» عمومی » ورزشی » واکاوی تقابل سپاهان و مس کرمان؛ پیروزیِ تلخ
ورزشی

واکاوی تقابل سپاهان و مس کرمان؛ پیروزیِ تلخ

خرداد 1, 1402 1041

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آخرین هفته از فصل بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 8 دیدار هم‌زمان پایان پذیرفت و در یکی از این رقابت‌ها تیم فوتبال سپاهان مقابل مس کرمان با نتیجه 2 بر یک پیروز شد و به عنوان نایب قهرمانی این دوره از رقابت‌ها رسید.

سپاهان آخرین بازی خود در فصل جاری را با پیروزی پشت سر گذاشت اما در نهایت قهرمانی را از دست داد تا بزرگترین ناکام فصل لقب بگیرد. زردپوشان اصفهانی درحالی مقابل مس کرمان به میدان رفته بودند که تنها یک امتیاز با صدر جدول فاصله داشتند و برای رسیدن به عنوان قهرمانی باید از سد مس کرمان می‌گذشتند و در آن سو پرسپولیس نیز مقابل نساجی امتیاز از دست می‌داد؛ سپاهان مس را شکست داد اما پیروزی زردپوشان برای قهرمانی کافی نبود و با توجه به برد پرسپولیس مقابل نساجی، مورایس و شاگردانش جام را از دست دادند و به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کردند. سپاهان در فصل جاری 19 برد، 8 تساوی و 3 شکست به دست آورده و با کسب 65 امتیاز در رده دوم جدول رده‌بندی ایستاد.

در آن سو مس کرمان برای بقاء در لیگ تلاش می‌کرد و برای رسیدن به این هدف باید از سپاهان امتیاز می‌گرفت؛ اتفاقی که در نهایت رخ نداد و با توجه به پیروزی صنعت نفت مقابل گل‌گهر، مسی‌ها سقوط کردند. مس کرمان در فصل جاری 4 برد، 10 تساوی و 16 شکست را به دست آورد و با اندوختن 22 امتیاز در رده پانزدهم جدول ایستاد و به همراه نفت مسجدسلیمان به رده پایین سقوط کرد.

لیگ بیست و دوم؛ جذاب و دراماتیک

لیگ بیست و دوم بدون شک یکی از جذاب‌ترین دوره‌های برگزار شده در ادوار مختلف لیگ برتر است؛ کشیده شدن دوئل قهرمانی به هفته آخر و رقابت شانه به شانه پرسپولیس، سپاهان و استقلال، لیگ بیست و دوم را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین فصول برگزار شده در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر نموده و می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای فوتبال کشور باشد.

با این حال فصل برای سپاهان به شکل تلخ و دراماتیکی به پایان رسید؛ تیمی که پیش از شروع فصل به عنوان جدی‌ترین مدعی قهرمانی شناخته شده بود و در طول فصل نیز عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشت، در بدترین مقطع فصل دچار لغزش شد و قهرمانی را تنها به یک اشتباه واگذار نمود.

زردپوشان اصفهانی لیگ بیست و دوم را در شرایطی آغاز کرده بودند که حفظ شاکله اصلی تیم و حضور بازیکنان باکیفیت در کنار حضور یک مربی خارجی بزرگ و صاحب سبک، انتظار قهرمانی را از این تیم به وجود آورده و نتایج سپاهان در طول فصل نیز این انتظارات را بیشتر کرد. اما زردپوشان اصفهانی در بدترین مقطع فصل دچار لغزش شدند و از دست دادن 2 امتیاز حساس مقابل ملوان، جام را از این تیم گرفت.

سپاهان در لیگ بیست و دوم عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته و در بسیاری از مولفه‌های فوتبالی و تاکتیکی جزو برترین تیم‌های حاضر در لیگ بود، با این حال با بالا رفتن فشارهای روحی_روانی در هفته‌های پایانی،ضریب اشباهات فردی سپاهانی‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت و در نهایت مورایس و شاگردانش کورس قهرمانی را واگذار کردند.

