» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » اماکن دیدنی و باستانی » معرفی قلعه نهچیر مبارکه ( تاریخچه ، گالری عکس ، ویدئو معرفی)
اماکن دیدنی و باستانی - عکس - کلیپ - مشاهیر و بزرگان - مطالب ویژه

معرفی قلعه نهچیر مبارکه ( تاریخچه ، گالری عکس ، ویدئو معرفی)

مرداد 5, 1401 1487

به گزارش سایت شمس مبارکه، این قلعه به همت آقا محمد علی در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. در اواسط سلطنت فتحعلی شاه قاجار مرد متمکنی به نام آقا محمد علی از تبریز به جنوب کشور سفر می کند و به اصفهان می رسد. سپس به دنبال مکان مناسبی جهت کشت و زرع می گردد و به مبارکه می رسد و با کندن قنات به کشاورزی مشغول می شود. ابتدا محمد علی ساختمان قلعه را می سازد و سپس فرزندان وی قلعه های تو در تو در درون این قلعه می سازند.این قلعه که در قسمت جنوب شرقی شهر قرار گرفته دارای عمارتها و دالانها و حیات های زیبا و با معماری سنتی می باشد که در زمان شاه صفی الدین شکارگاه بوده و ستون های سنگی آن برای ساختمان حمامی آماده شده و هنوز پابرجاست. حیات میانی و حیات خلوت این بنا و اتاق های تو در تو، پستوها، دالانها، هشتی های ورودی و تمام خصوصیات این بنا از بهترین نمونه های خانه سازی مناطق مرکزی ایران است و همچنین دو بادگیر برای اتاقهای نشیمن تعبیه شده است که در خانه سازی این منطقه کمتر سابقه دارد و در سال 1376 به شماره 1895 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه تاریخی نهچیر دارای وسعت ۲۰۰۰۰ متر مربع  و زیربنای بیش از ۷۰۰۰ متر مربع است. قلعه نهچیر مبارکه در تاریخ ۷۶/۵/۱۱ به شماره ۱۸۹۵توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسید. قلعه نهچیر ازلحاظ سبک معماری  بصورت قرینه وقسمتی از آن دارای سبک معماری زیبای زندیه و قدمتی مربوط به دوران صفویه وقسمتهایی از آن نیز اوایل قاجار میباشد.مالکیت این قلعه قبلاُبصورت خصوصی بوده که اکنون توسط شهرداری مبارکه خریداری گردیده است.

    قلعه نهچیر بصورت مستطیل است و طول آن شمالی- جنوبی وعرض آن شرقی – غربی است. دورتادور قلعه برجهای متعددی قرار دارندارتفاع دیوار قلعه حداقل هفت متر است و پهنای آن حداقل یک متر که در بعضی موارد به دو متر هم میرسد. این قلعه شامل مجموعه های متنوع و دیدنی از قبیل: هفت خانه و حیاط که دو مورد آن بصورت خان نشین بوده – قسمتهای اداری – بازداشتگاه – اسطبل – دالانهای تودرتو – انبار- هشتی ها – بادگیر- برجهای کبوتر و نگهبانی – وقسمتهای گوناگون دیگر میباشد که بطور کلی در سبک خود بعنوان یکی از بی نظیرترین قلعه های تاریخی در استان و کشور محسوب میگردد.بعلت بسته بودن دربهای ورودی قلعه میزان بازدید کنندگان از آن محدود میباشد.

    وجود مشکلاتی از جمله مالکیت باعث جلوگیری از مرمت این اثر تاریخی و تخریب آن طی چند سال اخیرگردیده است.متاسفان عوامل طبیعی و انسانی بزرگترین عامل تخریب این اثر باارزش بوده است و افراد سودجو در این مکان تاریخی اقدام به حفاریهای متعددی نموده اند که خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه توسط پایگاه حفاظتی شهرستان مبارکه دست این افرادسودجو از این اثر باارزش تاریخی کوتاه گردیده است. امید است با همکاری سازمان میراث فرهنگی جهت مرمت این اثر باارزش اقدامت و تدابیر مناسبی اندیشیده شود.

 گالری عکس اختصاصی سایت شمس را در زیر تماشا کنید. با تشکر از اداره میراث فرهنگی شهرستان مبارکه

(برای مشاهده عکس ها با سایز اصلی بر روی عکس ها کلیک نمایید)

ویدیو معرفی قلعه نهچیر

به این نوشته امتیاز بدهید!

یاسمن وهابی

تعداد دیدگاهها: 4

  1. اميرايرانپور/پروفسور/

    بسيار هم کارتون زيبا و عاليست

  2. آذر

    این بنای زیبای تاریخی متعلق به خانواده مادر همسرم می باشد (نهچیری) و الان از دیدن این مطلب بسیار خوشحال شدم که این قلعه در دست مرمت هست. به تمام دست اندرکاران این مرمت عظیم و باشکوه خسته نباشید میگم و امیدوارم به زودی زود بتونم فرزندانم رو به دیدن این قلعه فامیلی شون بیارم.

  3. حمیدرضا

    بسیار آموزنده فقط فکر کنم در وسعت و زیربنا یک صفر زیاد گذاشتید دوهزار و بعد هفتصد درسته نه بیست هزار و بعدش زیربنا هفتهزار. در کل خوب بود سپاس

  4. محسن محمدی

    سلام این قلعه خیلی زیباست اما حیف که خارج از لوکیشن شهر میباشد و ورود هم استانی ها و توریستها را از ای قلعه محروم می سازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×