» عمومی » فرهنگی ادبی » رکورد شکنی در ماه رمضان / بازهم پای رضا عطاران در میان است
فرهنگی ادبی

رکورد شکنی در ماه رمضان / بازهم پای رضا عطاران در میان است

تیر 13, 1393 0010

«رد کارپت» رضا عطاران از زمانی که روی پرده رفته، گیشه‌ سینماهایی را رونق بخشیده که معمولا در این فصل از سال به گرم بودن عادت ندارند.

مهری سادات صفوی: خبرهایی که از فروش «رد کارپت» منتشر می‌شود، از رکورد شکنی دومین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان حکایت دارند.

فروش این فیلم که در حال حاضر در 25 سینمای شهر تهران به نمایش درآمده، پس از 8 روز به رقم 305 میلیون تومان رسیده است.

این فیلم به طور میانگین روزانه 38 میلیون و 125 هزار تومان فروخته است. آن هم در شرایطی که معمولا کارشناسان پخش فیلم‌های سینمایی در ایران از اکران ماه رمضان به عنوان فصلی نام می‌برند که در آن گیشه پر رونقی در انتظار فیلم‌های روی پرده نیست.

ماجرا، اما به همین جا ختم نمی‌شود، علی سرتیپی مدیر عامل شرکت «فیلمیران» که پخش این فیلم را به عهده دارد، به خبرگزاری ایسنا گفته که «رد کارپت» در یک روز به فروش 83 میلیون تومانی در شهر تهران دست یافته است.

عطاران پیش از این فیلم سینمایی «خوابم می‌آد» را ساخته بود که هم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش «نگاه نو»سی‌امین جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد و هم با فروش 3 میلیارد تومانی گیشه خوبی در خرداد سال 1391 داشت.

با این حال اما کمتر کسی فکر می‌کرد که فیلم دوم عطاران بتواند در این فصل اکران مخاطبان زیادی را به سینماها بیاورد. «بیشتر سینما‌ها تا ساعت ۲ بامداد پذیرای مخاطبان هستند.هیچ کس فکر نمی‌کرد که این فیلم بتواند به چنین فروشی دست پیدا کند.» این جملات را علی سرتیپی به خبرگزاری کار ایران ایلنا می‌گوید.

پیش از آن که «رد کارپت» در جشنواره فیلم فجر اکران شود، حرف‌های درگوشی حکایت از آن داشت که دومین فیلم عطاران نمی‌تواند مخاطبان این بازیگر و کارگردان را راضی کند. برخی حتی با اشاره به موضوع و ریسک عوامل سازنده فیلم می گفتند که عطاران راش‌های زیادی را در حاشیه و متن جشنواره فیلم کن گرفته و حالا او مانده راش‌هایی که نمی توانند ساختار روایی فیلم را جان ببخشند.

اکران فیلم در جشنواره فجر، اما همه این حرف‌ها باد هوا کرد. حال و هوای فیلم اگرچه به مذاق داوران جشنواره خوش نیامد، اما هم منتقدان را راضی کرد و هم مخاطبان جشنواره را.

عطاران در این فیلم دست به ریسک بزرگی زده بود و داستانی تخیلی را در فضایی واقعی خلق کرده بود. او برای به تصویر کشیدن این ایده راهی جشنواره فیلم کن شده بود تا سفر پرماجرای بازیگر تئاتری را به تصویر بکشد که در سینما و تلویزون ایران جز سیاهی لشگربودن، نقش دیگری نصیبش نمی‌شود، اما رویای کارکردن با اسپیلبرگ و وودی آلن را در سر می پروراند و به توانایی های خودش اعتماد دارد. او فیلمنامه‌هایی را نوشته که یقین دارد کارگردانان بزرگ سینمای جهان آن‌ها را دوست خواهند داشت.

سفر این بازیگر به کن که پر از شوخی‌های سینمایی با چهره‌های ایرانی و جهانی هنر هفتم است، حالا در اکران عمومی هم با استقبال مواجه شده است.

«از این میزان استقبال در ماه رمضان متعجب شدیم.» این را امیر قطبی مدیرپخش فیلمیران به تسنیم می‌گوید و اضافه می‌کند:«بهترین آمار فروشی که در ماه رمضان داشتیم، متعلق به  سال 88 و زمانی بود که برای نخستین بار طرح اذان تا اذان اجرا شد. با تمام تبلیغاتی که تلویزیون برای این طرح می کرد در آن سال فروش فیلم‌های درباره الی و خروس جنگی کمتر ازفروش ردکارپت بود.»

