» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » گام‌هاي ويژه شهرداري براي حمايت از ساخت و ساز در مباركه
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

گام‌هاي ويژه شهرداري براي حمايت از ساخت و ساز در مباركه

شهریور 13, 1393 009

در گفتگوي تفصيلي با معاون شهرسازي شهردار مباركه مطرح شد

شهرداري‌ها متولي اصلي ساخت و ساز در شهرها هستند كه براي بهبود وضعيت، ساماندهي و نظام‌مند كردن فعاليت‌هاي مرتبط با ساخت ساختمان‌ها، معاونتي به نام معاونت شهرسازي و معماري را در تشكيلات سازماني خود ايجاد كرده‌اند. اين معاونت وظايف مختلفي را بر عهده دارد كه از جمله مهمترين آنها مي‌توان به صدور پروانه، رسيدگي به تخلفات ساختماني، طراحي شهري، GIS، زيباسازي معابر شهري و تهيه طرح تفصيلي شهري اشاره كرد. معاونت معماري و شهرسازي شهرداري مباركه نيز در راستاي خدمت‌رساني ويژه به شهروندان اين شهر در چهارچوب اهداف تعيين شده، گام‌هاي جدي برداشته است. داوود رئيسي، معاون شهرسازي و معماري شهردار مباركه معتقد است مهمترين اقدامي كه در اين حوزه انجام شده، افزايش ارائه خدمات به شهروندان و در نتيجه ايجاد رضايتمندي مردم در زمينه‌هاي مختلف بوده است. گفتگو با اين مدير شهري را در ادامه مي‌خوانيد.

