» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شهرداری مبارکه » مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:اقدامات بی‌نظیر شهرداری مبارکه در حوزه مرمت و بهسازی ستودنی است
شهرداری مبارکه

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:اقدامات بی‌نظیر شهرداری مبارکه در حوزه مرمت و بهسازی ستودنی است

مرداد 15, 1397 2011

در این بازدید که به دعوت شهرداری مبارکه و با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان مبارکه صورت پذیرفت مشکلات طرح ویژه اسماعیل ترخان بررسی گردید.

مدیرکل میراث پس از بازدید میدانی از محله اسماعیل ترخان طی جلسه‌ای در ارگ تاریخی نهچیر ،اقدامات و پیگیری‌های شهرداری مبارکه را در  مرمت و بهسازی اماکن تاریخی این شهر را بی‌نظیر دانست و گفت:در هر سفری که به شهر مبارکه داشتیم شاهد تغییرات جدیدی در بهسازی و مرمت اماکن تاریخی شهر بودیم.اقدامات اخیر نیز با توجه به اوضاع کنونی شهرداری‌ها بسیار قابل‌تقدیر و ستودنی است .ارگ نهچیر نیز به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری در پرتال سرمایه‌گذاری استان قرارگرفته است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این موضوع، هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از این ارگ تاریخی و توسعه گردشگری در شهر مبارکه باشیم.

اله یاری در خصوص پیگیری مشکل طرح ویژه اسماعیل ترخان طی دوران تصدی مدیریت وی گفت : حدود سه سال است که این موضوع در اداره کل میراث مطرح و در حال پیگیری است . پیش‌طرح‌هایی نیز آماده و به این اداره ارائه شد ولی شکاف عمیقی با موضوعات میراث در این طرح‌ها وجود داشت . کارشناسان اداره میراث طی بازدیدهای میدانی که انجام دادند این بافت را بافتی تاریخی تشخیص دادند . بااین‌حال تعیین تکلیف مردم ضروری است و تمام تلاش خود را برای تسریع در حصول نتیجه بکار خواهیم بست .

تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکل طرح ویژه محله اسماعیل ترخان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تشکیل کمیته مشترک به‌عنوان راه‌حلی منطقی دانست و افزود : بهترین راه برای تسریع در حل این  مشکل ،تشکیل کمیته مشترک میراث فرهنگی و مدیریت شهری است که در سیکل‌های مشخص زمانی ،توسط این کمیته مشترک بازدیدهای صورت بپذیرد و تعیین موضوع شود به‌نحوی‌که بافت‌های قابل مرمت مشخص و ضوابط مربوطه تعیین شود و به سمتی حرکت کنیم که سریع‌تر بخشی نوسازی و بخشی مرمت گردد.

وی بر ضرورت همگون بودن معماری فضای تخریب‌شده با بافت تاریخی موجود تأکید و تصریح کرد: حفظ بافت تاریخی از اصول میراث است و قسمت‌هایی که قابل مرمت نیست و تخریب‌شده باید بنای جدید همگون با معماری تاریخی موجود ایجاد شود .باید به هرگونه که می‌توان با مردم همکاری کرد حتی با یک ایده یا طرح می‌توان مردم را به‌گونه‌ای راهنمایی کرد که توانند علاوه بر توسعه صنعت گردشگری در شهر استفاده بهینه و تجاری نیز داشته باشند .

اله یاری در خصوص تسهیلات بازآفرینی گفت : تسهیلات بازآفرینی در حوزه‌های مختلف تعاریف متعددی دارد که اعتبارات مربوطه به اداره کل راه و شهرسازی واریزشده و تعاریف مختلف به این اداره ابلاغ‌شده است . می‌توان در خصوص اهالی محترم محله اسماعیل ترخان در جلسات کارگروه مشترک حضور نماینده اداره کل راه و شهرسازی را نیز داشته  باشیم که بتوان طی این جلسات در خصوص تعاریف  تسهیلات ، پرداخت مابه‌التفاوت بخشودگی پروانه‌ها به شهرداری ، کمک‌های دولتی و … بهتر تصمیم‌گیری کرد .

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×