» عمومی » فرهنگی ادبی » شرح دوبیتی‌های باباطاهر بالاخره منتشر شد
فرهنگی ادبی

شرح دوبیتی‌های باباطاهر بالاخره منتشر شد

مرداد 26, 1394 008

عمادالدین رضایی همدانی از انتشار کتاب شرح دوبیتی های باباطاهر بعد از چند سال انتظار خبر داد.

عمادالدین رضایی همدانی محقق و پژوهشگر ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اثر جدید خود گفت: کتاب جدیدم «شرح دوبیتی های باباطاهر» است که نوشتن آن را از بیش از ۲۷ سال پیش آغاز کردم و سال ۸۸ کارش را به پایان رساندم. این کتاب به دلایل مختلف چند سال معطل انتشار بود و بالاخره به چاپ رسید.

وی افزود: در اثر مذکور دوبیتی‌ها را از نظر ادبی توضیح داده‌ام. در این زمینه به اشعار مشابه و شاعرانی که شبیه به باباطاهر شعر گفته‌اند، اشاره شده است. علاوه بر این اگر یک دوبیتی مشابه حدیث یا آیه‌ای بوده، به آن اشاره کرده‌ام. داستان‌های شیرین ادبیات فارسی که محتوای آن‌ها نزدیک به محتوای یکی از دوبیتی‌هاست، در این کتاب آورده شده‌اند. دوبیتی‌ها هم به تناسب تشریح شده‌اند. البته اگر می‌خواستم توضیح و تشریح را تفصیل بدهم، می‌شد برای هر دوبیتی یک کتاب نوشت.

این محقق در ادامه گفت: این کتاب به تازگی توسط انتشارات محمد چاپ شده و به زودی وارد بازار نشر می شود.

رضایی همدانی گفت: اما اثر دیگری که پیش از این هم درباره اش با خبرگزاری مهر صحبت کرده بودم، شرح اشعار خیام نیشابوری است. در این کتاب هم به دوبیتی ها و رباعیات پرداخته ام و آن ها را با روایات و آیات قرآن بررسی کرده ام. همان طور که پیش تر گفته ام،  کتاب «شرح رباعیات خیام» یک کتاب عرفانی و فلسفی است و در آن، ‌ رباعی‌ها را با آیات قرآن شرح داده‌ و تفسیر کرده‌ام. برخی شاید باور نکنند، اما خیلی از رباعیات خیام مطابق آیات الهی است و با توجه به آنها سروده شده است.

این پژوهشگر ادبی گفت: کتاب شرح دوبیتی و رباعیات خیام در حال حاضر آماده چاپ است و برای آن دنبال ناشر مناسبی هستم. کتاب را به ناشری خواهم داد که برای انتشارش تمایل داشته باشد.

http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1393/02/02/IMG09472779.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×