» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » مبارکه؛ مروارید سبز گردشگری بر تارک صنعت و هنر اصفهان
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

مبارکه؛ مروارید سبز گردشگری بر تارک صنعت و هنر اصفهان

فروردین 13, 1393 2036

دیار گنبدهای فیروزه ای نه تنها با هزاران اثر بدیع تاریخی در دل کلانشهر اصفهان بلکه به واسطه دهها هزاراثر میراثی گرانبها در شهرهای باستانی وشهرستانهای اطراف مشهور خاص وعام شده است.

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه به نقل از خبرگزاری فارس استان پهناور و گران سنگ اصفهان از شمال  تا جنوب دلفزایش آکنده از تنوع آب وهوا و هزاران جاذبه طبیعی و معنوی وتاریخی است و شرق تا غربش نیز،از کویر تا کوهستان همیشه گردشگران را جذب جاذبه های زیبا ودل فریبش کرده است ولبان بشر را به اعتراف قدرت آفریدگار گشوده است.

در گذر از جنوب غربی اصفهان در فاصله 45 کیلومتری از مرکز استان به شهرستانی می رسیم که با 500 اثر تاریخی و30 اثر ثبت ملی به واسطه سرسبزی وآبادانی اش که همچون ریه شهر اصفهان کاربرد دارد با بوستانهای طبیعی حاشیه رودخانه اش برای مسافران نوروزی  و گردشگران مشهور است.

شهرستان مبارکه با 5 شهر طالخونچه ،کرکوند ،دیزیچه ،زیبا شهر ،مبارکه و شهر مجلسی در حاشیه زاینده رود گسترده شده وبا پارک های ساحلی نظیر سرارود و شهدای زینلی همیشه محلی امن برای آرامش مسافران وبهره بردن از جاذبه های طبیعی بوده است.

بیش از 500 اثر تاریخی و 30 اثر ملی در مبارکه

این شهرستان با آثاری مثل :آسیاب دولت آباد، حمام نو، قلعه نهجیر، حمام نهجیر، قلعه آسیاباد، مسجد آجری، قلعه اسماعیل ترخان، امامزاده محمد، قلعه بزی، غار باستانی بزی، قلعه ورثه یاوری، مسجد قائم، جامع و مسجد امام و بادگیرها و برج های کبوتر خانه چهار قلو، ده قلو و18 قلو و خانه های اربابی کرکوند و زیبا شهر که از ابنیه پر بازدید اصفهان محسوب می شوند، همه ساله تعداد زیادی گردشگر را با میهمان نوازی بی نظیر مردمش میزبان می شود.

در بررسی های تاریخی به عمل آمده و اکتشافات باستان شناسان مشخص شد که قدیمی تریت بافت مدرن شهرسازی و معماری در این شهر وجود  داشته که در مقایسه با معماری باستانی جهان چیزی کم نداشته است، همچنین  وجود محلات قدیمی همچون، محله مختاریها، حاجیها، دهنو، قهنویه، رسیها، سرارود، اسماعیل ترخان وقلعه سلیمان وحیدر آبادیها نشان از گذشته باشکوه وقدمت تاریخی این منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر،نام این شهراز آیه مبارک 30 سوره قصص اقتباس شده که عمه شاه عباس یعنی مریم بیگم این شهر را پایه نهاده وآبادان کرده است وقبل از آن نام امین آباد داشته چرا کهامین السلطان وزیر صفوی نیز در آبادانی این دیار و احداث قناتها و حصار کشی وساخت 4 دروازه باشکوه و استقرار اولین قبیله در این شهرهمت گمارده بود.

این شهرستان که 32 کیلومتر مربع مساحت و70 کیلومتر حریم استحفاظی دارد یکی از قطب های مهم کشاورزی و کاشت برنج همچنین قطبی مهم از اقتصاد صنعتی کشور به حساب می رود که با محصولات گندم وجو پیاز وتنباکو ودانه های روغنی خود مشهور است ومسافران از کتیرا وفرش بافی وکرباس بافی و گز و پولکی  این شهر سوغات می برند.

وجود ابر صنایعی مثل فولاد مبارکه و پلی اکریل و نیز کارخانه های سیمان سپاهان و دی ام تی وفرآورده های فولادی و نسوز وقند نقش جهان وصنایهع هفت تیرو نیزدهها شرکت صنعتی بزرگ دیگر اگر چه تهدیدی برای اولین شهر سبز اصفهان به شمار می رود ولی موجب رونق کسب و کار در این شهر شده است.

