» عمومی » مذهبی و حماسی » گاهی به معجزات بارانی امام رضا(ع)/ ماجرای نماز باران امام هشتم
مذهبی و حماسی

گاهی به معجزات بارانی امام رضا(ع)/ ماجرای نماز باران امام هشتم

بهمن 28, 1393 0016

آن روز هوا صاف و بدون ابر بود اما امام لباس بارانی به همراه داشتند. اندکی از مسير را که طی کرديم، ابری بالای سرمان آمد و آن‌قدر باريد که همه بدون استثناء خيس شديم.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به سپری‌شدن حدوداً دو ماه از فصل زمستان و کاهش شدید نزولات آسمانی، این روزها در شبکه‌های موبایلی پیام‌های مختلفی درباره طلب استغفار و دعا برای ریزش برف و باران دست به دست می‌شود. بی‌مناسبت نیست به همین بهانه نگاهی به معجزات بارانی امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) داشته باشیم و آن حضرت را شفیع و واسطه قرار دهیم تا شاید در این روزهای باقیمانده از زمستان،‌ شاهد نزول رحمت الهی باشیم.

۱ـ عيون اخبارالرضا: حسين‌بن‌ موسي گويد با امام رضا(ع) در روزي که آسمان ابري نبود به سوي يکي از املاک آن حضرت رفتيم. همين‌که به بيرون شهر رسيديم، فرمود: «با خود لباس‌هاي باراني برداشته‌ايد؟» گفتيم: «چه نياز به باراني داريم، درحالي‌که ابري نيست و احتمال باران نمي‌دهيم.» فرمود: «ولي من باراني‌ها را برداشته‌ام و به‌زودي باران شما را خيس خواهد کرد!» هنوز اندکي از مسير طي نکرده بوديم که ابري بالا آمد و آن‌قدر باران باريد که هر کداممان تنها به فکر خودمان بوديم و همه بدون استثناء خيس شديم.

۲ـ عيون اخبارالرضا: مفسر از امام عسکري(ع) از پدرانشان نقل مي‌کند که وقتي مأمون، امام رضا(ع) را وليعهد خود کرد، ديگر باران نباريد. برخي از اطرافيان مأمون و مخالفان امام رضا(ع) گفتند: «ببينيد! از وقتي علي‌بن‌ موسي‌الرضا اينجا آمده و وليعهد ما شده، خدا باران ‌را از ما گرفته است.»

اين خبر به مأمون رسيد و برايش گران آمد. در روز جمعه‌اي به امام رضا(ع) گفت: «باران نباريده است. اي کاش از خداي بزرگ بخواهي که بر مردم باران ببارد.» امام رضا(ع) فرمود: «باشد.» گفت: «کِي اين کار را مي‌کني؟» حضرت فرمود: روز دوشنبه، چراکه ديشب رسول خدا(ص) به خوابم آمد ـ و اميرالمؤمنين علي(ع) نيز با ايشان بود ـ و فرمود: پسر جانم! منتظر روز دوشنبه باش. در آن‌روز به بيابان برو و از خدا طلب باران کن. خداي بزرگ باران بر آنان فرو مي‌فرستد و آنان را از آنچه خدا نشانت مي‌دهد که آنها از آن مطلع نيستند، باخبر ساز تا آگاهي آنان به فضل تو و جايگاهت نزد پروردگار بزرگ‌ات فزون گردد.

روز دوشنبه که شد، حضرت به بيابان رفت و مردم هم بيرون آمده بودند و تماشا مي‌کردند. ايشان بر منبر رفت، خدا را سپاس گفت و او را ستود. آنگاه فرمود: خدايا! پروردگارا! تو حق ما اهل بيت را بزرگ داشته‌اي پس آنان همان‌طور که تو امر کردي به ما متوسل شدند، به فضل و رحمت تو اميد بستند و انتظار احسان و نعمت تو را دارند، پس بر ايشان باران سودمند گسترده‌اي ببار که نه کُند و نم نم باشد و نه زيان‌بار. آغاز بارانشان پس از بازگشت آنان از اينجا به منازل و محل سکونتشان باشد.

راوي گويد سوگند به خدايي که محمد را به حق به پيامبري مبعوث کرد، بادها، ابرها را در هوا درهم تنيدند، آسمان غرش کرد و برق زد. مردم به گونه‌اي حرکت کردند که گويي مي‌خواهند خود را از باران دور کنند. امام رضا(ع) فرمود: «آرام باشيد اي مردم! اين ابر برای شما نيست. اين برای اهل فلان شهر است.» آن ابر گذشت و عبور کرد. سپس ابر ديگري آمد که با خود رعد و برق هم داشت. مردم حرکت کردند. فرمود: «آرام باشيد. اين برای شما نيست. اين برای اهل فلان شهر است.» جريان همين‌طور ادامه پيدا کرد تا اينکه ۱۰ ابر آمد و گذشت و علي‌بن ‌موسي‌الرضا (ع) در هر کدام از آنها مي‌فرمود: «آرام باشيد. اين برای شما نيست. اين برای اهل فلان شهر است.»

آنگاه ابر يازدهم آمد. حضرت فرمود: اي مردم! اين ابر را خداي بزرگ براي شما فرستاده است. شما هم خداي بزرگ را به خاطر بخششي که بر شما داشته شکر کنيد. برخيزيد و به منزل‌ها و محل‌هاي سکونتتان برويد، چرا که اين ابر بالاي سرتان مي‌آيد، ولي از بارش بر شما خودداري مي‌کند تا داخل محل سکونتتان شويد. آنگاه آن بارانِ خيري که شايستۀ کرم و عظمت خداي بزرگ است برايتان مي‌آيد.

حضرت از منبر پايين آمد و مردم رفتند. ابر همچنان از بارش خودداري کرد تا اينکه مردم نزديک منزل‌هاي خود رسيدند. سپس باران شديدي باريدن گرفت و مسيل‌ها، حوض‌ها، برکه‌ها و بيابان‌ها را پر کرد. مردم مي‌گفتند: «کرامت‌هاي خداي بزرگ بر پسر رسول خدا(ص) گوارا باد!»

منبع: کتاب مستدرک عوالم‌العلوم، محقق: آيت‌الله سيد محمدباقر موحد ابطحي اصفهاني، انتشارات بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×