» عمومی » ورزشی » کی‌ روش: عملکردمان در جام ملت‌ ها مثل جام جهانی خواهد بود
ورزشی

کی‌ روش: عملکردمان در جام ملت‌ ها مثل جام جهانی خواهد بود

دی 16, 1393 1010

سرمربی تیم ملی ایران با ابراز تأسف از موانع و مشکلاتی که پیش روی تیم او برای کسب آمادگی جهت حضور در جام ملت‌های‌ آسیا وجود داشته است، وعده داد شاگردانش با تمام وجود برای رساندن ایران به هدف خود تلاش خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آستانه آغاز مأموریت تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2015 آسیا، شبکه SBS استرالیا گفت‌وگویی اختصاصی با کارلوس کی‌روش انجام داده است و در آن نظر سرمربی پرتغالی تیم ملی را درباره مسائلی همچون شانس قهرمانی در استرالیا، تغییر تاکتیک‌های تیم در این رقابت‌ها در قیاس با جام جهانی 2014 و همچنین روند آماده‌سازی برای حضور در جام ملت‌های آسیا جویا شده است که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* نظرتان در مورد بار سنگین انتظارات 85 میلیون ایرانی که از شما انتظار دارند در جام ملت‌های آسیا نتیجه بگیرید، چیست؟

این پیراهن خیلی سنگین است (کنایه از مسئولیت سنگین). روزبه‌روز بازیکنان احساس می‌کنند پیراهن‌شان سنگین‌تر می‌شود. امروز این پیراهن پنج کیلوست، فردا 10 کیلو، روز دیگر 15 کیلو و امروز هم سنگین‌تر اما ما به این موضوع افتخار می‌کنیم و برای‌مان حضور در اینجا به همراه بازی در این رقابت‌ها در کشوری مانند استرالیا تیم مایه مباهات است و عالی می‌شود اگر ما موفق شویم به هدف خود برسیم.

* اینکه ایران بخت قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست را چقدر واقع بینانه می‌بینید؟

انتظار من پس از جام جهانی ساختن تیمی خوب و رقابت‌طلب بود، تیمی آماده و با ثبات برای حضور در جام ملت‌های آسیا هرچند موانعی همچون تحریم‌های بین‌المللی یکسری مشکلات را برای برنامه‌های ما ایجاد کرد و این شرایط برای تیمی که دارد نتیجه می‌گیرد و در رنکینگ تیم‌های آسیایی اول است، تأسف‌آور است. با این حال اینکه ما ایران را شانس اول قهرمانی بدانیم واقع‌بینانه و درست نیست، چون بهترین تیم‌های این تورنمنت هنوز ژاپن، کره جنوبی و استرالیا و کشورهای دیگر هستند.

ایران بدون محدودیت‌ها و بدون مسائلی که در روند آماده‌سازی ما وجود داشت،‌ لغو کمپ‌‌‌های تمرینی، بازی‌ها و نداشتن فرصت و محدویت‌های مالی برای پرداخت هزینه‌های سفر و کمپ‌های تمرینی به اینجا آمده است و ما با روح و قلب خودمان آمده‌ایم، همانطور که در جام جهانی این کار را انجام دادیم اما هم من به توانایی‌های بازیکنانم ایمان دارم و هم آنها به من اعتماد دارند. ما در کنار هم قصد داریم از تمام مشکلات و موانعی که سر راه‌مان قرار داشت به عنوان یک محرک انگیزه‌بخش استفاده کنیم تا همگی قوی‌‌تر و متعهد‌تر شویم و باور داشته باشیم که در کنار هم و با اتحاد در زمین بازی می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. ما باید با اتحاد و همکاری با یکدیگر تمرینات ناکافی را که در اردوی آماده‌سازی‌مان داشتیم، جبران و در تیم تعادل برقرار کنیم و خوشبختانه این همان فاکتوری است که بازیکنانم قبل از این تورنمنت هم داشتند.

