» اخبار ایران و جهان » پیام سپرده گذاران کاسپین به روحانی: انتخابات ۹۶ جبران می‌کنیم
اخبار ایران و جهان

پیام سپرده گذاران کاسپین به روحانی: انتخابات ۹۶ جبران می‌کنیم

اسفند 7, 1395 0012

سرگردانی سپرده گذاران کاسپین درحالی ادامه دارد که مسئولان نظام بانکی تا کنون اقدامی برای بازگرداندن پول این گروه از مردم انجام نداده اند؛ تعدادی از این افراد وعده جبران وضعیت‌شان در انتخابات ۹۶ را داده اند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مشکلی شب عید امسال را برای گروهی از هموطنان تلخ کرده، سپرده گذاری در یک موسسه اعتباری مجاز به نام کاسپین است که چند ماهیست به مشکل خورده و پول سپرده گذارانش را برنمی گرداند.

رئیس کل بانک مرکزی پیشتر به سپرده گذاران کاسپین توصیه کرده بود صبور باشند تا مراحل قانونی و اداری طی شود. اما بعد از چند هفته سیف در برنامه تلویزیونی اظهاراتی کرد که اندوه و نگرانی این گروه از سپرده گذاران بانکی را بیشتر کرد.

سیف از دوربین سیما به مردم گفت که در مورد مجوز کاسپین سوءتفاهم ایجاد شده است؛ اما این عذر بدتر از گناه نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه موجب عصبانیت سپرده گذاران کاسپین از بانک مرکزی دولت یازدهم نیز شد چراکه این گروه به اعتماد مجوز بانک مرکزی سرمایه های خود را در کاسپین قرار داده بودند.

نکته‌ای که مؤسسه کاسپین را از داستان سایر مؤسسات غیرمجاز جدا می‌کند، مجوزی است که بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته برای این مؤسسه صادر کرده و در پلاکاردهای تجمع اخیر سپرده گذاران کاسپین نیز به چشم می‌خورد: “من به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده‌ام”.

اگرچه سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌های غیرمجاز همواره با ریسک بالایی همراه بوده و بانک مرکزی بارها نسبت به این امر هشدار داده، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد مؤسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده نیز سرانجام به سرنوشت مؤسسات غیرمجاز دچار شود.

با گذشت 3 ماه ماجرای مؤسسه اعتباری مجاز کاسپین به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با این مؤسسه مجاز جای تردید و سؤال ایجاد می‌کند.

گفتنی است نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر در نامه‌‌ای به ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی خواستار پرداخت اصل و سود سپرده سپرده‌گذاران کاسپین و رسیدگی به آخرین وضعیت کارمندان ثامن‌الحجج شد.

در نامه قاضی‌پور که به‌عنوان نماینده علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به امور مؤسسات اعتباری انتخاب شده، آمده که مؤسسه اعتباری کاسپین مجوزهای لازم را دارد و باید سپرده سپرده‌گذاران و سود آنها پرداخت شود.

همچنین نماینده ویژه مجلس برای رسیدگی به پرونده کاسپین در نامه خود به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده است: با توجه به مجوزدار بودن مؤسسه باید بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو باشد و اقدامات عاجل را انجام دهد.

خبرگزاری تسنیم، روز گذشته در گزارشی به ضعف بانک مرکزی در زمینه حل مشکلات سپرده گذاران کاسپین و صندوق ضمانت سپرده گذاران که عملاً ضمانتی در قبال سپرده های بانکی ندارد اشاره کرد که واکنش های مختلفی از مردم به ویژه سپرده گذاران کاسپین را به همراه داشت.

یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری صندوق ضمانت سپرده ها جبران خسارات سپرده گذاران بانک ها و موسسات مجاز در صورت بروز مشکلات است؛ وظیفه ای که گویا فقط روی کاغذ برای این صندوق تعیین شده است.

در ادامه نظرات کاربران تسنیم به گزارش “بازهم ضعف در بانک مرکزی/چرا صندوق ضمانت سپرده‌ها پاسخگوی سپرده‌گذاران کاسپین نیست؟” را مشاهده می کنید:

شهروز عنایت:

اینکه در نظام بانکی کشور یک موسسه مجوز دار اعلام میشود در صورتیکه این مجوز از بدو صدورش از نظر متولی خودش یعنی بانک مرکزی بدون اعتبار بوده و فقط بخاطر لابی گری و ارتباط صادر شده هیچ معنی دیگه ای جز همکاری بانک مرکزی به منظور سواستفاده مالی از داریهای صد ها شهروند بیچاره نمی تواند داشته باشد که این اتفاق برای اولین بار در دولت تدبیر و امید رخ داده و بی سابقه است…

محمد:

ممنون بابت پیگیری تسنیم بانک مرکزی و هیچ نهاد و شخصی پاسخگوی سپرده های مردم مظلوم و بیگناه نیست…..

