» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » اظهارت ضد و نقیض مسئولان اصفهان از ماجرای تغییر رنگ زاینده رود در محدوده مبارکه
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

اظهارت ضد و نقیض مسئولان اصفهان از ماجرای تغییر رنگ زاینده رود در محدوده مبارکه

خرداد 10, 1396 1017

برخی مسئولان اصفهان سعی دارند علت سرخ شدن زاینده روده را خرابی پمپاژ تصفیه خانه آب در لنجان اعلام کنند اما مسئولان مبارکه و لنجان علت را شستشوی فیلترهای تصفیه خانه یزد عنوان می کنند.

خبرگزاری مهر : در حالی برخی مسئولان اصفهان سعی دارند که علت سرخ شدن آب زاینده رود را برای مردم اصفهان به گونه ای مطرح کنند تا به ظن و گمان خود سبب تشویش اذهان عمومی نشود اما فرماندار لنجان و رئیس اداره منابع آب مبارکه و زرین شهر عامل تغییر رنگ آب زاینده رود در محدوده لنجان – مبارکه را شستشوی فیلترهای تصفیه خانه یزد عنوان می کنند.

در همین راستا مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که به هنگام شستشوی فیلترهای تصفیه خانه یزد از ترکیبات آهن استفاده شده است، این ترکیبات به هنگام وارد شدن در آب زاینده رود سبب قرمزی رنگ آب این رودخانه شده است و به معنای آلوده شدن آب نیست.

سید اکبر بنی طبا شرکت آب منطقه ای را مرجع پاسخگوی این اتفاق می داند و می گوید: باید شرکت آب منطقه ای به کار تصفیه خانه ها نظارت داشته باشد و لازم است در این مورد نیز تذکر جدی بدهد.

وی با اعلام اینکه شستشوی فیلترها عموما در مواقعی که آب زیاد جریان دارد صورت می گیرد، می افزاید: به طور قطع تمام فیلترهای تصفیه خانه در آب زاینده رود شستشو داده شده است که سبب تغییر رنگ آب شده است.

سرخ شدن آب زاینده رود از شستشوی فیلترهای تصفیه خانه یزد بوده است

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اصفهان با اظهار اینکه در اصفهان شستشوی فیلترها با پلی آلومینیوم کلراید صورت می‌گیرد، می گوید: ریختن سولفات آهن فیلترهای تصفیه خانه یزد در آب سبب آلودگی آب نشده است و هیچ نگرانی از این جهت نیست.

وی یادآور می شود: ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در اصفهان برای شستشوی فیلترها از ترکیبات آهن استفاده می شد.

در همین راستا نیز عضو انجمن کشاورزی اصفهان در گفت و گو با مهر نیز با تائید این مطلب که سرخ شدن آب زاینده رود از شستشوی فیلترهای تصفیه خانه یزد بوده است و در تماسی که با حراست زاینده رود داشتیم، اعلام شده که مشکل ساز نیست.

فرماندار لنجان نیز در گفتگوی رسانه ای خود اعلام کرده است که علت اصلی قرمزی آب رودخانه‌ بروز مشکلی فنی در یکی از پمپ‌های تصفیه خانه آب یزد بوده که سبب تغییر رنگ آب در محدوده شهرستان‌های مبارکه و لنجان شده است.

سید محسن سجاد با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت زاینده‌رود رنگ آب در حال برگشت به حالت طبیعی است، می افزاید: گاهی برخی با بزرگ‌نمایی یک مسئله سبب نگرانی همه می‌شوند اما این مشکل در حال رفع شدن است و هیچ نگرانی در مورد سرایت آب به اصفهان یا ورود به تصفیه‌خانه وجود ندارد.

فرماندار لنجان می گوید: این تغییر رنگ در آب رودخانه زاینده‌رود هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند و هم اکنون در حال رفع شدن است.

رئیس اداره منابع آب مبارکه و زرین شهر نیز می گوید: تعدادی از کارگران تصفیه خانه آب یزد در سده لنجان، فیلترهای این تصفیه‌خانه را در رودخانه زاینده‌رود محدوده مبارکه شست‌وشو دادند و رسوبات این فیلترها وارد رودخانه و موجب قرمز شدن آب رودخانه شده است.

سید مهدی میرباقری مواد موجود در رسوبات را موجب تغییر رنگ آب عنوان کرده و اظهار می دارد: تا ساعتی دیگر با جریان آب، رنگ رودخانه محدوده شهر اصفهان هم قرمز رنگ می شود.

مسئولانی که به دنبال پیشگیری از تشویش اذهان عمومی هستند

اگر چه تمام این سخنان در حالی مطرح شد که مسئولان ارشد اصفهان سعی کردند موضوع را طور دیگری برای رسانه ها عنوان کنند. حتی اداره کل محیط زیست استان اصفهان عامل تغییر رنگ زاینده رود را خرابی سیستم پمپاژ در تصفیه خانه لنجان عنوان کرد و مدیر کل بحران استانداری اصفهان که یک مقام همیشه پاسخگو به رسانه‌ها بود، هر پاسخ مدیر کل محیط زیست را مستند دانست. مسئولان شرکت آب منطقه ای اصفهان هم تا این لحظه هیچ پاسخی در قبال این اتفاق ندادند و تماس های مکرر خبرنگار مهر  با مسئولان این شرکت بی نتیجه مانده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×