» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » نیمی از فولاد کشور در مبارکه تولید می‌شود
اخبار شهرستان مبارکه

نیمی از فولاد کشور در مبارکه تولید می‌شود

اردیبهشت 22, 1393 0032

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از تولید بیش از نیمی از فولاد کشور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان خبر داد.

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه ، بهرام سبحانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: فولاد مبارکه اصفهان با تولید 7 میلیون و 450 هزار تن  فولاد در سال گذشته بیشترین تولید فولاد در کشور و تأمین بیش از نیمی از مقدار 15 میلیون تنی فولاد تولید داخل را برعهده داشته است.

وی تصریح کرد: کارخانه فولاد مبارکه همواره با شرایط روز پیش رفته است، به طوری که تا پیش از این و در ابتدای راه‌اندازی کارخانه با تولید سالیانه 2 میلیون و 300  هزار تن در سال بدون راه‌اندازی خطوط پایین دستی 4 هزار و 500 مترمکعب در ساعت آب استفاده می‌کرد و اکنون با این میزان تولید مصرف آب کارخانه به 3 هزار و 800 مترمکعب در ساعت رسیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه کارخانه فولاد مبارکه تنها 8 دهم درصد از آب زاینده‌رود را استفاده می‌کند، بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است، اما همواره به مسئولیت اجتماعی خود واقف بوده و در اجرای آن خیلی خوب عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت آنلاین به سیستم حفاظت از محیط زیست متصل هستیم و آنها مرتب ما را مانیتور می‌کنند و هیچ گزارشی مبنی بر آلاینده بودن محیط زیست به این سازمان ارائه نشده است.

*برخی دنبال دریافت جریمه آلایندگی هستند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مبنی بر اینکه «کشور سازنده شرکت فولاد مبارکه آلاینده بودن این شرکت را تأیید کرده است، چرا شما بیان می‌کنید آلاینده نیست؟»، اضافه کرد: اولاً که من چنین چیزی را از سازندگان شرکت فولاد نشنیده‌ام و دوماً بیان کردن آن از سوی آنها غیرمنطقی است، چراکه مگر قرار است این کشور دیگر کارخانه فولاد به جایی نفروشد که خودش بر آلاینده بودن آن تأکید می‌کند؟

وی ادامه داد: برخی به دنبال جذب جرایم و عوارض آلایندگی برای منطقه خود هستند و این مباحث را مطرح می‌کنند، در حالی که بیان این مطالب نه تنها به اشتغال ضربه می‌زند که کشور را از تولید فولاد و رسیدن به برنامه 1404 که تولید سالیانه بیش از 50 میلیون تن فولاد است بازمی‌دارد و هم اینکه در صادرات این محصول استراتژیک که می‌تواند ایران را از صادرات تک محصولی خارج کند، خلل وارد می‌کند.

* برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصول نداریم

سبحانی از مصرف 770 کیلو وات ساعت برای تولید یک تن فولاد، 6.6 مترمکعب گاز و 1.66 صدم مترمکعب آب برای همین میزان تولید فولاد خبر داد و گفت: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هزینه‌هایی نیز بر کارخانه تحمیل می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر پیشگیری از افزایش قیمت‌ها، شرکت فولاد مبارکه تصمیم دارد با بومی‌سازی تولیدات و جلوگیری از خروج ارز از کشور این تفاوت قیمت‌ها را جبران کند.

* طرح‌های اجرا شده در سال 92

مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه به تشریح برخی از طرح‌های اجرا شده در کارخانه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مدول A طرح شهید خرازی، دو واحد مستقل تولید اکسیژن، نصب 5 دستگاه جرثقیل سقفی و کارگاه کروم غلطک‌ها در نورد سرد بخشی از این طرح‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: مدول B طرح شهید خرازی، پروژه گاززدایی برای تولید فولادهای کیفی، توسعه میزهای شماره 4 خط ریخته گری کارخانه و بازسازی سه کوره قوس الکتریکی دیگر در برنامه این مجموعه است که امیدواریم نهایتا تا مهر ماه به انجام برسد.

