» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » مقاله: انتخابی مهم و سرنوشت ساز برای چهار سال در ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و شهرستان مبارکه / حسین پیراکه
شهرستان مبارکه

مقاله: انتخابی مهم و سرنوشت ساز برای چهار سال در ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و شهرستان مبارکه / حسین پیراکه

اردیبهشت 26, 1396 0016

گوشه ای از گزارش فعالیتهای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مبارکه جهت آشنایی مردم بزرگوار شهر مبارکه و انتقال موضوعات و تجارب به کاندیداهای محترم دوره پنجم شورای اسلامی شهر مبارکه
مقدمه :  کاندیدای اصلح از نگاه مقام معظم رهبری
در این مطلب بر آنیم تا به بررسی ضرورت انتخاب اصلح، ویژگی های فرد اصلح، تکلیف گرایی یا نتیجه گرایی و همچنین روش شناسایی فرد مطلوب در انتخابات از دیدگاه مقام معظم رهبری بپردازیم.
با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، دیدگاهها و معیارهای مختلفی در خصوص  انتخاب کاندیدای مطلوب، از سوی  برخی فعالان و جریانات سیاسی ارائه شده است. معیارهایی مانندکاندیدای رای آور، صالح مقبول  ، مؤمن انقلابی و معیارهای دیگری از این قبیل. حال با توجه به اینکه در کشف معیارها، دیدگاهها و نظرات مقام معظم رهبری ملاک و مدنظر است، لازم است تا با مراجعه به  بیانات ایشان، معیار انتخاب کاندیدای مطلوب را بدست آورده و براساس آن نسبت به انتخاب رئیس جمهور و ترکیب مطلوب ، درست و منطقی شوراهای اسلامی شهر و روستا اقدام کنیم.
با ملاحظه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف جامعه، مشخص می شود که ملاک ایشان در انتخاب رئیس جمهور و شوراهای اسلامی شهر و روستای مطلوب، انتخاب کاندیدای اصلح است. بر این اساس برآنیم تا با در نظر گرفتن معیار مزبور، به بررسی «ضرورت انتخاب اصلح»، «ویژگی های فرد اصلح»، «تکلیف گرایی یا نتیجه گرایی در انتخاب» و همچنین «روش شناسایی فرد و افراد مطلوب» از دیدگاه مقام معظم رهبری بپردازیم:
الف – ضرورت انتخاب اصلح
انتخاب اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری دارای اهمیت فراوانی است. ایشان در مناسبتهای مختلف، بارها به این نکته اشاره کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:
1- « نکته بعدى در باب انتخابات این است که مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکى نیست. مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادى، مسائل فرهنگى، روابط خارجى و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادى به این قضیه وابسته است. درست است که قواى دیگر هم هر کدام وظایفى دارند، اما مهمترین مسائل و فعالیتهایى که در بخشهاى مختلف کشور به جریان مى‌افتد، به قوّه مجریّه مربوط است که سرنوشت آن در این انتخابات معلوم مى‌شود. … شوراى نگهبان طبق وظیفه قانونى خود، کسانى را که از لحاظ معیارهاى قانونى صلاحیت دارند، مشخص خواهد کرد. سپس من و شما بایستى در بین این مجموعه نگاه کنیم و کسى را که اصلح است، انتخاب کنیم. این هم وظیفه بسیار مهمى است.»( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مردم گیلان – 11/2/80)
2- « ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد. من مکرّر عرض کرده ‏ام که مسئله، مسأله ى دین و خدا و اداى تکلیف است. همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است. قبلًا هم گفتیم که تفاضل و لو کم باشد، در این قضیه بسیار است. باید بگردید، بین خودتان و خدا حجّت پیدا کنید؛ یعنى بتوانید از راهى بروید که اگر خداى متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأى دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجّتى فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأى بدهید. مردم باید این کار را بکنند و ما هم از خدا مى خواهیم و دعا و آرزو مى‏کنیم که خداى متعال دلهاى مردم را به سمت نامزد اصلح آنکه واقعاً صلاحیتش بیشتر است هدایت کند. » (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌‌هاى ایثارگران – 31/2/76)
3- « در جمهورى اسلامى، انتخاب، انتخاب اصلح است؛ نه رقابت انتخاباتى. این دعواها و رقابتها، متعلق به دموکراسی هاى غربى است که ازخدا و دین، هیچ چیزى به مشامشان نرسیده است.کارهایى که بعضیها انجام مى دهند، باب جمهورى اسلامى نیست. در این جا ممشا، ممشاى اسلامى است و انتخاب، انتخاب اصلح. مردم باید با چشم باز و با بصیرت وارد بشوند و آدمهایى را که اطمینان پیدا مى کنند، انتخاب کنند. »  ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیرى از آزادگان و اقشار مختلف مردم،  11/7/69  )
4- « انتخاب فرد اصلح و داراى تقوا و تدبیر براى مقام مهم ریاست جمهورى – که در قانون اساسى جدید، داراى اختیارات وسیع در اداره‌ى کشور است – وظیفه‌اى شرعى و عقلى و انقلابى است، و کوتاهى در این امر یا در حضور در پاى صندوقهاى رأى، خسارتهاى جبران‌ناپذیرى به بار خواهد آورد. »  (پیام مقام معظم رهبری به ملت شریف ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینى(ره) – 23/4/68 )
5- «مردم سعى کنند صالح ترین را انتخاب کنند. آن کسانى که نامزد ریاست جمهورى می شوند و در شوراى نگهبان صلاحیت آن ها زیر ذره بین قرار می گیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آن ها را اعلام می کند، این ها همه شان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح ترین را پیدا کنید. اینجا جائى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.»   (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادى سنندج‌ – 22/2/88 )
ب – ویژگیهای اصلح
روشن شد که انتخاب فرد اصلح دارای اهمیت است. حال سوال اساسی این است که فرد اصلح دارای چه ویژگی هایی است؟ در پاسخ به این سوال نیز با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، می توان ویژگی های فرد اصلح را شناسایی و کشف کرد. در اینجا ذکر این نکته نیز ضروری است که مقام معظم رهبری، هم برای انتخاب نمایندگان اصلح مجلس و شورای اسلامی ویژگی هایی را ذکر کرده اند و هم برای انتخاب رئیس جمهور اصلح. اما در میان آنها، برخی از این ویژگی ها مشترک در بین هر دو (رئیس جمهور و نماینده مجلس) بوده و به هنگام انتخاب رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس باید به این ویژگی ها نیز نظر داشت. بنابراین در این بخش به برخی از این ویژگی ها اشاره خواهد شد.
1- « بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ گونه نظرى ابراز نمی کنم؛ اما شاخصهائى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. »  (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادى سنندج‌ – 22/2/88 )
2- ایشان در بیان ویژگی های نماینده اصلح نیز آورده اند:« …پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. … بعضى، از دشمن رو در بایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه ى دشمن را مى کنند. ملاحظه ى ملت را باید کرد، ملاحظه ى خدا را باید کرد، نه ملاحظه ى دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هرچه عقب بنشینى، او جلو مى آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ مى کند. دشمنان این را مى خواهند. یکى از شاخصها همین است. مردم در هرجاى کشور هستند، به این شاخص توجه کنند آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست نشاندگان دشمن مرز کم رنگى است، این ها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.» ‌ (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم‌ – 22/12/86 )
لازم به ذکر است که، همانطور که اشاره شد ویژگی های مزبور منحصر به انتخاب نماینده اصلح نبوده، بلکه رئیس جمهور اصلح نیز باید از این ویژگی ها برخوردار باشد. چه اینکه ما در این بررسی بدنبال شاخص های اصلح  بوده و ویژگی های مذکور نیز بخشی از آن شاخص ها، و مشترک در رئیس جمهور و نماینده و عضو شورای اسلامی اصلح است. بنابراین باید به این ویژگیها نیز توجه داشت.
3- «آن کسانى که به وسیله ى شوراى نگهبان صلاحیت آن ها اعلام می شود، معنایش این است که این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این کسانى که اعلام می شوند، افرادى هستند با صلاحیت هاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پایین تر. هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دین دارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب؛  دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند. این‏ها فرصت‏هائى هست، بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور… هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند … البته مردم توجه باید داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست؛ وعده هاى غیر عملى ملاک نیست. … وعده‏ هاى غیر عملى دادن، وعده هاى بزرگ دادن، این ها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند؛ » ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم یزد- 12/10/86 )
4- «مردم باید با چشم باز در این صحنه ى مهم حاضر شوند و ان شاءاللَّه خداى متعال کمک کند و دل هاى مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی – 1/1 84 )
5- «در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنید. به کسى گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیاى مردم، به معیشت مردم، به آینده‌ى مردم و به عزت مردم اهمیت مى‌دهد.» (بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره) – 14/3/84 )
6- «این که ما این همه روى تدیّن تکیه می کنیم، براى این است. عزیزان من! وابستگى از لاابالیگرى دینى حاصل می شود. نه این که هر کس متدیّن نیست، وابسته است؛ نه. بالاخره انگیزه هاى گوناگونى وجود دارد. اما کسى که متدیّن است، یک مانع اضافه براى وابسته شدن دارد. این خیلى مهم است. شنیده ام بعضى در حول و حوش مرحله اوّل انتخابات، گفته بودند «فلانى – شاید اسم ما را هم نیاورده بودند – یا برخى دیگر این قدر روى تدیّن تکیه می کنند، چه اهمیتى دارد؟ باید آدمهاى متخصّص به مجلس راه پیدا کنند. دکترها و مهندس ها به مجلس بروند و مملکت را اداره کنند!» این، اشتباه است. نه این که براى مجلس، متخصّص لازم نیست. چرا؛ براى مجلس، متخصّص لازم است. ولى ما امروز تخصّص کم نداریم. عرض من این است که: اى ملت ایران! بین همین مهندسها و دکترها، میان همین متخصّصها و کارشناسها، بگردید متدیّنها را انتخاب کنید! به صرف ادّعا، اکتفا نکنید. فردى را که می خواهید برگزینید، باید متدیّن باشد. متدیّن که شد، آن وقت انسان احساس خاطر جمعى می کند.»  (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرسنل و فرماندهان ارتش‌ – 28/1/75)
ایشان در این خصوص در جای دیگری نیز فرمودند:«…لکن رکن اصلى، تدین است؛ یعنى اعتقاد به اسلام و به اصول و پایه هاى دینى و عامل بودن به این ها. این، اساس قضیه است. نماینده اى که متدین باشد، شما خاطرتان جمع است که خیانت نخواهد کرد؛ کار خلاف نخواهد کرد؛ حتى کوتاهى و سستى نخواهد کرد. … نماینده متدین، مصالح انقلاب و کشور را بر مسائل شخصى یا گروهى، مقدم مى داند. تدین، این خصوصیات و این خواص مهم را دارد. اگر این شرط را بتوانید تأمین کنید و نماینده ى متدین را إن شاء اللّه پیدا و انتخاب کنید، آن جهات بعدى قابل تأمین ‏تر است.» (مصاحبه مقام معظم رهبری در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب – 17/2/71 )
7- مقام معظم رهبری  علاوه بر ذکر ویژگی های فرد اصلح، در جایی نیز مردم را از انتخاب برخی از افراد نهی و به بیان ویژگی های این افراد پرداختند. ایشان در این خصوص فرمودند: « ملت ایران در انتخابهاى خود توجه کند؛ کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملق‌گوئى به غرب، به دولتهاى غربى، به دولتهاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بین‌المللى دست و پا کنند. اینها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‌ى آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‌شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانى بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسى یا اقتصادى به جاى اینکه به فکر ادامه‌ى راه امام و ارزشها و اصول ترسیم شده‌ى به وسیله‌ى امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستکبر بین‌المللى باشند، براى ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهى براى ملت لازم است.»  (بیانات مقام معظم رهبر در دیدار مردم بیجار- 28/2/88)
8- علاوه بر ویژگی های مذکور، مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز ویژگی هایی را برای رئیس جمهور مطلوب در نظر گرفته اند. ایشان  در این باره در دیدار با مردم قم، فرمودند: «آن کسانى که وارد میدان میشوند، باید کسانى باشند که در خود توانائىِ کشیدن این بار را بیابند؛ صلاحیتهائى را هم که در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند و واقعاً وابسته و دلبسته‌ى به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا کنند؛ چون رئیس جمهور سوگند میخورد که قانون اساسى را اجرا کند؛ قسم دروغ که نمیشود خورد.»  (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم – 19/10/91)
در تکمیل ویژگی های فوق، ایشان  مولفه های دیگری را نیز برای انتخاب رئیس جمهور آینده  برشمرده اند: «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد. این را همه توجه کنند؛ رئیس‌جمهورِ هر دوره‌ای باید امتیازات کسبی و ممکن‌‌الحصول رئیس‌جمهور قبلی را داشته باشد، ضعفهای او را نداشته باشد. هر کسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد. رؤسای جمهور ــ چه رئیس‌جمهور امروز، چه رئیس‌جمهور فردا ــ نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همه‌ی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین های خودمان را بفرستیم؛ هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزشها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. اینجوری باید این کشور را اداره کرد.» (بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی – 1/1/92)
