» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » آشنایی با خدمات اورژانس 115 شهرستان مبارکه
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

آشنایی با خدمات اورژانس 115 شهرستان مبارکه

مرداد 24, 1396 1029

خدمات اورژانس 115 رایگان است

 

بسمه تعالی

هرکه نفسی را نجات دهد مانندآن است که همه  مردم  راحیات بخشیده است.   ” قرآن کریم “

بدون شک تلاش درجهت نجات جان انسان بالاترین تبلور الهی بودن روح آدمی است و اورژانس یاد آور لحظات بسیار سخت وحساس زندگی است و نقش پرسنل شاغل در فوریتهای پزشکی بسیار مهم است. بیماریها وحوادث اورژانس به مواردی اطلاق می گردند که درصورت عدم ارائه به موقع اقدامات درمانی ، منجر به ایجاد صدمات عضوی یا جانی ونیز مشکلات روانی بیمار  می شود .

در کشورهای مختلف جهان برای کاستن از عوارض و مرگ ومیر ناشی از بیماریها وحوادث اورژانس ،سیستمی موفق و کارآمد با   عنوان “خدمات فوریتهای پزشکی یا EMS ” طراحی شده است که وظیفه این سیستم، ارائه خدمات درمانی بر بالین بیمار در موارد اورژانس و در صورت نياز انتقال به بیمارستان است .

این سیستم در ایران با عنوان ” فوریتهای پزشکی پيش  بيمارستاني/  115 ” شناخته می شود . در کل می توان گفت اورژانس پيش بيمارستاني از پایه های اصلی خدمات رسانی پزشکی به مردم است و در بسیاری از موارد به عنوان اولین گروه برخورد کننده با بیمار  یا مصدوم می باشد و به دو صورت اورژانس شهری و جاده ای مشغول به فعالیت است  درصورت بروز حوادث ناگهاني وناگوار با تماس با شماره تلفن 115 نيروي امدادي درماني ماهر اولين كساني هستند كه بر بالین بیمار حاضر می شوند.

مرکز اورژانس 115 شهرستان مبارکه همواره  درصدد  ارتقای خدمات و جلب رضایت همشهریان  محترم  بوده است و امدادرسان بیماران ، مصدومین و مجروحین در بحرانی ترین و حیاتی ترین لحظات زندگی می باشد ،

 

 

این اقدامات در شهرستان در قالب یک پایگاه شهری مبارکه و دو پایگاه  شهری -جاده ای (دیزیچه و زیباشهر) و دو پایگاه جاده ایی(مجلسی و سه راهی در جاده های اصفهان  و بروجن ) انجام گرفته ودرخواست خدمات اورژانس نیز از طریق تلفن انجام می گیرد.

از سال 1385 اتاق فرمان شهرستان  راه اندازی شد و با همکاری مخابرات شهرستان پوشش مخابراتی در تمام نقاط و جاده های شهرستان برقرار گردید و همشهریان محترم در صورت نیاز به  خدمات اورژانس 115 فقط کافی است با تلفن ثابت یا همراه با گرفتن شماره  115 یا 5230014 به مرکز اتاق فرمان 115 شهرستان متصل شده و در خواست کمک کنند، این مرکز  ارباب رجوع مستقیم ندارد و به صورت 24 ساعته آماده ارائه هر گونه خدمات در چهار چوب وظایف و پاسخ گویی دراین راستا  می باشد. امروزه تقریباً فرهنگ استفاده ازاورژانس 115 درببین  مردم مشاهده ی شود بدین صورت که در صورت بروز حادثه سریعاً با شماره تلفن 115 تماس می گیرند .از آنجایی که با توجه به رشد جمعیت و کمبود نيروي تخصصي  ظرفیت   پاسخ گویی این سیستم محدود می باشد، درنتیجه لازم است تدابیری دراین زمینه اندیشیده شود تا حتی با امکانات موجود نیز بتوان عوارض و مرگ ومیر بیماران اورژانس راكاهش داد، به همین منظور پرستاران مستقر در اتاق فرمان  از افراد آموزش دیده انتخاب شده اند تا راهنمایی های لازم را در موارد مختلف به شهروندان ارائه دهند و از اعزام بی مورد آمبولانس جلوگیری شود .بخاطر داشته باشید که تماس با مرکز اورژانس 115 ، الزاماً به معنای اعزام آمبولانس نیست و تشخیص این امر بر عهده کارشناسان اورژانس می باشد ؛ پرسنل اورژانس پيش بيمارستاني (115)بربالين اورژانسي طبق زمان استاندارد كشوري حاضرشده و بعد از بررسی وضعیت  بیمار  یا مصدوم اقدامات لازم را انجام داده ودرصورت         نياز نسبت به  انتقال وي به بيمارستان مبادرت مي ورزند،  اورژانس های جاده ای در بیشتر مواقع با مصدومان و  حادثه دیدگان تصادفی مواجه می شوند که با توجه به وسعت جاده های شهرستان حدود 8 تا 15 دقیقه زمان مأموریت در نظر گرفته شده است

