» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در ديدار با فعالان صنعتی استان خراسان تاکید كرد: حمایتهای دولت از صنعت فولاد ادامه یابد
فولاد مبارکه

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در ديدار با فعالان صنعتی استان خراسان تاکید كرد: حمایتهای دولت از صنعت فولاد ادامه یابد

مرداد 8, 1396 0030

دکتر بهرام سبحانی، مديرعامل فولاد مبارکه و رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان، که در دوران ساخت مجتمع فولاد خراسان مجری طرح و مدیرعامل این شرکت بوده است، در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع اتاق های بازرگانی اصفهان و خراسان از مجتمع فولاد خراسان و گفتوگو با فعالان صنعتی این استان گفت: فولاد میتواند به عنوان یکی از جایگزین های نفت، نقش مهمی را در تامین منابع مالی کشور ایفا نماید.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اهميت صنعت فولاد گفت: با توجه به برنامه ریزی، برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ ، اميدوارم شاهد حمايتهای همه جانبه دولت برای دستيابی به اين هدف باشيم.

وی افزود: در مراحل ابتدايی راه اندازی اين واحد صنعتی، مشکلات بسیار زیادی بر سر راه قرار داشت؛ اما با حمایت دولتمردان وقت و نمایندگان استان خراسان در مجلس شورای اسلامی و با اتکا به خداوند متعال و تلاش شبانه روزی، راه اندازی اين مجتمع عظيم ادامه يافت؛ تا سرانجام روی پای خودمان ایستادیم و اگرچه به سختی، اما پیش رفتیم.

مدیرعامل فولادمبارکه، همکاری اتاق های بازرگانی استانها را به عنوان پارلمان بخش خصوصی، درجهت توسعۀ کشور امری مؤثر و مهم ارزيابی و خاطرنشان کرد: اميدواریم ارتباطی که بين کميسيون صنايع استان خراسان و استان اصفهان برقرار شده است، علاوه بر تبادل اطلاعات و تجربيات، در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مسئولان تأثیرگذار باشد.

دکتر بهرام سبحانی اضافه کرد: امروزه صنعت ما مشکلات مختلفی دارد و مشکلات در همۀ حوزه ها متفاوت است و تفاوت در نيازها، تدبير برای رفع مشکلات را دشوارتر میکند.

وی با تأکید بر ظرفیتهای موجود در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، تصریح کرد: کشور ایران میتواند با استفاده از این ظرفیتها جایگاه خود را تا ردۀ هشتمين کشور تولیدکنندۀ فولاد جهان ارتقا دهد.

مدیرعامل اسبق مجتمع فولاد خراسان، این مجتمع را مصداق بارز يک واحد فولادسازی موفق در کشور ارزيابی کرد و گفت: اينکه فولاد خراسان تمام مايحتاج خود در استان را خودش تهيه میکند، قابل تحسین و تقدير است. ما باید توجه داشته باشیم که دسترسی به معدن، راه آهن، گاز، آب، زیرساختها و… ازجمله نيازهای اوليۀ تأسیس يک کارخانه است و بايد به اين مسائل توجه جدی شود.

دکتر سبحانی در ادامه با اشاره به هدف دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد کشور گفت: نباید برای حل مسائل مقطعی و بدون انجام کارهای تحقيقاتی، واحدهای فولادسازی در مکانهای نامناسب ايجاد شود؛ زیرا اين قبیل اقدامات به ضرر اقتصاد خرد و کلان کشور است. اينکه چه کسی سرمایه گذاری کند مسئلۀ دوم است؛ مسئلۀ اول اين است که اين منابع ملی در مکانی هزينه شود که صرفه و توجيه فنی و اقتصادی داشته باشد.

مجتمــع فــولاد خــراسان اوليــن مجموعه ای در کشور خواهد بود که تمام نيازهای آن در استان محل استقرار تأمين میشود

در اين ديدار مديرعامل فولاد خراسان نیز در سخنانی به نحوۀ راه اندازی و تشکيل اين مجتمع فولادسازی پرداخت و گفت: احداث کارخانه در شهرستان نيشابور بيشترين امتياز را برای ايجاد يک مجتمع فولادی با دو ميليون تن توليد به خود اختصاص داد و از سال ۶۹ عمليات شکلگیری این شرکت آغاز شد.

سيد حسن احمدی ادامه داد: اولين مرحلۀ بهره برداری از اين کارخانه در خردادماه ۷۶ با حضور رئیس جمهور وقت، آیت الله مرحوم هاشمی صورت گرفت و به دنبال آن در خرداد سال ۸۰ با حضور رئیس جمهور وقت کارخانۀ نورد وارد مدار توليد شد و کارخانۀ فولادسازی نيز در بهمن ماه ۸۰ با حضور وزير محترم صنايع و معادن وقت انجام شد، در دولت نهم و دهم نيز دو کارخانۀ احيا مستقيم با ظرفيت ۱۰۰ هزار تن توليد، در بهمن ماه ۸۸ و در بهمن ماه ۸۹، در مدار توليد قرار گرفت. در ۷ اردیبهشت ماه جاری نيز افتخار اين را داشتيم که با حضور تعدادی از وزرا، کارخانۀ فولادسازی شمارۀ ۲ را وارد مدار توليد کنیم.

وی سرمايۀ ثبتی مجتمع فولاد خراسان را ۸۰۰ ميليارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه مساحت فولاد خراسان ۱۴۰۰ هکتار است، گفت: چشم انداز فولاد خراسان در سند توسعۀ ۱۴۰۴ به اين صورت مقرر شده است که ۵ ميليون تن کنستانترۀ سنگ آهن، ۵ ميليون تن گندله، ۳.۵ ميليون تن آهن اسفنجی، ۳.۵ ميليون تن فولاد خام در اين مجتمع توليد شود. اگر اين ظرفیتها تکميل شود اين مجتمع اولين مجموعه ای در کشور خواهد بود که تمام نيازهای آن در استان محل استقرار تامين میشود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×