همچنین رهبر انقلاب 7 اردیبهشت سال 92 و در فاصله 48 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری  به شرح نکاتی درباره انتخابات پیش رو پرداختند:
«ما عرض کردیم سلائق مختلف و هر کسى که احساس میکند توانائى دارد، بیاید وسط میدان؛ توده‌ى مردم و جمعیت عظیمِ ده‌ها میلیونى ملت هم ان‌شاءاللَّه وارد میدان خواهند شد؛ اما در محاسبه، آن کسانى که داوطلب میشوند، اشتباه نکنند؛ بدانند مدیریت اجرائى کشور یعنى چه. نه در ارزیابىِ نیازى که کشور به یک قدرت اجرائى دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابى توانِ خودشان اشتباه کنند. اگر چنانچه ارزیابى درستى انجام دادند، بیایند توى میدان؛ ملت هم نگاه میکند، انتخاب میکند … نامزد انتخابات : اولاً باید به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسى و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد.  ثانیاً داراى روحیه‌ى مقاوم باشد. این ملت اهداف بلندى دارد، کارهاى بزرگى دارد، تسلیم نیست، کسى نمیتواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانى که در رأس قوه‌ى اجرائى قرار میگیرند، باید کسانى باشند که در مقابل فشارهاى دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند؛ این یکى از شرطهاى لازم است. ثالثاً انسانهاى با تدبیرى باشند، با حکمت باشند. ما در سیاست خارجى گفتیم «عزت و حکمت و مصلحت»؛ در اداره‌ى کشور هم همین جور است، در مسائل داخلى هم همین جور است، در اقتصاد هم همین جور است؛ باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همه‌جانبه، با یک هندسه‌ى صحیح کارها را مشاهده کنند، نگاه کنند، وارد میدان شوند. روزمرّه فکر کردن در مسائل اقتصادى، مضر است؛ تغییر سیاستهاى اقتصادى به طور دائم، مضر است – در همه‌ى بخشها، بخصوص در اقتصاد – تکیه کردن بر نظرات غیر کارشناسى، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه‌هاى تزریقىِ اقتصادهاى تحمیلى شرق و غرب، مضر است. سیاستهاى اقتصاد باید سیاستهاى «اقتصاد مقاومتى» باشد – یک اقتصاد مقاوم – باید اقتصادى باشد که در ساخت درونىِ خود مقاوم باشد، بتواند ایستادگى کند؛ با تغییرات گوناگون در این گوشه‌ى دنیا، آن گوشه‌ى دنیا متلاطم نشود؛ این چیزها لازم است. رئیس جمهورى که میخواهد این کشور بزرگ را اداره کند، این راه پرافتخار را به کمک مردم و براى مردم طى کند، باید اینچنین خصوصیاتى داشته باشد. رابعاً باید تهذیب اخلاقى داشته باشد؛ نپرداختن به حواشى. اینها چیزهاى لازمى است. بنده توصیه‌ام به همه‌ى دولتها همیشه همین بوده است. میدانید من از دولتها و از رؤساى جمهور در طول این سالهاى متمادى همواره حمایت کردم؛ توصیه هم کردم، در موارد متعدد و زیادى از آنها توضیح هم خواستم. تکیه این بوده است که براى مردم هزینه درست نکنند، مشکل درست نکنند، دغدغه‌آفرینى نکنند، مردم را دچار تشویش و نگرانى نکنند؛ البته وعده‌ى بیخود و بى‌مبنا هم ندهند، درِ باغ سبزهاى بى‌منطق هم باز نکنند؛ منطقى، معقول، منطبق با واقعیت و با توکل به خداى متعال حرکت را پیش ببرند»
ج – توجه به وظیفه یا نتیجه؟
رهبر معظم انقلاب در تاکید بر لزوم ادای تکلیف نه نتیجه گرایی فرموده اند:
« مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند. … شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانى که فکر مى‌کنید مى‌توانند شما را راهنمایى کنند، راهنمایى بخواهید؛ به هر نتیجه‌اى که رسیدید، عمل کنید و رأى بدهید؛ اجر شما را خداى متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه مى‌فهمیم و به آنچه تکلیف الهى تشخیص مى‌دهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر کسى که عامل به تکلیف است، پیش خداى متعال محفوظ است.» ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا – 3/3/84)
د – شیوه انتخاب اصلح
در خصوص شیوه کشف و انتخاب فرد اصلح نیز مقام معظم رهبری نکته ها و شیوه هایی را بیان نمودند. توجه به این نکته ها می تواند ما را در چگونگی  کشف فرد اصلح راهنمایی نماید. ایشان در این باره فرمودند:
«این را من قبلًا هم گفتم، حالا هم تکرار می کنم، بگردید؛ از خدا هم کمک بخواهید، از آدم هاى مطلع و امین و باصداقت کمک بخواهید.» ‌( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم‌ – 22/12/86 )
ایشان در این زمینه در بیان دیگری فرمودند: «باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید. … البته این روزها با این وسائل عجیبِ رسانه‌ایِ کنونی ــ‌ این پیامکها و امثال اینها ــ متأسفانه حرفهای گوناگون، نسبتهای گوناگون به اشخاص گوناگون، رواج دارد. گاهی ممکن است یک نفر هزاران پیامک بفرستد. برای من گزارش دادند که ممکن است در ایام انتخابات، روزی چند صد میلیون پیامک رد و بدل شود. مراقب باشید، تحت تأثیر این چیزها قرار نگیرید؛ نگاه کنید، تشخیص بدهید، اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید. البته هر کسی و یا فعالان سیاسی میتوانند دیگران را هم با نظر خودشان همرأی کنند ــ این اشکالی ندارد ــ اما از حقیر کسی چیزی در این زمینه نخواهد شنید. در عین حال مردم میتوانند به همدیگر بگویند، سفارش کنند، تأکید کنند، توصیه کنند، یکدیگر را توجیه کنند و به هم کمک کنند برای شناخت اصلح.»  ( بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی – 1/1/92)
حال به عنایت به رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انتخاب فرد اصلح و ویژگی های آن ، امیدواریم که بتوانیم با عمل به رهنمودهای ایشان و با استعانت از خدای متعال و عنایت حضرت ولی عصر(عج) ،در تشخیص فرد اصلح، درست عمل کنیم.
معیار انتخاب اصلح چیست؟ به چه کسی رأی دهیم؟
عزیزان ارجمند ممکن است بپرسند: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس یا شورای اسلامی شهر و روستا و در غوغای مناظرات و تبلیغات گروههای گوناگون، این سؤال برای ما پیش می آید که به چه کسانی رأی دهیم تا  تکلیف شرعی و ملی خود را بدرستی انجام دهیم؟ به عبارت دیگر معیار ما برای انتخاب کاندیدای اصلح چیست؟
پاسخ ما: شرکت در انتخابات حق قانونی شهروندان در نظام مردمسالاری دینی است؛ اما همانطور که گفتید اگر در انتخاب مصادیق اشتباه شود این حق قانونی بدرستی ادا نخواهد شد. شاید یکی از بهترین ملاک ها برای تشخیص مصادیق صالح و اصلح، معیارهایی باشد که از سوی امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است. لذا پاسخ شما را از زبان این رهبران بزرگ می شنویم:
1. داشتن تدیّن و تعبّد
امام خمینی(ره): «مردم شجاع ایران با دقت تمام، به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند.» «در قول و عمل مدافع اسلام پا برهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.»
امام خامنه ای: «بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب؛ دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهای مردم را انتخاب کنند.» « ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگی می شود و اگر دینداری نباشد وابستگی آسان می شود.»
2. داشتن علم و تخصص
امام خمینی(ره): «در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصی، چند نفری در بین کاندیداهای آنها باشد.» «چون در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد»
امام خامنه ای: «تخصص نیز امری لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم.»
3. وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت آنان
امام خمینی(ره): «به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند.» «همه ما و شما آقایان همه و آنهایی که در اختیار شما هستند، همه باید کوشش بکنید که رضایت مردم را جلب بکنید در همه امور.»
4. داشتن شجاعت
امام خمینی(ره): «سعی کنید مثل مرحوم مدرس (ره) را انتخاب کنید.» امام خامنه ای: «امام(ره) بارها اسم مدرس را می آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ خصوصیت عمده مدرس این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب گری در او اثر نمی کرد.»
5. عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات
امام خمینی(ره): «اینجانب به هیچ وجه و به هیچکس اجازه نمی دهم تا از سهم مبارک امام(ع) و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان ها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند.»
6. اسراف نکردن در تبلیغات انتخاباتی
امام خامنه ای: «مردم باید توجه داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست.»
7. آشنایی با طعم فقر و برخورداری از روحیه کوخ نشینی
امام خمینی(ره): «طعم تلخ فقر را چشیده باشند.» «آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.» «رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند.»
8. دوری از همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان
امام خامنه ای: «خیلی خطرناک است که کسی بخاطر تأمین نمایندگی مجلس، به صاحبان ثروت و قدرت نزدیک شود.»
9. برخورداری از اخلاق اسلامی
امام خمینی(ره): «شما باید در آنجا (مجلس شورای اسلامی) معلم اخلاق باشید و از برای همه کشور، برای اینکه مطالب شما به همه کشور بسط پیدا می کند… شماها باید در مجلس که می روید علاوه بر اینکه مسایلی که طرح می شود که مورد احتیاج ملت است باید… با سلاح اخلاق اسلامی وارد شوید و با آن سلاح مردم را تربیت کنید.»
10. راستگویی
امام خامنه ای: «وعده های غیرعملی دادن، وعده های بزرگ دادن، اینها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند؛ گاهی علامت منفی هم هست.»
11. بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان
امام خمینی(ره): «رای خود را به شخصی بدهید که دارای بصیرت در امر دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتب های انحرافی و دارای دید سیاسی است… باید از مسایل روز اطلاع داشته باشد.»
امام خامنه ای: «نماینده باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد ، هم مسایل خارجی و توطئه های دشمنان را وهم مسایل داخلی را.»
12. خائن و فاسد نبودن
امام خمینی(ره): «اشخاص متدین، اشخاص مطلع، اشخاص متعهد، اشخاص عقیده مند به نهضت، اشخاصی که نه مایل به طرف شرق هستند نه مایل به طرف غرب، بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند، آنها را انتخاب کنید، سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید، سرنوشت خود را به افرادی که محتمل است خیانت بکنند ندهید.»
امام خامنه ای: «اگر کسی فاسد است نباید وارد مجلس شود؛ حالا فساد اعم است از فساد مالی و فسادهای گوناگون اخلاقی و یا عقیدتی و سیاسی. همه اینها فساد است.»
13. سخنگوی دشمنان نبودن
امام خامنه ای: «مبادا کسانی به مجلس بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد و هر چه آنها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند.»
14. خضوع در برابر قانون
امام خمینی(ره): «شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به او، یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید.»
15. اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی
امام خمینی(ره): «باید دانست مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد.»
امام خامنه ای: «اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است ولی آرمان های نظام جمهوری اسلامی را آن طوری که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسم کرده است در دلش قبول ندارد ، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است.»
خصوصیات کاندیدای اصلح شورای  اسلامی شهر
قبل از اینکه پاسخ دهیم که شرائط احراز یک شغل چیست باید بدرستی بررسی کرد که وظائف و اختیاراتی که برای آن شغل طبق مقررات یا قوانین در نظر گرفته اند چیست و سپس پاسخ داد که برای احراز و انجام شایسته آن چه مهارتها ، دانش ها و توانایی هایی لازم است .
لذا ابتدا وظائف و اختیارات اعضا شورای شهر را مطالعه میکنیم( متن وظائف در انتهای مطلب آمده است.).
اعضای شوراها از فیلترهای مختلفی عبور کرده اند پس بعضی از شرائط احراز را قاعدتا داشته اند و من از آنها می گذرم.( مانند التزام به ولایت فقیه، …..)
به نظر اینجانب اولین خصوصیت یک عضو شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی باشد که متاسفانه کمتر کسی توانایی انجام این مهم را دارد و سیستم آموزشی ایران بسیار در ایجاد این حس, (عدم نیاز موفقیت به انجام کار گروهی) مقصر است. انجام کار گروهی نیازمند مهارتهایی است که باید بصورت سیستماتیک از خردسالی آموزش گرفت و تمرینهای مناسبی را هم جهت تسلط بر آن انجام داد. متاسفانه اکثر ایرانیان بصورت انفرادی تواناییهای خوبی دارند اما در جمع و انجام کار گروهی نمیتوانند بازده مناسبی داشته باشند. و برآیند چند نفر با تواناییهای بالا اکثرا از توانایی جمع تواناییهای آنها به مراتب کمتر است.
پس اولین نیاز یک عضو شورا تسلط انجام کار تیمی است و میدانیم افرادی هرچند بسیار توانمند که در درونشان نخوت و غرور(حس خود بزرگ بینی) باشد تن به کار تیمی نمیدهند و جایشان در شورا نیست.
دومین خصوصیت یک عضو شورا صداقت است چیزی که باز علی رغم آموزه های ما در جامعه رنگ باخته در گذشته ما به فرزندان خود یاد میدادیم که درغگو دشمن خداست اما متاسفانه امروز دروغ رواج زیادی دارد مخصوصا خیلیها برای رسیدن به یک موقعیت راست نمیگویند، غلو کرده یا حقیقت را کتمان می کنند.
