» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » بهره برداری از اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی
فولاد مبارکه

بهره برداری از اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی

مرداد 15, 1396 0010

اولین و بزرگترین کارخانۀ گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی با اتکا به سرمایه و دانش فنی فولاد مبارکه و پیمانکاران داخلی و با حضور مهندس نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، محمود نگهبان سلامی، نمایندۀ مردم خواف و رشتخوار، مدیـران عامل شرکتهای فولاد خراسان و صنایع معدنی فولاد سنگان، استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اعضای شورای اسلامی و مسئولان محلی خواف به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار فولاد در آیین بهره برداری از کارخانۀ گندله سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان خراسان، که روز سه شنبه دهم مردادماه سال جاری انجام شد، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن قدردانی از اقدامات هدفمند فولاد مبارکه در منطقۀ سنگان که منجر به تکمیل هرچه بیشتر زنجیرۀ فولاد کشور شده است، گفت: باید ظرفیت های معدن و صنایع معدنی در کشور به گونه ای افزایش یابد که صادرات سنگ آهن خام و سنگ آهن دانه بندی متوقف و به جای آن انواع محصولات فولادی باکیفیت به اقصی نقاط دنیا صادر شود.

وی یکی از اهداف جدی این وزارتخانه را تکمیل زنجیرۀ تولید مواد معدنی معرفی کرد و گفت: جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزودۀ بالاتر که فناوری، اشتغال و بازگشت سرمایه را در پی دارد، از اولویتهای این وزارتخانه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعۀ اکتشافات معدنی، افزود: هم اینک در یکی از بزرگترین مناطق دارای ذخایر سنگ آهن کشور واقع در سنگان خواف، ۱۲ هزار کیلومترمربع اکتشاف تکمیلی در خصوص سنگ آهن انجام شده است که نتایج آن نشان میدهد باید تولید کنسانتره را در منطقۀ سنگان به ۵/۲۲ میلیون تن و تولید گندله را به ۵/۱۷ میلیون تن برسانیم.

ایشان یادآور شد: برای تولید این میزان کنسانتره و گندله حداقل باید ۴۰ میلیون تن سنگ آهن از معادن سنگان تأمین شود.

وی با اشاره به محدودیت آب در منطقۀ سنگان، ابراز داشت: در خصوص تامین آب مورد نیاز رایزنی هایی با وزارت نیرو انجام گرفته است.

نعمت زاده با ذکر این مطلب که تا چند سال گذشته ایران واردکنندۀ فولاد بود، اظهار کرد: رویکرد توسعۀ معدن و صنایع معدنی اکنون شرایطی فراهم کرده است که خوشبختانه سال گذشته میزان صادرات فولاد به ۵ میلیون تن رسید؛ این در حالی است که براساس برنامه ریزی های به عمل آمده امیدواریم امسال این رقم به میزان ۸ میلیون تن برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم، حجم تولید سنگ آهن در کشور سالانه حدود ۶۳ میلیون تن بود؛ اما اینک به ۷۵ میلیون تن رسیده و قرار است تا پایان سال تولید سالانۀ سنگ آهن در ایران به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، سالانه ۲۸ میلیون تن کنسانتره تولید میشد و این رقم اکنون به ۵/۴۶ میلیون تن کنسانتره در سال ارتقا یافته است، ادامه داد: بنابر برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده است تا پایان سال، میزان کنسانترۀ تولیدی به ۵۵ میلیون تن برسد. ضمن اینکه در بخش گندله نیز میزان تولید ۵/۲۱ میلیون تن بود که اکنون به ۵/۳۹ میلیون تن رسیده و تا آخر سال نیز به گونه ای برنامه ریزی شده است که به ۴۵ میلیون تن دست یابیم.

نعمت زاده میزان تولید آهن اسفنجی در سال ۹۲ را ۷/۱۸ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در این بخش اکنون به رقم ۳۰ میلیون تن در سال دست یافته ایم و طبق برنامه تا آخر سال افزایش تولید تا ۳۴ میلیون تن را در دستور کار قرار داده ایم. علاوه براین، در بخش شمش نیز میزان تولید ۵/۲۳ میلیون تن بود که اکنون به ۳۱ میلیون تن رسیده و تا آخر سال نیز به ۳۷ میلیون تن دست خواهیم یافت.