مزد تجربه

سپاهان روز گذشته بر خلاف روندش در هفته‌های اخیر، بازی چندان خوبی را به نمایش نگذاشت و بازی این تیم نسبت به هفته‌های گذشته با افت مواجه شده بود؛ زردپوشان اصفهانی در نیمه نخست اسیر بازی منطقی و جسورانه مسی‌ها شده و زیر فشار بالای بازی، فوتبالی بدون نظم و احساسی را ارائه دادند و علی‌رغم برتری در پارامترهای فنی، اکثر حملات این تیم فاقد زهر و برندگی لازم بود؛ با این حال شاگردان مورایس در نیمه دوم به جریان بازی بازگشتند و تجربه و کیفیت بالاتر بازیکنان سپاهان، روند بازی را به سود این تیم تغییر داد.

مورایس روز گذشته تیمش با 2 تغییر و آرایش همیشگی 3_3_4 به میدان فرستاد و به دنبال ارائه یک بازی مالکانه و هجومی بود؛ سرمربی سپاهان با پایان یافتن محرومیت دانشگر، این مدافع را به ترکیب سپاهان بازگرداند تا همراه با یزدانی زوج دفاع وسط سپاهان را تشکیل دهند؛ علاوه بر این مورایس روز گذشته ترجیح داد تا از محمد کریمی به جای ریگی بهره بگیرد و این بازیکن به همراه علی‌محمدی و فرناندز مثلث خط میانی سپاهان را تشکیل دادند.

شاگردان مورایس روز گذشته تلاش می‌کردند با پاسکاری‌های متعدد و کشاندن حریف به میانه میدان‌‌، مسی‌ها را از لاک دفاعی خارج کرده و با استفاده از حملات برق‌آسا و پر‌ تعداد مدافعان تیم مقابل را وادار به اشتباه کنند و به گل برسند. زردپوشان اصفهانی در برنامه‌های هجومی خود روی سرعت بالا، قدرت حمل توپ و شوت‌زنی رضاییان، احمدزاده، نورافکن و کریمی برنامه داشتند و تلاش می‌کردند تا با ارسال‌های بلند و کوتاه، پاس‌های عرضی و شوت از راه دور به گل برسند.

با این حال برنامه‌های تاکتیکی سپاهان در نیمه نخست درست از آب در نیامد و زردپوشان اصفهانی اسیر بازی جسورانه و آنالیز دقیق شاگردان حسین‌خانی از نقاط قوت سپاهان قرار گرفته بودند. در این نیمه قدرت توپ‌گیری خط میانی سپاهان کاهش پیدا کرده بود و بازیکنان مس در میانه میدان فضای زیادی در اختیار داشتند و همین امر به آنها اجازه می‌داد تا با قطع توپ‌های متوالی و دوندگی بالا، فضای موجود پشت مدافعان را هدف قرار دهند و ضدحملات زهرداری را طراحی کنند.

شاگردان حسین‌خانی آنالیز کاملی از بازی سپاهان داشته و در نیمه نخست توانستند که نیروی هجومی سپاهانی‌ها را به خوبی کنترل کنند. از طرفی بازیکنان سپاهان در نیمه نخست تمرکز لازم را نداشتند و همین مسئله روی کیفیت کار آنها اثر گذاشته بود و اکثر حملات سپاهان در این نیمه زهر لازم را نداشت.

با این حال در نیمه دوم، گلزنی زودهنگام زکی‌پور فشارهای روانی وارد شده به بازیکنان سپاهان را کاهش داد و روند حرکتی شاگردان مورایس در این نیمه بهبود چشم‌گیری پیدا کرد. از طرف دیگر عقب‌نشینی عجیب بازیکنان مس در نیمه دوم، به زردپوشان اصفهانی اجازه داد تا کنترل بازی را در دست گرفته و برنامه‌های تاکتیکی‌شان را پیاده کنند.