سومین و یکی از برترین خصوصیت یک عضو شورا مشورت پذیری اوست همانگونه که در وظائف اعضای شورا آمده است شورای شهر تصمیمات مختلفی را باید بگیرد که نیازمند تخصصهای مختلفی است که میتواند خارج از تخصص اعضای شورا باشد و لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند حتی اگر در شورا چند نفر با تخصص مورد نیاز وجود داشته باشد مطمنا افرادی خارج از شورا خواهند بود که اطلاعات بهتری داشته باشند و مشورت با آنها ضروریست. آنهایی که زیاد روی حضور متخصصین در شوراها پافشاری میکنند دو مطلب را در نظر نمی گیرند.
1- شورای شهر نمیتواند تمام تخصصهای مورد نیاز وظائف و اختیاراتش را در خود جای دهد
برای مثال: طبق بند دوم وظائف شوراها اطلاعات خوبی از امور اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی در شورا باید وجود داشته باشد. طبق بند چهارم و پنجم وظائف شوراها علاوه بر تخصصهای بالا تخصص عمرانی نیز باید وجود داشته باشد. طبق بند ششم وظائف شوراها تخصص ورزشی نیز مورد نیاز است. طبق بند هشتم، دهم ، دوازدهم و سی و سی ویک وظائف شوراها تخصصهای مالی و حسابداری نیز ضرورت دارد. طبق بند یازدهم وظائف شوراها تخصص شهرسازی مورد نیاز است. طبق بند نوزدهم وظائف شوراها تخصص هنری و ایمنی و آتش نشانی نیز از ضروریات میباشد. طبق بند بیستم وظائف شوراها تخصص معماری مورد نیاز است. طبق بند بیست و دوم وظائف شوراها تخصصهای تاسیسات برق و مکانیک مورد نیاز است. طبق بند بیست و سوم وظائف شوراها تخصصهای مختلفی از مهندسی کشاورزی چون آبیاری و فضای سبز مورد نیاز است. طبق بند بیست و نهم وظائف شوراها تخصص بازرگانی نیز مورد نیاز است. البته بر همین اساس در شورا باید اطلاعات خوبی هم از اصناف مختلف وجود داشته باشد. دانش مدیریتی که در مهندسان صنایع و مدیریت دولتی یا بازرگانی وجود دارد نیز لازم است.
2- به ضرورت مشورت گرفتن اعتقادی ندارند وگرنه این قدر روی تخصص تمرکز نمی کردند.
معنای حرف من عدم حضور متخصصین در شورای شهر نیست اگر تخصصی در شورا وجود داشت مفید است اما از آن مفیدتر وجود اندیشه ای است که تصمیمی نمیتوان گرفت مگر با اخذ مشورت از متخصصین که خوشبختانه در استان انجمنها و تشکلات تخصصی فراوانی وجود دارند. انجمنهای تخصصی و صنفی مختلفی جون مهندسان معمار، شهرسازی، مهندسی برق، نظامات مهندسی معدن، کشاورزی و ساختمان، نظام صنفی رایانه، نظام پزشکی، سینمای جوان، خانه هنرمندان، مهندسان کیفیت، حسابداران، وکلا و ……….. که باید به ضرورت تصمیمات مختلف توسط اعضای شورا مورد مشورت قرار گیرند.
در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح زیر می‌باشد:
1- انتخاب شهردار برای مدت چهار سال
تبصره 1- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره 2- شهردار نمی‌تواند همزمان عضو شورای شهر باشد.
تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراكز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حكم وزیر كشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حكم استاندار صورت می‌گیرد.
تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه می‌پذیرد.
استعفای كتبی با تصویب شورا
بركناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی
تعلیق طبق مقررات قانونی
1-فقدان هر یك از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.
2- بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحهاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای كاربردی در این زمینه‌هاجهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط
3- نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی كه این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.
4- همكاری با مسؤولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملكتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان.
5- برنامه‌ریزی در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.
6- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراكز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
7- اقدام در خصوص تشكیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.
8- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه‌ای كه مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد.
9- تصویب آیین نامه‌های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت كشور.
10- تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری كه هر شش ماه یكبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت كشور.
11- همكاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازی.
12- تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شركتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.
تبصره – كلیه درآمدهای شهرداری به حسابهایی كه با تایید شورای شهر در بانكها افتتاح می‌شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.
13- تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان كارمزد.
14- تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره كه به نام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری.
تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا می‌تواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری به شهردار واگذار نماید.
15- تصویب اساسنامه موسسات و شركتهای وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت كشور.
16- تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت كه از سوی وزارت كشور اعلام می‌شود.
17- نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.
18- نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
19- نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماكن عمومی، كه توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و مانند آن.
20- تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.
21- نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
22- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری.
23- نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه.
24- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، كوچه و كوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.
25- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.
26- تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها.
27- تصویب نرخ كرایه وسایل نقلیه درون شهری.
28- وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.
29- وضع مقررات لازم در مورد تشریك مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر كردن نمایشگاههای كشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره.
تبصره 1- در كلیه قوانین و مقرراتی كه انجمن شهر عهده‌دار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یك سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود.
تبصره 2- وزارت خانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمان هایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است موظف‌اند در طول مدت یك سال مذكور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر كجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی را به آن محول نموده است جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
30- نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها ، موسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه ، دارایی ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و |یگیریهای لازم بر اساس مقررات قانونی
تبصره – کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذی حساب یا قائم مقام آنان که مورد تأئید شورای شهر باشند برسد.
31- شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استا ن ارسال کند.
32- واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود را در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند.
33- همکار ی با شورای تأمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات
34- بررسی و تأیید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهت تصویب نهایی
و اما علاوه بر مطالب مقدماتی بالا باید گفت که: با تفضل پروردگار عالم در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مبارکه در دوره طلایی خدمت از زمان حضورآقایان به ترتیب « ناصر نفری ، سید حمید موسوی «سرپرست شهرداری» و محمد شرفا » پس از انتخاب ایشان به سمت شهردار مبارکه در کنار منتخبین مردم یعنی اعضای محترم شورای اسلامی شهر مبارکه و حضور فعّال بی وقفه شورائیان در بیش از 400 جلسه علنی شورای اسلامی شهر و در جلسات مختلف کاری و بر پایی و حضور کارآی آنان در دو کمیسیون عمران و بودجه و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و ایجاد مصوبات تأثیر گذار برای شهر و محلات و نشست با مدیران ، مشاوران ، طراحان ارشد شهرداری و سازمانهای تابعه و دیگر مشاوران و طراحان و ایجاد بودجه های سالانه عملیاتی شهرداری ، تا برقراری جلسات رفت و برگشت تأثیر گذار دیگر در فرمانداری ، شورای شهرستان ، استان و کشور ، نشست با مدیران ارشد صنعت فولاد و کارخانجات منطقه ، ادارات استراتژیک آب و برق و گاز شهرستان ، و نشست با اداراتی همچون آموزش و پرورش ، سپاه و بسیج ناحیه مبارکه و پادگان امام علی (ع) و دفتر نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه محترم مبارکه ، علما ، فضلا و طلاب حوزه و نشست با مسؤولین دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی مبارکه ، اداره مالیاتی ، اصناف ، پزشکان ، فرهنگیان  و دیگر اقشار اداری – حقیقی و حقوقی – و.. جهت همفکری و مرتفع ساختن نیازهای دو طرفه و گفتگو با متخصّصین و سرمایه گذاران و شرکت در جلسات استانی و همایش های کشوری شوراها در آشنایی بیش از پیش با قوانین موضوعه و آخرین رویدادهای کشوری و بین المللی در بخش های مهم شهر و شهر سازی ، سرمایه گذاری ، عمران و آبادی ، فرهنگی اجتماعی ، ابزارها ، ادوات و ماشین آلات ، نمایشگاه ها و مدیریت واحد شهری .. تا پیگیری عوارض آلایندگی فولاد و مالیات بر ارزش افزوده و پیگیری برنامه جامع ، تفصیلی ، حریم و محدوده شهر مبارکه ، پیگیری اساسنامه ها و آیین نامه های خانه های فرهنگ ، باغ بانوان و پیوستهای فرهنگی ،  ایجاد سازمان آتش نشانی و تصویب اساسنامه ها و آئین نامه ها ، بودجه ، اصلاح و تفریغ بودجه شهرداری و سازمانهای پارکها و فضای سبز ، اتوبوسرانی ، بهسازی و نوسازی و پشتیبانی نظری و عملی سازمانهای تابعه شهرداری، ایجاد ، توسعه و تجهیز فضاهای سبز شهری ، شهر بازی ، پارک شهدای زینلی ، گل نرگس ، وبوستان بزرگ سرارود ، بوستان هشت بهشت و پارکهای محله ای ، و از ایجاد بلوارها و خیابانها و میادین گرفته تا فعالیتهای عمرانی ، فرهنگی ، رفاهی ، تفریحی و پروژه های عظیمی که فقط پروژه های مختصر ذیل گوشه ای از آن به حساب می آید یادگار ماندگار خالصانه ما به مردم عزیز و فهیم مبارکه است که شرح  و جزئیات کارهای انجام گرفته آن در اسناد منقول و مکتوب ارائه شده شورای اسلامی شهر و شهرداری مبارکه و در آرشیو مبسوط روابط عمومی ، موجود است از آنجمله : احداث پارکینگ بزرگ طبقاتی شهدای ایرانپور تملک و احداث پروژه عظیم مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بانوان « مادر » و مساعدت  مستقیم شهرداری و سازمانهای وابسته تملک و احداث فاز اول مجموعه فرهنگی اجتماعی مرکزی شهر« فرهنگسرای قرآن و عترت (ع) »  تملک بالغ بر 30 میلیارد تومان املاک واقع در طرح های چهارساله و تملک حدود 12 کیلومتری زمین از فنس فولاد تا میدان دفاع مقدس و با عرض 34  متر با مساحت حدود 41 هکتار از اسفند 1392 برای متروی بین شهری خط ولایت شهر و شهرستان مبارکه با جانمایی دو ایستگاه برای شهروندان مبارکه اجرای فاز اول میدان پیامبر اعظم (ص) « ساخت و ساز حسینیّه مرکزی و مجموعه چند منظوره فرهنگی آن » سامان بخشیدن و انتقال کارگاه های مزاحم شهری به منطقه کارگاهی نهچیر و آماده سازی زیر ساختها و پست ها احداث بلوار سردار شهید حمزه بابایی حد فاصل میدان حافظ تا انتهای نصیر آباد بصورت امانی و با ابزار و ادوات و نیروهای آموزش دیده شهرداری مبارکه در جهت تسهیل و تسریع تردد در رینگ شرقی و غربی شهر مبارکه تملک و تعریض و اتصال خیابان اباذر و شهید ایرانپور و انتهای جانبازان  به بلوار مذکور تملک و احداث خیابان سرتیپ مدنی و اصلاح میدان ولیعصر (عج) احداث بلوار شهدای طاهری در ادامه بسیج شمالی ، تکمیل بلوار سردار شهید قاسم طاهری و خیابان فردوسی احداث خیابان و پارک محله ای اباذر غفاری بصورت امانی و با  ابزار و ادوات شهرداری مبارکه و  احداث خیابان شهید ایرانپور در اتصال به بلوار سردار بابایی آسفالت و روکش و پیاده رو سازی گسترده در شهر و محلات احداث استخر کشوری و مجموعه تجاری با مشارکت سرمایه گذار بلوار فتح المبین احداث مجتمع تجاری شریعتی در بلوار شریعتی احداث میدان مادر میان آزادگان و نیکبخت احداث میدان عاشورا در محله دهنو احداث میدان شهدای احمدپور در محله قلعه مبارکه احداث ایستگاه پلیس راهور در خیابان 17 شهریور و آبنماهای موجود شهر احداث خیابان و پل غدیر محله سرارود با هدف تسهیل و اطمینان در تردد اهالی و صیانت از پل تاریخی محله و مهیا سازی ورودیه به پارک ساحلی سرارود از زیر گذر انتهای خیابان ورودی و خروجی خیابان حافظ و میدان وحدت و حد فاصل منبع آب تا زیر گذر محله قهنویه و اصلاح و تعریض گذر در ورودی محله صادقیه مرمّت فاز اول ارگ تاریخی نهچیر بصورت امانی و با  ابزار و ادوات و نیروهای آموزش دیده شهرداری و نظارت میراث فرهنگی احداث خیابان محله ششم صفائیه « ادامه رینگ محلات صفائیه » بصورت امانی و با  ابزار و ادوات و نیروهای آموزش دیده شهرداری مبارکه تکمیل و احداث گلزار شهدای محله اسماعیل ترخان  و پارک محله ای و گلزار محله دهنو و سالن مشترک با خیّر در آرامستان مبارکه و رونمایی از طراحی جدید گلستان شهدای مبارکه ایجاد زمینهای چمن مصنوعی ورزشی در محله نصیر آباد و شیخ آباد و طرح ایجاد