» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » مهمترین گزارش​های رسانه ​های خارجی از ایران: حاشیه ​های سفر اشتون به تهران و خشم نتانیاهو از این سفر
اخبار ورزشی

مهمترین گزارش​های رسانه ​های خارجی از ایران: حاشیه ​های سفر اشتون به تهران و خشم نتانیاهو از این سفر

اسفند 19, 1392 0016

سفر کاترین اشتون به تهران و به خصوص دیدارهای غیر رسمی او با برخی از عوامل حوادث پس از انتخابات سال 88 سوژه اکثر رسانه​های فارسی زبان خارج از کشور بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رسانه های فارسی  زبان در گزارش های جداگانه ای به موضوع سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداختند. سایت فارسی بی بی سی در گزارشی مداخله جویانه با اعلام خبر دیدار اشتون با تعدادی از زنان و خانواده​های زندانیان حوادث پس از انتخابات سال88 نوشت: خانم اشتون همچنین در بیانیه ای که در پایان سفر خود به تهران منتشر کرده به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: “کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.”

در همین حال وب سایت صدای آمریکا به واکنش​ها در ایران به این دیدارها به خصوص سخنان سردار جزایری و اظهارات مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه پرداخته و نوشته است: پیش از این نیز محافظه کاران در ایران به دیدار آذرماه یک هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده، حقوق دان و جعفر پناهی، فیلم ساز که هر دو توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی محکوم شده بودند واکنش نشان داده بودند. جعفر پناهی و نسرین ستوده در این دیدار جایزه حقوق بشری ساخاروف به خاطر «آزادی اندیشه» را دریافت کردند.

سفر اشتون به تهران از زوایای دیگر هم مورد توجه رسانه های فارسی زبان قرار گرفته بود. رادیو دویچه وله آلمان در خبری با تیتر «انتقاد شدید نتانیاهو از سفر کاترین اشتون به ایران» نوشت: بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ ایران را متهم به “دروغ‌گویی گستاخانه” کرد. او که در انتقاد از سفر کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ به تهران سخن می‌گفت بار دیگر ایران را مسئول ارسال سلاح به نوار غزه دانست و گفت دوست دارد از خانم اشتون سوال کند که “آیا از میزبانان خود در ایران درباره ارسال تسلیحات به گروه‌های تروریستی سوال کرده است و اگر نکرده است٬ دلیل آن چیست.”

اما سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها سوژه این رسانه ها نبود. وب سایت رادیو فردا در گزارشی یک بار دیگر به مسئله 5 سرباز گروگان گرفته شده ایرانی پرداخته و با انعکاس سخنان آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است: مسئولان ایرانی از آغاز ماجرای ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی توسط گروه جیش‌العدل، از دولت پاکستان به علت کنترل نکردن کافی مرزهای خود، به شدت انتقاد کرده و حتی تهدید کردند که ممکن است برای آزادی مرزبانان، به اقدام نظامی درون خاک پاکستان دست بزنند.اما جیش‌العدل می‌گوید که اعضای آن نه در خاک پاکستان یا دیگر کشورهای همسایه بلکه در «کوه‌های بلوچستان ایران» مستقرند.

صدای آمریکا هم در خبر دیگری نوشته است: جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه از ایران خواست به یافتن رابرت لوینسون، مامور باز نشسته پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، که عمدتا گمان می رود در بازداشت سرویس اطلاعاتی ایران باشد، کمک کند. یکشنبه هفتمین سال ناپدید شدن رابرت لوینسون بود.به نوشته نشریه هیل، آقای کری در بیانیه ای گفت «احتراما از دولت ایران می خواهیم با ما در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن او همکاری کند تا بتوانیم بازگشت سالم او را تضمین کنیم.» رابرت لوینسون آخرین بار هفت سال پیش در جزیره کیش دیده شد. ابتدا گفته می شد او برای تحقیق در مورد سیگارهای قاچاق به ایران به جزیره کیش رفته بود. اما بعدا گزارش هایی در آمریکا منتشر شد که می گفتند رابرت لوینسون در یک ماموریت یک گروه در سازمان سیا به سر می برد. دولت آمریکا این مورد را تایید نکرده است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×