» اخبار ایران و جهان » غرب به هشدارهای مسکو بی تفاوت است/روسیه را دشمن جلوه ندهید
اخبار ایران و جهان

غرب به هشدارهای مسکو بی تفاوت است/روسیه را دشمن جلوه ندهید

دی 21, 1394 0012

رئیس جمهوری روسیه با دفاع از مواضع خود در مبارزه با تروریسم گفت که اروپا و آمریکا ترجیح می دهند هشدارهای مسکو را برای عدم دخالت در خاورمیانه نادیده گرفته و از آن به غرب ستیزی تعبیر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «بیلد» آلمان با اعلام این مطلب که مسکو در مبارزه با تروریسم ثابت قدم است، از رقبای خود خواست تا به روسیه به چشم دشمن نگاه نکنند.

وی با یادآوری این مطلب که بعد از وقوع حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر نخستین فردی بود که برای ارائه کمک با کاخ سفید تماس گرفت، گفت: مواضع من در مبارزه با تروریسم هرگز تغییر نکرده است. ما با تهدید‎های مشترکی مواجهه هستیم و مسکو همواره در پی ترغیب کشورهای جهان اعم از اروپایی و غیر اروپایی به بسیج تلاش ها در زمینه مبارزه با این تهدید ها بوده است.

پوتین در ادامه تاکید کرد: البته نباید این تصور پیش بیاید که ما حاضریم همیشه در باره هر موضوعی با هرکسی کنار بیاییم. اگر در این میان کسی موضع گیری ما را نمی پسندد راهش این نیست که روسیه را دشمن خطاب کند.

وی در اعتراض به دخالت‎ کشورهای غربی در امور ملت های خاورمیانه گفت: تلاش روسیه برای قانع کردن ناتو به عدم تهاجم نظامی به عراق و لیبی را نباید به حساب موضع گیری ما علیه غرب بشمار آورد بلکه این فقط اخطاری بود برای پیشگیری از اشتباهات ممکن. روسیه به شدت مخالف هر آنچه که در عراق، لیبی و برخی از کشورهای دیگر اتفاق افتاد، بود.

پوتین ادامه داد: روسیه بارها هشدار داد که این اقدام را انجام ندهید و از اشتباه دخالت نظامی در این کشورها بپرهیزید. اما در عوض نه تنها کسی به حرف روسیه گوش نداد بلکه ترجیح دادند از نگرانی ما به موضع گیری در برابر غرب تعبیر کنند. اکنون سؤال این است: حال که این کشورها با معضل صدها هزار و حتی یک میلیون پناهجو روبرو هستند باز هم موضع گیری ما را در جهت ضدیت با غرب تلقی می کنند یا در جهت حمایت از آن؟

رئیس جمهوری روسیه در بخشی از سخنان خود گفت: تنها اشتباه روسیه آن بود که ۲۵ سال پیش – بعد از فروپاشی شوروی سابق- سیاست ملی خود را به وضوح مشخص نکرد. ما در زمانی که بسیار ضروری بود یعنی از همان ابتدا از تشریح منافع ملی خود بازماندیم و شاید اگر چنین می کردیم امروز همه جهان به مراتب متوازن تر بود.

وی ادامه داد: البته این تقصیر ما بود که در این باره حرف زیادی نزدیم و نمی توان کس دیگری را از این بابت سرزنش کرد. با این وجود برای ما محقق شده است که از سلاح تروریسم بین المللی علیه روسیه استفاده شده و این طور که به نظر می آید نه تنها کسی به این موضوع توجهی نمی کند، بلکه برعکس از تروریسم بین المللی در قالب کمک های سیاسی، اطلاعاتی و گاهی نظامی به نیروهای مخالف روسیه هم حمایت شده است. فراموش نکنیم که گفته های شفاهی یک موضوع است حال آنکه منافع ژئوپلیتیک موضوع کاملا متفاوتی است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/23/3/1914812.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×