ورزشگاه بزرگ شهر کمک و مساعدت در خرید سی تی اسکن بیمارستان حضرت محمد (ص) کمک به مساجد ، تکایا و حسینیه ها و هیأتهای مذهبی ، ورزشی ، نویسندگان ، حافظان قرآن ، حوزه علمیّه ، مجتمع فرهنگی الزهرآء (س) ، نظام پزشکی ، بازنشستگان ، هنرمندان و همچنین کمکهایی به سازمانها و ادارات و ارگانهای متمرکز شهر و شهرستان مبارکه و…و صدها فعالیت خرد و کلان کاری و طراحی و مشاوره ها و پیگیریهای عظیم دیگر پیرامون: ایجاد کارخانه بازیافت با شهرستان های همجوار پرورش گل و گیاه برای شهرستان و کارخانجات منطقه ، استان و کشور  و توسعه و حفظ و نگهداری فضای سبز شهر و محلاتی همچون پارک هشت بهشت میان محلات درچه و دهنو و ایجاد پارک های جنگلی همچون تبدیل زمین نخاله ای انتهای فتح المبین به جنگل در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست و خطرات ناشی از آلایندگی تحمیلی صنایعی همچون فولاد و تذکّر جدّی به آنان در جهت همراهی و رعایت طرحهای تکمیل و توسعه منطقه ای خود با شهر و شهرستان مبارکه پیشنهاد طرح ایجاد شهرک صنفی فولاد برای ایجاد صنایع تبدیلی و حضور خودرو سازان و کارخانجات سازنده لوازم خانگی در اراضی همجوار با صنعت فولاد و ایجاد تولید و اشتغال و ایجاد فرصتهای اقتصادی پایدار برای مبارکه و شهرستان از محل اعتبارات شهرداریها و همکاری مستقیم مجتمع فولاد مبارکه پیگیری طرح مشارکتی ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در جوار شرکت ایثارگران فعّال مبارکه در بین دو استان اصفهان و چهار محال وجذب سرمایه و ایجاد اشتغال پیگیری ایجاد مجموعه خدمات بین راهی در کنار گذر غرب مبارکه با سرمایه گذار پیگیری در امر جذب و دعوت از سرمایه گذاران داخلی وخارجی در بخش گردشگری ساحل زیبای زاینده رود از مبدأ بداغ آباد و کنارگذر غرب تا محله اسماعیل ترخان پیشنهاد ایجاد فرصت درآمدهای پایدار در مشارکت بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی پیشنهاد جانمایی و طراحی و دعوت از سرمایه گذاران در ساخت ورزشگاه بزرگ شهر ، سیتی سنتر ، مجتمع پزشکان و.. در اراضی صحرای مبارکه  پیشنهاد ایجاد کارخانه آسفالت و بتون برای مصارف عمرانی شهر و شهرستان و .. پیشنهاد خرید پساب طالخونچه برای فضای سبز پس از بررسی طرحهای توجیهی زود بازده و…
که بحمدالله و المنّه و به توفیقات الهی و عنایت اهلبیت علیهم السلام بخش اعظمی از آن علیرغم مشکلات عدیده مالی که دامان شهرداری و منتخبین مردم را در این دوره فرا گرفته بود ،  با تدبیر و دقت مطابق با شرح وظایف قانونی شورائیان در قوانین مندرج به انجام رسیده و تقدیم مردمان شریف و بزرگوار شهرمان گردید هر چند این فعالیتها هیچ منّتی نبوده و نیست و برگ سبزی تحفه درویش است به خوبان ، که انشاءالله ما را از دعای خویش بهره مند ساخته و اگر خطایی یا قصوری عمداً یا سهواً از ما رفت به کرَم خویش بر ما ببخشایند که عذر تقصیر بر کریمان بردن همان و عفو و بخشش ایشان همان. درپایان عزیزان ارجمند و علاقمند را با محورهای کلی برنامه های مدّ نظر و انجام گرفته چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مبارکه آشنا می سازیم:
کلیات طرح ها و پروژه ها و محورهای توسعه ی شهر و محلات مبارکه
محور اول: توسعه و عمران شهری ادامه خدمت رسانی، سیاست های توسعه پایدار و فعالیتهای عمرانی دوره های گذشته توجه خاصّ به برنامه جامع و طرح تفصیلی شهر و شهرستان و حرکت به سمت اصل یکپارچگی در مدیریت واحد شهری و بدست گرفتن زعامت و سکّان داری آن در شورای اسلامی شهر جانمایی و احداث ساختمان شورا متناسب با شأن شهر وجایگاه مردم « در صورت تصویب » تملک و آزاد سازی  و اجرای فاز اول میدان نمادین « سمبلیک » پس از معلوم ومحصور نمودن عرصه و آزاد سازی حسینیّه مرکزی وکمک همه جانبه به ساخت هر چه سریعتر مجموعه چند منظوره تکیه و حسینیّه مرکزی شهر مبارکه و سیاست گذاری جامع بر « فضای مسجد ، حسینیّه  و میدان پیامبر اعظم (ص) » همچنین توجه به نیازهای هیأتهای مذهبی ، فرهنگی شهر و محلات  احداث خیابانهای جدید،توسعه و تعریض خیابانها و معابر موجود در جهت بهبود و روان سازی ترافیک همچون: ابتدای خیابان امام(ره) و احداث میدان ولیعصر(عج) ، خیابان شهید ثریّا ، تکمیل بلوار جانبازان ، تکمیل و احداث باند دوم سلمان « سردار طاهری »، 36 متری شهدای طاهری ، 45 متری ادامه شهدای ضیایی تا زیر گذر فولاد ، ادامه خیابان اباذر « شهید ایرانپور » تا اتصال به رینگ شرقی « 65 متری سردار حمزه بابایی » ( با اصلاح تقریبی از محور بازگشایی در طرح تفصیلی و ایجاد خیابانی مستقیم در محور پس از کارشناسی ) ، تملک و احداث خیابان شهید مدنی ، پیگیری طرح ادامه بنیاد شهید تا کمربندی امام(ره) ، تکمیل بلوار شهدای یزدان ، پیگیری طرح اتصال ادامه خیابان خرمشهر( چاقات ) به کلماران قدیم یا به 45 متری در غرب شهر مبارکه پس از کار و برداشت های کارشناسی شده و..  اجرای عملیات بزرگراه 65 متری سردار شهید حمزه بابایی در فاز های 2 و3 و.. و تملک و تعریض خیابانهای أباذر  و شهید ایرانپور تا بزرگراه سردار بابایی و اتصال به میدان حافظ ، اتمام بلوار سلمان « سردار طاهری » تا پل فردوسی ، ادامه پیگیری طرح ( 36 متری ) شهید مدّاحی و سروش دهنو ، میدان حافظ تا ورودی قهنویه ، پیگیری طرح ( 36 متری ) بلوار محتشم و اتصال آن به بنیاد شهید ، احداث ورودی محله ای سرارود حد فاصل سرارود به کمر بندی امام (ره) ، سرارود از زیر گذر دسترسی موجود به پارک سرارود، پیگیری طرح خیابان حدّ فاصل پروژه 10 متری سرارود به آتش نشانی مبارکه (روبروی خیابان شهید ضیائیها ) و سرارود به محمدیّه ، تملک و اتمام پروژه خیابان سرتیپ شهید مدنی ، پیگیری طرح تعریض 17 شهریور  ، پیگیری طرح اتصال مشتاق به حافظ ، باز گشایی حدّ فاصل خیابان حافظ (چاررو) تا زیر گذر قهنویه ، پیگیری طرح16 متری محمدیه و تعریض شهید حدادیان وکمک به باز گشایی مهمترین معابر منتهی به امامزاده  « و پیگیری کمک به برنامه جامع ساخت و تکمیل امامزاده عزّالدّین محمد(ع) و سایت آن » ، پیگیری ادامه طرح خیابان خرمشهر به کمربندی غربی و پیشنهاد احداث پایانه غربی در مسیر طرح و با جانمایی مطلوب، طرح ساماندهی آرامستان مرکزی شهر مبارکه و سامان بخشی به سایت خیابان هایی همچون مطهری به مزار و..،پارکینگها، دیوار کشی اطراف ، سالنهای آن و پیگیری طرح توسعه آن از اراضی کشاورزی موجود و..  اصلاح هندسی و ساماندهی میادین تقاطع ها و معابر موجود : میدان دفاع مقدس ( کارشناسی در جهت انتفاعات مترتّب برطرح اصلاح و تسهیل تردّد ماشینهای سبک با برش متقاطع محور عرضی میدان و..)  ساماندهی میدان انقلاب ، میدان قهنویه ، ( پس از زیر گذر) ، مشکلات چهارراه بازار و تملک و آزادسازی پخ های آن و اجرای میدان ( پیشنهاد اجرای چهارراه با نصب چراغ فرمان تا زمان اجرای پروژه نهایی) ، اصلاح ورودیها و خروجی های فلکه جهاد و جلوگیری از حوادث آن ، حذف یا کاهش پیچ چاقات « سعادت آباد» ، اصلاح میدان شهدای یزدان ( از خیابان بسیج ) ، و احداث میدان ولیعصر(عج) ، پیگیری فاز اول میدان پیامبر أعظم (ص) و تملک نهایی و تخریب املاک واقع در طرح ، تسطیح و ایجاد طرح مستحدثات ساده در اطراف و باز گذاشتن هسته مرکزی اراضی تملک شده و قابل استفاده عموم مردم در کمترین زمان ممکن برای استفاده در مرکز شهر و در فصول و مناسبتهای اعیاد دینی و ملّی و برگزاری مراسمات مختلف سال همچون محرّم ، نمازهای عید فطر و قربان و استفاده چند منظوره مذهبی ، اجتماعی و.. از تنها ظرفیت بزرگ گرد آمده و با اخذ و اجرای طرح جامع حسینیّه مرکزی با مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری  ، امام جمعه محترم مبارکه و هیأت أمنای حسینیّه و با مشارکتهای مردمی ، میدان بسیج در بسیج شمالی و ورودی شهدای طاهری ، مشتاق  ، میدان حدّ فاصل مقابل شهید ضیاییها تا سرارود ( پس از بررسی و الویت بندی) ، تملک و احداث میدان عاشوراء دهنو به بلوار امام (ره) ، آسفالت و تکمیل میدان امیرکبیر ، خیابانهای اطراف آن و زیباسازی و بهسازی محیط آن ، و تمامی ورودیها و خروجیهای معابر و میادین و اصلاح منطقی تقاطع های شهر و محلات و بزرگراه امام(ره) در صورت اجماع و.. احداث آبشارهای مصنوعی در پارک های کوهستانی شهدای زینلی ، هشت بهشت دهنو و..و تسهیل حرکت در مسیر کوه پیمایان کوه نهچیر و کوههای اطراف « جاده سلامت »در جهت تشویق و ترغیب ورزشکاران و خانواده ها به ورزش مفرّح کوهپیمایی و ورزشهای صبحگاهی و ..  ساخت ایستگاه تلکابین در پارک گل نرگس و بوستان هشت بهشت تا زاینده رود  و انجام عملیات و استقرار برخی از امکانات بر سر کوه های آنان احداث پارکینگ مناسب در سطح و متناسب با نیازهای مردم در آرامستانها و پرداختن به أهم مسائل آرامستانها همچون ساخت و نوسازی و بهسازی سالن های برادران و خواهران  و توجه به غسالخانه ها و غسالخانه مرکزی و استقرار کفّان و دفّان( مرد و زن آموزش دیده ) و .. و حمام و آبریزگاه ها و.. تخریب و جابجایی و تجدید بنای آنها در صورت لزوم در شهر و محلات تجهیز روشنایی میادین ، شوارع ، معابر ، پارکها و.. آسفالت معابر و روکش آن و پیاده روسازی و کانیو گذاری در شهر و محلات تکمیل پارکینگ طبقاتی شهدای ایرانپور و جانمایی پارکینگ درمیدان انقلاب و خیابان مصطفی خمینی احداث منطقه کارگاهی نهچیر و انتقال کارگاه های مزاحم و نیمه مزاحم شهری در مجتمع کارگاهی مبارکه پس از مطالعات امروزی و ضرورت های فعلی مدّ نظر حلّ مشکلات دانشگاه آزاد « نامگذاری و نصب تابلو خیابانهای منتهی به دانشگاه از مبارکه و شهدای زینلی ، آب شرب و فضای سبز ، عدم استقرار کارگاهها در نوارهای ورودی تا دانشگاه ، برقراری سرویس  اتوبوس رانی برای دانشجویان مبارکه» رفع موانع و مناطق حادثه خیز در شهر و محلات همچون جاده نهچیر برای دانشگاه و پایانه ایثارگران و جاده 4 روستا و.. با مساعدت صنایع ، راهداری و شهرداری تملک و آزاد سازی و پرداخت غرامت در طرح های عمرانی و تعیین تکلیف هر چه سریعتر اراضی  و مالکان واقع در طرح های عمرانی و پرونده های معلّ سالهای مدید مالکان با شهرداری توجه خاصّ و هماهنگی با ادارات استراتژیک از جمله آب ، برق ، گاز و سایر ادارات در جهت تشریک مساعی و تسریع در حلّ معضلات و مشکلات فی مابین و..
محور دوم: توسعه پارکها ،  بوستان ها و  فضای سبز شهری ایجاد و طراحی و  تکمیل پارک سبز و فضای سبز موجود و نگهداری مستمر و کارا از آن  : پارک بزرگ شهر، سرارود ، گل نرگس ، دفاع مقدّس ، اسماعیل ترخان ، نقاش باشی ، لاله ، پارکهای محله ای ، پارک بانوان ، گلستان و.. و پارک کوهستانی هشت بهشت حد فاصل درچه و دهنو و پارک کوهستانی گلستان در سوی دیگر کوه نزدیک محله 6  و فی مابین ( در صورت لزوم )، پوشش فضای سبز در کناره آرامستان دهنو و مستور سازی محیط ، اجرای تملک و آزاد سازی دو طرف خیابان معلم در اجرای دو باغ بزرگ شهر « جنّتان » و ساخت باغ و پارک بانوان (در بلوار معلم در صورت تایید جانمایی ) و ساخت کتابخانه مرکزی و ساخت شهرکتاب و تالار بزرگ مرکزی شهر در جای مناسب و… مجموعه فرهنگی اجتماعی مرکزی شهر« فرهنگسرای قرآن و عترت (ع) »   طرح افزایش سرانه فضاهای سبز و پارک و جنگل و باغ قابل دسترسی آسان اقشار مردم و قابل بهره برداری در شهر و محلات همچون: خرید اراضی کشاورزی ( بلوار معلم ) در دو سوی خیابان واقع در طرحهای عمرانی و یا مشارکت در خرید باغ کشاورزی( 21000 متری ) و تغییر کاربری آن به مجموعه رفاهی ، تفریحی و دیگر اراضی از این دست و…در شهر و محلات و افزایش وسایل  مدرن تفریحی، ورزشی شهربازی و.. با افزایش تعداد نفرات و امکانات نیروی انتظامات و نظارت در پارکها و مراکز عمومی تفریحی و ایجاد کیوسکهای ثابت انتظامات درنگهداری محیط شهروندی و محیط طبیعی بهمراه آموزشهای شهروندی احداث ویلاهای عمومی در کنار زاینده رود در جای مناسب و خرید و تهاتر با مالکان در توسعه محیط تفریحی ، گردشگری عمومی و اضافه نمودن به مجموعه ویلاهای شهرداری احداث باغ وحش و باغ پرندگان در دامنه کوه نهچیر یا دهنو و باغ گل و گیاه دائمی در نهالستان شهرداری با همراهی سازمان پارکها و فضای سبز طرح باغ شهر با مساعدت جهاد کشاورزی و تبدیل منطقی اراضی کشاورزی قابل تغییر به باغات مثمر با تاکید برآبیاری قطره ای و با توجه به کمبود آب برای کشت های غرقابی و نیاز منطقه و پاکسازی هوای زیست محیطی و افزایش فیلترهای تأمین کننده هوای پاک در کنار صنعت فولاد