مودتی:

من از سپرده گزاران نگون بخت کاسپین هستم که به اعتماد مجوز بانک مرکزی همه سرمایه زندگی خودم و خانوادم رو در کاسپین گذاشتم حالا رییس بانک مرکزی با … میاد توی رسانه و میگه سوء تفاهم بوده بی مسولیتی یک مسول و نهاد تاچه حد ؟ تاکجا؟ به چه قیمتی؟؟ از رسانه ها خواهش میکنم صدای ما سپرده گزاران مظلوم را به گوش های کر برسانید کسی کاری بکنه !!! که بانک مرکزی و روسایی این موسسات دست به یکی کردن و دارن نهایت سوء استفاده رو میکنن و سود میکنند با پولهای ما سرمایه گزاری میکنن و این شوی مسخره و پاسکاری هاشون هم تمومی نداره…

رضا:

همانطور که گفته شد ،ظاهرا ًً این صندوق فقط روی کاغذ سپرده های ما را ضمانت کرده است و جالب اینکه بعد از سه ماه از شروع این بحران و بلوکه شدن سپرده های مردم هیچ نهادی اعم از این صندوق ، بانک مرکزی و موسسه کاسپین هیچگونه مسئولیتی را قبول نمی کنند و ظاهراً تنها مقصر این داستان سپرده گذاران بوده اند که به این موسسه به اصطلاح مجوز دار اعتماد کرده و ماحصل یک عمر زحمت خود را در این موسسه گذاشته اند و حالا باید حق طبیعی خود را از این مسئولین گدایی کنند.

مریم:

کاسپین ورشکسته نیست .صندوق ضمانت تنها می تواند مشکل مقطعی کاسپین را حل کند. ضمنا مگه خود بانک مرکزی یا مجلس این فکر به سرش نمیتونسته بزنه؟دارن هییت مدیره تشکیل میدن وبانک مرکزی هم تمام امور را زیر نظر گرفته.بحث 8 موسسه مالی اعتباری است که دارن ادغام میشن

فرید:

چرا هیچکس به دادمون نمیرسه؟!!! مردم از سر اعتماد به دولت و بانک کرکزیش که مجوز داده اومدن سپردعه گزاری کردند. چرا مجوز میدین و مردمو بدبخت می کنین؟ چرا بعد از اینکه اینجوری شد هیچ حمایتی از سپرده گذار نمی کنین؟ موسسه نور هم ادغام شد یکروز نشد پول به مردم نده و حال عادی نداشته باشه همین امید جلین که چزو کاسپینه داره درست کارشو انجام میده، چرا ضرر رو از سپرده گذار کم می کنند؟! پس سهامدار که در تضمیم گیری های سرمایه گذاری شرکت می کنه چی کاره هست؟

تقی:

روحانی مچکریم دولتی که با وعده بهتر کردن معیشت مردم سر کار اومده.امروز حتی نمی تواند مردم خودش رو ب سرمایه گذاری در بانک ها ، موسسات و در زیر ساخت های کشور قانع کنه. رای من نه به این دولت بی تدبیر

رضا قلیچی:

ممنون از پوشش خبری موسسه اعتباری مجاز ولی دزد کاسپین…?

مهدی:

با تشکر از تسنیم جداً چرا نه بانک مرکزی، نه صندوق ضمانت، ن خود کاسپین هیچ کس پاسخ گو نیست؟! واقعا چه دستهایی پشت این قضیه هست؟!

هاشم فیضی :

دم عیدی ما رو به خاک سیاه نشوند کاسپین و بانک مرکزی

فریب خورده مجوز بانک مرکزی:

وقتی تو آذر ماه سال جاری سپرده باز کردم به یه چیز کاسپین مشکوک شدم: وقتی در بانک یا موسسه مجاز سپرده باز میکنی، مبلغ هزار تومن بابت ابطال تمبر (برای قانونی شدن سپرده) میگیرن. ولی اینها برای هیچیک از 3 سپرده نگرفتن. نه اینکه هزار تومن پولی باشه ولی اونروز تعجب ککردم که نگرفتن! نکنه این سپرده ها رو غیر قانونی باز کردن و به هیچ جایی (بانک مرکزی، صندوق ضمانت،…) اعلام نمیکنن؟! پس این نظارت بانک مرکزی کجاست!!! با خوندن این مقاله به این نتیجه رسیدم که بدبخت شدم!