* دلیل تاکتیک و تصمیمی‌هایی که برای بازی دوستانه برابر عراق اتخاذ شد و تغییر گسترده در ترکیب تیم چه بود؟

تصمیم‌هایی که در آن بازی اتخاذ شده در جهت فرصت دادن به برخی بازیکنان برای پوشیدن پیراهن تیم قبل از یک بازی رسمی بود. من در این رقابت‌ها فقط نمی‌توانم روی 11، 12 بازیکن حساب کنم بلکه بازیکنان دیگری هم داریم که بااستعداد هستند اما به تجربه نیاز دارند، چون در تورنمنتی مانند جام ملت‌های آسیا کیفیت و تجربه حرف اول را می‌زند اما متأسفانه با توجه به کم بودن تعداد بازی‌های تدارکا‌تی‌مان بازی برابر عراق آخرین فرصتی بود که من برای میدان دادن به این بازیکنان داشتم تا آنها بتوانند حس پوشیدن پیراهم تیم ملی را درک کنند و خودشان را برای این بازی آماده و تمرکز کسب کنند.

من فقط همین یک فرصت را داشتم و به همین دلیل تصمیم گرفتم نشان دهم که به آنها اعتماد دارم و آنها هم باید به خودشان اعتماد داشته باشند. خوشبختانه آنها هم با انگیزه و اشتیاق بازی کردند و این همان چیزی است که ما از آنها انتظار داریم. دلیل اینکه در این بازی برخی از بازیکنان را نیمکت‌نشین کردم هم این بود که آنها قبلاً فرصت بیشتری برای حضور در تیم داشتند و با حضور در جام جهانی تجربه بیشتری دارند. اکثر آنها در بازی قبلی برابر کره جنوبی بازی کرده بودند. حالا برنامه ما این است که از جلسات تمرینی خود برای بالا بردن سطح آمادگی‌مان نهایت استفاده را ببریم. مشکلاتی وجود دارد اما قصد نداریم عذر و بهانه بیاوریم و بالعکس می‌خواهیم از تمام مشکلات و موانعی که در خارج از زمین بازی داشته‌ایم به عنوان دلیلی برای افزایش انگیزه و اراده خود استفاده کنیم تا با خودباوری و قدرت بیشتر بازی کنیم.

* آیا تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا با رویکردی هجومی‌تر نسبت به بازی‌هایی که در جام جهانی 2014 به خصوص برابر آرژانتین داشت، به میدان خواهد رفت؟

فکر نمی‌کنم طرز تفکری که درباره عملکرد ما در جام جهانی وجود دارد کاملاً درست باشد. ما در جام جهانی برنامه خاص و ویژه‌ای برای ارائه بازی‌های منحصراً تدافعی نداشتیم. تیم در همان حال که برای دفاع کردن تمرین داده می‌شد برای حمله کردن هم برنامه داشت. اما مسئله این است، زمانی که در آن سوی میدان حریفی برابر شما قرار می‌گیرد که بیش از 60 درصد از زمان بازی صاحب توپ است شما هم باید ذهن خود را برای دفاع در 60 درصد از زمان بازی آماده کنید. سبک بازی شما بر اساس سبک بازی حریف تعیین می‌شود. اینجا در جام ملت‌های آسیا و بازی برابر بحرین هم همینطور است. اگر این تیم ما را مجبور به دفاع کند، ما باید بهترین دفاع ممکن را در دنیا به نمایش بگذاریم اما اگر ما صاحب توپ باشیم همانطور که در بازی با آرژانتین رخ داد، ما مدام دست به حمله خواهیم زد و آن وقت فقط یک هدف در سر خواهیم داشت، حمله برای گلزنی.

این دقیقاً همان کاری بود که ما در جام جهانی برابر آرژانتین، نیجریه و بوسنی انجام دادیم. ما سخت تلاش می‌کنیم، توپ را تصاحب می‌کنیم و اگر هنوز بازی‌مان برابر آرژانتین را به یاد داشته باشید، آن بازی، بازی ما بود، چون بهترین موقعیت‌های گلزنی را داشتیم و متأسفانه داور با نادیده گرفتن آن پنالتی فرصت گلزنی را از ما گرفت. در این رقابت‌‌ها هم شرایط به همین صورت خواهد بود و تاکتیک‌های ما بر اساس شرایط خاصی است که بازی خواهد داشت. اگر بتوانیم حمله کنیم، حمله می‌کنیم و اگر باید دفاع کنیم، دفاع می‌کنیم. من می‌گویم همیشه باید با 14 نفر (11 بازیکن حاضر در زمین و سه بازیکن تعویضی) دفاع کنیم و با هشت، نه نفر حمله.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×