محور سوم: طرح ها و پروژه های قابل سرمایه گذاری و درآمد زا تهیه پک سرمایه گذاری کارشناسی شده و توجه یه صرفه و صلاح و توجیه های اقتصادی آن در همه بخشهای عمرانی ، فضای سبز ، خدمات ، گردشگری و..توسط شهرداری و دعوت از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی در همایش دو روزه با حضور مستقیم آنان در انعقاد قرار داد های کاری و توجه به سرمایه گذاری از طریقB.O.T و.. مشارکت عامه مردم شهر در اجرای پروژه های مجتمع های تجاری همچون: شریعتی ، ولیعصر(عج) « پس از مطالعه و تأیید » ،  میدان پیامبر اعظم(ص) ، نیلوفردر حافظ، بافت فرسوده اسماعیل ترخان ، شهروند ، زاینده رود ، استخر و پارک آبی موجهای شادی در میدان دفاع مقدس ، تالار و کتابخانه ، پارکینگهای طبقاتی « مطابق با نیاز شهر »، مشارکت با سر مایه گذار هتل کوهستان مبارکه و هتل آپارتمان مشهد ، مرکز تفریحی تفرّجی بداغ آباد و مشارکت با سرمایه گذار در کنار گذر غرب در ساخت مرکز خدماتی بین راهی « چادگانک » و احداث سیتی سنتر ، مجتمع پزشکان و.. « صحرای مبارکه »و فروشگاه زنجیره ای « ضلع شمالی اتوبوسرانی » و نمایشگاه های موقت و دائمی با جانمایی مطلوب در یک نوار یا مدار تجاری در شهر و محلات  « یا در محل منطقه کارگاهی نهچیر و یا در شهرک صنفی جوار فولاد » و مشارکت با اتحادیه ها و اصناف در ساماندهی بازارهای روز و میدان میوه و تره بار و مشارکت در قطب اقتصادی شهر ، باز گشایی ترافیک سنگین مرکز شهر -که بخاطر ازدحام مردم درکثرت مراجعات به پزشک و درمانگاه ، طلا فروشی ها و استقرار بافت تجاری که از سالها پیش در اینگونه نقاط شکل گرفته است و امعان نظر وتوجه به بافت متروک شهر و کم تردد ( اصل تمرکز زدایی و انجام تسهیلات از این دست در امورات مردم )- با رفتن به سوی خیابانهایی همچون: خیابانهای امام جنوبی ، بسیج جنوبی ، سلمان جنوبی( با طرحهای تجاری و با مشارکت مردمی ) و یا در کنار ترمینال غرب (خروجی مبارکه به سمت کرکوند ) و در کنار بلوار سردار شهید حمزه بابایی( نصیرآباد به میدان حافظ ) ؛  ( بعنوان استقرار سیتی سنتر) ، عدم تمرکز در بلوار شریعتی ، ولیعصر(عج) ، شهدای ایرانپور و.. به خاطر اشباع محیط تجاری ، مسکونی و اداری احداث پارک آبی موجهای شادی و جانمایی مطلوب آن ، به عنوان مثال در منطقه دریاچه ای اسماعیل ترخان متعلق به شهرداری در کنار زاینده رود  و توجه به ورزشهای آبی در محل از قبیل: قایق رانی ، بلم رانی ، جت اسکی ، غواصی و..با عنایت به استقرار آن در حد فاصل دو شهر مبارکه و دیزیچه و.. وهمراهی با  طرح های مشارکتی مردمی در این بخش و ویلا سازی ، رستوران و کافی شاپ و.. پارکینگ طبقاتی شهدای ایرانپور با توجه به کمّ وکیف اجرا و انجام و بهره برداری  از دو طبقه آن  برای پارکینگ در فاز اول و مشاهده بازخورد آن در بین مردم و .. و سقف و زیر زمین برای تجاری ، تعاونی ، رستوران و کافی شاپ و.. احداث هتل همچون هتل کوهستانی ورودی اصفهان به مبارکه با مشارکت سرمایه گذار در کنار نهالستان و ساخت زمین خریداری شده بخاطر هتل مشهد در جهت ایجاد درآمد های پایدار برای شهرداری کمک به احداث سینما و ساختمان چند منظوره با دعوت از سرمایه گذاران و یا مشارکت با سرمایه گذار در اجرای طرح سینما و رستوران در پارکینگ های غیر مسقّف و روباز « پارکینگ سرارود و در جنب آسیا » پس از مطالعه با کمترین میزان هزینه و اقبال مردمی به طرح های نوین و بر طرف کردن مشکلات جاری احیا و بازسازی ارگ تاریخی نهچیر و توجه به سایت و برنامه جامع ارگ و سیاست گذاری خاص در منطقه و اخذ مجوز تأسیس دانشگاه و دانشکده معماری و شهر سازی در سایت و جوار آن و دیگر سیاستهای قابل پیگیری در جهت جذب صنعت توریسم و سرمایه گذاری  و ایجاد در آمدهای پایدار و ایجاد شغل های وابسته همچون صنایع دستی و..  برای مبارکه و محله نهچیر  توجه به منطقه گردشگری بداغ آباد  و کنار گذر غرب و ارگ تاریخی نهچیر ( و پیشنهاد جابجایی سکنه بداغ آباد و همچنین سکنه محله نهچیر بر اساس اعلام تمایل ایشان و توجه به صرفه و صلاح شهر و شهرداری و تقدیم معوّض به آنان و یکپارچه شدن آنجا بر اصول تعریف شده منطقه گردشگری و سیاحتی و عملیات مشاوره و اجرای طرح ها ) توجه به استقرار و تجمیع حمل و نقل جاده ای و ریلی منطقه ای در کنار گذر غرب و مشارکت شهرداری و سرمایه گذاران محلی و بومی « ایثارگران و..» در جهت برقراری درآمدهای پایدار پیگیری جدی شهرک صنفی ( صنایع تبدیلی ) ، نمایشگاه آهن و فولاد در کنار جاده مجلسی به سمت فولاد بهمراه شهرداریها و شوراهای شهرستان و تفاهم و تعامل با فولاد ، کارخانجات اتومبیل سازی و لوازم خانگی و.. و ایجاد شغل و اشتغال برای جوانان منطقه  پیگیری أخذ 5/1/0 دفع پسماند از صنایع و 5/0 قرار دادها و سوق دادن مالیات شرکتهای منطقه بالاخص از فولاد به اداره مالیاتی در جهت برقراری عوارض و درآمدهای پایدار  پیشنهاد ساخت و تجهیز برجIT در زمینه آموزشهای تخصصی در طبقات پایینی و استقرار دفاتر تجاری ، پزشکی و کاری  در طبقات بالاتر در یکی از مجتمع های تجاری در نظر گرفته شده  شهر مبارکه یا در سایت طراحی شده رینگ غربی برای سیتی سنتر و مجتمع پزشکان و.. توجه خاص به بازارهای روباز و مسقّف روز و مشاغل شهری با استقرارفروشندگان خوش اخلاق ومنصف بومی شهرستان  در صفائیه و.. توجه و نظارت در برنامه ریزی های توسعه شهری و تملکات و توافقات و امر خرید و فروش و مناقصات و مزایدات پیگیری مجدانه همراه با شوراهای شهرستان  در مبحث عظیم آلایندگان محیط زیست از جمله شرکت فولاد و أخذ عوارضات از محل آلایندگی ،  مالیات بر ارزش افزوده  ، قراردادها ، بیمه و..پس از طرح وتفسیر همه جانبه قوانین  وضع عوارض تردد (آمد و شد) در ورودی جاده فولاد از ابتدای حریم شهر همراه با پیگیری أخذ عوارض بیمه ای « جاده ای» وسائط نقلیه فولاد و شرکتها و پایانه های مستقر در مبارکه پس از طرح وتفسیر همه جانبه قوانین نامه نگاری و معلوم ساختن وضعیت محله 6 صفائیه« با صلاحدید شورای شهر» با امام جمعه محترم برای تعیین تکلیف مصلای شهر ،  اداره کل راه و شهرسازی و اداره اوقاف در اجرای عملیاتی ساخت و اجرای طرح های مطلوب در آن تا تملک آن توسط شهرداری  انجام گیرد. کارشناسی جدید قیمت ها ، پیگیری و ساماندهی منطقه کارگاهی ، مشاغل بند 20 ماده 55 مشخّص و معین ساختن زمینهای واقع در طرح های شهرداری بالای 5 سال شهر و محلات به اهالی محترم همچون : کنار فرهنگسرا ، خط پروژه 10 متری سرارود و…و تعیین تکلیف و وضعیت بافت های فرسوده شهر و محلات ایجاد سیاستهای تشویقی کامل و شامل در شهر و محلات برای شکل گیری و تجدید بناهای بافتهای کهنه تجاری و مسکونی و ..مثلاً در خیابان حافظ ، اباذر ، بلوار شریعتی ، صفائیه و.. ایجاد کارخانه آسفالت و بتون و به کارگیری آن در حل مشکل خرید آسفالت و بتون از افراد و ایجاد اشتغال و فروش به شهرداریهای شهرستانهای همجوار یا پیمانکاران ایجاد تمهیدات لازم در جهت أخذ پروانه و عوارض شهرداری در معاونتهایی همچون: معاونت فنی و شهرسازی و.. احداث نمایشگاه و فروشگاه دائمی گل و گیاه و مشارکت در مطالعه ، ایجاد ، احداث آبیاری و نگهداری فضای سبز صنایع از جمله صنعت فولاد و شهرداریهای کشور همچون مشهد که طالب شب بوی مبارکه هستند در جهت برقراری درآمدهای پایدار ایجاد مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک و اقدامات زیست محیطی لازم در راستای حمل و نقل پاک با در نظر داشتن در آمدهای پایدار
محور چهارم: توسعه و تحوّل خدمات شهری توجه خاص به امر خدمات در همه شعب از جمله توجه به کشتارگاه  مدرن ،  و احداث میدان دام و طیور و میوه و تره بار و توجه به صرفه و صلاح های مدّنظر با دعوت و اخذ کمک کارشناسان و علاقمندان مبارکه تبدیل واحد آتش نشانی و موتوری به سازمان ایمنی و آتش نشانی « پس از تصویب » و به روز کردن خدمات ایشان به لحاظ معین اصفهان بودن مبارکه ایجاد دوربین کنترل کننده شبانه روزی ورودیها و خروجیهای شهر و محلات در جهت برقراری امنیت شهروندان و تشخیص مجرمان و سارقان با کمک نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی « پس از تصویب » توجه به  مبلمان و تبلیغات شهری ، دفع آبهای سطحی شهر و محلات ، مدیریت انواع پسماندها ، تنظیف و رُفت و روب و جمع آوری کمّی ، کیفی و مکانیزه  زباله خدمات در بخش امور ترافیکی و نصب و اصلاح چراغهای رانندگی و مسیر نما ، گارد ریل ، خط کشی و سر عت گیرهای منطقی و دوری از افراط یا تفریط در شهر خدمات در برپایی بازارهای شهری خدمات در زمینه « مدیریت بحران » شهری بالأخص در فصل زمستان خدمات  و ساماندهی امور گلزاهای شهدا و آرامستان ها در شهر و محلات و تشکیل کمیته ساماندهی امور آرامستان شهر مبارکه از نمایندگانی از شورا و شهرداری ، امام جمعه محترم مبارکه ، معتمدین وخیرّین و.. در بررسی و حل مشکلات مختلف کفن و دفن و ..تا توسعه و تجهیز امکانات مختلف در آرامستان خدمات و آتش نشانی و خرید لوازم وتجهیزات مدرن ، بروز و ضروری در جهت حل مشکلات خدماتی ، امداد و نجات جاده ای ، کوهستانی و دیگر عملیات ها ، آموزش اطفاء حریق به شهروندان  و برگزاری مانورهای امداد رسانی و برپایی نمایشگاه
محور پنجم: توسعه و تحقّق شهرداری الکترونیک تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مبارکه تدوین طرح جامع اطلاعات شهری « ممیّزی املاک » شهرداری مبارکه تدوین طرح و ایجاد پایگاه جامع اطلاعات شهری آموزشی ، پژوهشی ، تحقیقات و فنّ آوریهای علمی تخصصی و.. در منابع  و مآخذ شهر و شهرستان در شهرداری مبارکه با فراهم آوردن شرایط و ایجاد کارگروه های لازم و با دعوت و حضور نخبگان و.. شهرستانی و استفاده از داده های فراهم آمده در بهبودی گامها و سیاست گذاریهای پیش رو در آینده شهر و شهرستان بستر سازی و پیاده سازی سامانه ای خدمات رایانه ای و الکترونیکی تدابیر امنیتی و حفاظتی مدیریت فنی نرم افزارهای کاربردی طرح و ایجاد سایت فعّال ارتباطات مردمی شورا و شهرداری مبارکه و بروز رسانی داده های اطلاعاتی شهر و شهرداری در همه ابعاد کوچک و بزرگ ازگذشته ، حال و آینده با مشارکت شهروندان و شهرداری های شهرستان
محور ششم: فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی  آموزش شهروندی « مشارکت جدّی در آموزش و پرورش، مراکز و محافل قرآنی و هیأتهای مذهبی ، اولیای مدارس، مراکز علمی، مساجد و.. »  آموزش ضمن خدمت کارکنان شهرداری در حیطه وظایف محوّله با اعطای مدرک در جهت ارتقا و بهبود و تسریع وتکریم خدمت گزاری به ارباب رجوع وعدم اتلاف زمان از مردم و ایجاد فضای مطلوب و رضایت بخش در شهرداری آموزش ، پرورش و توجه خاص به رعایت حدود ، مسائل و سرمایه های اسلامی ، انسانی شهر و سبک زندگی اسلامی پیش از مسائل عمرانی و دیگر مسائل ، در ایجاد وکسب خشنودی خدا و عزّت مؤمنین و اولیاء خدا و تحوّل و شتاب بنیادین و روز افزون متّکی بر ساختن و برقراری روحیه دینی منبعث از تقوا و تعهّد و خدا ترسی در روند حال و آینده امورات شهری و شهروندی با حمایت های همه جانبه شهرداری ایجاد و تشکیل سازمان فرهنگی ، ورزشی و تفریحی- مشروط به تأمین اعتبارات کافی – « پس ازتصویب و بررسی اساسنامه های موجود » دعوت و نشست عمومی و تخصصی با مردم ، معتمدان ، بزرگان و صاحب نظران و شورا یاوران  در ایجاد پایگاه وحدت رویه نظرات و پیشنهادات سازنده در اخذ طرحهای راهبردی و نیل به برنامه جامع فراگیر کوتاه و بلند مدت برای شهر و محلات مبارکه توجه خاص به مسائل  دینی قرآنی اهلبیتی (ع) و ایجاد فرهنگسرای قرآن و عترت (ع)،  فرهنگی ، رفاهی ، تفریحی صنوف مختلف مردم  و توجه به سلائق و ذائقه های معقول و مشروع آنان و توجه به پیوست فرهنگی و تهیه آئین نامه های کاری پروژه های شهرداری و رفع خلأ های موجود در این زمینه با حمایت مستقیم شورا و شهرداری نشست با صاحبان علم و ادب و فرهنگ منطقه و کسب راهکارهای لازم و توجه به آمارها و شاخص ها و پژوهشهای منطقه ای و پژوهشگران از بین اساتید دانشگاه و..وبرگزاری همایشها ، نمایشگاه ها و جلسات قرآنی ، دینی ، علمی، ادبی و .. و دعوت از سخنرانان استانی و کشوری و مسؤولین ملی کشوری در بخش های مذکور در جهت رشد و تعالی فرهنگ دینی و ملی و آموزش شهروندی  همه جانبه موضوعات مختلف و به دور از موازی کاری همراه با ارشادات شورای شهر و.. مطالعه ، جمع آوری و تدوین کتاب دائره المعارف مبارکه زیر نظر شورای اسلامی شهر و شهرداری و تشکیل دبیر خانه مربوطه در فرهنگسرای شهرداری و تشویق و مساعدت و پشتیبانی از کتب تألیفی شهروندان مبارکه و پشتیبانی از پژوهشگران و نویسندگان شهر و اساتید حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش با حمایت همه جانبه شورا و شهرداری و دیگر دست اندکاران شهر و شهرستان تعاملات منطقی و همیشگی کارآمد با مسؤولین کلان شهرهمچون امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه ، نماینده محترم مجلس ، فرماندار محترم و دیگر شوراها و شهرداران شهر های همجوار و ادارات تابعه در حل مسائل و مشکلات شهر و شهرستان در این زمینه و زمینه های دیگر با أخذ نظرات ایشان کمک رسانی ویژه و سامان بخشی به ساخت و تعمیرات و تهیه ملزومات مساجد ، تکایا و حسینیه ها ، هیأتهای مذهبی و امکنه مذهبی واقع در طرح های عمرانی و .. با مشورت و همراهی و مساعدت امام جمعه محترم شهر مبارکه و.. طرح جامع گلزارهای شهدا و توسعه سالن های مجهّز بانوان و تعویض و تغییرسنگ مقبره شهدا و متحد الشکل نمودن قبور مطهر آنها و توجه به برپایی یادمان و یادواره شهدا دراجرای مراسم های سالیانه و توجه به خانواده های شهدا ،جانبازان و ایثارگران و یادواره های رزمندگان مبارکه  و احیای فرهنگ رهروی آنان و.. پیگیری طرح جامع امامزاده محوری و متمرکز ساختن بازار و محله تجاری ،  مرکز تفریحی و.. در کنار امامزاده محمدیه (ع) ارتباط فصلی با رسانه های مختلف در شهر و استان و کشور و ارتباطات دائم مردمی همچون : ارتباط با مساجد ، برپایی همایش ها و مراسم و نمایشگاهها ، انتشارات و چاپ نشریه های داخلی شورا و شهرداری ، تراکت ، بروشور ، سامانه پیام کوتاه و تبلیغات در محیط شهری در مناسبتهای مذهبی و ملی در طول فصول ، تهیه و تولید سایت ها ، وبلاگها و  مستندات سمعی و بصری در همه زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، عمرانی و.. با کمک شهرداری و البته با تعیین نماینده ای از شورای شهر در پیگیریهای مسائل روابط عمومی توجّه خاصّ به بزرگداشتها و گرامیداشتها همچون: هفته دفاع مقدس ، هفته معلم ، روز پزشک ، روز پرستار ، روز کارگر ، روز پدر ، روز مادر ، روز شورا و شهردار ، روز مبارکه ، روز قرآن و اهلبیت (ع) و .. کمک به مسائل ورزشی و مسابقات شهرستان ، استان و کشوری ورزشکاران و امکنه ورزشی: ساخت سالن فوتسال ، ساخت سالن ورزشی پارکو مرکزی ، ساخت پیست اسکیت ودوچرخه سواری در پارکها و نقاط تفریحی برای عموم همچون پارک سرارود ، ساخت باشگاه بدن سازی مرکزی و کمک به ساخت و ایجاد استخرهای تخصّصی و یا خانگی(با تشویق اداره تربیت بدنی و سرمایه گذاران بومی)درشهر مبارکه کمک به تجهیزات و برنامه های فرهنگسرای غدیر شهرداری مبارکه و راه اندازی سینمای آن و 2 کلاس مجهز سمعی ، بصری با وسایل پیشرفته آموزشی ، پژوهشی با ابزار کارآمد روز و توجه به خانه های فرهنگ و نیازهای موجود و نظارت برکار و برنامه های آن  ها و احداث خانه فرهنگ جدید در محلاتی که فاقد آن هستند همچون محمدیه ..
توجه :در باب بند 69 و توجه به  مسائل دینی و قرآنی مصاحبه ای با جناب آقای حسین پیراکه  عضو محترم هیأت رئیسه چهارمين دوره شوراي شهر مباركه ، انجام گرفته که در ذیل این قسمت می آید :

