» مطالب ویژه » مقاله:ابن زياد چگونه باعملیات روانی و نبرد رسانه ای مردم کوفه را فریفت؟/علیرضا اسلامی فر
مطالب ویژه - مقاله

مقاله:ابن زياد چگونه باعملیات روانی و نبرد رسانه ای مردم کوفه را فریفت؟/علیرضا اسلامی فر

آبان 8, 1395 0015

سريال مختار نامه حاوي نكته بسيار قابل تأملي در زمينه تاكتيك هاي عمليات رواني و نحوه استفاده دشمن از آنها در جنگ نرم مي باشد كه لازم است براي عبرت آموزي از حوادث تاريخي به آنها توجه كرد.

و اما نكته بسيار قابل تأمل آن است كه : چگونه مي شود سرداري با شرف و نسب و وجهه و شجاعت مسلم، صبح مي كند با چهار هزار لشگر تيغ آخته و شب، تنها و يكه در كوچه هاي كوفه قدم مي زند؟ اين ريزش نيرو آيا صرفا در بي وفايي كوفيان ريشه دارد يا تسلط دشمن بر تاكتيك هاي عمليات رواني نيز اهميت ويژه اي دارد؟ در اين قسمت ابن زياد از چه تاكتيك هايي بهره برد؟
1- تاكتيك دروغ بزرگ
————————-
در اين تاكتيك دشمن از ميزان نا آگاهي جامعه هدف نسبت به قدرت مهاجمين و نيز ناكارآمدي دستگاه اطلاع رساني جامعه هدف (در آن دوره منابر و در اين دوره رسانه ها) مطلع شده و با طرح دروغي بسيار بزرگ (دروغ هرچه بزرگتر باور پذيرتر) تصويري بسيار رعب انگيز از خود در جامعه هدف ايجاد مي كند و مي تواند پيش از شليك اسلحه ها دلها را به زانو درآورد.
لشگريان ناديده شام و منجنيق هاي پر آتش و پر عقرب و خوي وحشيانه اي كه مي كشند و به كنيزي مي برند، به واقع تصوير سازي از خود در ديد دشمن بر اساس همين تاكتيك است. نظير همين اتفاق را عمدتاً در زمانه ما رسانه ها به عهده گرفته اند. به عنوان مثال هاليوود با دستگاه عريض و طويل سينمايي خود تصويري بسيار قدرتمند و شكست ناپذير از ارتش آمريكا را در قالب فيلم هاي اكشن و جذاب و جاسوسي به كشورهاي هدف صادر مي كند و غالباً نيز رسانه هاي جامعه هدف از سر نا آگاهي آنها را مفت و مجاني در جامعه خويش توزيع مي كنند. »دشمن ملت« چند بار از شبكه هاي سيما پخش شد؟
شيوه دوم، ايجاد رسانه هايي به زبان جامعه هدف است تا با بزرگنمايي توان نظامي دشمن، دروغ بزرگ را به خورد جامعه هدف بدهند. سلسله مطالب سايت هاي معاند كه مستمراً به توان و نحوه و زمان حمله آمريكا به ايران مي پردازند در اين تاكتيك عمليات رواني قابل دسته بندي است. اين درحالي است كه در خود غرب مقالات بي نظيري در ضعف و افول توان نظامي آمريكا تحرير مي شود كهThe eagle has crash landed نوشته ايمانوئل والرشتاين نمونه اي درخور توجه است.
2- ايجاد شوك بر مبناي دروغ بزرگ
—————————————
كاربرد دروغ بزرگ ايجاد شوك است. جامعه شوك زده عقل را به پستوخانه مي سپارد و برمبناي شوكي كه دريافت كرده و دست به واكنشي سريع مي زند كه دربسياري موارد درست در راستاي منافع دشمن خويش است. قطعيت حمله لشگرياني كه هيچ منبع مطمئن و قابل وثوقي كيفيت آن را تائيد نكرده مانند چاقويي زير گلوي مذبوح عمل مي كند و الباقي تلاش ها صرفا دست وپازدن است. عمده سپاه مسلم قرباني همين شيوه از عمليات رواني مي گردد. در جريان فتنه نيز دشمن درست از همين تاكتيك براي شروع فتنه بهره برد و با طرح اتهام »تقلب« (دروغ بزرگ) قشر ناآگاه جامعه را دچار شوك عظيمي كرد كه منجر به اغتشاش هاي چند روزه شد.
راهكار مقابله با تاكتيك دروغ بزرگ
—————————————-
الف: تبيين و استدلال :
افشاگري و آگاه سازي مهمترين راهكار مقابله با تاكتيك دروغ بزرگ است. اما چه كسي مي تواند افشاگري كند؟ در قسمت هاي مربوط به امام حسن عليه السلام و در سطح شهر مرو مختار با حضور در محل فتنه و با استدلال، مردم را از دروغ بودن ادعاي رسانه دشمن (فرد مبلغ و جاسوس) مطمئن مي كند و دليل اصلي اين موفقيت اولاً بصيرت و آگاهي مختار است و دوماً شناختي است كه مردم از وي دارند. ” مختار بومي است ” مساله اي كه دقيقاً نقطه آسيب پذير سپاه مسلم عليه السلام بود. يعني وجود فردي “عمار ” در سپاه كه هم فقيه باشد و هم ثقه! واينجاست كه سكوت خواص، خصوصا سليمان در پيشبرد فتنه ابن زياد موثر مي افتد. ارجاع مي دهم به “اين العمار ” مشهور رهبر انقلاب، كه حضرتش با اينكه خود ثقه است، با اينكه گفتارش سند محض براي امتش است باز هم بر اهميت خواص با بصيرت در روزهاي فتنه تاكيدمي نمايد واگر نبود شاخصه هايي كه در ايشان است احتمالاً دشمن به خواسته خويش مي رسيد كه نرسيد! (الحمدلله)

