» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » فولاد مباركه با توليد ورق هاي زير ٣ميليمتر، جلوي سود هنگفت مافياي واردات ورق را گرفت!
فولاد مبارکه

فولاد مباركه با توليد ورق هاي زير ٣ميليمتر، جلوي سود هنگفت مافياي واردات ورق را گرفت!

مهر 26, 1396 0013

در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع وضعیت بازار فولاد، محمود اکبری معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به نیاز ۲۰۰ هزار تنی خودروسازان در سال به ورق‌های فولاد گفت:‌ خودروسازان به دلیل صرفه‌جویی ناشی از خرید داخلی اصرار به خرید از فولاد مبارکه دارند.
اکبری ادعاهای سندیکای لوله و پروفیل را ناشی از تعاملات این سندیکا با وارد کنندگان ورق فولادی خارجی به کشور دانست و افزود: دعواي سنديكاي لوله و پروفيل با فولاد مباركه از سال ٩٤ تشديد شد چون فولاد مباركه با توليد ورق هاي زير ٣ميليمتر، جلوي سود هنگفت مافياي واردات ورق را گرفت.
معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به حجم محدود صادرات این شرکت در سال‌های اخیر، شفافیت سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل را در میزان تولید و درخواست ورق خواستار شد و گفت:‌ صادرات فولاد مباركه در ٦ ماهه اول امسال فقط حدود ٤٠٠ هزارتن بوده است. وی افزود: هنوز آمار توليد و نياز دقيقي از سنديكا دریافت نکرده‌ایم اما فولاد مباركه در سال ٩٥ بيش از يك ميليون و سيصد هزار تن ورق به صنف لوله و پروفيل تحويل داده است و از ٧٣٠هزارتن پيشنهاد فروش فولاد مباركه بدليل إشباع بازار وعدم نياز از سوي توليدكنندگان لوله وپروفيل براي خريد استقبال نشد.
در این گفتگو شهرستانی عضوی هیئت مدیر انجمن فولاد نیز در خصوص نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی، قیمت فولاد را تابع عرضه و تفاضا دانست و گفت: قيمت هاي دستوري فقط تعادل بازار را به هم مي ريزد. وی افزود: ميزان واردات ورق زير ٣ ميليمتر در سال ٩٤ حدود ٢ ميليون تن بوده است که در سال ٩٥ به ١٣٠٠ هزارتن كاهش پيدا كرد وامسال به حدود ٧٠٠ هزار تن مي رسد و اين به معنای افزايش تامين نياز داخلي توسط توليدكنندگان بزرگ فولاد مثل فولاد مباركه است.
وی همچنین خواستار رفع موانع پیش روی صادرات مشارکتی و تشکیل هرچه سریعتر ستاد فولاد کشور شد.
در بخش دیگری از این برنامه ابويي، رئيس هيئت مديره سنديكاي لوله و پروفيل آمار گمرك كشور را اشتباه خواند و با اشاره به عضویت فولاد مبارکه در هیئت مدیره بورس كالا،‌ آن را تابع فولاد مباركه عنوان کرد.
وی ضمن درخواست تامين ورق به قيمت‌هاي جهاني گفت: دست واردكنندگان مواداوليه فولاد كشور را مي بوسم.
سلطاني نژاد، مدير عامل بورس كالا نیز در واکنش به این سخنان نحوه تعیین قيمت پايه فولاد در بورس كالا را مشابه همه بورس هاي دنيا دانست و گفت: شركت هايي كه شفاف عمل مي كنند در بورس كالا حضور دارند و درست نيست كه شركت هاي داراي شفافيت مالي را محاكمه كنيم اما شركت هايي كه معلوم نيست چگونه عمل مي كنند را به حال خود رها كنيم.
وی ضمن شرح ساختار و عملكرد بورس كالا آن را مورد تاييد نهادهاي نظارتي دانست و گفت: شركت ها مي توانند سهامدار بورس كالا شوند و حتي عضو هيئت مديره باشند واين كاملا مطابق قانون است.
مهريزي مدير عامل نورد و لوله اهواز نیز گفت: ظرفيت توليد ٥٠٠ هزار تن در اين شركت وجود دارد اما در سال گذشته فقط ٢٧٠ هزار تن توليد داشته ايم. وی افزود: بحث تامين مواد اوليه كارخانجات نوردي مهم ترين مسئله فولاد كشور از لحاظ بنده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×