بالغ بر ۹۰ درصد حافظان قرآن كريم شهرستان مباركه را بانوان محترم تشكيل مي دهند.
عضو شوراي شهر مباركه: بالغ بر ۹۰ درصد حافظان قرآن كريم شهرستان مباركه را بانوان محترم تشكيل مي دهند. حسين پيراكه گفت: ميزان علاقمندي خواهران نسبت به مباحث قرآني بسيار بالاست و اين امر نشات گرفته از روحيات، احساسات و عواطف آنها نسبت به مباحث ديني و قرآن است. وي افزود: ايجاد انگيزه و علاقه در بين برادران و جذب آنها به مباحث قرآني در شهرستان نياز به كار كارشناسي دارد.
پيراكه گفت: بالغ بر يك هزار نفر حافظ قرآن از يك جزء تا حافظ كل در شهرستان مباركه وجود دارد كه بيش از ۷۰ نفر حافظ كل قرآن هستند. عضو شوراي اسلامي شهر مباركه گفت: سال ۹۴ در اولين مرحله ۲۵ نفر از حافظان كل قرآن شهرستان مباركه مورد تقدير شهرداري و شوراي شهر مباركه قرار گرفتند. وي افزود: در مراحل بعدي هم قصد داريم به مناسبت هاي مختلف از ساير حافظان كل قرآن كريم در شهرستان مباركه تجليل كنيم.
پيراكه گفت: حافظان قرآن از لحاظ اخلاق و رفتار در زندگي فردي و اجتماعي ، بسيار پسنديده هستند و انسان در برخورد با آنها احساس مباهات و افتخار مي كند. وي افزود: تعدادي از حافظان قرآن اين كلاس، امروز به مدرسين شهرستاني و استاني تبديل شده اند و افتخاري براي شهرستان شده اند.
استاد دانشگاه مباركه گفت: شهرداري و شوراي اسلامي شهر مباركه با حمايت  از برگزاري دوره هاي قرآني  و ارائه مركزي جهت برگزاري كلاس ها در سالهاي گذشته بصورت مستقيم و غير مستقيم كمك هاي زيادي را براي تدوام اين كلاس داشته اند. وي گفت: كلاس قرآن روزهاي پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ به دو صورت برگزار مي شود، در قسمت اول تدريس، حفظ و مباحث قرائت و در قسمت دوم تحويل كار حفظ انجام مي شود.
پيراكه گفت: كلاس تفسير هم روزهاي شنبه در سالن اجتماعات شهرداري تشكيل مي شود. و سوره هايي همچون: محمد(ص) ، حجرات ، واقعه ، يس ، صآفّات و..تفسير گشته اند و اينك به تفسير سوره مباركه حجّ با نگاهي عميق و سرفصلهايي راهبردي و چند بعدي اسلام شناسي  براي اولين بار در كشور و براي حجّاج بيت الله الحرام از زمان حجّ تا حجّ بعدي و با توجه به طرح يكساله آن ، هم اينك در شهرداري مباركه برپا بوده و شركت كنندگان بصورت تخصصي و عمومي از آن بهره مي برند. همچنين كلاسهاي مترجمي زبان قرآن براي عموم علاقمندان  را هر روز قبل از افطار ماه مبارك رمضان و پس از جزء خواني در مسجد جامع مباركه و كلاس آموزش معارف قرآن را در روزهاي دوشنبه براي كودكان و نوجوانان در فرهنگسراي غدير شهرداري مباركه برگزار نموده است.
عضو شوراي اسلامي شهر مباركه گفت: كلاس قرآن را به صورت متمركز از سال ۷۷ شروع كرديم و قبل از آن هم در مسجد جامع برگزار مي كرديم. وي افزود: از زمان شوراي شهر اول فضايي براي برگزاري فعاليت هاي تخصصي و حفظ قرآن در اختيار ما قرار گرفت. پيراكه با بيان اينكه از سال ۷۷ برگزاري دوره حفظ قرآن را شروع كرديم و با حمايت هاي شهردار مباركه حق الحفظي در نظر گرفته شد، خاطرنشان كرد: اين حق الحفظ بعنوان حق اياب و ذهاب از هزار تومان شروع شد و كم كم تا ۲ هزار تومان، ۵ هزار تومان ادامه پيدا كرد و به ۳۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان و امروز هم با مصوبه شوراي محترم شهر مباركه در دوره چهارم به ۱۰۰ هزار تومان رسيد ، و كار همچنان ادامه پيدا كرده است. وي گفت: اين كلاس به چراغ روشن و نويد بخشي در شهرستان تبديل  شده و حتي افرادي مشتاقانه از خارج از شهرستان و شهرستانهاي اطراف از جمله لنجان، شهرضا و اصفهان هم در اين كلاس شركت مي كنند.
استاد گروه الهيات و معارف دانشگاه آزاد و پیام نور مباركه گفت: حكمت و فلسفه وضع قابل تاملي در مورد حفظ قرآن كريم وجود دارد و در اسلام تاكيد زيادي در زمينه قرائت همراه با تدبر شده است . وي افزود: از سال ۷۷ بعد از اينكه به پايگاه مورد نظر از نظر حفظ دست پيدا كرديم ، در كنار آن كار تفسير را با استفاده از تفسير الميزان، نمونه، البرهان ، نورالثقلين ، آلاء الرحمن ، إرشاد الأذهان و … را هم انجام داديم.
پيراكه گفت: ايجاد فرهنگسراي قرآني از سال گذشته در قالب پيشنهادي به شهرداري ارائه و تصويب شد. وي گفت: فرهنگسراي بزرگ قرآن و عترت (ع) براي شهرستان با همكاري دانشگاه آزاد و استفاده از مجموعه دانشگاهي دهنو و يا استقرار در يكي از ساختمانهاي متعلق به شهرداري بطور موقت و تا زمان ساخته شدن تالار بزرگ شهر كه فرهنگسراي مذكور در نیمی از آن بطور دائم مستقر خواهد شد ، نويد خوبي را براي جامعه قرآني شهر و شهرستان مي دهد و اميدواريم كه تا پايان كار اين دوره شوراي اسلاي شهر به سرانجام و نتيجه برسد و شاهد حركتي ديني و فعّال  و پويا در اقشار مختلف جامعه باشيم.
پيراكه گفت: فرهنگسراي قرآني يك دانشگاه قرآني و متعلق به همه مردم و آحاد جامعه است و اميدواريم شهرداران و شوراهاي اسلامي ما را ياري كنند تا دانشگاه و فرهنگسراي قرآني در شهرستان تشكيل شود .
عضو شوراي اسلامي شهر مباركه گفت: داشتن زندگي بر اساس قرآن و به سبك زندگي اسلامي اهميت بسياري دارد و اميدواريم كه اين حركت رو به رشدي كه در شهرستان مباركه شروع شده ادامه پيدا كند و به كار ماندگاري تبديل شود. وي گفت: از همه مسؤولان شهرستان انتظار داريم با همراهي، همفكري و همكاري در  زمينه شكل گيري برنامه اي منسجم در شهرستان ما را ياري دهند.
پيراكه گفت: اين اراده  اگر در شهرداران و شوراهاي اسلامي شهرستان شكل بگيرد خيلي از مسائل و مشكلات را برطرف خواهد كرد. وي افزود: بيشتر مردم از شوراهاي اسلامي شهرها انتظار دارند كه در برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت خود ، به برنامه هاي قرآني توجه داشته باشند و در كميسيونهاي مربوطه ضمن تحليل كافي ، تحولي اساسي را براي پياده كردن اساس فرهنگ متعالي قرآن و عترت (ع) ، ايجاد كرده و به باروري و بهره وري اين فكر منسجم هم از جهت مادي و هم از نظر معنوي كمك و مساعدت نمايند.
پيراكه با بيان اينكه مسؤولان شهر هم بايد شهر را به عنوان خانه اي بزرگ در نظر بگيرند و قرآن را در دامان مردم بگذارند، تصريح كرد: امام جمعه مباركه از زمان ورود به اين شهر با وجود دغدغه ها و مشغله هاي فراوان ، شوراي فعاليت هاي راهبردي قرآن كريم را راه اندازي كردند و فعالان قرآني را دور خود جمع كردند. وي گفت: از همه مردم مؤمن و متديّن شهرمباركه دعوت مي كنم با برگزاري و إحيا و زنده كردن جلسات قرآني در خانواده ها و فاميل خود ، نهاد خانواده را از هرگونه آسيب و خطري مصون نمايند.
استاد دانشگاه هاي مباركه گفت: سبك زندگي اسلامي كه مقام معظم رهبري مدّ ظله العالي بارها در مورد آن تذكر داده اند بوجود نخواهد آمد مگر با داشتن خوراك  عظيم علمي فرهنگي برگرفته از  قرآن و تبيين آيات قرآن و رجوع به سيره گفتار و كردار اهلبيت عصمت و طهارت عليهم السلام.. وي با بيان اينكه اسلام تنها دين نجات بخش در آسمان و زمين است، گفت: خداوند قرآن را وسيله اي براي پند و موعظه گرفتن انسانها قرار داده است و پيامبر(ص) و ائمه(ع) دعوت و سفارش هاي زيادي به تأمل و تدبّر در قرآن كرده اند.
پيراكه گفت: خداوند متعال در قرآن، اين امانت بزرگ الهي مسير هدايت بشر را  تا روز قيامت مشخص كرده است. وي با بيان اينكه نجات انسانها در پاكي و صداقت است و اين قرآن كتاب پاكي وصداقت است، اظهار كرد: امروز تنها مكتب نجات بخش در روي زمين اسلام و قرآن و مذهب شيعه است كه همان اسلام ناب محمدي (ص) است.
پيراكه افزود: نجات انسان در گرو تأمّل ، تعمّق و عمل به قرآن است و اگربخواهيم دنيا و آخرتمان را آباد كنيم بدون قرآن امكان پذير نيست. عضو شوراي اسلامي شهر مباركه گفت: شهرستان مباركه با داشتن مردمي مؤمن و متديّن، فهيم و ولايي ، پيران و جوانان عاشق امر دين داشته و با وجود همه نيازها و امكاناتش، شور و شعف و عشق به كنكاش و تحقيق در دين و كشف مسائل ديني دارد . وي افزود: براي اينكه قرآن جنبه عموميّت پيدا كند بايد آن را از دانشگاهها و مدارس و آموزش و پرورش به بطن جامعه وارد كنيم.
پيراكه گفت: با برگزاري جلسات ساده و نشست هاي قرآني در خانواده ها ، با عنوان صله رحم قرآني مي توانيم قرآن را در جامعه و خانواده ها وارد كنيم. كما اينكه اين سنّت حسنه از دير باز در بعضي از خانواده هاي شهر وجود داشته و دارد. وي گفت: برگزاري جلسات قرآني خانه هاي ما را نوراني و منور مي كند و از خطر نفوذ و تهاجم فرهنگي بيگانگان جلوگيري مي كند.
محور هفتم: توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برنامه میان مدت سازمان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس و توسعه سازمان و ناوگان شهری و پوشش دهی خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر و محلات برنامه میان مدت خرید اتوبوسهای بین شهری ( هایس ، ون ، تاکسی و ..) مبارکه – اصفهان – زرین شهر و دیگر شهرها و خرید و ایجاد سکوی ثابت در سطح شهرمبارکه ، اصفهان و..و بر طرف نمودن  و ساماندهی مشکلات مردم با سرویس دهی شایسته در حداکثر زمان شبانه روزی در شهرهای مبدأ و مقصد پس از بررسی های کارشناسی شده و رفع موانع موجود با حضور مسوولین ، شورای شهرها و مسوولین پایانه تجهیز مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو های سبک و اقدامات زیست محیطی لازم در راستای حمل و نقل پاک ساخت پارک سوار شهروند در خیابان شهدا و ترمینال غرب در کنار خروجی شهدا به سمت شهر کرکوند و یا در سمت مقابل با جانمایی مناسب و متناسب با قوانین ترافیکی  دوطرفه کردن خیابان های یک طرفه شهر و اصلاح تردد مسیرها در چهارراه ها و تقاطعات و.. پس از کارشناسی و طرح موضوع جدّی در شورای ترافیک و البته یکطرفه کردن برخی از خیابانهای خاص پس از حلاجی و سبک و سنگین کردن موضوع دوم اشاره شده در شورای اسلامی شهر توجه و نظارت خاص نسبت به پرسنل حمل و نقل و برنامه حمل و نقل و بهبود عبور و مرور شهری و افزایش مسیرحرکت و افزایش سفر و ایستگاه اتوبوس های واحد و نظارت وکنترل در امور مربوط به آن(درون شهری ، برون شهری و تاکسیرانی و مینی بوسرانی و بهبود سازی وضعیت خدمات رسانی آنان و نظارت دائمی برکار آنها ) پیگیری مترو و قطار شهری و ایستگاه های مدّ نظر در شهر مبارکه و پیشنهاد دو ایستگاه در دهنو و اسماعیل ترخان و قرار دادن اعتباراتی از شهر و مجتمع فولاد و دیگر صنایع در کنار اعتبارات ملّی که باید پیگیری و تعقیب شود با عنایت به سنگینی تملک و احداث و اجرا که بالغ بر یکهزار میلیارد بودجه برای آن لازم است. شناسایی نقاط حادثه خیز شهر ومحلات و حل مشکلات توسط شهرداری و اداره راه و مشارکت یا الزام صنایع بالاخص صنعت فولاد به رفع آنها
نقش و جایگاه و فعالیتهای ستادی و تحلیل داده ها وآمارها تأکید برتنظیم سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله و بالاتر فرهنگی ، اقتصادی ، عمرانی و.. و تنظیم بودجه های سنواتی بر اساس مفاد این برنامه و سیاستهای ابلاغی شورای اسلامی شهر مبارکه و بازنگری طرح ها و روشها و اصلاح ساختارها در برنامه هایی همچون برنامه جامع و طرحهایی همچون تفصیلی ، هادی و.. تلاش برای تحقق در آمدهای پایدار ، رعایت اصول صرفه جویی و پرهیز از هر گونه اسراف فراهم آوردن ابزار و فرصتها برای مشارکتهای مردمی و پشتیبانی از آنان در همه امور شهری همراه افزایش رضایتمندی شهروندان اولویت تکمیل و بهره برداری پروژه های ضروری نیمه تمام و توجه به ایجاد طرحهای جدید عام المنفعه پس از مشاوره و اخذ نظر سنجی هایی از خواص و عموم مردم تلاش در برقراری عدالت ، ایجاد فرصتهای برابر بدور از تبعیض در بهره بردن از همه خدمات شورای اسلامی شهر و شهرداری در شهر و محلات همراه با اصل شفافیت و بدور از هر گونه رانت و جناح بندی سیاسی یا تبلیغاتی ارائه خدمات غیر حضوری بمنظور تحقق شهر و شهروند الکترونیک حفاظت فیزیکی و اصول سالم سازی محیط کار « جسمی و روانی »  دفاع ، حفاظت و صیانت از شخصیت حقیقی و حقوقی همه شهروندان و محیط کار بر اساس اصل برائت با رعایت همه قوانین شرعی و عرفی و قانونی در برخورد با تهدیدات مخرب شایعه سازان و سیاه نمایان و شناسایی و طرد سریع فتنه گران از دایره قدرت و معرفی آنان به جامعه در مجالس و محافل مذهبی و ملّی همچنین تنبیه خاطیان و سودجویان و.. بررسی و شناخت نقاط قوت و ضعف و تهدیدات و فرصت های شوراها و شورای مبارکه و شهرداری در دوره های قبل و افروختن راه و طریقتی نورانی و ثابت برای آینده  تا رسیدن به وضعیت مطلوب و مناسب و دستیابی به برنامه های استراتژیک کوتاه و میان و بلند مدت و تبدیل تهدیدات به فرصتها و ضعف ها به نقاط قوّت توسط شورا و شهرداری تشکیل کمیسیونها(حد اقل دو کمیسیون)و کمیته ها و کارگروه های شورا و شهرداری و بررسی و رسیدگی به مشکلات سازمانهای وابسته شهرداری: (آتش نشانی ، اتوبوسرانی ، بهسازی و نوسازی ، پارکها و فضای سبز ) و معاونتهای: عمرانی ، خدمات ، شهرسازی و.. و باز یافت ، املاک و.. و بر پایی واحد (gis   مدیریت یکپارچه :  برق ، آب ، فاضلاب ، گاز و..) مالی ، اداری و امور جاری ،سرمایه گذاری ، ممیّزی ، پیگیری مطالبات در حوزه های مختلف و کمیسیونهای مطرح و..پس از اخذ گزارشات و نشست با آنان حداقل3 ماه یک بار در کمیته راهبردی کار شورا و شهرداری تشکیل «کمیته و کارگروه عمومی و مشترک تکریم ارباب رجوع » شورای اسلامی شهر ، شهردار و مسؤولین دوائرشهرداری: ( عمرانی ، شهرسازی  ، خدمات  ، اداری و امور جاری و..) و سازمانهای وابسته: (اتوبوسرانی ، بهسازی و نوسازی ، پارکها و فضای سبز ،  باز یافت و..) و مسؤولین و نمایندگان اداره های مهم کاری: ( برق ، آب ، فاضلاب ، گاز و..) به صورت فصلی یا شش ماه یکبار و در ساعتی خاص و متمرکز در شهرداری و بررسی و رسیدگی به مشکلات شورا ، شهرداری درحل مسائل گوناگون و حل مشکلات فی مابین در انجام طرح ها و پروژه ها و انجام هماهنگی های لازم در پشتیبانی از یکدیگر و حل و رسیدگی سریعتر به مشکلات مردمی ، و همچنین بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم و با حضور ایشان و پیگیری مطالباتشان از نزدیک و یک جا با طرح درخواستهایشان در حوزه های مختلف مذکور وگره گشایی ازکارشان در ساعتی دیگر..«و البته علاوه بر این طرح مذکور قابل اجرا در شورای شهرستان نیز انجام پذیرد » استفاده از مشاوران و کارشناسان خبره بومی در جهت برنامه ریزیها و سیاست گذاریها در بخش صنعت  و تجارت و گردشگری  و سرمایه گذاری ( و استفاده از طرح های کاندیداهای چهارمین دوره شورای شهر مبارکه با دعوت و فراخوان ایشان و استفاده از آنان همراه با معتمدین شهر و محلات و نیروهای کیفی باتجربه در زیر مجموعه کمیسیون های شورا یعنی در کمیته ها و کارگروه ها بعنوان یاوران شورا در شورا یاری شهر مبارکه و توجه به نیروی کارآمد و زبده ایشان در شورا یاری و تشکیل فوری کمیسیون ها ،کمیته ها وکارگروه ها از بین آنان در شورا و شهرداری وگرد آوری مجموعه علمی،پژوهشی وکاربردی درتهیه و انجام برنامه و بودجه سال  96 الی 93 و برنامه های راهبردی مهم و حیاتی )
100.توجه و رونق بخشی به روستاهای واقع در حریم شهر« مثل چهار روستا » با مساعدت در رفع مشکلات مطروحه آنان همچون تعریض جاده های دسترسی شهر به روستا و روشنایی مسیر آنان
101. توجه به برنامه های فرهنگی ، دینی ، اجتماعی ، عمرانی و ایجاد تأسیسات و تجهیزات کاری ، حفاظتی شهر و شهرداری و..
102.توجه به برنامه بهبود شهری وکمک به برنامه ایجاد اماکن ورزشی ، فرهنگی و توریستی بالأخص با اداره های متبوع
103.توجه به برنامه ایجاد تأسیسات و.. درآمد زای شهرداری در موارد بالا و مشابه و أخذ نظر صاحب نظران
104.عنایت به توسعه شهری با توجه به عبور راه آهن و کانال مهیار و اجاره جهاد کشاورزی در خصوص تبصره 1 ماده قانون حفظ اراضی کشاورزی
105.تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص توسعه مسکونی شهر و در نظر گرفتن همه جوانب  شهر و محلات با توجه به اینکه از سمت شمال ، جنوب و شرق با عوارض طبیعی و مصنوعی از قبیل : رودخانه ، راه آهن ، مسیل و با موضوع  مهم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی مواجه هستیم.
106.توسعه و احیای بافت فرسوده و خدمات ترافیکی در شهر و محلات شهر(که مبارکه در بین شهرهای استان بنا براعلام نظرفرماندار در تاریخ 31/6/92 رتبه پنجم را داراست)و برقراری سیاستهای بالای تشویقی در این امر و به حرکت درآمدن چرخه ساخت وسازهای مهندسی شده وتوجه به پایداری و استحکام بنا بر ایجاد تحول در این بخش وأخذ واستفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت دولت
107. طرح جامع استفاده از پساب فاضلاب در جهت آبیاری فضای سبز شهر و محلات
108.تهیه طرح جامع دفع آبهای سطحی شهر و محلات و مطالعه مسیل های شهر ( مبدأ و مقصد ) با توجّه به تغییر عملی کاربری های طبیعی آن از گذشته به خیابان و پارک سوار یا به مسکونی، تجاری
109. تهیه طرح جامع کاربری حریم شهر و استفاده از پتانسیل های موجود با عنایت به صنعتی و کشاورزی بودن منطقه
110.کمک به اجرای طرح های جامع شهرستانی با أخذ نظر و همراهی های شوراهای شهرستان
111.بر اساس برنامه کوتاه مدت سند چشم انداز 5 ساله ( 1393 لغایت 1398 ) سایر برنامه هایی که در دستور کار شهرداریها بوده و بطور عامّ و خاصّ از جمله امورراهبردی در اجرا و انجام است ، توسط شورای اسلامی دوره چهارم به شهرداری مبارکه ابلاغ خواهد شد. موارد بالا و موارد قابل اضافه پس از طرح در کمیسیون ها و کمیته ها و کارگروه های ذیل در شورای اسلامی مُصَوَّب و بر شهرداری لازم الاجرا خواهند بود :

