» عمومی » فرهنگی ادبی » سه فیلم پرفروش سال 93 به کارگردانان زن تعلق دارند / تقدیر از عیاری به عنوان سینماگری با اخلاق
فرهنگی ادبی

سه فیلم پرفروش سال 93 به کارگردانان زن تعلق دارند / تقدیر از عیاری به عنوان سینماگری با اخلاق

اسفند 20, 1393 0014

اهالی سینمای ایران در روزهای پایانی سال 1393 گرد هم آمدند تا به پیشواز نوروز سینما بروند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس سازمان سینمایی دوشنبه شب هجدهم اسفندماه در تالار ایوان شمس در جمع اهالی سینمای ایران حاضر شد تا علاوه بر معرفی فیلم‌های اکران نورز 94، از کیانوش عیاری به عنوان هنرمندی با اخلاق تقدیر کند و لوح‌های تقدیری به سینماگرانی که فیلم‌های پرفروش امسال را ساخته بودند اهدا کند.

تهمینه میلانی که برای ساخت «آتش بس2» و فروش بالای این فیلم در جریان اکران تقدیر شد، تاکید کرد سه فیلم پرفروش امسال به کارگردانان زن سینمای ایران تعلق دارد و این را افتخاری برای سینماگران زن فعال دانست.

براساس گزارش «ایسنا» در ابتدای این برنامه لوحی که متن آن را ایوبی نوشته بود‌، به کیانوش عیاری کارگردان فیلم «خانه پدری» اهدا شد.

ایوبی در این لوح از عیاری به عنوان مرد اخلاق و ادب سینمای ایران یاد کرد و آن را به خاطر صبر و شکیبایی این هنرمند تقدیم او کرد و حاضران در سالن همه به احترام عیاری برخاستند و او را تشویق کردند.

در این برنامه تیزر فیلم‌های اکران نوروزی پخش و از عوامل آنها تقدیر شد.

همچنین سینماداران برگزیده ، سینماهای برگزیده و تماشاگرانی که بیشترین تعداد بلیت را خریده بودند، نیز تجلیل شدند.

رئیس سازمان سینمایی که تنها سخنران برنامه بود‌، با ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه و گردهم آمدن هنرمندان گفت: امروز که تیزر فیلم‌های نوروزی سال گذشته را می‌دیدم، حس کردم شما را بیش از پارسال دوست دارم. امیدوارم چنین برنامه‌هایی به همه ما کمک کند و انرژی بدهد تا بیشتر از این سینمای خوب حمایت کنیم و باعث رونق و همدلی بیشتر سینماگران بشود.

او سال 93 را سالی درخشان توصیف کرد و گفت: با وجود تمام گرفتاری‌ها، روند رو به رشدی داشتیم که امیدوارم ادامه پیدا کند.

او با اشاره به همزمان شدن این برنامه با روز جهانی زن یادآور شد: کافی است فیلم‌هایی مانند «شهر موش‌ها» یا «آتش بس2» را نشان دهیم تا ما مردها بدانیم باید ثابت کنیم که با شما بانوان برابریم و این موضوع جای تبریک و خوشحالی دارد.

ایوبی با بیان اینکه سال آینده سال خوبی برای سینما خواهد بود، ادامه داد: اساسا خوش‌بینم و کینه در دل ندارم چون کینه بیش از هرچیز اول خود ما را آزار می‌دهد. نسبت به سینما هیچ چیز بدی ندیدم و امیدوارم سال آینده سال وحدت و همدلی باشد.

او اضافه کرد: تا چند ماه پیش وقتی درباره اهالی سینما صحبت می‌کردم واژه سینماگران را به کار می‌بردم چون حسم نسبت به هنرمندان خواهری و برادری بود، اما حالا می‌گویم بچه‌های سینما چون فکر می‌کنم روی صندلی پدری نشسته‌ام و باید از آنان حمایت کنم.

او با اشاره به انتقادات برخی از هنرمندان توضیح داد: گاهی که عصبانی و ناراحت می‌شوید و مصاحبه و گله می‌کنید، بیشتر نگران حال بد شما هستم. امیدوارم وضع سینمای کشور طوری بشود که حال همه ما هر روز بهتر بشود و شما هم فیلم‌های بهتری بسازید.

این مدیر هنری خواستار مشاوره هنرمندان شد و تاکید کرد: باید با همه علاقه‌مندان و بی‌تفاوتان نسبت به سینما، آنان که سینما را دوست ندارند و کسانی که درباره آن تردید دارند، گفت و گو کنیم و اهمیت و ارزش سینما را یادآور شویم.