*به دنبال خرید واحدهای فولاد سازی هستیم

سبحانی با بیان اینکه افزایش تولید فولاد در سال آینده یکی از جدی‌ترین برنامه‌های این مجموعه است، بیان کرد: یکسری مجموعه‌های فولادی کشور را خریداری کرده‌ایم و به دنبال خرید بخش دیگری از این مجموعه‌ها هستیم که در صورت محقق شدن این امر، گلوگاه جدی این مجموعه خط گرم و نورد گرم خواهد بود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی تولید سالیانه بیش از 10 میلیون تن فولاد تا سال 95 خبر داد و افزود: براساس افق 1404 قرار بود کشور در این سال میزان تولید فولاد خود را به سالیانه 55 تن برساند، اما متأسفانه طی 8 سال گذشته اتفاقاتی افتاد که این امر غیرممکن به نظر می‌رسد، اما باید برای افزایش ظرفیت تولید فولاد تمام تلاشمان را بکنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در شرایط کنونی که تولید فولاد کشور 15 میلیون تن و تولید فولاد مبارکه بیش از 7 میلیون تن است، در شرایط افزایش تولید نیز باید ظرفیت تولید 50 درصد از فولاد کشور را حفظ کنیم.

*به دنبال بومی‌سازی فولاد هستیم

وی تصریح کرد: تاکنون 120 هزار دفترچه فنی توسط کارشناسان ایرانی برای ساخت قطعات کارخانه فولاد مبارکه در کشور تأمین شده و همچنان دیگر قطعات فنی کارخانه نیز در مرکز تحقیقات این مجموعه در حال مطالعه و بررسی است تا بتوانیم آنها را نیز بومی‌سازی کنیم و در هزینه‌های کارخانه صرفه جویی چشمگیری ایجاد کنیم.

سبحانی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این مجموعه شده است باید به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالاتری برویم و اگر به دلیل نیاز بازار داخلی نبود، حتی یک کیلوگرم از فولاد تولید مبارکه را هم در بازار داخل عرضه نمی‌کردیم و همه را صادر می‌کردیم.

*فروش 9 میلیارد و 800 میلیون تومانی فولاد

وی اضافه کرد: سال گذشته توانستیم با رشد چشمگیری حدود یک میلیون و 19 هزار تن فولاد به 18 کشور دنیا صادر کنیم که بخش زیادی از آن به کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای جنوبی و کشورهای همسایه بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در زمینه میزان فروش فولاد این مجموعه در سال گذشته، گفت: حدود 9 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد فروش فولاد این کارخانه در سال 92 بوده که پیش‌بینی می‌کنیم در سال 93 این میزان 15 درصد رشد داشته باشد.

وی از برخوردهای ضربتی در هنگام وقوع مشکلات جوی با کارخانه‌های تولیدی انتقاد کرد و یادآور شد: زمستان سال گذشته به علت سرمای زیاد و کمبود گاز ناگهان گاز کارخانه را قطع کردند و همین امر باعث شد تا کوره بلند این مجموعه سرد شود و خسارت‌هایی به آن وارد شود.

سبحانی ادامه داد: ما نیز شرایط کمبود انرژی را درک می‌کنیم و بهتر است مسئولان شرکت های خدماتی پیش از اینکه گاز این مجموعه را قطع کنند، از مسئولان کارخانه بخواهند دست از تولید بکشند، چراکه اقدام‌های ضربتی مانند قطع یکباره گاز کارخانه بزرگی مانند فولاد مبارکه باعث می‌شود ناگهان کوره‌های کارخانه سرد شوند و به نسوز‌های آن خسارت وارد شود که تعمیر و در مدار قرار دادن آن چهار ماه به طول می‌انجامد.

اکنون 15 هزار و 22 نفر نیروی انسانی در مجموعه فولاد مبارکه مشغول به فعالیت هستند که 8 هزار و 108 نفر در خطوط تولید و 6 هزار و 914 نفر نیز در ستاد مشغول به فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×