كميسيون های  شورای اسلامی شهر مبارکه و کمیته های تحت نظر(دوره چهارم)

  • ·         1. كميسيون فرهنگي ، اجتماعي  ، زيست شهري و كميسيون نامگذاري و كميته هاي تحت نظر:

1-     كميتة فرهنگي

2-     كميتة اجتماعي، جوانان و بانوان

3-     كميتة ورزش

4-     كميتة سلامت و زيست شهري

  • ·         2. كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه و امور حقوقي شورا وكميته هاي تحت نظر:

            1- كميتة  بودجه‌                                      

            2- كميتة حقوقي، قوانين و مقررات               

            3- كميتة تشكيلات و روش ها                      

            4- كميتة امور اقتصادي و سرمايه گذاري                                  

            5- كميتة برنامه ريزي

  • ·         3. كميسيون شهرسازي ، فني و معماري وكميته هاي تحت نظر:

1- كميتة شهرسازي و معماري ( كميسيون بند 20  ، کمیسیون ماده 38   وكميسيون باغات)

2ـ كميتة ايمن سازي و نظارت بر پرو‍‍‍‍ژه هاي عمراني            

3- كميتة محيط زيست                                      

4ـ كميتة فناوري اطلاعات

كميته هاي نظارت بر مناطق شهري

در اجراي بندهاي 3 ، 8 ، 17 ، 18 ، 19 ، 21 ، 23 ماده 71 قانون شوراها به منظور تسهيل در نظارت بر امور جاري شهر مبارکه و كنترل مديريت شهري در مناطق شهرداري مبارکه ، پنج كميته نظارت بر مناطق شهري مبارکه  به شرح ذيل تشكيل مي شود :‌

1 – كميته نظارت بر مناطق شمال 2 – كميته نظارت بر مناطق جنوب 3 – كميته نظارت بر مناطق شرق 4 ـ كميته نظارت بر مناطق غرب  5 – كميته نظارت بر مناطق مركز ( البته پیشنهاد تقسیم شهر و محلات در بین 9 نفر از اعضای محترم شورای اسلامی به عنوان وظایف ایشان و رسیدگی خاص به محله های موجود بصورت مجزّی نیز جای تأمّل است.)