ایوبی همچنین از سینماگران خواست اختلافات را کنار بگذارند و به کسانی که میخواهند از اختلافات احتمالی میان آنان کاسب کاری کنند فرصت ندهند.

رئیس سازمان سینمایی که در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) رفته و از هنرمندان درگذشته یاد کرده بود‌، اضافه کرد: آن روز آقای تقوایی که همراه ما بود‌، گفت: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که این همه هنرمند در آن زیسته‌اند که حتی اگر امروز نیستند، آثار و تجربه‌شان وجود دارد.

ایوبی با اعتراف به اینکه برخی از مشکلات همچنان در سینما وجود دارد‌، توضیح داد: سال 93 نتوانستیم برای فیلمنامه نویسان کاری کنیم.امیدوارم خودشان هم کمک کنند و راهکار ارائه بدهند تا شرایط بهتر شود.

او همچنین منتقدان را دیگر رکن مهم سینما توصیف کرد و گفت: بی‌رحمانه اما منصفانه ما را نقد کنید چون تنها راه ارتقای سینمای کشور نقد است.

ایوبی از تلاش رسانه‌ها در بازتاب اخبار سینمایی قدردانی کرد و نمایندگان رسانه‌ها را سرمایه‌ای دیگر دانست و افزود: از دیدن خبرنگاران جوان و میانسال لذت می‌برم. اینها را نمی‌گویم تا درباره‌ام خوب بنویسند زیرا آنان جوانانی دلسوز سینما هستند و سرمایه‌ای که موظفیم برایشان شرایط رشد را فراهم کنیم و در همین راستا بچه‌های خبرنگار را به جشنواره‌های خارجی می‌فرستیم تا با تجربه بین‌المللی آشنا شوند.

او از هنرمندان سینما خواست همچنان که مدیران را نقد می‌کنند، خودشان را هم نقد کنند و تصریح کرد: نقد مدیران بسیار شیرین است و شما را محروم نمی‌کنم اما از نقد خود هم غافل نشویم زیرا دنیا به سرعت در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به علاقه‌ جامعه نسبت به سینما متذکر شد: مردم ما با وجود تمام گرفتاری‌ها و مشکلات به سینما می‌آیند. خوشبختانه امروزه سینما یک مطالبه شده است و نمایندگان مجلس و حتی ائمه جمعه از ما سینما می‌خواهند.

او با یادآوری مشکلات دشوار فیلمسازی در ایران از سینماگران که با وجود همه این محدودیت‌ها فیلم می‌سازند، سپاسگزاری کرد و ادامه داد: سینمای ایران نسبت به تمام مسائل روز از مسائل هسته‌ای تا داعش دفاع مقدس‌ و اجتماعی واکنش داشته است و باید بپذیریم کارنامه مثبتی دارد.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبتش با اهدای لوح، از همسر شهید هسته‌ای داریوش رضائی‌نژاد و دختر کوچک این هنرمند که در جمع حضور داشتند، تقدیر کرد.

در این برنامه که با حضور هنرمندانی همچون کیانوش عیاری‌،تهمینه میلانی‌، مرضیه برومند‌، منیژه حکمت‌، علی سرتیپی‌ و… برگزار شد‌، عوامل فیلم‌هایی که اکران نوروزی دارند‌، تقدیر شدند.

در آغاز عوامل دو فیلم بخش هنر و تجربه «پریدن از ارتفای کم» کار حامد رجبی و «روز مبادا‌» ساخته فائزه عزیزخانی با حضور سیف‌الله صمدیان و هوشنگ گلمکانی، اعضای شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» تقدیر شدند.

سپس عوامل فیلم‌های «استراحت مطلق»‌،«ایران برگر»،«رخ دیوانه»،«روباه» و«طعم شیرین خیال» مورد تقدیر قرار گرفتند و بر همین اساس، رضاکاهانی ‌،مجید صالحی‌، بابک حمیدیان‌، رضا عطاران‌، ترانه علیدوستی‌ (استراحت مطلق)، مسعود جعفری جوزانی‌، نیما و فتح‌الله جعفری جوزانی‌ (ایران برگر)، ابوالحسن داودی‌، نازنین بیاتی،‌صابر ابر، بیتا منصوری،‌ نظام کیایی (رخ دیوانه)،‌ بهروز افخمی‌، محمد پیرهادی، مرجان شیرمحمدی‌ (روباه)، نادر فلاح‌، کمال تبریزی‌ (طعم شیرین خیال) و… روی صحنه رفتند.