Hamid reza:

تحلیل بسیار درست و منطقی و ضعف و ناتوانی بانک مرکزی و سرگردان کردن سپرده گذاران بی گناه

علی:

خدا به داد ما سپرده گزاران کاسپین برسد از یک طرف بانک مرکزی حمایتی نمیکند تا مشکل حل شود از طرف دیگر نمیدانم چرا قوه قضایی حسابها را مسدود نمیکند تا حداقل پولهای باقی مانده حیف و میل نشود. اگر دادستان دستور بسته شدن شعب را بدهد حداقل ماهانه صدها میلیارد تومن هزینه اجاره شعب و حقوق کارمندان به مردم عادی سپرده گزار تحمیل نمیشوذ

محمد:

امیددارم مسئولین امر سریعتر مشکل کاسپین رو مرتفع کنن و مردم رو از بلاتکلیفی نجات بدن

ناشناس:

مناسفانه بانک مرکزی و صندوق ضمانت در زمانی که بانک یا موسسه ای مشکل ندارند تضمین سرمایه ها رو بر عهده می گیرند و وقتی دچار کسری و زیان می شوند انگار نه انگار در قبال سپرده و پول مردم مسیولند !!!!

سپرده گذار فریب خورده کاسپین:

خدا ازت نگذره سیف که با مجوز بانک مرکزی و تابلوی کاسپین باعث فریب مردم شدی و الان و با به تعویق انداختن مجمع کاسپین در حال ضربه زدن بیشتر به مردمی .اما مطمئن باش ما تا آخرین نفس از حق زن و بچه هامون دفاع میکنیم.

سپرده گذار:

اموال عده ی کثیری از شهروندان قانونی همین مملکت به تاراج رفته و هیچ مسئولی پاسخگو نیست.گویا مقام ها در کشور ما فقط تشریفاتی هستند

سپرده گزار کاسپین:

متشکرم که حرف دل ما را می زنید متاسفانه سیف با اینکه خودش مجوز داده الان میگه به بانک مرکزی مربوط نیست?

سپرده گزاری از شمال:

خدا پدرتونو بیامرزه که پیگیر مشکلات سپرده گزاران کاسپین هستین .مردم واقعا گرفتارن..

عطانسب شربیانی:

با سلام و احترام حقیقتش من قبلا نگاه مثبتی به تسنیم نداشتم ولی از وقتی شاهد اطلاع رسانی شما درخصوص موسسه اعتباری کاسپین هستم، پی به این نکته بردم که شما در رسالت اطلاع رسانی خود از بسیاری رسانه های زنجیره ای که دم از آزادی بیان می زنند؛ جلوترید. ضمن عرض پوزش موفقیت روزافزون شما را آرزومندم. ارادتمند- عطاءنسب

علی:

سلام درود بر شرفتون به خدا خیلی مردید کاش رسانه های حامی دولت یه ذره انصاف رو از شما یاد بگیرند اصلاح طلبانی که همش شعار میدن کجان پس چرا انقدر ساکتن کجان نماینده های لیست امید ؟؟؟سرنوشت یک میلیون خانواده براتون مهم نیست انشالله در این انتخابات درس خوبی به این نامردان میدیم

رضا:

ما سپرده گذاران موسسه مالی”مجاز کاسپین” استناد به فرمایشات رهبر انقلاب از مسئولین خصوصا بانک مرکزی گله مندیم که چرا ما ملت ایران را فریب دادند و بستر به غارت بردن سرمایه مردم و نیز اعتماد عمومی شدند؟

امیر:

در دورانی که مدرسه میرفتیم و درس میخوندیم به ما میگفتن درسهارو یاد بگیرین حفظ نکنین چون بعداها قراره از اطلاعاتتون استفاده کنین الانم فکر کنم تو کشوره ما مسولین فقط یک چیزایی رو حفظ کردن و از کشورهای خارجی کپی کردن و یک جور ویترین درست کردن که پشتش هیچی نیست مثل عملکرد مسولین در حادثه پلاسکو و همین کاسپین و مجوز قلابیش حالا خدا به داده این مردم برسه اگه مثلا زلزله ای در تهران پیش بیاد چه خواهد شد فکر کنم بهترین کار اینه که همون کمیته های مردمی اوله انقلاب دوباره تشکیل بشه و مردم خودشون کارارو اداره کنن از این مسولین آبی گرم نمیشه

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×