 موارد اضطراری تماس با اورژانس 115:

-بیماریهای قلبی و عروقی(فشارخون بالا-ایست قلبی و تنفسی-مشکلات کلیوی)

-بیماریهای تنفسی(آسم و …)

-بیماریهای مغز و اعصاب(سکته مغزی-تشنج-روحی و عصبی)

-تصادفات

-مسمومیت ها،سوختگی ها

-خونریزی گوارشی

-مشکلات زنان و زایمان

 

یمتاسفانه یکی از مشکلاتی که مرکزاورژانس 115 باآن  روبرو  است مزاحمت های تلفنی است که دربعضی مواقع بدلیل حضور در صحنه حادثه دروغین جان انسانی دیگر به مخاطره می افتد.. باید از  قبل بدانیم که چه سوالاتی ممکن است از ما داشته باشند و ماچه اطلاعاتی برای پاسخ به آنها باید داشته باشیم .همانطورکه قبلاً بیان شد هرتماس با مرکز اورژانس 115 الزاماً به معنای اعزام آمبولانس نیست لذا در هنگام تماس با مرکز اورژانس 115 ضمن حفظ خونسردی خود باهوشیاری به سوالاتی که از شما  می شود جواب دهید تااولاً برای مرکز115 اورژانسی بودن وتماس واقعی با این مرکز معلوم گردد وثانیاً سریعتر خدمات اورژانس 115 رادریافت نمایید .

سوالاتی که ممکن است ازشما پرسیده شود :

  • مشكل شما چيست ؟
  • بيمار شما در چه حالتي است وچه علائمي دارد؟
  • ممكن است از سوابق بيمار و سن بيمار و داروهاي مصرفي توسط بيمار پرسيده شود .

 

 

  • آدرس دقیق محل حادثه ازشما سوال می شود. دراین مورد برای خانه ها آدرس بطور دقیق بصورت خیابان اصلی ، کوچه اصلی وکوچه فرعی ونام صاحبخانه بیان شود چنانچه در محل علامت خاصی ( مغازه ، تابلو ، اداره و…) وجود دارد بهتراست بیان شود . اگرحادثه درخیابان اتفاق افتاده است اسم خیابان ومحل دقیق گفته شود .
  • ممکن است جهت اطمینان شماره تلفن تماس شما پرسیده شود . باتوجه به اینکه شماره تماس شما بر روی دستگاه تلفن مشخص می شود همان شماره ای که باآن تماس گرفته اید رابیان کنید و از دادن شماره تلفن های دیگر خودداری کنید تا از ایجادسوءتفاهم ومشکوک بودن تماس شما جلوگیری گردد.

 

 

6-ممکن است درحوادث وتصادفات در مورد تعداد مصدومین و وضعیت آنان پرسیده شود تا درصورت نیاز و بالا بودن  تعداد مصدومین نسبت به اعزام آمبولانس های دیگر اقدام شود .

7-جهت دسترسی سریعتر به محل حادثه ممکن است ازشما خواسته شود شخصی را درمسیرآمبولانس درخیابان یا ابتدای کوچه بفرستید  ،درچنین مواقعی یک نفر در مسیرآدرس داده شده  قرارگیرد تا از سرگردانی آمبولانس درمحل جلوگیری شود ؛ به این شخص راهنما گفته می شود .

8-ممکن است ازشما خواسته شود که جهت حمایت ازبیمار اقدامات خاصی را انجام دهید که باید با دقت به  توصیه ها گوش داده ، وتارسیدن آمبولانس  115   راهنمایی های داده شده را بکارگیرید .

 

لازم بذكراست چنانچه بعد از تماس با اورژانس 115 درخواست آمبولانس نموديد و قبل ازرسيدن آمبولانس خودتان  اقدام به بردن بيمار به بيمارستان كرديدحتماً به اورژانس 115اطلاع دهيد تاا ز سرگرداني آمبولانس درمحل خودداري گردد و چنانچه درمكاني ديگر به خدمات اورژانس نياز باشدبه آنجا اعزام گردد .

درهرحادثه اي حفظ خونسردي دردرجه اول اهميت قراردارد .

 

 

 

 

 

شبکه بهداشت ودرمان شهرستان مبارکه

امورپایگاههای اورژانس5 11

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×