي شامل ۵ نفر از نمايندگان محترم عضو دو كميسيون بهداشت و كشاورزي به دستور آقاي دكترلاريجاني رئيس محترم مجلس به شهرستان اعزام تا از نزديك وضعيت آلاينده ها و دغدغه مردم شريف شهرستان مباركه را بررسي و گزارش آن را تقديم رئيس مجلس نمايند .
دوماً آنچه كه نماينده مردم شريف شهرستان مباركه در مجلس نهم در طي گزارش قرائت نمود عيناً بخشي از گزارش كارگروه اعزامي مجلس به شهرستان مباركه بوده كه تأييدكننده نگراني هاي مردم بزرگوار در وجود آلاينده ها و آسيبهاي بخشهاي مختلف از جمله آب و خاك و هوا و كشاورزي منطقه از اين آلاينده هاي زيست محيطي مي باشد .
نكته سوم آن است كه آقاي دكتر علي ايران پور در اين گزارش به طرح يك سوال پرداخت كه چرا يك دستگاه نظارتي مانند سازمان حفاظت محيط زيست در تفاهمنامه اي ، يك ساختمان با وسعت ۲۵۰ هزارمترمربع و زير بناي ۳۱ هزار و ۸۴۰ مترمربع را از يك واحد صنعتي كه بايد تحت نظارت و پايش هاي زيست محيطي آن سازمان باشد دريافت مي نمايد ؟ ( خبرگزاري ايسنا و پانا – ۱۵/۷/۹۱ )
اما بررسي هاي بعدي خبرنگاران بخش خبري ۲۰:۳۰ و گزارش دوم پخش شده آنها گوياي آن است كه برخلاف اظهارات مديركل محيط زيست استان مبني بر لغو آن تفاهمنامه ، كتباً ابلاغي مبني بر لغو تفاهمنامه مذكور صادر نشده و تلاش مديركل استان براي آنكه ثابت كند تفاهمنامه بين رئيس هيأت امناء دانشگاه محيط زيست و فولاد مباركه تنظيم شده است نيز با نشان دادن امضا معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همراه با آرم رسمي سازمان حفاظت محيط زيست در بالاي تفاهمنامه نقش بر آب شد .
نكته چهارم اظهارات مديركل محيط زيست استان در خصوص ماده ۳۸ قانون ماليات بر ارزش افزوده و آيين نامه اجرايي آن براي پرداخت عوارض ناشي از آلايندگي صنايع به شهرداري ها و دهياري ها است. موضوع مهم در اين رابطه آن است كه نماينده شهرستان مباركه در مجلس نهم تاكنون در هيچ يك از اظهارات و مصاحبه هاي خود صحبت از دريافت عوارض ننموده و اصولاً سلامتي مردم قابل معامله حتي با هزاران ميليارد تومان عوارض آلايندگي نيست چرا كه اگر قرار است شهرستاني با پول آلايندگي صنايع ، شهرستاني پر از گل و بلبل باشد اما مردم آن از سلامتي به عنوان حق طبيعي حيات برخوردار نباشد اين گل و بلبل به چه كار انسانهاي بيمار خواهد آمد . ضمن آنكه اگر ايراد و اشكالي به قانون يا آيين نامه هاي اجرايي ماده ۳۸ مورد اشاره وارد است ، چرا سازمان محيط زيست تلاشي براي ارائه لايحه قانوني به مجلس يا پيشنهاد اصلاح آيين نامه اجرايي به هيأت دولت براي رفع اين ايرادات نداشته است ؟
همانگونه كه در اصل ۵۰ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است : ” در جمهوري اسلامي ايران، حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي روبه شدي داشته باشند ، وظيفه عمومي تلقي ميگردد . از اين رو فعاليت هاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا كند ممنوع است .”
بر اين اساس حفاظت از محيط زيست وظيفه اي عمومي است كه بايد از سوي همه دستگاهها و مسئولان محترم شمرده شود .
در اين ميان طي سالهاي اخير هميشه يكي از دغدغه هاي جدي مردم عزيز اين شهرستان ، بهره مندي از محيط زيست سالم بوده است . اين يك حق بديهي است كه نمي توان انسان را از مطالبه آن برحذر داشت . طبيعي است كه اين مطالبه به حق در دوره هاي مختلف از سوي مردم بزرگوار شهرستان مباركه از نمايندگان خود در ادوار مختلف مجلس مطرح بوده است . اما آنچه در دوره نهم مورد پيگيري نماينده مردم شريف شهرستان مباركه در مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است ، مسأله رفع آلاينده ها براي برخورداري مردم از محيط زيست سالم مي باشد و تا امروز هيچگاه دكتر علي ايران پور صحبت از عوارض آلايندگي و پرداخت پول به منطقه ننموده است . چرا كه وي معتقد است هيچ چيزي را نمي توان جايگزين سلامتي مردم و يا كساني شود كه در طي سالهاي گذشته بدليل ابتلاء به انواع و اقسام بيماريها ، سكته هاي قلبي و مغزي و سرطانها جان خود را از دست داده اند.