سپاهانی‌ها در نیمه دوم از نظم تیمی و تاکتیکی بهتری برخوردار بودند و منسجم‌تر عمل می‌کردند. ضرب‌آهنگ حرکتی سپاهانی‌ها در این نیمه بهبود چشم‌گیری داشت و مجموع این عوامل باعث شد تا ضریب دقت حملات سپاهان در این نیمه بیشتر شده و شاگردان مورایس موقعیت‌های گلزنی بهتری را خلق کنند. زردپوشان اصفهانی در این نیمه تلاش می‌کردند تا با پاس‌های کوتاه و پرشمار خط دفاعی مس را وادار به اشتباه کرده و با ارسال‌های کوتاه و پاس به عمق و شوت‌های از راه دور از خلأهای موجود در عمق دفاع این تیم استفاده کرده و خلق موقعیت کنند و در نهایت نیز 2 گل را به ثمر رساندند.

یکی از نکات قابل توجه بازی روز گذشته سپاهان، میل به برتریی‌جویی بازیکنان این تیم بود؛ زردپوشان اصفهانی در بین دو نیمه از نتیجه بازی پرسپولیس آگاه شده و متوجه شدند که قهرمانی را از دست داده‌اند، اتفاقی که می‌توانست از نظر ذهنی آنها را دچار مشکل کند اما میل‌ به برتریی‌جویی شاگردان مورایس باعث شد تا روند بازی ر تغییر دهند و در نهایت به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کنند.

سپاهان روز گذشته در فاز دفاعی عملکرد قابل قبولی داشت و مدافعان این تیم به جز در چند مورد اشتباه چندانی مرتکب نشدند.

در نهایت باید گفت که سپاهان مقابل مس کرمان اگرچه با افت نسبی مواجه شده بود اما با اتکاء به تجربه بالاتر، میل به برتری‌جویی و انسجام تیمی و تاکتیکی بهتر پیروز شود.

در آن سو مس کرمان تلاش زیادی کرد که بازی خوبی به نمایش بگذارد اما موفق نشد؛ واقعیت آن است که ظرفیت فنی تیم حسین‌خانی پایین است و از طرف دیگر استرس و فشار روحی ناشی ترس از سقوط باعث شد که بازیکنان این تیم تمرکز ذهنی لازم را نداشته باشند. مس کرمان روز گذشته فوتبال جسورانه‌ای را به نمایش گذاشت و بازیکنان این تیم در نیمه نخست موقعیت‌های گلزنی خطرناکی را خلق کردند اما عدم تمرکز و استرس بالا باعث شد تا در زدن ضربات نهایی دقت لازم را نداشته باشند.

شاگردان حسین‌خانی در نیمه دوم و پس از دریافت گل نخست، دچار تخلیه روانی شدند و این اتفاق باعث شد تا مسی‌ها از نظر قوای جسمانی نیز دچار مشکل شده و دوندگی لازم را نداشته باشند و دست به عقب‌نشینی بزنند. نارنجی‌پوشان کرمانی در فاز دفاعی عملکرد قابل قبولی داشتند، با این حال زیر فشار حملات سپاهان مدافعان این تیم دچار اشتباهات فردی شده و 2 گل را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ژوزه مورایس در نشست خبری پس از دیدار تیم‌های سپاهان و مس کرمان و نایب قهرمانی زردپوشان اصفهان در لیگ برتر اظهار داشت: برای تیم مس بابت سقوط این تیم به دسته اول ناراحت هستم، اما نمی‌توانم بگویم که ما دلیل این موضوع بودیم. من واقعاً آنها را درک می‌کنم، چون سقوط به دسته پایین‌تر ناراحت‌کننده است. اگر خودم را جای تیم مس بگذارم که باید در خانه پیروز شوم یا امتیاز بگیرم تا در لیگ بمانم، باز هم باید بگویم که واقعاً ناراحت هستم. امیدوارم مس هر چه زودتر به لیگ برتر بازگردد. هر شهری و مردمش این آرزو را دارند که تیم‌شان در لیگ برتر باشد و شهر کرمان این لیاقت را دارد. در آخر به پرسپولیس قهرمانی در لیگ را تبریک می‌گویم. امیدوارم لیگ بهتری برای فصل آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین تبریک می‌گویم به بازیکنان تیمم که در یک بازی سخت دیگر پیروز شدند. همچنین از هواداران تشکر می‌کنم که حمایت خود را نشان دادند و تیم خود را حمایت کردند. من به احساسات هواداران احترام می‌گذارم. من جامی را نبردم و جایگاه دوم قهرمان نیست و می‌توانم به پرسپولیس تبریک بگویم.