«اذان تا اذان» طرحی بود که برای رونق بخشیدن به گیشه سینماها در ماه مبارک رمضان اجرا شد و طبق آن سینمادارن می‌توانستند پس از اذان مغرب تا بامداد روز بعد میزبان مخاطبان باشند.

عطاران که فیلم نخستش را با تهیه کنندگی محدرضا تخت‌کشیان ساخته بود، به همراه احمد احمدی فیلم دومش را تهیه کرد.احمدی علاوه برتهیه کنندگی فیلمبردار این فیلم هم بوده‌است.

فیلم عطاران درحالی به فروش قابل توجهی در 8 روز نخست اکرانش دست یافته که هزینه تولید آن به مراتب کمتر از فیلم‌های فاخری بوده که با بودجه‌های میلیاردی ساخته شده‌اند و در گیشه شکست خوردند.

«فیلم خوب می‌تواند مخاطب را در هر فصلی به سینما بکشاند.» علی سرتیپی مدیر شرکت فیلمیران که در «رد کارپت» نقش کوتاهی را هم بازی کرده، این جملات را به خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا می‌گوید. او اضافه می‌کند:«تقریبا می‌توان گفت همه معتقد بودند که اسفند و ماه مبارک رمضان فصل‌های مرده سینما هستند و کمتر کسی حاضر می‌شد فیلمش را در این دو زمان اکران کند. اما دیدید که «معراجی‌ها» در اسفندماه اکران شد و توانست فروش میلیاردی داشته باشد و «رد کارپت» در هفته اول ماه رمضان با استقبال فوق‌العاده مخاطبان روبرو است. این نشان می‌دهد که مردم به دنبال فیلم خوب هستند.»

اکران این فیلم در 20 سینمای شهرستان‌های ایران هم آغاز شده و به گفته سرتیپی در مشهد این فیلم در یک روز توانسته 12 میلیون تومان بفروشد؛« این فروش در شرایط فعلی یک رکورد محسوب می‌شود.»

این بازیگر  که اردیبهشت سال ۱۳۴۷ در محله گاراژدارهای شهر مشهد به دنیا آمده، سال 93 را خوب آغاز کرده است، در ابتدای سال فیلم «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی با بازی او توانست به پرفروش ترین فیلم اکران نوروز تبدیل شود. او اردیبهشت امسال مقابل دورین عبدالرضا کاهانی رفت تا تجربه خوب همکاری با کارگردان فیلم‌های «اسب حیوان نجیبی است» و «بی‌خود و بی‌جهت» را تکرار کند و حالا هم شاهد موفقیت فیلم دومش در گیشه است.

باید منتظر ماند و دید که فیلم عطاران می‌تواند آغاز موفق اکرانش را تداوم بخشد و جایگاه دو فیلم پروفروش امسال یعنی «معراجی‌ها» و «طبقه حساس» را در صدر جدول تهدید کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید تا پایان اکران این فیلم صبر کرد.

فروش هشت فیلم سال‌های اخیر عطاران

نام فیلم / کارگردانآغاز اکرانسمتفروش تهران به تومانفروش

شهرستان به تومان

رتبه دربین پرفروش‌های سال
خلاقتو خوب کن / مسعود اطیابی۲۳ آذر ۱۳۹۰بازیگر۸۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰۷۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰۷
ورود آقایان ممنوع / رامبد جوان۲۵ خرداد ۱۳۹۰بازیگر۳٫۰۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱
اسب حیوان نجیبی است / عبدالرضا کاهانی۱۸ آذر ۱۳۹۰بازیگر۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰۸
خوابم می‌آد۲۴ خرداد ۱۳۹۱بازیگر و کارگردان۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۲
بی‌خود و بی‌جهت / عبدالرضا کاهانی۸ آذر ۱۳۹۱بازیگر۷۶۲٫۰۰۰٫۰۰۰۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۷
چه خوبه که برگشتی / داریوش مهرجویی۸ خرداد ۱۳۹۲بازیگر۸۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰۹
دهلیز / بهروز شعیبی۹ مرداد ۱۳۹۲بازیگر۹۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۸
طبقه حساس / کمال تبریزی۱۵ اسفند ۱۳۹۲بازیگر۳٫۳۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰۲٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱

منبع اطلاعات جدول ویکی پدیا

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×