عضويت در كميته هاي نظارتي شورا

هيات رئيسه شورا موظف است در ابتداي هر دوره و بر اساس تخصص و توانمندي هر عضو در برگه مخصوص، عضويت  هر يك از آنان را در يكي از 5 كميته نظارتي  و یا در پيشنهاد  دوم تقسیم نمايد و پس از جمع بندي نظرات، پيشنهاد نهايي را جهت تأئيد به رئيس شورا ارائه نمايد تا در صورت تأئيد در دستور كار جلسه شورا قرار گرفته و پس از تصويب شورا احكام عضويت هريك از اعضا در يكي از كميته هاي پنج گانه  و غیر آن صادر و ابلاغ شود. هر يك از اعضاي شورا موظفند بر حسب سوابق ، اطلاعات و تخصص خود با رعايت اولويت در يكي از كميته هاي نظارتي شورا عضويت داشته باشد. تعداد اعضاي هر كميته سه نفر و مدت عضويت هر يك از اعضا در آن از تاريخ ابلاغ حكم به مدت يكسال مي باشد. پس از مدت يكسال هيات رئيسه موظف است جهت تغيير عضويت اعضا در كميته ها از آنان استعلام نموده و اقدام نمايد.كميته هاي نظارت مجازند با هماهنگي با ستاد اجرايي انجمن هاي شوراياري و از طريق انجمن هاي شوراياري محلات تابعه مناطق تحت نظارت خود ، مشكلات و مسائل اين محلات را بررسي و جمع بندي نموده و در موارد لزوم جهت حل اين مشكلات با تهيه و تدوين طرح ها به صورت عادي ، يك يا دو فوريتي اقدام نمايند. همچنين از طريق مراجعه حضوري به مناطق ، سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري و بررسي وضعيت عملكرد آن ها . گزارش هاي نظارتي لازم را تهيه و جهت بررسي از طريق هيات رئيسه به كميسيون هاي ذيربط ارجاع نمايند.

 هر كميته موظف است جلسات رسمي خود را در محل ثابتي كه توسط هيات رئيسه شورا و در داخل ساختمان اصلي شورا تعيين مي شود تشكيل دهد. اما برگزاري جلسات غير رسمي در دفاتر مناطق و سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري بلا مانع است.

هر كميته موظف است زمان هاي ثابتي را جهت بررسي مسائل و انجام وظايف محوله تعيين و تصويب و مراتب را به هيات رئيسه اعلام نمايد تا در تقويم ماهانه برنامه كار شورا درج و اعلام شود. جلسات هركميته با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمي است. اعضاي كميته موظفند بلافاصله پس از انتخاب و در اولين جلسه از ميان خود با انتخابات و به صورت مخفي با ورقه يك نفر رئيس ، يك نفر نايب رئيس و يك نفر منشي (مخبر) انتخاب و پس از تهيه صورت جلسه مربوط مراتب را به هيات رئيسه اعلام نمايند.

دستور جلسات كميته بر اساس موارد ارجاعي از سوي هيات رئيسه (رئيس شورا) و يا بنا به تشخيص رئيس كميته و توسط منشي (مخبر) كميته تنظيم و به امضاي رئيس كميته با ضمائم مربوط حداقل 48 ساعت قبل از برگزاري جلسات در اختيار اعضاي كميته و مسئولين اجرايي ذيربط و دفتر هيات رئيسه قرار مي گيرد.

كميته موظف است موارد ارجاعي از سوي رئيس شورا و يا موارد ديگري را بنا به تشخيص رئيس كميته مورد بررسي قرار داده و با دعوت از كارشناسان ذيربط گزارش نهايي را در ظرف مدت تعيين شده تدوين و طي نامه رسمي به هيات رئيسه شورا ارائه نمايد.

شورای اسلامی شهر(چهارمین دوره) و حضور در كميسيون ها ،کمیته ها  و سازمان های شهرداری مبارکه « وکمیسیونهای شورا:1.كميسيون فرهنگي،اجتماعي و..2.كميسيون عمران ،برنامه و بودجه و اقتصادي و..»

  1. نماینده شورا در سازمان اتوبوسرانی و کمیسیون فرهنگی خانم دکتر پروین صالحی
  2. کمیته توافقات شهرداری و کمیسیون فرهنگی و کمیته فنی خانم فرشته صالحی
  3. نماینده شورا در سازمان پارک ها و فضای سبز و کمیسیون فرهنگی و الویت بندی طرح ها آقای دکترسیّد مرتضی موسوی نسب
  4. کمیسیون ماده 77 آقای سیّد رسول موسویو آقای ایمان هیرمن پور عضو علی البدل ورودی که به جای ایشان مسؤولیتهای مذکور را بعهده گرفتند.
  5. کمیسیون ماده 100 وکمیسیون عمرانی، کمیته مرمت ارگ نهچیر ، کمیسیون سرمایه گذاری آقای خلیل طاهری
  6. کمیته کار و کمیسیون ماده 5 وکمیسیون عمرانی و الویت بندی طرح ها آقای سعید رئیسی
  7. کمیسیون تجدید نظر ماده 100  و کمیسیون فرهنگی و کمیته فنی آقای محسن رضا زاده
  8. کمیسیون معاملات وکمیسیون عمرانی آقای بابک ایرانپور
  9. کمیته توافقات ، کمیته مرمت ارگ نهچیر ، کمیسیون سرمایه گذاری ، کمیسیون فرهنگی ، کمیسیون عمرانی شورا و نماینده شورا در سازمان آتش نشانی آقای حسین پیراکه

توصیه ای  به مردم شریف مبارکه برای انتخابی به حق و درست در شهر مبارکه

همانطور که در رؤوس فرمایشات مقام معظم رهبری ملاحظه گردید ، تأکیدات ما نیز به انتخاب کسانی برای شورای اسلامی شهر ، انتخابی صحیح است که :

  1. 1.       اعتقاد راسخ به اصول و احکام و فروع اسلام عزیز و پایبند عملی ارزشهای انقلاب بوده باشد و در سوابق اجرایی خود در هرجایگاهی که بوده و یا حتّی چه در شهرداری ، دهیاری  ، و چه در جایگاه های رسمی و چه بیرون از آن ، دینداری و قانون مداری  ، شفافیت مالی و حالی خود را نه فقط در گفتار بلکه در کردار خویش رعایت کرده ، از سوء استفاده کردن از مناصب خود پرهیز نموده و از بر هم زدن اصول و نظام کار و شهر و همشهریان خود اجتناب نموده و همچنین از به آشوب و فتنه کشاندن آنان و افکار عمومی با تزریق  و ترویج افکار زشت و شنیع ، موهومات و شایعات بی اساس و تخریبی عاری بوده باشند.
  2. 2.       دو هیأت محترم اجرایی و نظارت شهرستان وی را تأیید کرده از مراجع چهارگانه استعلام مثبت دریافت کرده باشند.
  3. 3.       پرونده شکایتی از ناحیه افراد حقیقی و حقوقی در محکمه و دادگاه نداشته باشند.
  4. 4.       اهل دروغ ، هوچی گری ، سابقه پرونده سازی ناجوانمردانه علیه موجهین جامعه ، اهل شب نامه نویسی و روزنامه نویسی و هتک حرمت افراد در شبکه های مجازی در تخریب شخصیت مؤمنان ولایتمدار ، فتنه انگیزی ، عوام فریبی و مسخره کردن تخریب انسانهای شریف و همپیالگی با دشمنان قسم خورده نظام و خادمان صادق ولایی آن را نداشته کیسه ای برای بیت المال و سود جویی از  رانت مالی و مقامی و مسائل پیرامون آن نداشته باشند.
  5. 5.       و علاوه برآن دارا بودن مشخصات مثبت و عاری بودن از مشخصات منفی دیگری که مردم فهیم  و شریف فرق بین خادم و خائن را چه از گذشته و چه در زمان حال می دانند و  در تصمیمهای حساس خود گاه از آگاهان منصف می پرسند و بدور از احساسات و شایعات ، انتخابی شایسته خواهند داشت و خردمندانه به یک اشارت مقصد متعالی انتخاب خویش را پیموده  و إنشاءالله کار مسؤولیت مدیریتی شهر و شهروندان آن را بدست توانمند خدا باوران اهل تقوا ،کاردان ، با حیا ، متعهد و متخصص و در یک کلام مؤمنان انقلابی شهر شان خواهند سپرد.

حرف آخر:

هر چند سخت است مختصراً چند کلمه سر بسته محض اطلاع و درد دل کردن با عزیزان و همشهریان بزرگوار مؤمن شهر و شهرستانم باید بگویم و اجمالاً هم می گویم و البته آن گرانمایه گان بخوبی می دانند – و خود اسطوره و استوانه صبر و تحملند -آتش و هیمه بر افروخته شده موّاج فتنه گران و شایعه سازان حسود از خدا بی خبر در شبکه های مجازی و غیر آن با تهمت و توهین و مسخره و اظهار نظرهای ناجوانمردانه، مسائل خرد و کلان مالی کشور را در این ایام وسیله و دست آویز مکر و خدعه های رنگین خویش ساخته به همچون بنده ای که هرچه دارم از فضل بی منتهای عنایات اوست ، تهمتهای ناروایی را منتسب نمودند و با نقشه شیطانی خویش در بین همشهریان و متدینین نسبت به خادم امتحان پس داده سالها سال خود در سنگرهای مختلف جنگ و جهاد و علم و دانش و وفاداری به ارکان اسلام و انقلاب و مردم شریف ، ایجاد شکاف و شک و شبهه نموده تا بدینوسیله برای ننگهای خود بهانه ای در اذهان مردم بسازند و کانون توجهات علیه فساد خویش را در جایی دیگر متمرکز نموده و از طرفی امانات مردمی را که باید به صاحبان علم و تقوا سپرد ، با به راه انداختن یک موج تبلیغی سم آلود و واژگون نشان دادن حقیقتها و سیاه نمایی افراد مؤمن پاک  ، از آن خود سازند. هرچند در این بین با ما نه قوای نظامی و انتظامی و قضایی و نه امنیتی کاری نداشته اند اما سرگذشت ننگین چاه کنی های آنان در پرونده های جلب و بازداشتشان در حال رسیدگی است. و البته از نتایج چند بُعدی ضرر و زیان حاصله از این گفتارها و کردارهای غیر مسؤولانه فتنه گران به جامعه شهری در استان و کشور چه ها وارد آمده خود ، حدیث مفصل دیگری است که گذر زمان همه چیز را بر همگان واضح و مبرهن خواهد ساخت. و اف بر آنان که بنده به سهم خود برای رسیدگی به جرائمشان هیچ یک از محاکم دنیا را قابل رسیدگی نمی دانم و فقط و فقط روز قیامت را به دادخواهی از ظلمی که بر من روا داشته اند ، وعده می دهم. تا خداوند متعال که ناظر و شاهد احوال همه ماست به پرونده ظلم و ستم ایشان و همدستان همداستانان آنها رسیدگی کرده حق مظلومی را که خود و پدرانش عمری به حلال و پاکی در معاش و معادشان خو کرده و از کدّ یمین و عرق جبین خویش زندگی کرده اند ، از ظالمان بی حیای دنیا طلب جاه پرست و عمله بی مزد و مواجبشان بگیرد.

در پایان از مردم شریف و فهیم شهر و شهرستان مبارکه درخواست عاجزانه طلب دعا و حلالیت  داشته در ماه های پایانی کار شورایی خود که نسبت به اینجانب خادم ناچیز خود بسیار محبت نموده در مراحل مختلف کار در کنار تفویض امورات جاری شان به اعضای منتخب در شورای اسلامی شهر مبارکه مدد و مساعدتهای بی دریغ داشته اند ، صمیمانه سپاسگزاری می نمایم و همچنین طلب عفو  دارم اگر اهمال یا قصوری از اینجانب سرزده که ناخواسته و یا نادانسته درحق آنان گذشته ، و خواهان عفو و گذشت نسبت به این بنده سراپا تقصیر پروردگار هستم. در غیر این صورت اعلام آمادگی جبران حق تضییع شده مادی و معنوی عزیزان می باشم. چرا که حقیقتاً در قیامت یارای جوابگویی خرد و کلان آنان نیستم. لذا یا کریمانه بر بنده ببخشایند یا برای مؤاخذه حقشان در همین زمان برآیند.

از خداوند متعال طول عمر همراه با عزت و عاقبت به خیری ، طول عمر و عافیت همگان و همه خدمتگزاران صدّیق نظام مقدس و صادق و امین راست گفتار درست کار مؤمن را و همه خدمتگزاران و فرج موفور السّرور حضرت بقیه اله الاعظم (ع) و توفیقات روز افزون همراه با صحّت و عافیت همه ی دلسوزان صادق ، خدوم و ولایی و مردم گرانقدر و شریف ، ولی نعمتان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در این برهه حساس مسألت می نمایم.

ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیّأ لنا من أمرنا رشداً

والعاقبه للمتَّقین

ارادتمند و دعا گوی همیشگی شما: حسین پیراکه  مبارکه    20/2/1396

http://www.mizanonline.ir/files/fa/news/1394/10/14/284823_421.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×