مورایس درباره تشویق بازیکنان و کادر فنی تیم سپاهان از سوی هواداران و اینکه آنها عنوان می‌کردند سپاهان قهرمان واقعی است، گفت: تیم ما با کسب 65 دوم شد، پس فکر می‌کنم باید امتیاز بیشتری کسب می‌کردیم.

حسین‌خانی: مس کرمان زیرساخت‌های تیم لیگ برتری را نداشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرزاد حسین‌خانی پس از شکست 2 بر یک تیم فوتبال مس کرمان مقابل سپاهان اصفهان که منجر به سقوط مس به لیگ دسته اول شد، اظهار داشت: بابت اتفاقی که باعث سقوط تیم شد، از مردمی که قلباً تیم‌مان را دوست دارند، عذرخواهی می‌کنم. آنها بدانند سهم خودمان را در این سقوط داریم، اما خیلی‌ها دوست داشتند چنین اتفاقی بیفتد. تلاش خودمان را کردیم و دوست داشتیم در فضای دیگری صحبت کنیم، اما نشد.

وی با اشاره به صحبت‌هایش در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال بیان کرد: به اولین بازی دور برگشت لیگ مقابل نفت مسجدسلیمان برمی‌گردم. این بازی را بردیم، اما روی همین صندلی به همه مسئولانی که می‌توانستند کمک کنند، هشدار دادم که روزهای سخت‌تری داریم. اسیر جنگ داخلی شدیم و کسی کمک‌مان نکرد. از زمانی که پنج امتیاز با صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان اختلاف داشتیم، بزن بزن بزرگی به راه انداختند و تیم را علناً رها کردند.

سرمربی مس کرمان با بیان اینکه مدیران باشگاه تصور می‌کردند نارنجی‌پوشان سقوط نمی‌کنند، تصریح کرد: آنها به‌جای اینکه به مس کمک کنند، با مربیان مختلف مذاکره کردند و به دنبال تسویه حساب شخصی بودند. باشگاه مس کرمان ستاد انتخاباتی نیست؛ اجازه بدهید ورزشی‌ها تصمیم بگیرند و فضا را آلوده نکنید. سال 92 که به لیگ یک سقوط کردیم، مربیان و بازیکنان بزرگی داشتیم که مورد اهانت قرار نگرفتند. الان همه اهانت‌ها به سمت من است؛ آیا یک جای کار نمی‌لنگد؟

حسین‌خانی با اشاره به فصل ناموفق باشگاه مس کرمان در فوتبال بیان کرد: مرا باندباز خواندند و به من برچسب زدند، اما وقتی مس نوین هم سقوط کرد، کادر فنی مقصر بود؟ ببینید این فصل در باشگاه مس، چه به سر فوتبال آمده است. احساس نمی‌کنید کسانی که برای تیم‌های فوتبال تصمیم گرفتند، دنبال برخی بازی‌ها بودند؟ اسفند امسال اتفاقاتی در کشور می‌افتد (انتخابات مجلس) که برای آن برنامه‌ریزی می‌کردند. آنها احساس کردند چیزی از فوتبال شامل حال‌شان نمی‌شود.

«ما خانواده خوبی نبودیم.»، وی ضمن بیان این جمله عنوان کرد: روی سکوها دیدم کسی را بالای سر بچه‌های هشت، 9 ساله مس کرمان گذاشته‌اند که به سرمربی تیم بزرگسالان فحش می‌داد! او از سفره باشگاه نان برمی‌دارد و به آن تُف می‌کند. آیا شما می‌دانید تیم‌های بسکتبال و هندبال چقدر پاداش گرفته‌اند؟ پس چگونه هر اتفاقی که در تیم فوتبال مس می‌افتاد، رسانه‌ای می‌شد؟ چرا این کار را برای بقیه رشته‌ها نکردید و نمی‌گفتید یک شوفر را به‌عنوان مسئول انتخاب کردیم؟

