» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » (تصاویر) میزبانی ۳٠٠ ساله از عزاداران حسینی در روستای اراضی مبارکه
شهرستان مبارکه - عکس محرم - مطالب ویژه

(تصاویر) میزبانی ۳٠٠ ساله از عزاداران حسینی در روستای اراضی مبارکه

مرداد 10, 1402 1040

هرسال در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مردم در شهرهای مختلف، آیین و سنت‌های خاص خود را دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به آیین 300 ساله طبخ غذای نذری در روستای اراضی و باغملک از توابع شهرستان مبارکه اشاره کرد.

 

امسال نیز مانند هرسال در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مردم در شهرهای مختلف، آیین و سنت‌های خاص خود را دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به آیین ۳٠٠ ساله طبخ غذای نذری در روستای اراضی و باغملک از توابع شهرستان مبارکه اشاره کرد.

مردم روستای باغملک هم‌زمان با روز تاسوعای حسینی به سمت حسینیه روستای اراضی حرکت می‌کنند و اهالی روستای اراضی از این مردم با طبخ غذای نذری و گذاشتن سینی‌های پر از غذا بر روی سرخود، از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

اهالی روستای اراضی نیز در روز عاشورا به سمت روستای باغملک حرکت می‌کنند و مردم این روستا هم با طبخ غذای نذری از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و در این مراسم هر خانواده به اندازه توان خود غذایی را به عنوان نذری پخته و تزیین می‌کنند و به حسینیه این روستا می‌آورند.

پذیرایی از عزاداران حسینی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا و با باز شدن درب‌های حسینیه آغاز می‌شود و میهمانان از تمام نقاط استان اصفهان به این روستا می‌آیند و میزبانان به گرمی از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و هر خانواده، میهمانان خود را به یکی از دکه‌های حسینیه برده و غذای از پیش آماده و مُزین شده را بر سر سفره قرار می‌دهد.

جمعیت روستای اراضی بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران یک هزار و 800 نفر (۴۵۰ خانوار) و جمعیت روستای باغملک یک هزار و 900 نفر است و هرسال، روستاهای اراضی و باغملک مبارکه میزبان بیش از ۵۰ هزار عزادار در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×