**
-‌ اجازه بدهيد گفتگو را از شهر مباركه شروع كنيم. اگر بخواهيم مباركه را به لحاظ شهرسازي تعريف كنيم، چه مواردي را بايد در نظر بگيريم؟
مباركه يك شهر صنعتي و كشاورزي است كه سابقه تاريخي بسياري دارد. همين سابقه تاريخي سبب شده كه بافت‌هاي فرسوده تاريخي و غيرتاريخي را نيز شامل شود كه براي نوسازي و بهسازي آنها پتانسيل‌هاي بسياري وجود دارد. مباركه حدود دو هزار هكتار محدوده شهري دارد و حريم شهر نيز نزديك ۲۰ هزار هكتار در نظر گرفته شده است.
-‌ يكي از مواردي كه شما به آن اشاره كرديد و در سال‌هاي اخير هم مورد توجه برنامه‌ريزان كشوري قرار گرفته، احياي بافت‌هاي فرسوده است. با توجه به اينكه نزديك ۵۰ درصد شهر مباركه از بافت‌هاي فرسوده تشكيل شده، براي احياي اين مناطق چه كرده‌ايد؟
خوشبختانه ديدگاه بسيار خوبي در جمع مديران شهري، اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر و مسئولان مباركه براي احياي بافت‌هاي فرسوده شكل گرفته است. شوراي شهر در اين زمينه با تصويب و ابلاغ تخفيف ۷۰ درصدي صدور پروانه ساخت تجاري‌هاي بدنه خيابان‌ها، گام اصلي را در اين زمينه برداشته و اكنون نيز در حال بررسي ضوابط تشويقي ديگري هستيم كه پس از تصويب در شوراي اسلامي شهر ، به مرحله اجرا خواهد رسيد.ضمن آنكه جهت مشاركت مهندسين ، مكاتبه اي در خصوص تخفيف خدمات مهندسي بانمايندگي سازمان نظام مهندسي ساختمان شهرستان داشته ايم و به نظر مي‌رسد با اجراي اين طرح‌هاي تشويقي، گام‌هاي اساسي و ويژه‌اي براي احياي بافت‌هاي فرسوده برداشته خواهد شد.
-‌ اين موضوعي كه شما مطرح مي‌كنيد درست است اما بايد به قوانين موجود در طرح تفصيلي شهر هم توجه داشت و بر اساس آن اقدام كرد.
بله! دقيقاً همين‌طور است. بر اساس طرح تفصيلي مشخص شده براي شهر، مباركه داراي كاربري‌هاي متنوعي از جمله خدمات در اختيار شهرداري، خدمات مختلط، خدمات ورودي شهر و… است كه شهرداري بر حسب نياز پس از تعيين اولويت از طريق كميته توافقات اقدام به تملك و اجرا مي‌كند. در اين زمينه يكي از برنامه‌هاي مهم حوزه شهرسازي، نظارت بر طراحي كاربري‌هاي مذكور از طريق مشاورين كارآزموده و به نحوي ساماندهي اين كاربري‌ها است كه در دستور برنامه‌هاي آتي اين معاونت قرار دارد.
-‌ اما شما براي رونق‌بخشي به مباحث مرتبط با ساخت و ساز در شهر و در پي آن احياي بافت‌هاي فرسوده با مانعي به اسم بيمه كارگران ساختماني روبه‌رو هستيد كه سبب شده ميزان صدور پروانه ساخت در شهرها تا حد زيادي كاهش يابد. براي رفع اين مشكل چه كرده‌ايد؟
با توجه به ابلاغ مجدد قانون بيمه كارگران ساختماني، طبيعي است كه از تعداد پروانه‌هاي ساختماني با وجود مصوبه تشويقي شوراي اسلامي شهر براي نوسازي تجاري‌هاي بدنه خيابان‌هاي شهر نسبت به سال گذشته كاسته شده؛ البته واحد شهرسازي شهرداري مباركه در مرداد ماه سال گذشته درپي حذف بيمه كارگران ساختماني و جايگزيني بيمه حوادث حين كار ، بيش از ۱۰۰ پروانه ساختماني صادرنموده است . اين مقايسه نشان مي‌دهد كه يكي از آيتم‌ها براي تشويق مردم به دريافت پروانه ساختماني و اشتغالزايي در امر مسكن و از طرفي نوسازي بافت فرسوده و احداث ساختمان‌هاي ايمن و اصولي، درآمدزايي شهرداري‌ها و… حذف بيمه كارگران ساختماني و جايگزيني بيمه حوادث حين كار طبق سال گذشته است كه با توجه به اهميت موضوع، پيگيري و تدبير مسئولان صاحب اختيار را مي‌طلبد.ضمن اينكه در خصوص پاسخ استعلامات وكليه‌ گواهي‌ها نسبت به سال گذشته تغيير محسوسي وجود ندارد.
-‌ در حوزه الكترونيكي كردن فعاليت‌ها در حوزه شهرسازي شهرداري مباركه چه كرده‌ايد؟
يكي از مهمترين اهداف حركت به سمت شهرسازي الكترونيك اين است كه شرايطي شكل گيرد تا مردم كمترين مراجعه را به شهرداري داشته باشند و در عين حال خدمات مورد نظر را دريافت كنند. از سوي ديگر، بايد تلاش كنيم تا خود مردم به نحوي در اداره شهر و ساماندهي آن سهيم باشند و به نوعي فرهنگ نوين شهري شكل گيرد. بنابراين تلاش‌هاي لازم را در اين حوزه انجام داده‌ايم. همچنين براي نظارت بيشتر بر عملكرد مهندسين ناظر از طريق اصلاح فرم گزارش ناظر جهت احداث ساختمان امن با رعايت مقررات ملي ساختمان فعاليت‌هاي ويژه‌اي انجام داده‌ايم. در اين زمينه بايد به يكي از پروژه‌هايي كه حوزه شهرسازي پيگيري و اجراي آن را بر عهده دارد، اشاره كرد. اين پروژه كه GIS نام دارد، بدون‌شك بستر مناسبي را براي پيش‌برد و تسهيل در روند به ثمر رسيدن اهداف ساير واحدهاي شهرداري از جمله املاك، عمران، فضاي سبز، خدمات شهري و… ايجاد مي‌كند. از بهترين مزيت هاي شهرداري الكترونيك رفاه حال شهروندان عزيز براي دسترسي بهتر به اطلاعات مورد نياز وچگونگي رسيدگي پرونده آنها بدون مراجعه به شهرداري وهمچنين تسريع ارائه خدمات مي باشد.
-‌ آيا براي زيباسازي نماي شهر فعاليتي انجام گرفته است؟
يكي از مهمترين فعاليت‌هايي كه براي زيباسازي نماي ساختمان‌هاي سطح شهر انجام داده‌ايم، تقدير از مالكاني است كه به اين موضوع توجه كنند. البته اكنون در ابتداي راه قرار داريم. سعي كرده‌ايم از مالكين ساختمان‌هايي كه نماي مطلوبي را ايجاد مي‌كنند، تقدير كنيم. در اين زمينه با نظر شهردار محترم و با همكاري روابط عمومي لوح‌هاي سپاس آماده شده و به اين شهروندان اهدا گرديده است. از طرف ديگر، پيگير تدوين ضوابط لازم در اين خصوص نيز هستيم.
در پايان از اعضاي محترم شوراي شهر ، شهردار محترم بدليل حمايتهاي صورت گرفته قدرداني مي نمايم .همچنين از پرسنل حوزه معاونت شهرسازي ،نوسازي و دبيرخانه كميسيون ماده ۱۰۰ بدليل همكاري صميمانه سپاسگزارم .
منبع: روابط عمومی شهرداری مبارکه

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×