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان با بیان اینکه این باشگاه با حضور برخی افراد روزهای خوبی نمی‌بیند، گفت: با ارتباطاتی که با رئیس شرکت ملی مس داشتم، جلوی همه افرادی را که در لیگ یک برای باشگاه مضر بودند، گرفتم. برخی مدیران به خودباوری نرسیده بودند و اجازه دادند کار جلو برود. این افراد پس از صعود بازگشتند و این شد حال و روز ما. با تشویق هوادارانی که مس را قلباً دوست دارند، بزرگ شده‌ام و از توهین‌ها دلخور نمی‌شوم. کسی که شرف و ناموس ندارد، به بقیه توهین می‌کند.

حسین‌خانی در مورد وضعیت ادامه همکاری خود با باشگاه مس اظهار داشت: با مس کرمان قرارداد دارم، اما با شرایط حاکم بر شهر تصمیم گرفتم بی‌خیال این شهر شوم. سه فصل سخت را گذراندیم و دلم از برخی اتفاقات گرفته است. از مس نوین کرمان که شانس سقوط بود، در سال اول یک مدعی ساختیم و سال گذشته تیم بزرگسالان را پس از هشت سال پشت خط ماندن، به لیگ برتر رساندیم. بهتر است استراحت کنم و برای مس کرمان آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی با بیان اینکه مس کرمان شرایط یک تیم لیگ برتری را ندارد، تصریح کرد: ما زیرساخت‌های یک تیم لیگ برتری را نداشتیم. ابزارهای ساده بدنسازی مانند کِش و وزنه را من، همکارانم یا بازیکنان آورده‌اند. دو بار برای تجهیزات بدنسازی از باشگاه درخواست کردم. تا زمانی که صعودمان به لیگ برتر قطعی شد، خانواده خوبی بودیم. جوّ حاکم بر ورزش استان و باشگاه مس کرمان شاید اتفاقات مثبتی رقم بزند، اما فرد دیگری جای من می‌نشیند و همین حرف‌ها را می‌زند.

سرمربی مس کرمان با اشاره به جدایی دستیار خود ظرف ماه‌های گذشته خاطرنشان کرد: زمانی که محمود محمودی‌نیا (مربی پیشین مس کرمان) از این تیم کنار گذاشته شد، کدام یک از خبرنگاران از او درباره جدایی سؤال پرسیدند؟ اگر محمودی‌نیا به حرف می‌آمد، برخی‌ها از شهر کرمان و باشگاه مس می‌رفتند.

حسین‌خانی اشاره‌ای به رقابت مس کرمان و صنعت نفت برای فرار از سقوط داشت و بیان کرد: ما و بازیکنان تنها بودیم و آنها 21 امتیاز گرفتند، اما حریف ما (صنعت نفت) هفت امتیاز از داوری گرفت تا در لیگ برتر بماند. می‌توان این مسئله را با سند اثبات کرد. تلاش‌مان را کردیم و شرمنده شما و برخی مسئولان مانند استاندار کرمان شدیم که کنار بچه‌ها بودند. برخی مسئولان که هنگام پیروزی‌ها کنار ما عکس می‌گرفتند.

وی درباره برتری صنعت نفت آبادان مقابل گل‌گهر سیرجان که حکم سقوط مس را امضا کرد، گفت: گل‌گهر پنج هفته نتایج خوبی نگرفته بود و به بازیکنان گفته بودم که کاری به آن بازی نداشته باشید. برای من قابل پیش‌بینی بود که گل‌گهر به صنعت نفت امتیاز بدهد. خوب شد که هواداران 90 دقیقه از مس کرمان حمایت کردند و واقعاً حمایت شدیم.

حسین‌خانی در مورد قطعی برق ورزشگاه شهید باهنر کرمان، در آستانه شروع نیمه دوم اظهار داشت: بازی خوب پیش می‌رفت و تعجب کردم بازی با تأخیر آغاز شد. گفتند که به‌خاطر قطعی برق بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

rooshan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×