۱ – لازم است توجه مخاطبان محترم را به سخنان خانم ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور جلب نماييم :
” ابتكار : آلودگي هوا مستقيماً باعث افزايش سكته مي شود . رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : آلودگي هوا تأثيري مستقيم بر افزايش غلظت خون و در نتيجه افزايش سكته هاي قلبي و مغزي دارد . معصومه ابتكار با اشاره به گستره و تأثير وسيع محيط زيست در ابعاد مختلف اجتماعي،اقتصادي،فرهنگي و سلامت و بهداشت مردم گفت : نمي توان چنين ارتباط وسيعي را ناديده گرفت . ” ( روزنامه شرق/شماره ۲۱۱۸ /مورخ ۲۹ شهريور ۹۳/صفحه ۱۴ )
بررسي ها و اظهار نظر مسئولان بهداشتي در شهرستان مباركه نيز گوياي آن است كه از سال ۱۳۸۷ تا پايان نيمه اول امسال ، ۱۲۵۳ نفر در شهرستان مباركه به علت سكته هاي قلبي و مغزي در شهرستان مباركه فوت نموده اند كه فقط تعداد ۲۱۷ نفر اين افراد از اول ارديبهشت ۹۲ لغايت پايان شهريور ۹۳ به رحمت الهي رفته اند .
۲ – رييس سابق سازمان محيط زيست كشور در بازديد از شركت فولاد مباركه اظهار داشت : ” جنس و ذات فعاليتهاي صنعتي همراه با آلايندگي است . ” ( خبرگزاري مهر- ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ )
۳ – از سوي ديگر مديرعامل شركت فولاد مباركه در مراسم معارفه خود در حضور صدها گوش شنوا و از جمله خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت : ” حتي روشن كردن شمع نيز نياز به اكسيژن دارد و دود ايجاد مي كند پس نمي توان انتظار داشت فولاد مباركه با توليد هفت ميليون تن فولاد آلودگي نداشته باشد . ” ( خبرگزاري ايسنا – ۱۵/۹/۹۲ )
۴ – بر اساس اسناد موجود آنچه كه مشخص است اينكه وضعيت آلاينده هاي خروجي دودكش در يكي از دوره هاي اندازه گيري يعني يكي از همان سالهايي كه محيط زيست مدعي رعايت استانداردهاي زيست محيطي از سوي فولاد مباركه بوده است ، ميزان so۲ دودكش واحد گندله سازي بالاتر از حد استاندارد بوده است و وضعيت پسآب خروجي سيستم تصفيه فاضلاب انساني و درياچه كوچك ميزان توتال و فكال كاليفرم از حد استاندارد بالاتر بوده است . اين در حالي است كه ملاحظه اسناد مرتبط با وضعيت اندازه گيري گازهاي خروجي در خصوص غلظت سولفور در يكي از دودكشهاي واحد گندله سازي در دو مقطع زماني مختلف حرف هاي ديگري بر خلاف ادعاهاي مديركل محيط زيست و سنجش هاي سازمان حفاظت از محيط زيست مي زند!!!!
۵ – شهرستان مباركه داراي بيش از ۵۰۰ واحد صنعتي است كه بي ترديد بسياري از آنها در رديف صنايع پاك و غيرآلاينده هستند اما نكته حايز اهميت اين است كه در همين شهرستان با مساحتي كم ، صنايعي مستقر هستند كه آلاينده اند ولو به زعم سازمان محيط زيست در حد استاندارد .
اكنون فرصت مغتنمي است تا سازمان حفاظت محيط زيست يا اداره كل آن در استان اصفهان كه متناسب با نامشان بايد بواقع حافظ محيط زيست باشند ، پاسخ دهند كه از تجميع ميزان همين آلاينده هاي در حد مجاز و استاندارد در شهرستان مباركه ، چه اتفاقي رخ مي دهد ؟ به معناي ساده تر اگر به عنوان مثال حداستاندارد هر نوع آلاينده را ۵ ppm محاسبه نماييم در اين صورت اگر ۲۰ واحد صنعتي در اين شهرستان هر كدام داراي همين ۵ ppm آلايندگي باشند ، از تجميع آلايندگي اين ۲۰ واحد صنعتي آيا در واقع وضعيتي برابر با ۱۰۰ ppm آلودگي حاصل نخواهد شد ؟!!!!!!!!
پس شايد اكنون زمان آن باشد تا به جاي نگراني از اينكه اگر صنعتي آلاينده اعلام شود ممكن است شاهد توقف صادرات محصولات آن شركت باشيم ، سلامتي مردم را بر هر چيزي ارحج دانسته و بدور از جوسازي و صحبت از عوارض و پول آلايندگي ، واقعاً نظارت بر عدم رعايت استانداردهاي زيست محيطي در مقاطع مختلف زماني را ، شرعاً و قانوناً وظيفه خود دانسته و بر تحقق آن اصرار ورزيم .
۶ – يكي از دلايل استقرار شهرجديد مجلسي در جوار فولاد مباركه در كنار اسكان سرريز جمعيتي شهر اصفهان با افق سكونت ۱۴۰ هزار نفر ، فراهم شدن زمينه سكونت افراد شاغل درآن صنعت در شهر مجلسي بوده است اما كافي است آماري از محل سكونت بيش از ۲۱ هزار نفر كاركنان فولاد مباركه ارائه شود تا با اين سوال مواجه شويم كه اصولاً علت عدم استقبال مديران و كاركنان فولاد مباركه از سكونت در شهر مجلسي چيست ؟ چرا محله يك صفائيه در شهر مباركه ، كه با اعتبارات فولاد به محل اسكان صدها خانوار از كاركنان فولاد مباركه تبديل شده بود ، اكنون ديگر كمترين ساكنان فولادي را در خود جاي داده است ؟
راستي اگر وضعيت زيست محيطي شهرستان مباركه خوب و همه چيز مطلوب است ، چرا مديران شركت فولاد مباركه سكونت خود و خانواده هايشان را در مباركه بر نمي گزينند تا از اين همه آب و هوا و خاك و محيط زيست سالم همه و همه در كنار هم بهره مند شويم ؟
روابط عمومي دفتر نماينده مردم شريف شهرستان مباركه 
در مجلس شوراي اسلامي
doktor1
منبع: روابط عمومی دفتر نماینده

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×