منیژه حکمت که تقدیر از عوامل فیلم «استراحت مطلق» را برعهده داشت‌، در سخنان کوتاهی گفت: به خودم می‌بالم که سینمای ایران اینقدر ارتقا پیدا کرده و متاسفم به خاطر برخی از اتفاقات‌. از رضا کاهانی نجیب و فیلم نجیبانه و بازیگرانش ترانه علیدوستی ‌، بابک حمیدیان‌، رضا عطاران‌، مجید صالحی‌ و … سپاسگزارم.

همچنین همسر شهید داریوش و دختر کوچک این شهید هسته‌ای از عوامل فیلم «روباه» تقدیر کردند.

در ادامه برنامه از فعالان سینما در سال 93 و نیز پنج فیلم پرفروش سال جاری تقدیر شدند.

تقدیر از «شهر موش‌ها2» اولین فیلم پرفروش جاری‌ با حضور مرضیه برومند،‌ منیژه حکمت و علی سرتیپی کارگردان ‌، تهیه کننده و پخش کننده انجام شد.

حکمت در سخنانی با ابراز قدردانی از همه حامیان و عوامل فیلم گفت: خوشحالم با این فیلم چهارده هزار کارآفرینی داشتیم. بهترین بچه‌های شهرستانی از ما حمایت کردند. از مدیران سینمایی سپاسگزارم. در کنار این تقدیرها تشکر ویژه‌ ای دارم از کسانی که چوب لای چرخ ما گذاشتند، از آقای جنتی وزیر ارشاد که فیلم ما ندیدند و آنها که برایمان شایعه درست کردند. همه اینها به فروش فیلم ما کمک کردند.

سپس عوامل فیلم «آتش بس2» تهمینه میلانی‌، محمد نیک‌بین‌ و مرتضی شایسته تقدیر شدند.

تهمینه میلانی کارگردان این فیلم گفت: از روز اولی که فیلمساز شدم، انگیزه‌ام این بود تا به جامعه بگویم اگر امکان برابر برای خانم‌ها و آقایان فراهم شود، حتما خانم‌ها هم می‌توانند مانند همسران و برادرانشان در سینما موفق باشند. همچنان که سه فیلم پرفروش امسال متعلق به خانم‌ها است.

این فیلم‌ساز اضافه کرد: من برای رسیدن به این خودباوری به سینما وارد شدم. اگر به جامعه خانم‌ها خودباوری بدهیم، آنها می‌توانند به خوبی کار کنند.

کمال تبریزی ، جواد نوروز بیگی و حمید اسماعیلی نیز به عنوان عوامل فیلم «طبقه حساس» دیگر فیلم پرفروش امسال مورد تقدیر قرار گرفتند.

اسماعیلی ضمن تشکر از مردم که از سینما حمایت می‌کنند، از سازمان سینمایی درخواست کرد برای حمایت از پخش کننده‌هایی که با وجود مجوز ارشاد در بیکاری به سر می‌برند‌، تدبیری بیاندیشد.

همچنین در ادامه نرگس آبیار‌، محمد حسین قاسمی ‌، علی سرتیپی و پورمحمدی به عنوان عوامل فیلم «شیار 143» تقدیر شدند و آخرین تقدیر نیز به فیلم «معراجی‌ها» مربوط می‌شد که مسعود ده‌نمکی و علی سرتیپی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در ادامه این برنامه از تماشاگرانی که بیشترین بلیت را خریده‌اند، قدردانی شد.

سه تن از این تماشاگران ساکنان مشهد بودند. محمد بابازاده‌، با 293 بلیت رکوردار بود و در مرحله بعدی محمد عطاوی طوسی با 287 بلیت و سارا حاتمی با 235 بلیت بیشترین بلیت را خریداری کرده بودند.

همچنین محمد جواد جهرودی از تهران با 210 بلیت ‌، علی نانکلی‌ با 199 بلیت دیگر تماشاگرانی بودند که بیشترین حمایت را از سینما انجام داده‌اند.

به این تماشاگران سینما کارت 5 میلیون ریالی اهدا شد.

سپس مدیران و مالکان سینما ساویز کرج ‌، سینما ونوس قم‌، سینما بهمن سنندج‌، سینما ماندانا تهران‌ و سینما تک یزد‌ به عنوان سینماداران برگزیده تجلیل شدند.

مهدی افضلی مالک سینما کوروش، مجید پولادوند مدیر سینما کیان و رضا جمشیدی مدیر فنی سالن برج میلاد و محمود کارگزار مدیر فنی سینما کوروش نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین شهردار اصفهان و مشاورش به دلیل تلاش‌هایشان در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مدیران و کارکنان شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر به دلیل حمایت مالی از جشنواره فیلم فجر تقدیر شدند.

در پایان برنامه نیز بانوان سینماگر روی صحنه حاضر شدند و عکس یادگاری گرفتند.

13-9-19-22484913920628220746662_photol

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×