» عمومی » پزشکی سلامت » مقاله:چگونه با واریس برخورد کنیم؟/دکتر مهدی محمدی
پزشکی سلامت - مقاله

مقاله:چگونه با واریس برخورد کنیم؟/دکتر مهدی محمدی

اسفند 19, 1395 0040

سیاهرگ، یک رگ خونی است که خون را در تمام نقاط بدن حمل می کند. به طور طبیعی، این سیاهرگ ها کار خود را مانند یک دستگاه پمپ سالم و خوب روغنکاری شده انجام می دهند، اما گاهی اوقات این رگ ها، شکسته شده و جریان خون غیرعادی خواهد شد. واریس می تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود، اما در قسمت های پایینی بدن متداول تر است.

 

علل واریس

این سیاهرگ ها ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی به این صورت درآیند، اما این تنها دلیل آن نیست. از عوامل مهم در بروز واریس می توان به بارداری و یا ایستادن های طولانی مدت اشاره کرد .چاقی نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. فشار ناشی از وزن اضافه نیز می تواند منجر به ایجاد واریس و شکسته شدن رگ های خونی شود.

علائم واریس

علائم و نشانه های واریس نه تنها رگ های بدمنظر طناب شکل است، بلکه دردها و گرفتگی های مداوم، ورم و خستگی پس از مدتی سرپا ایستادن نیز جزء علائم این بیماری است.

رنگ پوست نیز ممکن است تغییر کرده و قهوه ای مانند شود که رکود رنگدانه های پوستی نام دارد. این مشکل نیز از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد می شود و در افرادی که به مدتی طولانی به این مشکل مبتلا بوده اند اتفاق می افتد.

 

درمان واریس

درمان واریس می تواند با استفاده از جوراب های کشی متراکم، کنترل وزن، انجام ورزش در سطح متوسط، اجتناب از ایستادن های طولانی مدت و بالا نگه داشتن پاها صورت گیرد.

در موارد حاد، استفاده از عمل جراحی که لیگاسیون یا بستن رگ نام دارد، ضروری خواهد بود. طی این عمل جراحی، یک یا دو شکاف بر روی رگ های واریسی ایجاد شده و بعد رگ بسته می شود. اگر چندین قسمت رگ گسسته شده و خود رگ شدیداً آسیب دیده باشد، رگ (یا بخش آسیب دیده آن) معمولاً برداشته می شود. شکافی در زیر رگ واریسی ایجاد شده، ابزاری انعطاف پذیر روی رگ تا شکاف اولیه کشیده می شود و بعد رگ را گرفته و برمی دارند.

باید‌ها و نبایدها

 

بیماری‌های نارسایی رگ‌ها مثل واریس عمدتاً ۳ دلیل اصلی دارند : نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی، عوامل ارثی و بارداری. با این حال اگر شغل و شرایط شما نیز به گونه‌ای باشد که شما را در معرض ابتلا به واریس قراردهد باز هم راه‌هایی هست که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.  اگر شما هم مبتلا به واریس هستید و به ورزش کردن علاقه دارید، حتماً تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چه ورزشی برای شما مفید است و از شدت دردتان می‌کاهد

حقیقت این است که حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز ممکن است به واریس و نارسایی رگ‌ها دچارشوند. بعضی از حرکات ورزشی خطر ابتلا به واریس و دیگر ناهنجاری‌های مربوط به رگ‌ها را افزایش می‌دهد.

ورزش، مهمترین اصل

ورزش مهمترین عامل در درمان و پیشگیری از واریس است. اما اگر از واریس رنج می‌کشید، باید بدانید چه ورزش‌هایی برای شما مؤثر است و به بهبود وضعیت کمک می‌کند. زمانی که ورزش می‌کنید خون بسیار زیادی از سمت ماهیچه ساق پا و سیاهرگ‌ها به طرف قلب پمپ می‌شود، در نتیجه هر چه ماهیچه ساق قوی‌تر باشد، خون بیشتری را به طرف قلب پمپ کرده و خطر ابتلا به واریس را کاهش می‌دهد. دراین میان پیاده‌روی بهترین ورزش برای درمان و پیشگیری از واریس است. پیاده‌روی یک فعالیت کم شدت است که علاوه بر وارد نیاوردن فشار زیاد بر روی ماهیچه‌ها باعث پمپاژ خون بیشتر و بهبود عملکرد جریان خون می‌شود. یک هدف برای خودتان مشخص کنید و حداقل ۵ روزدر هفته را به پیاده‌روی اختصاص دهید. تأثیر این ورزش به‌زودی برای شما مشخص خواهد شد. البته فعالیت های دیگری نیز میتواند در حل این مسئله کارگشا باشد که باید تحت نظر متخصص توانبخشی و حرکت درمانی صورت پذیرد.

به ما در تلگرام بپیوندید   (telegram.me/drmehdimohammadi)

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×