—————————————-

ب: شناسايي و انهدام مراكز عمليات رواني دشمن:

رسانه هايي كه قابليت فيلترينگ داشته باشند بايستي در اولويت قرار گيرند.مشكل مسلم عليه السلام نداشتن قواي منسجمي بود كه بتواند از قبل از ورود وي اين مراكز را شناسايي و منهدم كند. و به علت قدرت بسيار مراكز نفاق در كوران فتنه بود كه عرصه برجناب مسلم آنقدر تنگ گشت كه به پيكار فردي با دشمن روي آورد. در كوران فتنه بعد از انتخابات در اين حوزه كه حوزه اي سلبي بود نيروها به علت تجربه قبلي بسيار موفق وارد شدند و مراكز بسط دروغ بزرگ را بازداشت و يا منزوي كردند و از سوي ديگر افشاگري مقام معظم رهبري و رشد انقلابي و سريع جواناني كه افسران جوان لقب گرفتند در مسير افشاگري هاي عمار گونه مسير را براي آرامش تدريجي جامعه هموار نمود. بايد دقت كرد كه كاركرد دروغ بزرگ بسته است به نوع عملكرد رسانه اي مدافعان جامعه هدف. در خصوص فتنه بعد از انتخابات، از آنجا كه دروغ بزرگ، تقلب بود و احتمال واكنش نظام مبني بر افشاي اسناد دروغ بسيار بالا مي نمود فتنه گران فرصتي بسيار اندك داشتند تا بتوانند شوك وارده را به نتيجه برسانند، اين اتفاق دوبار پيش از اين نتيجه داده بود، نخست در زمان شيخ فضل الله نوري است كه كار به اعدام اين فقيه مي كشد و جامعه هدف سكوت مي كند و بار دوم زماني است كه چنان آيت الله كاشاني منزوي مي شود كه بايستي در وقتي مقتضي تاكتيك هاي عمليات رواني انجام شده براي اين دو شخصيت بزرگوار را نيز بررسي و تحليل نمود تا راه تكرار بر وقايع شوم بسته شود. فاعتبرو يا اولي الابصار. پس فتنه گران سريعا وارد فاز دوم عمليات رواني شدند كه به تداوم طول عمر شوك و حفظ « ولو حداقلي» نيروها در كف خيابانها بيانجامد. چرا كه پس از نماز جمعه 29 خرداد رهبر معظم انقلاب عملا ريزش نيروهاي «خاكستري» و تحت شوك قرار گرفته شروع شده بود. فاز دوم تاكتيك شايعه بود.

 

علیرضا اسلامی فر

مدیر فرهنگی دانشگاه و عضو شورای قشر بسیج رسانه استان اصفهان

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×