از حیث جاذبه های طبیعی وجود استراحتگاهها و تفرجگاههای زیادی همچون پارکهای ساحلی سرارود و شهیدان زینلی وقنات امین آباد ،چشمه سنجد ،چشمه تنگ دوزان ،چشمه کرکوند ،چشمه حوض ماهی ،چشمه پیر حاجات و نیزسد نکو آباد و غارها و قلعه های تاریخی وچشمه لیلا و قنات بید آباد وحسن آباد ،مبارکه را یکی از پر جاذبه ترین گردشگاههای طبیعی اصفهان کرده است.

قلعه های فراوان تاریخی و دهها جاذبه مذهبی

قلعه نهجیر در جنوب شرقی مبارکه با معماری بدیع و چشم نواز و وجود دالانها و ایوانها وشاهنشین ها  وستونهای عظیم سنگی اش همراه بااتاق های تودر تو با دو بادگیر در نشیمن ها که از بهترین بادگیرهای موجود در کشور است یکی از پر بازدید ترین ابنیه استان اصفهان به شمار می رود که شکارگاه شاه صفی بوده است.

علاوه بر مسجد های آجری در محله اسماعیل ترخان و نیز درزیبا شهر و نیز مسجد جامع و مسجد قائم وامام علی (ع) و امام رضا (ع) جاذبه های مذهبی دیگری به جز میراث معنوی عزاداری باشکوه این شهرنیز وجود دارد که امامزاده های محمدیه وسه آرامگاه پیر حاجات در دیزیچه ،سید علی مبارکه، سید جلال دهسرخ  و نیز 16 بقعه از جمله سلیمان، چهل دختران، غریب، مالک اشتر ، حلیمه خاتون، سروستان، شهباز، عزالدین وسید محمد و… را شامل می شود که باید قدمگاه غدیر پیغمبر در روستای حوض ماهی را به آن افزود.

یکی از تاریخی ترین مناطق اطراف مبارکه خان لنج است که به خولنجان نیز معروف است و در هزار سال پیش در 7فرسنگی اصفهان از شکوه وآبادی بسیاری برخوردار بوده است ودر سفرنامه های قدیمی معتبر از وجود تمدن عظیم وبناهای تاریخی و قلعه های قدیمی در آن سخن به میان آمده است.

غار باستانی با آثار زندگی انسان نخستین در عهد پارینه سنگی

به گزارش مهر،غار بزی و قلعه تاریخی یکی از قدیمی ترین آثار مبارکه است که در آن آثار تمدن از دوره پارینه سنگی کشف شده وحضور انسان های نخستین در 40 یا 50 هزار سال پیش در این منطقه را به اثبات رسانده است همچنین این غار تاریخی در دیزیچه جزءمناطق گردشگری نمونه کشور شناخته شده و به ثبت رسیده است.

خانه صفائی قهنویه نیز از دیگر آثار ثبت ملی مبارکه است که مربوط به دوران قاجار است ولی معماری باشکوه و زیبائی دارد همچنین برجهای چند قلوی محله لنج با معماری منحصر بفرد و کم نظیر قاجاری از ابنیه خاص شهرستان مبارکه محسوب می شود.

به جز جاذبه هایی که نام بردیم مسافران نوروزی مبارکه نباید پارک قایق سواری شهرداری وپارک لاله وباشگاه ها و استخر بزرگ مبارکه و پارک سلیمان را فراموش کنند چرا که هر کدام حال و هوای خاص خود و خاطرات خوبی را برایشان رقم می زند.

قلعه آسیاباد با پنج هزار متر مربع مکان تاریخی وقدمت قجری در محله صفائیه نیز به روی مسافران نوروزی باز است و همراه با دهها اثر و جاذبه دیگر به روی مسافران مروارید سبز گردشگری اصفهان لبخند می زند.

بیش از 10 کمپ مجهز نوروزی در شهرستان مبارکه همراه با امکانات اقامتی آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران بوده و هتل پردیس ،شهر بازی ،اماکن مذهبی و مدارس و امامزاده ها و پارکها همراه با دهها مهمانپذیر و رستوران برای پذیرایی نوروزی از گردشگران در مبارکه تجهیز شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×