» عمومی » پزشکی سلامت » نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در تشدید عفونت‌ها
پزشکی سلامت

نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در تشدید عفونت‌ها

اسفند 20, 1392 0010

پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند آنتی‌بیوتیک‌هایی که توسط پزشکان در مطب تجویز می‌شوند می‌توانند در بروز بسیاری از عفونت‌های باکتریایی شدید در کودکان نقش داشته باشند.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، به گفته این پزشکان، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها عامل مهم بروز عفونت‌های باکتریایی جدی در کودکان است و می‌تواند سبب بروز اسهال شدید شود.

 

این پزشکان می‌گویند: آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های مفیدِ بدن را نابود کرده و یا ساختار آنها را تغییر دهند و نتیجه آن افزایش خطر ابتلا به نوعی عفونت باکتریایی است که عامل مولد آن باسیل «کلستریدیوم دیفیسیل» است. کلستریدیوم دیفیسیل عامل ایجاد اسهال‌های شدید ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است. این عفونت نه تنها کودکان بلکه بیماران بزرگسال را نیز تهدید می‌کند.

 

پزشکان در این مطالعه دریافتند حدود 71 درصد از موارد ابتلا به عفونت باکتریایی کلستریدیوم دیفیسیل میان کودکان آمریکایی مدت کوتاهی پس از مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک اتفاق می‌افتد.

 

همچنین مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اعلام کرد: بیشتر کودکان به دلیل ابتلا به عفونت گوش، سینوس‌ها و عفونت‌های تنفسی آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند. همچنین در بررسی‌های پیشین آمده است حداقل 50 درصد آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده برای کودکان در مطب پزشکان مربوط به عفونت‌های تنفسی است که در بیشتر آنان تجویز این داروها ضرورت ندارد.

 

همچنین طبق اعلام این مرکز هر سال حدود 17 هزار کودک یک تا 17 ساله به عفونت باکتریایی کلستریدیوم دیفیسیل مبتلا می‌شوند. همچنین تفاوتی در میزان ابتلای دختران و پسران به این بیماری وجود ندارد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از هلث دی نیوز، در حالی که در این مطالعه رابطه بین مصرف آنتی‌بیوتیک و کلستریدیوم دیفیسیل مشاهده شده، ارتباط علت – معلولی آن هنوز تایید نشده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×