تمامی طرح های توسعه در گروه فولاد مبارکه یکی پس از دیگری به بار نشسته است

بنابــر ایــــن گـــزارش، در ایـــن مراســـــم دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز از سرمایه گذاری ۵,۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت برای اجرای طرح های توسعۀ گروه فولاد مبارکه در طول دولت یازدهم خبر داد و با بیان اینکه این میزان سرمایه گذاری و تمامی طرح های توسعه در گروه فولاد مبارکه یکی پس از دیگری به بار نشسته است، ضمن ابراز خرسندی از به بهره برداری رسیدن گندله سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان خراسان گفت: تمامی پروژه ها به جز کنسانتره ۵ میلیون تنی سنگان، که بیش از ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به طور کامل عملیاتی شده و به بهره برداری رسیده است.

دکتر سبحانی در معرفی پروژۀ گندله سازی سنگان افزود: این پروژه به منظور تأمین پایدار گندله و ایجاد توازن در زنجیرۀ فولاد به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، در مجاورت معادن سنگ آهن سنگان استان خراسان، در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در مدت ۳۶ ماه با موفقیت اجرا شد.

وی ظرفیت کنونی تولید در گروه فولاد مبارکه را ۳/۱۰ میلیون تن فولاد خام و ۸/۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال اعلام و تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه برای تولید این میزان محصول به ۵/۱۷ میلیون تن گندله نیاز دارد.

مدیرعامل بزرگترین گروه فولادسازی کشور افزود: مبادی تأمین گندلۀ موردنیاز گروه فولاد مبارکه از خارج شرکت به میزان ۳/۵ میلیون تن در سال، در سنگان به میزان پنج میلیون تن در سال و در خود شرکت فولاد مبارکه ۲/۷ میلیون تن در سال است.

او با بیان اینکه ۷,۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این مجموعه ثبت شده است، اظهار کرد: در بخش زنجیرۀ تأمین فولاد در بخش بالادست ۲۸۰۰ شرکت، اعم از معادن سنگ آهن تا تأمین قطعات یدکی و در بخش پایین دست ۱۰۰۰ شرکت، ازجمله شرکتهای خودروسازی و لوازم خانگی قرار دارند.

دکتر سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است، تصریح کرد: این شرکت با ۱۲ واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۱۲ میلیون تن، بزرگترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان و یکی از موفقترین شرکتهای فولادسازی است.

باید اعتبار مناسبی برای تکمیل زیرساخت صنایع معدنی تأمین شود

در ادامۀ این مراسم، محمود نگهبان سلامی، نمایندۀ مردم خواف در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت تأمین زیرساخت در توسعۀ طرح های معدنی، تأکید کرد: یکی از دغدغه های بسیار بزرگ در حوزۀ معدن، تأمین زیرساخت است و ازآنجاکه تأمین آب موردنیاز صنایع معدنی نیز یکی از زیرساخت های این بخش محسوب میشود، بنابراین باتوجه به کم آبی منطقه باید چارۀ جدی نیز در این زمینه اندیشیده شود که باتوجه به انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، تأمین آب صنایع این منطقه باید موردتوجه قرار گیرد.

وی نبود زیرساخت های لازم درزمینۀ حمل ونقل جاده ای و ریلی را در صنایع معدنی، یکی دیگر از معضلات معدن و صنایع معدنی کشور برشمرد و یادآور شد: از سهم حقوق دولتی باید اعتبار مناسبی برای تکمیل زیرساخت صنایع معدنی منطقه تأمین شود.

بومی سازی صنایع معدنی فولاد سنگان با اتکا به دانش فنی و سرمایه گذاری فولاد مبارکه و حضور پیمانکاران داخلی از ویژگی های بارز این پروژه است

در بخش دیگری از این مراسم سید محسن میرمحمدی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز از اشتغال زایی بیش از ۱۳۰۰ نفر به صورت امانی و پیمانی در اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی خبر داد و بومی سازی صنایع معدنی فولاد سنگان را با اتکا به دانش فنی و سرمایه گذاری فولاد مبارکه و پیمانکار داخلی، از ویژگی های بارز این پروژه خواند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×